eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3485
  • Data wpłynięcia: 2010-10-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657

3485

4) wprowadzenie jednolitej nomenklatury dotyczącej świadczeń i usług medycznych
w tym zaopatrzenia w produkty lecznicze i wyroby medyczne,
5) unifikację systemów ewidencji kosztów świadczeń i usług medycznych, w tym
opracowanie powielarnych systemów ewidencji kosztów i rozliczania świadczeń
i usług medycznych,
6) uzyskanie pełnej informacji o opiece zdrowotnej łącznie ze świadczeniami i usługami
medycznymi finansowanymi ze środków innych niż środki publiczne.

Dodatkowo wielu analityków i specjalistów z zakresu zarządzania informacją
w odniesieniu do systemu informacji w ochronie zdrowia zwracało uwagę na potrzebę
stworzenia systemu informacyjnego opartego na zasadach3):
1)
odchodzenia od gromadzenia zagregowanych danych na rzecz danych
indywidualnych, co umożliwiłoby pogłębioną analizę informacji dla bieżących
potrzeb jak i znacznie lepszą kontrolę jakości danych,
2)
umożliwienia łączenia indywidualnych zapisów stworzonych przez różne
podsystemy systemu informacji dla pełniejszej oceny działania systemu ochrony
zdrowia,
3)
zarządzania systemem informacji w ochronie zdrowia przez jeden podmiot, którego
zadaniem będzie koordynacja działań związanych z funkcjonowaniem i rozwojem
systemu oraz wykonywanie analiz i tworzenie raportów na podstawie wszystkich
gromadzonych w systemie danych, co pozwoli na wyeliminowanie wielokrotnego
zbierania tych samych danych,
4)
nieograniczonego dostępu do informacji z zakresu e-health za pośrednictwem
portalu internetowego.
Powyższe zasady, kierunki przebudowy istniejącej infrastruktury informacyjnej
w sektorze ochrony zdrowia określone w „Programie reformy infrastruktury informacyjnej
państwa i strategii informatyzacji sektora publicznego”, zalecenia Komisji Europejskiej
w zakresie e-Health, zawarte w dokumencie 9185/04, obejmującym plan działań – „Action
plan for a European e-Health Area” oraz normy zawarte w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r.
o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64,

3) Zob. m.in. Wojtyniak B., Goryński P. „Opis systemu informacyjnego w Ochronie Zdrowia w Polsce”
Państwowy Zakład Higieny ,Warszawa 2006

8
poz. 565 z późn. zm.) stały się podstawą do opracowania przedłożonego projektu ustawy
o systemie informacji w ochronie zdrowia.

Projektowana ustawa określa organizację i zasady działania systemu informacji
w ochronie zdrowia, w którym są przetwarzane dane niezbędne do prowadzenia polityki
zdrowotnej państwa, podnoszenia jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej, oraz
finansowania zadań z zakresu ochrony zdrowia. W projekcie ustawy zakłada się, że system
informacji w ochronie zdrowia to uporządkowane zbiory danych (rejestry i ewidencje
medyczne) połączone wzajemnymi relacjami oraz procesy informacyjne zachodzące
wewnątrz systemu.
Organizację systemu informacji w ochronie zdrowia określa art. 6 projektu ustawy,
gdzie ustalono, że system informacji obsługiwany jest przez:
I.
Platformę udostępniania on-line usług i zasobów cyfrowych rejestrów medycznych,
zwaną dalej „Platformą on-line”
1.
Platforma on-line wraz z współpracującym z nią systemem ewidencji rejestrów
w ochronie zdrowia jest systemem teleinformatycznym zapewniającym niezaprze-
czalność, bezpieczeństwo i niezawodność danych umożliwiającym:
1) komunikowanie się systemu informacji medycznej (SIM) z rejestrami
medycznymi w celu dwukierunkowego pozyskiwania danych zawartych w obu
systemach;
2) dokonywanie aktualizacji danych w rejestrach medycznych przez uprawnione
podmioty oraz na podstawie danych zgromadzonych w systemie informacji
medycznej SIM;
3) integrację rejestrów medycznych i rejestrów publicznych;
4) udostępnianie usługodawcom danych z rejestrów medycznych.
2.
Zadaniem Platformy on-line jest otwarcie systemów obsługujących system informacji
na systemy informacyjne poza resortem ochrony zdrowia (współpraca z Platformą
ePUAP) oraz umożliwienie wymiany danych pomiędzy systemami teleinformatycznymi
obsługującymi system ochrony zdrowia – co zapobiegnie redundancji danych
i nadmiernym obciążeniom statystycznymi, administracyjnym i informacyjnym.

Integracja rejestrów medycznych z Platformą udostępniania rejestrów medycznych zostanie
dokonana zgodnie z opracowaną w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka

9
architekturą referencyjną rejestru medycznego przez gestorów tych rejestrów pod kierunkiem
Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia w terminie dwóch lat od chwili
przekazania architektury referencyjnej rejestru medycznego przez Centrum Systemów
Ochrony Zdrowia gestorom tych rejestrów medycznych.

II. Elektroniczną Platformę Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych
o Zdarzeniach Medycznych, która umożliwia:
1) dostęp usługobiorców do informacji o zrealizowanych i planowanych
świadczeniach opieki zdrowotnej zgromadzonych w SIM oraz raportów
z udostępnienia danych ich dotyczących;
2) przekazywanie przez usługodawców do SIM informacji o zrealizowanych
i planowanych świadczeniach opieki zdrowotnej;
3) wymianę pomiędzy usługodawcami danych zawartych w elektronicznej
dokumentacji medycznej, o ile jest to niezbędne do zapewnienia ciągłości
leczenia;
4) wymianę dokumentów elektronicznych pomiędzy usługodawcami w celu
prowadzenia diagnostyki, ciągłości leczenia oraz zaopatrzenia usługobiorców
w produkty lecznicze i wyroby medyczne ( recept , skierowań, zleceń);
5) dostęp rejestrów medycznych do danych zgromadzonych w SIM w celu
uniknięcia wielokrotnego zbierania tych samych danych przez różne podmioty.
Zgodnie z przyjętym w projekcie założeniem kompleksowości systemu informacji w ochronie
zdrowia system tworzą:
1) System Informacji Medycznej (SIM)
2) dziedzinowe systemy teleinformatyczne;
3) rejestry medyczne.
III.
System Informacji Medycznej – SIM
1. System Informacji Medycznej – SIM, finansowany z Programu Operacyjnego
Innowacyjna Gospodarka – Lista Projektów Kluczowych, stanowi realizację Planu
Działań dla Europejskiego e-Health na lata 2004 – 2010 i jest systemem
teleinformatycznym służącym gromadzeniu, analizie i udostępnianiu zasobów
cyfrowych zawierających dane i informacje związane z udzielonymi lub
planowanymi świadczeniami opieki zdrowotnej.

10
2. System Informacji Medycznej – SIM wprowadza prowadzenie dokumentacji
medycznej w postaci elektronicznej (art. 11), utworzenie elektronicznego modułu
danych medycznych (art. 13); elektroniczne rozliczenia usługodawców
i płatników.
3. Istotnym elementem funkcjonowania SIM jest współpraca z Elektroniczną
Platformą Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych
o Zdarzeniach Medycznych, która zapewnia dostęp do danych zgromadzonych
w SIM.
4. System Informacji Medycznej SIM umożliwia wymianę danych i informacji
pomiędzy:
1)
usługodawcami – w zakresie wymiany drogą elektroniczną dokumentacji
medycznej, automatycznego dostępu do dokumentów elektronicznych
związanych z kontynuacją leczenia (e-skierowanie, e-recepta, e-zlecenie)
oraz dostępu usługodawców do informacji o stanie zdrowia usługobiorcy lub
stosowanych poprzednio metodach leczenia – co pozwoli na przyspieszenie
wymiany informacji, ograniczy koszty związane np. z powtarzaniem badań
diagnostycznych w celu ustalenia stanu zdrowia usługobiorcy,
2)
usługobiorcami a usługodawcami (umawianie się na wizyty on-line,
monitorowanie statusu na liście osób oczekujących na udzielenie
świadczenia finansowanego ze środków publicznych w trybie on-line,
elektroniczne przypominanie o terminie wizyty), wyeliminowanie
możliwości zapisywania się usługobiorców na listy osób oczekujących na
udzielenie świadczenia u kilku usługodawców, jednocześnie ta sama usługa
SIM w połączeniu z Systemem Monitorowania Dostępności do wiadczeń
umożliwi sprawdzenie usługobiorcy możliwości wcześniejszego udzielenia
mu świadczenia przez innych usługodawców na danym obszarze,
3)
usługobiorcami a SIM – przez udostępnienie usługobiorcy dostępu do
elektronicznego modułu danych medycznych opisanego w art. 13 projektu –
zawierającego informacje o planowanych i udzielonych świadczeniach
opieki Zdrowotnej,
4)
usługodawcą a SIM – przez umożliwienie wygenerowania z systemu
raportów statystycznych i rozliczeń,

11
5)
usługodawcami a płatnikiem – przez generowanie raportów niezbędnych do
rozliczenia oraz faktur elektronicznych przy użyciu Systemu Rejestru Usług
Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia „System RUM - NFZ”,
6)
SIM a rejestrami medycznymi – w zakresie udostępniania danych
statystycznych, danych o zachorowaniach, planowanych i udzielonych
świadczeniach opieki zdrowotnej i usługach medycznych i innych danych
niezbędnych do określenia zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne lub
usługi medyczne oraz zarządzania zasobami i finansami systemu ochrony
zdrowia – zaprojektowana funkcja SIM:
a) znacznie zmniejszy obowiązki administracyjne, statystyczne
i rozliczeniowe usługodawców oraz zapewni kompleksowość danych
obrazujących funkcjonowanie systemu,
b) umożliwi takim rejestrom jak Rejestr – Badanie Chorobowości
Szpitalnej, Krajowy Rejestr Onkologiczny itp. automatyczne
pobieranie i aktualizowanie danych,
7)
SIM a organami administracji publicznej i jednostkami samorządu
terytorialnego przez dostęp do danych służących optymalizacji celów
i metod zarządzania ochroną zdrowia.
5.
Podstawową zasadą funkcjonowania SIM jest wielokrotne wykorzystywanie
zgromadzonych danych – raz wprowadzone dane używane są do celów statystycznych,
rozliczeniowych, ewidencyjnych i informacyjnych.
6.
W celu wykonania zadań nałożonych w projekcie ustawy na SIM, w ramach Systemu
Informacji Medycznej współpracuje z :
1) Centralnym Wykazem Usługobiorców,
2) Centralnym Wykazem Usługodawców,
3) Centralnym Wykazem Pracowników Medycznych.
7.
Centralne wykazy usługobiorców, usługodawców i pracowników medycznych obejmą
wszystkie podmioty uczestniczące i tworzące rynek usług medycznych

(w przeciwieństwie do wykazów tworzonych przez NFZ, które obejmują tylko
podmioty biorące udział w systemie opieki zdrowotnej finansowanej ze środków
publicznych), co umożliwi rozpoznanie mechanizmów funkcjonowania rynku usług
medycznych jako całości, jednocześnie pozwoli na śledzenie interakcji zachodzących

12
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 17

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: