Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485-001
§ 3. 1. System gromadzi, przetwarza i udostępnia dane z rejestrów medycznych za
pomocą systemu teleinformatycznego - Platforma Udostępniania On – Line Usług i
Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych.
2.
System powinien spełniać właściwości i cechy w zakresie funkcjonalności,
niezawodności, używalności, wydajności, przenoszalności i pielęgnowalności,
określone w normach ISO zatwierdzonych przez krajową jednostkę normalizującą, na
etapie projektowania, wdrażania i modyfikowania tych systemów
3. System powinien zostać wyposażony w składniki sprzętowe i oprogramowanie:
a) umożliwiające wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi za
pomocą protokołów komunikacyjnych i szyfrujących określonych załączniku
nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w
sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr
212, poz. 1766),
b) zapewniające dostęp do swoich zasobów informacyjnych przy wykorzystaniu
formatu danych określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych wymagań
dla systemów teleinformatycznych.
§ 4. 1. System w zakresie swojej funkcjonalności ma wbudowaną funkcję
umożliwiającą okresowe automatyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa.
2. System umożliwia rejestrację prób logowań do systemu, oraz zdefiniowanie zestawu
śledzonych czynności wykonywanych przez użytkowników.
3. System umożliwia poprawną obsługę wszystkich procesów przy jednoczesnym
zapewnieniu właściwych parametrów wydajnościowych wspieranych przez
zastosowanie architektury wielowarstwowej, jak również wysoki poziom
niezawodności tego systemu gwarantowany przez stabilność pracy oraz zapewnienie
wydajniejszej pracy systemu w miarę zwiększania liczby jego elementów
składowych.
4. Bieżące funkcjonowanie systemu teleinformatycznego uwzględnia ciągły rozwój
tego systemu odnoszący się zarówno do rozszerzania jego funkcjonalności, zgodnie
z oczekiwaniami użytkowników, jak również sfery technologicznej obejmującej
dostosowanie systemu teleinformatycznego do zmieniających się uwarunkowań
zewnętrznych i rozwoju w dziedzinie informatyki i telekomunikacji.
3
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia, zwany dalej „projektem”, stanowi wykonanie upoważnienia
określonego w art. 24 ust. 5 ustawy z dnia ............... o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. Nr ......, poz. ...........), zwanej dalej „ustawą”.
Projekt określa:
1) minimalną funkcjonalność systemu teleinformatycznego obsługującego System
Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia;
2) warunki organizacyjno – techniczne gromadzenia, przetwarzania i pobierania
danych gromadzonych i przetwarzanych w systemie.
W obecnym stanie prawnym funkcjonuje kilka różnych rejestrów obejmujących
podmioty biorące udział w procesie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej. Podmioty
sprawujące nadzór nad ich działalnością nie są ewidencjonowane w ogóle lub
ewidencjonowane są w sposób szczątkowy np. w ramach rejestru zakładów opieki
zdrowotnej określonego przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach
opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.).
System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia ma być systemem gromadzącym
i przetwarzającym dane dotyczące podmiotów udzielających świadczeń opieki
zdrowotnej (usługodawców) oraz podmiotów sprawujących nadzór i kontrolę nad ich
działalnością we wszystkich aspektach prowadzonej działalności, a także płatników.
Obecnie dane dotyczące usługodawców gromadzone są w rejestrach medycznych
prowadzonych przez podmioty odpowiedzialne za ich prowadzenie na podstawie
odrębnych przepisów.
Obecnie zbiory danych dotyczące usługodawców prowadzone są przez:
1) Ministra Zdrowia oraz wojewodów na podstawie przepisów ustawy z dnia
30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, w odniesieniu do
zakładów opieki zdrowotnej;
2) wojewodów i Ministra Zdrowia na podstawie przepisów ustawy z dnia 8
września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr
191, poz. 1410 z późn. zm.);
5
3) okręgowe rady lekarskie i Wojskową Radę Lekarską, na podstawie
przepisów ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza
dentysty (Dz. U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1943, z późn. zm.), w odniesieniu
do indywidualnych praktyk lekarskich, indywidualnych specjalistycznych
praktyk lekarskich i grupowych praktyk lekarskich;
4) okręgowe rady pielęgniarek i położnych na podstawie przepisów ustawy z
dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2009 r.
Nr 157, poz. 1217, z późn. zm.), w odniesieniu do indywidualnych praktyk
pielęgniarek, położnych, indywidualnych specjalistycznych praktyk
pielęgniarek, położnych oraz grupowych praktyk pielęgniarek;
5) wojewódzkich inspektorów farmaceutycznych na podstawie przepisów
ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r.
Nr 45, poz. 271, z późn. zm.), w odniesieniu do aptek ogólnodostępnych,
punktów aptecznych oraz aptek szpitalnych i zakładowych;
6) Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych na podstawie przepisów
ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U.
z 2004 r. Nr 144, poz. 1529, z późn. zm.), w odniesieniu do danych
objętych ewidencją laboratoriów.
Nie istnieje natomiast żadna baza danych dotycząca zarówno usługodawców, płatników
oraz podmiotów sprawujących nadzór i kontrolę nad działalnością usługodawców i
płatników. Znamienną cechą tego stanu rzeczy jest brak otwartości i interoperacyjności
poszczególnych rejestrów, co uniemożliwia wymianę danych pomiędzy poszczególnymi
rejestrami i scalanie ich w jakikolwiek zbiór.
Podmioty prowadzące zbiory danych składające się na rejestry medyczne tworzące
System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, zostały zobowiązane do przesyłania
danych zgromadzonych w rejestrach administratorowi systemu jakim jest jednostka
podległa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia odpowiedzialna za wytworzenie i
utrzymanie tego systemu.
W zakresie Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia dotyczącego
usługodawców, płatników i podmiotów sprawujących nadzór i kontrole nad
działalnością usługodawców i płatników, administrator systemu na bieżąco będzie
tworzył i uaktualniał bazy danych składające się na rejestry medyczne ich dotyczące.
6
W projekcie założono, że funkcjonalność Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony
Zdrowia na poziomie usługodawców pozwoli na:
a) pobieranie z rejestrów medycznych, danych o usługodawcach do zbioru centralnego
oraz monitorowanie każdego z etapów postępowania administracyjnego prowadzonego
w stosunku do usługodawcy,
b) wyselekcjonowanie na poziomie każdej jednostki samorządu terytorialnego
(województwo, powiat, gmina) usługodawcy o określonym profilu działalności,
c) wyświetlenie danych kontaktowych usługodawcy.
Na poziomie płatników, każdy użytkownik Systemu Ewidencji Zasobów
Ochrony Zdrowia będzie miał możliwość:
1) identyfikacji płatnika;
2) pobierania danych o zakresie świadczeń finansowanych przez płatnika;
3) pobierania danych adresowych płatnika;
4) ustalenia identyfikatora płatnika nadanego zgodnie z odrębnymi przepisami.
W zakresie funkcjonalności systemu związanej z wykonywaniem zadań na poziomie
podmiotów sprawujących nadzór i kontrolę nad działalnością usługodawców
i płatników, o których mowa w art. 2 pkt 9 lit. a ustawy, w projekcie założono
możliwość:
a) identyfikacji podmiotu sprawującego nadzór lub kontrolę nad wybranym
usługodawcą w wybranym zakresie,
b) identyfikacji podmiotu sprawującego nadzór lub kontrolę nad wybranym płatnikiem,
c) przesłania drogą elektroniczną informacji i wniosków do podmiotu sprawującego
nadzór lub kontrolę nad płatnikiem lub usługodawcą,
d) uzyskania potwierdzenia przyjęcia informacji lub wniosku, drogą elektroniczną,
e) uzyskania drogą elektroniczną odpowiedzi na wniosek złożony drogą elektroniczną.
W zakresie zastosowań statystycznych System Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia
zakłada:
a) możliwość wczytania przez użytkownika danych z rejestrów medycznych i danych
wprowadzanych przez administratora systemu do zbioru centralnego,
b) weryfikację danych pod względem zgodności ze strukturą przesyłu oraz poprawności
merytorycznej,
7