Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3489
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o działalności leczniczej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 112, poz. 654
3489-001
Z zakresu ubezpieczenia wyłączone zostały też szkody powstałe w wyniku m.in. aktów
terroru. Stosowaną w standardach światowych praktyką jest, że szkody te, jako nie
podlegające, co do zasady, reasekuracji, wyłączane są z zakresu ubezpieczenia. Samo
pojęcie „aktów terroru” definiowane jest w ogólnych warunkach zakładów ubezpieczeń.
Termin powstania obowiązku ubezpieczenia OC zgodnie z zapisami projektowanego
rozporządzenia powstaje w stosunku do podmiotów wykonujących:
a) działalność leczniczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień, w którym podmiot wykonujący działalność leczniczą obowiązany jest
na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, do wykonywania świadczeń
opieki zdrowotnej,
b) praktykę zawodową, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, nie później niż w dniu
rozpoczęcia wykonywania czynności zawodowych.
Takie ustalenie powstania terminu obowiązku ubezpieczenia OC zbieżne jest z dotychczas
obowiązującymi rozwiązaniami przyjętymi w polskim systemie prawnym.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, dla poszczególnych rodzajów zakładów
opieki zdrowotnej, została określona w oparciu o obiektywne kryteria i skorelowana z sumami
określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego
świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 3, poz. 10), ponieważ jak wynika z dotychczasowej
praktyki, nie stwierdzono przypadków, aby teraz obowiązujące najniższe minimalne sumy
były zbyt niskie i nie wystarczały na zaspokojenie roszczeń klientów. Projektowane
rozporządzenie ma na celu usystematyzowanie i ujednolicenie obecnie obowiązujących
przepisów w tym zakresie.
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą wchodziły w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
5
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowany akt normatywny będzie oddziaływał w głównej mierze na podmioty wykonujące
działalność leczniczą. Regulacje będą miały również wpływ na zakłady ubezpieczeń,
posiadające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, które będą zawierały
umowy ubezpieczenia OC z ww. podmiotami.
2. Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne w sprawie projektu rozporządzenia zostaną przeprowadzone z
przedstawicielami rynku ubezpieczeń reprezentowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń,
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Polską Izbę
Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Izbę Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi
Ryzyka, z organem właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym - Komisją
Nadzoru Finansowego, Rzecznikiem Ubezpieczonych.
Projekt konsultowany będzie również z Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą
Pielęgniarek i Położnych, Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie powinno spowodować powstania dodatkowych kosztów
lub obciążeń w sektorze finansów publicznych (w tym w budżecie państwa i budżetach
jednostek samorządu terytorialnego).
Należy bowiem wskazać, iż na podstawie obecnie obowiązującego stanu prawnego podmioty
wykonujące działalność leczniczą, zgodnie z regulacjami zawartymi w przepisach
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego świadczeń opieki
7
zdrowotnej (Dz. U. Nr 3, poz. 10). Przedmiotowy projekt rozporządzenia określa wysokość
minimalnej sumy gwarancyjnej na jedno zdarzenie i na wszystkie zdarzenia podmiotów
wykonujących działalność leczniczą, na takim samym poziomie jak ma to miejsce w ww.
obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów. Tym samym, projektowane regulacje nie
powinny wpłynąć na zwiększenie wydatków, czy też zmniejszenie dochodów jednostek
sektora finansów publicznych.
Wejście w życie regulacji zawartych w przedmiotowym projekcie rozporządzenia spowoduje,
usystematyzowanie i ujednolicenie obecnie obowiązujących przepisów w tym zakresie.
- rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie
gospodarki.
- sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą dodatkowych obciążeń budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wydatki związane z realizacją umowy
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej będą ponoszone z posiadanych przez podmioty
wykonujące działalność leczniczą środków.
5. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.
21-10-dg
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ………………..
w sprawie sposobu postępowania podmiotu leczniczego wykonującego
działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne
w przypadku śmierci pacjenta
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia ……… o działalności leczniczej (Dz. U. Nr
…, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób postępowania podmiotu leczniczego
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia
zdrowotne, zwanego dalej „podmiotem”, w przypadku śmierci pacjenta, zwanego dalej
„osobą zmarłą”.
§ 2.
Osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym podmiotu niezwłocznie
zawiadamia o śmierci pacjenta przebywającego w szpitalu - lekarza leczącego lub
lekarza dyżurnego.
§ 3. 1. Lekarz, o którym mowa w § 2, po przeprowadzeniu oględzin, stwierdza zgon i
jego przyczynę oraz wystawia kartę zgonu.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia……o działalności
leczniczej, stwierdzenie przyczyny zgonu następuje po przeprowadzeniu sekcji zwłok.
3. Osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym szpitala, o której mowa w § 2,
niezwłocznie po stwierdzeniu zgonu pacjenta zawiadamia osobę lub instytucję, o których
mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia … o działalności leczniczej, o śmierci
pacjenta.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U.
Nr 216, poz. 1607).
terroru. Stosowaną w standardach światowych praktyką jest, że szkody te, jako nie
podlegające, co do zasady, reasekuracji, wyłączane są z zakresu ubezpieczenia. Samo
pojęcie „aktów terroru” definiowane jest w ogólnych warunkach zakładów ubezpieczeń.
Termin powstania obowiązku ubezpieczenia OC zgodnie z zapisami projektowanego
rozporządzenia powstaje w stosunku do podmiotów wykonujących:
a) działalność leczniczą, o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, nie później niż w dniu
poprzedzającym dzień, w którym podmiot wykonujący działalność leczniczą obowiązany jest
na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, do wykonywania świadczeń
opieki zdrowotnej,
b) praktykę zawodową, o której mowa w art. 5 ust. 2 ustawy, nie później niż w dniu
rozpoczęcia wykonywania czynności zawodowych.
Takie ustalenie powstania terminu obowiązku ubezpieczenia OC zbieżne jest z dotychczas
obowiązującymi rozwiązaniami przyjętymi w polskim systemie prawnym.
Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, dla poszczególnych rodzajów zakładów
opieki zdrowotnej, została określona w oparciu o obiektywne kryteria i skorelowana z sumami
określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego
świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 3, poz. 10), ponieważ jak wynika z dotychczasowej
praktyki, nie stwierdzono przypadków, aby teraz obowiązujące najniższe minimalne sumy
były zbyt niskie i nie wystarczały na zaspokojenie roszczeń klientów. Projektowane
rozporządzenie ma na celu usystematyzowanie i ujednolicenie obecnie obowiązujących
przepisów w tym zakresie.
Przepisy projektowanego rozporządzenia będą wchodziły w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Zawarte w projekcie regulacje nie stanowią przepisów technicznych w rozumieniu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), dlatego też projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
5
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Finansów.
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowany akt normatywny będzie oddziaływał w głównej mierze na podmioty wykonujące
działalność leczniczą. Regulacje będą miały również wpływ na zakłady ubezpieczeń,
posiadające zezwolenie na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, które będą zawierały
umowy ubezpieczenia OC z ww. podmiotami.
2. Konsultacje społeczne
Konsultacje społeczne w sprawie projektu rozporządzenia zostaną przeprowadzone z
przedstawicielami rynku ubezpieczeń reprezentowanego przez Polską Izbę Ubezpieczeń,
Stowarzyszenie Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych, Polską Izbę
Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych, Izbę Gospodarczą Ubezpieczeń i Obsługi
Ryzyka, z organem właściwym w sprawach nadzoru nad rynkiem finansowym - Komisją
Nadzoru Finansowego, Rzecznikiem Ubezpieczonych.
Projekt konsultowany będzie również z Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą
Pielęgniarek i Położnych, Krajową Radą Diagnostów Laboratoryjnych.
Wyniki konsultacji zostaną omówione po ich zakończeniu.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
- sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego:
Wejście w życie rozporządzenia nie powinno spowodować powstania dodatkowych kosztów
lub obciążeń w sektorze finansów publicznych (w tym w budżecie państwa i budżetach
jednostek samorządu terytorialnego).
Należy bowiem wskazać, iż na podstawie obecnie obowiązującego stanu prawnego podmioty
wykonujące działalność leczniczą, zgodnie z regulacjami zawartymi w przepisach
rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej świadczeniodawcy udzielającego świadczeń opieki
7
zdrowotnej (Dz. U. Nr 3, poz. 10). Przedmiotowy projekt rozporządzenia określa wysokość
minimalnej sumy gwarancyjnej na jedno zdarzenie i na wszystkie zdarzenia podmiotów
wykonujących działalność leczniczą, na takim samym poziomie jak ma to miejsce w ww.
obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów. Tym samym, projektowane regulacje nie
powinny wpłynąć na zwiększenie wydatków, czy też zmniejszenie dochodów jednostek
sektora finansów publicznych.
Wejście w życie regulacji zawartych w przedmiotowym projekcie rozporządzenia spowoduje,
usystematyzowanie i ujednolicenie obecnie obowiązujących przepisów w tym zakresie.
- rynek pracy:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian na rynku pracy.
- konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczości, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie
gospodarki.
- sytuację i rozwój regionalny:
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje żadnych istotnych zmian w tej dziedzinie.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt rozporządzenia nie pociąga za sobą dodatkowych obciążeń budżetu państwa oraz
budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wydatki związane z realizacją umowy
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej będą ponoszone z posiadanych przez podmioty
wykonujące działalność leczniczą środków.
5. Opinia o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Proponowane regulacje nie pozostają w kolizji z przepisami obowiązującymi w Unii
Europejskiej.
21-10-dg
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ………………..
w sprawie sposobu postępowania podmiotu leczniczego wykonującego
działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne
w przypadku śmierci pacjenta
Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia ……… o działalności leczniczej (Dz. U. Nr
…, poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób postępowania podmiotu leczniczego
wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia
zdrowotne, zwanego dalej „podmiotem”, w przypadku śmierci pacjenta, zwanego dalej
„osobą zmarłą”.
§ 2.
Osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym podmiotu niezwłocznie
zawiadamia o śmierci pacjenta przebywającego w szpitalu - lekarza leczącego lub
lekarza dyżurnego.
§ 3. 1. Lekarz, o którym mowa w § 2, po przeprowadzeniu oględzin, stwierdza zgon i
jego przyczynę oraz wystawia kartę zgonu.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 28 ustawy z dnia……o działalności
leczniczej, stwierdzenie przyczyny zgonu następuje po przeprowadzeniu sekcji zwłok.
3. Osoba wskazana w regulaminie organizacyjnym szpitala, o której mowa w § 2,
niezwłocznie po stwierdzeniu zgonu pacjenta zawiadamia osobę lub instytucję, o których
mowa w art. 25 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia … o działalności leczniczej, o śmierci
pacjenta.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U.
Nr 216, poz. 1607).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3489 › Pobierz plik
- 3489-001 › Pobierz plik