Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485
zrealizowanych świadczeń medycznych ma realny wpływ na koszty finansowania ochrony
zdrowia. W przypadku, gdy okres rozliczenia środków finansowych od płatnika do
świadczeniodawcy za wykonane usługi jest dłuższy niż okres regulowania zobowiązań
świadczeniodawcy wobec personelu medycznego za realizację tych usług, to z perspektywy
finansowania danego świadczenia, występuje konieczność ponoszenia przez jednostki
ochrony zdrowia dodatkowych kosztów, które wynikają z możliwości alternatywnego
zaangażowania środków.
Ze względu na wysoką wartość refundowanych świadczeń koszty te w systemie ochrony
zdrowia są znaczące.
Wartość oszczędności dla wszystkich świadczeniodawców została policzona na podstawie
oszczędności kosztów finansowych z tytułu skrócenia zamrożenia środków na skutek
przyspieszenia refundacji świadczeń przez płatnika (będącej efektem przyspieszenia procesu
weryfikacji realizacji świadczeń). Wartość oszczędności została obliczona na bazie stopy
procentowej WIBOR.
Zdyskontowana na dzień 1 stycznia 2009 roku wartość tych korzyści została oszacowana na
poziomie 241 662 tys. zł.
Dodatkowo rozwiązania SIOZ przyczynią się do znacznej optymalizacji wykorzystania już
posiadanych zasobów informatycznych w sektorze ochrony zdrowia. W zakresie administracji
publicznej wskazać można na szereg różnego rodzaju korzyści.
Umożliwienie bieżącej analizy danych o zdarzeniach medycznych będzie miało kluczowe
znaczenie dla efektywnego planowania opieki zdrowotnej przez administrację publiczną, co
w efekcie może przynieść następujące korzyści:
– lepsze wykorzystanie zasobów gospodarczych,
– w długim okresie lepszą alokację środków finansowych.
W wyniku realizacji Projektu podmioty administracji publicznej będą miały możliwość
bieżącego dostępu do informacji o ewentualnych stanach zagrożenia dla zdrowia obywateli
(pandemie, infekcje szpitalne, ataki terrorystyczne). Realizacja Projektu pozwoli również na
monitorowanie aktualnych zasobów personelu medycznego oraz zapasów materiałów
medycznych niezbędnych na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Rozwiązanie to przyniesie następujące korzyści:
28
– ograniczenie zasięgu zagrożeń i co się z tym wiąże ograniczenie wynikających z tego faktu
kosztów,
– zwiększenie bezpieczeństwa obywateli-pacjentów.
Wiarygodne dane o zdarzeniach medycznych pozwolą na przeprowadzanie niezbędnych
analiz w procesie planowania i zarządzania opieką zdrowotną na wszystkich poziomach
władzy administracyjnej.
Rozbudowany system biurokratyczny generuje duże koszty, lecz nie przynosi bezpośrednich
korzyści usługobiorcom. Dlatego redukcja kosztów w tym obszarze pozwoli uzyskać środki
na inne ważne cele. Korzyści będą płynąć z:
– możliwości przesunięcia zasobów kadrowych do innych zadań,
– oszczędności powierzchni archiwalnych i magazynowych,
– obniżenia kosztów procesów administracyjnych.
Korzyści te są konsekwencją wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w proces gromadzenia
i przetwarzania danych, co pozwala w znacznym stopniu ograniczać zbędną biurokrację.
Jednorodność danych o zdarzeniach medycznych może ułatwić planowanie publicznych
wydatków na ochronę zdrowia i usprawnić rachunki narodowe dotyczące planowania budżetu
ochrony zdrowia.
Stworzenie jednoznacznych standardów raportowania zagregowanych danych o świad-
czeniach medycznych zwiększy dostęp do informacji umożliwiającej skuteczniejsze
porównywanie szpitali oraz określania najlepszych praktyk oraz jednocześnie wykrycie
i wyeliminowanie patologii.
Interoperacyjność i wspólne europejskie standardy pozwolą na lepszą ocenę efektywności
w zakresie ochrony zdrowia oraz analizę najlepszych praktyk.
Ze względu na innowacyjny charakter projektów brak jest szczegółowych analiz
ekonomicznych w zakresie wydatków z budżetu państwa w odniesieniu do późniejszych
korzyści. Podmioty prowadzące zbiory danych medycznych, w tym rejestry medyczne,
otrzymają wsparcie w postaci rozwiązań informatycznych, które zostaną zaimplementowane
w ramach działań podejmowanych przez te podmioty we własnym zakresie. Konieczność
podjęcia takich działań wynika z obowiązków nakładanych przez ustawę o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
29
ródłem oszczędności we wskazanych obszarach budżetu będą korzyści związane ze
skróceniem czasu wykorzystywanego do rozliczeń realizacji usług, co będzie możliwe dzięki
zastosowaniu narzędzi elektronicznych.
Kolejne oszczędności pojawią się dzięki ograniczeniu redundancji danych i kosztów ich
przetwarzania, uszczelnieniu sytemu i wyeliminowaniu nadużyć oraz ograniczeniu
dublowania badań diagnostycznych. Szacowane 5 % oszczędności jest wynikiem analiz przy
opracowaniu studium wykonalności projektu realizowanego w ramach ww. programu.
Szczegółowe kalkulacje wynikają z metodologii przyjętej przy przygotowaniu studium
wykonalności dla projektów. Oszczędności zostaną osiągnięte również dzięki poprawie
bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, wpływającej na zmniejszenie ilości popełnianych
błędów, lepszej wydajności i jakości oraz skróceniu czasu na udzielenie świadczenia. Istotna
oszczędność będzie wynikała z możliwości wykorzystania systemu do badań związanych
z ochroną zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie badania prowadzone są, przez różne
ośrodki i instytucje w sposób nieskoordynowany. Oznacza to, że obszar badawczy często
pokrywa się, co prowadzi do zbędnego nakładu czasu i środków. Możliwość szybkiego
dostępu do rzetelnych danych będzie źródłem znacznych oszczędności.
Trudne do oszacowania, aczkolwiek wymierne, są oszczędności związane z wykorzystaniem
systemów informacyjnych regulowanych niniejszą ustawą do działań profilaktycznych.
Uporządkowanie prowadzonych baz danych ograniczy koszty związane z budową
i utrzymaniem systemów informatycznych.
Wynikające regulacje umożliwią interoperacyjność systemów informatycznych wykorzy-
stywanych w systemie ochrony zdrowia z systemami informacyjnymi i informatycznymi
w państwie. Dotyczy m. in. rejestrów państwowych w tym Służby Geodezyjnej
i Kartograficznej. Koszty związane z planowaną współpracą z rejestrami państwowymi
Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, które wystąpią po zakończeniu realizacji projektów
będą nieznaczne, gdyż współpracujące systemy są realizowane przy uwzględnieniu
Krajowych Ram Interoperacyjności.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przepisy projektu ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia nie będą mały wpływu na
rynek pracy.
30
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
zewnętrzną gospodarki, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie konkurencyjności
wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia nie będą mały wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia ludności
Regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz
wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada usprawnienie przepływu
informacji pomiędzy usługodawcami co doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie
rzeczywistym dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
Ponadto wprowadzenie chociażby Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
i
Systemu Monitorowania Zagrożeń umożliwi szybki przepływ informacji pomiędzy
podmiotami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia, co będzie miało pozytywny
wpływ na dostępność i jakość świadczeń opieki zdrowotnej.
IV. Skutki prawne regulacji.
Zmiany przepisów określonych w art. 42 – 53 projektu ustawy mają na celu dostosowanie
istniejących rejestrów i systemów informacyjnych obsługujących te rejestry do wymogów
określonych projektem ustawy dotyczy to następujących ustaw:
1) ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2) ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położonych;
3) ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich;
4) ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej;
5) ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarek i położnych;
6) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
7) ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej;
31
8) ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne;
9) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych;
10) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
11) ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich;
12) ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.
10_03zb
32
zdrowia. W przypadku, gdy okres rozliczenia środków finansowych od płatnika do
świadczeniodawcy za wykonane usługi jest dłuższy niż okres regulowania zobowiązań
świadczeniodawcy wobec personelu medycznego za realizację tych usług, to z perspektywy
finansowania danego świadczenia, występuje konieczność ponoszenia przez jednostki
ochrony zdrowia dodatkowych kosztów, które wynikają z możliwości alternatywnego
zaangażowania środków.
Ze względu na wysoką wartość refundowanych świadczeń koszty te w systemie ochrony
zdrowia są znaczące.
Wartość oszczędności dla wszystkich świadczeniodawców została policzona na podstawie
oszczędności kosztów finansowych z tytułu skrócenia zamrożenia środków na skutek
przyspieszenia refundacji świadczeń przez płatnika (będącej efektem przyspieszenia procesu
weryfikacji realizacji świadczeń). Wartość oszczędności została obliczona na bazie stopy
procentowej WIBOR.
Zdyskontowana na dzień 1 stycznia 2009 roku wartość tych korzyści została oszacowana na
poziomie 241 662 tys. zł.
Dodatkowo rozwiązania SIOZ przyczynią się do znacznej optymalizacji wykorzystania już
posiadanych zasobów informatycznych w sektorze ochrony zdrowia. W zakresie administracji
publicznej wskazać można na szereg różnego rodzaju korzyści.
Umożliwienie bieżącej analizy danych o zdarzeniach medycznych będzie miało kluczowe
znaczenie dla efektywnego planowania opieki zdrowotnej przez administrację publiczną, co
w efekcie może przynieść następujące korzyści:
– lepsze wykorzystanie zasobów gospodarczych,
– w długim okresie lepszą alokację środków finansowych.
W wyniku realizacji Projektu podmioty administracji publicznej będą miały możliwość
bieżącego dostępu do informacji o ewentualnych stanach zagrożenia dla zdrowia obywateli
(pandemie, infekcje szpitalne, ataki terrorystyczne). Realizacja Projektu pozwoli również na
monitorowanie aktualnych zasobów personelu medycznego oraz zapasów materiałów
medycznych niezbędnych na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej.
Rozwiązanie to przyniesie następujące korzyści:
28
– ograniczenie zasięgu zagrożeń i co się z tym wiąże ograniczenie wynikających z tego faktu
kosztów,
– zwiększenie bezpieczeństwa obywateli-pacjentów.
Wiarygodne dane o zdarzeniach medycznych pozwolą na przeprowadzanie niezbędnych
analiz w procesie planowania i zarządzania opieką zdrowotną na wszystkich poziomach
władzy administracyjnej.
Rozbudowany system biurokratyczny generuje duże koszty, lecz nie przynosi bezpośrednich
korzyści usługobiorcom. Dlatego redukcja kosztów w tym obszarze pozwoli uzyskać środki
na inne ważne cele. Korzyści będą płynąć z:
– możliwości przesunięcia zasobów kadrowych do innych zadań,
– oszczędności powierzchni archiwalnych i magazynowych,
– obniżenia kosztów procesów administracyjnych.
Korzyści te są konsekwencją wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w proces gromadzenia
i przetwarzania danych, co pozwala w znacznym stopniu ograniczać zbędną biurokrację.
Jednorodność danych o zdarzeniach medycznych może ułatwić planowanie publicznych
wydatków na ochronę zdrowia i usprawnić rachunki narodowe dotyczące planowania budżetu
ochrony zdrowia.
Stworzenie jednoznacznych standardów raportowania zagregowanych danych o świad-
czeniach medycznych zwiększy dostęp do informacji umożliwiającej skuteczniejsze
porównywanie szpitali oraz określania najlepszych praktyk oraz jednocześnie wykrycie
i wyeliminowanie patologii.
Interoperacyjność i wspólne europejskie standardy pozwolą na lepszą ocenę efektywności
w zakresie ochrony zdrowia oraz analizę najlepszych praktyk.
Ze względu na innowacyjny charakter projektów brak jest szczegółowych analiz
ekonomicznych w zakresie wydatków z budżetu państwa w odniesieniu do późniejszych
korzyści. Podmioty prowadzące zbiory danych medycznych, w tym rejestry medyczne,
otrzymają wsparcie w postaci rozwiązań informatycznych, które zostaną zaimplementowane
w ramach działań podejmowanych przez te podmioty we własnym zakresie. Konieczność
podjęcia takich działań wynika z obowiązków nakładanych przez ustawę o informatyzacji
działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
29
ródłem oszczędności we wskazanych obszarach budżetu będą korzyści związane ze
skróceniem czasu wykorzystywanego do rozliczeń realizacji usług, co będzie możliwe dzięki
zastosowaniu narzędzi elektronicznych.
Kolejne oszczędności pojawią się dzięki ograniczeniu redundancji danych i kosztów ich
przetwarzania, uszczelnieniu sytemu i wyeliminowaniu nadużyć oraz ograniczeniu
dublowania badań diagnostycznych. Szacowane 5 % oszczędności jest wynikiem analiz przy
opracowaniu studium wykonalności projektu realizowanego w ramach ww. programu.
Szczegółowe kalkulacje wynikają z metodologii przyjętej przy przygotowaniu studium
wykonalności dla projektów. Oszczędności zostaną osiągnięte również dzięki poprawie
bezpieczeństwa udzielanych świadczeń, wpływającej na zmniejszenie ilości popełnianych
błędów, lepszej wydajności i jakości oraz skróceniu czasu na udzielenie świadczenia. Istotna
oszczędność będzie wynikała z możliwości wykorzystania systemu do badań związanych
z ochroną zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej. Obecnie badania prowadzone są, przez różne
ośrodki i instytucje w sposób nieskoordynowany. Oznacza to, że obszar badawczy często
pokrywa się, co prowadzi do zbędnego nakładu czasu i środków. Możliwość szybkiego
dostępu do rzetelnych danych będzie źródłem znacznych oszczędności.
Trudne do oszacowania, aczkolwiek wymierne, są oszczędności związane z wykorzystaniem
systemów informacyjnych regulowanych niniejszą ustawą do działań profilaktycznych.
Uporządkowanie prowadzonych baz danych ograniczy koszty związane z budową
i utrzymaniem systemów informatycznych.
Wynikające regulacje umożliwią interoperacyjność systemów informatycznych wykorzy-
stywanych w systemie ochrony zdrowia z systemami informacyjnymi i informatycznymi
w państwie. Dotyczy m. in. rejestrów państwowych w tym Służby Geodezyjnej
i Kartograficznej. Koszty związane z planowaną współpracą z rejestrami państwowymi
Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, które wystąpią po zakończeniu realizacji projektów
będą nieznaczne, gdyż współpracujące systemy są realizowane przy uwzględnieniu
Krajowych Ram Interoperacyjności.
2. Wpływ regulacji na rynek pracy
Przepisy projektu ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia nie będą mały wpływu na
rynek pracy.
30
3. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
zewnętrzną gospodarki, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie konkurencyjności
wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
4. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Przepisy projektu ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia nie będą mały wpływu na
sytuację i rozwój regionalny.
5. Wpływ regulacji na ochronę zdrowia ludności
Regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz
wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada usprawnienie przepływu
informacji pomiędzy usługodawcami co doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie
rzeczywistym dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
Ponadto wprowadzenie chociażby Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
i
Systemu Monitorowania Zagrożeń umożliwi szybki przepływ informacji pomiędzy
podmiotami realizującymi zadania z zakresu ochrony zdrowia, co będzie miało pozytywny
wpływ na dostępność i jakość świadczeń opieki zdrowotnej.
IV. Skutki prawne regulacji.
Zmiany przepisów określonych w art. 42 – 53 projektu ustawy mają na celu dostosowanie
istniejących rejestrów i systemów informacyjnych obsługujących te rejestry do wymogów
określonych projektem ustawy dotyczy to następujących ustaw:
1) ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2) ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o samorządzie pielęgniarek i położonych;
3) ustawy z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich;
4) ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej;
5) ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarek i położnych;
6) ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty;
7) ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej;
31
8) ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne;
9) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych;
10) ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;
11) ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich;
12) ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych.
10_03zb
32