Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
Rządowy projekt ustawy o działalności leczniczej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3489
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o działalności leczniczej
- data uchwalenia: 2011-04-15
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 112, poz. 654
3489-001
Uzasadnienie
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r.
Nr 11, poz. 66, z późn. zm.) przewiduje w art. 22 ust. 6 upoważnienie ustawowe dla
ministra właściwego do spraw zdrowia i ministra właściwego do spraw instytucji
finansowych do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i trybu
udzielania zakładom ubezpieczeń informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych lub osób,
na rzecz których ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia przez podmioty wykonujące
działalność leczniczą oraz sposobu ustalania wysokości opłat za udzielnie tych
informacji.
Projekt rozporządzenia określając zakres informacji o stanie zdrowia udzielanych
zakładom ubezpieczeń operuje kodami jednostek chorobowych zgodnie z
Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (chodzi o obecnie
obowiązującą i stosowną dziesiątą rewizję tej klasyfikacji). Ponadto reguluje on
szczegółowo warunki uzyskiwania informacji przez zakłady ubezpieczeń. Stosownie do
art. 22 ust. 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej z wnioskiem zawierającym
żądanie udzielenia informacji występuje upoważniony przez zakład ubezpieczeń lekarz.
Wniosek musi zawierać m.in. dane umożliwiające identyfikację osoby, z którą ma być
zawarta umowa ubezpieczenia oraz dane identyfikujące zakład ubezpieczeń. Ponadto
do wniosku dołącza się oświadczenie o posiadaniu pisemnej zgody osoby albo jej
przedstawiciela ustawowego, o której mowa w art. 22 ust. 3 tej ustawy.
Projekt rozporządzenia stanowi, iż ustalenia wysokości opłat za udzielnie
informacji o stanie zdrowia osoby dokonują wspólnie zakład ubezpieczeń oraz podmiot,
przekazujący informacje. Niniejszy projekt nie zawiera zmian merytorycznych w
stosunku do obecnej regulacji w przedmiotowym zakresie, tj. rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu udzielania
zakładom ubezpieczeń informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych lub osób, na rzecz
których ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia, oraz sposobu ustalania wysokości
opłat za udzielenie tych informacji (Dz. U. Nr 71, poz. 654). Jedynie dostosowuje
określenie podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji zakładom ubezpieczeń
do terminologii wynikającej z ustawy z dnia…o działalności leczniczej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie będzie oddziaływało na podmioty wykonujące działalność leczniczą
oraz zakłady ubezpieczeń, a także na osoby, na rzecz których ma zostać zawarta
umowa ubezpieczenia.
2) Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelnej Radzie
Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność
80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Unii Uzdrowisk Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP,
Unii Miasteczek Polskich, Związkowi Pracodawców, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego oraz Polskiej Izbie Ubezpieczeń.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
6
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Zaproponowana zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7) Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Zaproponowana zmiana rozporządzenia będzie miała wpływ na zdrowie ludzi.
8) Ocena zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej
22-10-dg
7
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2010 r.
Nr 11, poz. 66, z późn. zm.) przewiduje w art. 22 ust. 6 upoważnienie ustawowe dla
ministra właściwego do spraw zdrowia i ministra właściwego do spraw instytucji
finansowych do wydania rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i trybu
udzielania zakładom ubezpieczeń informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych lub osób,
na rzecz których ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia przez podmioty wykonujące
działalność leczniczą oraz sposobu ustalania wysokości opłat za udzielnie tych
informacji.
Projekt rozporządzenia określając zakres informacji o stanie zdrowia udzielanych
zakładom ubezpieczeń operuje kodami jednostek chorobowych zgodnie z
Międzynarodową Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (chodzi o obecnie
obowiązującą i stosowną dziesiątą rewizję tej klasyfikacji). Ponadto reguluje on
szczegółowo warunki uzyskiwania informacji przez zakłady ubezpieczeń. Stosownie do
art. 22 ust. 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej z wnioskiem zawierającym
żądanie udzielenia informacji występuje upoważniony przez zakład ubezpieczeń lekarz.
Wniosek musi zawierać m.in. dane umożliwiające identyfikację osoby, z którą ma być
zawarta umowa ubezpieczenia oraz dane identyfikujące zakład ubezpieczeń. Ponadto
do wniosku dołącza się oświadczenie o posiadaniu pisemnej zgody osoby albo jej
przedstawiciela ustawowego, o której mowa w art. 22 ust. 3 tej ustawy.
Projekt rozporządzenia stanowi, iż ustalenia wysokości opłat za udzielnie
informacji o stanie zdrowia osoby dokonują wspólnie zakład ubezpieczeń oraz podmiot,
przekazujący informacje. Niniejszy projekt nie zawiera zmian merytorycznych w
stosunku do obecnej regulacji w przedmiotowym zakresie, tj. rozporządzenia Ministra
Zdrowia z dnia 23 marca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu i trybu udzielania
zakładom ubezpieczeń informacji o stanie zdrowia ubezpieczonych lub osób, na rzecz
których ma zostać zawarta umowa ubezpieczenia, oraz sposobu ustalania wysokości
opłat za udzielenie tych informacji (Dz. U. Nr 71, poz. 654). Jedynie dostosowuje
określenie podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji zakładom ubezpieczeń
do terminologii wynikającej z ustawy z dnia…o działalności leczniczej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
4
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
5
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1) Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Rozporządzenie będzie oddziaływało na podmioty wykonujące działalność leczniczą
oraz zakłady ubezpieczeń, a także na osoby, na rzecz których ma zostać zawarta
umowa ubezpieczenia.
2) Konsultacje społeczne
Projekt zostanie przekazany do konsultacji następującym podmiotom: Naczelnej Radzie
Lekarskiej, Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej,
Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu
Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu
Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność
80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Unii Uzdrowisk Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP,
Unii Miasteczek Polskich, Związkowi Pracodawców, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego oraz Polskiej Izbie Ubezpieczeń.
Projekt rozporządzenia, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr
42, poz. 337), zostanie opublikowany na stronie internetowej Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Zdrowia.
3) Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie pociągnie za sobą skutków finansowych dla budżetu
państwa oraz dla budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4) Wpływ regulacji na rynek pracy
6
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5) Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6) Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Zaproponowana zmiana rozporządzenia nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.
7) Wpływ regulacji na zdrowie ludzi
Zaproponowana zmiana rozporządzenia będzie miała wpływ na zdrowie ludzi.
8) Ocena zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja nie jest objęta zakresem prawa Unii Europejskiej
22-10-dg
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3489
› Pobierz plik
-
3489-001
› Pobierz plik