Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485-001
projekcie. Powyższa kwestia powinna być na bieżąco ustalana przez odpowiednich kierowników
projektów, odpowiedzialnych za poszczególne systemy.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej
12
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na:
1) Ministra Zdrowia;
2) Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i
Produktów Biobójczych
3) Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego
Ponadto projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia, w tym
podmioty prowadzące rejestry medyczne.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie Diagnostów
Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony
Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacji Związków Zawodowych Pracowników
Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów
Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich,
Konwentowi Marszałków RP, Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki i
Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej
Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej
Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej, Koalicji na rzecz Rozwoju
Społeczeństwa Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) –
zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
13
Na obecnym etapie nie jest możliwe ustalenie dokładnych kosztów wejścia w życie projektowanych
zmian. Należy jednak podkreślić, że dłuższej perspektywie wejście w życie projektowanej regulacji
przyniesie pewne oszczędności dla w sektorze finansów publicznych z uwagi na ujednolicenie
istniejących systemów.
b) rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie konkurencyjności wewnętrznej w
obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli oraz
wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada usprawnienie przepływu informacji
pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma wpływ, co z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w
czasie rzeczywistym dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
e) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
10-11-dg
14
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ...................................
w sprawie rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk,
grupowych praktyk pielęgniarek i położnych
Na podstawie art. 25d ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki
i położnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1217 oraz z 2010 r. Nr 219, poz. 1706) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk,
grupowych praktyk pielęgniarek i położnych stanowiący załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2) szczegółowy tryb postępowania w sprawach wpisu do rejestru;
3) wzór wniosku o wpis do rejestru w zakresie:
a) indywidualnych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia,
b) indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący
załącznik nr 3 do rozporządzenia,
c) grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 4 do
rozporządzenia;
4) wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru w zakresie:
a) indywidualnych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 5 do
rozporządzenia,
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
1
b) indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący
załącznik nr 6 do rozporządzenia,
c) grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 7 do
rozporządzenia;
5) sposób prowadzenia rejestru.
§ 2. 1. Pielęgniarka lub położna, która zamierza wykonywać indywidualną specjalistyczną
praktykę pielęgniarek lub położnych w kilku dziedzinach medycyny, składa jeden wniosek, o
którym mowa w § 1 pkt 3 lit. b.
2. Pielęgniarki lub położne posiadające specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub innej
dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, które zamierzają udzielać świadczeń
zdrowotnych w różnych dziedzinach medycyny w ramach grupowej praktyki pielęgniarek i
położnych, składają jeden wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. c.
3. Pielęgniarka lub położna lub pielęgniarki lub położne, które zamierzają wykonywać
równocześnie indywidualną praktykę pielęgniarek lub położnych i indywidualną
specjalistyczną praktykę pielęgniarek lub położnych i udzielać świadczeń zdrowotnych w
ramach grupowej praktyki pielęgniarek i położnych w celu uzyskania wpisów do rejestru,
składają odrębne wnioski dla każdej z tych praktyk.
4. Pielęgniarki lub położne, które zamierzają wykonywać indywidualną praktykę pielęgniarek
lub położnych, indywidualną specjalistyczną praktykę pielęgniarek lub położnych lub
udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki pielęgniarek i położnych w
kilku pomieszczeniach, mają obowiązek przedstawić dane o każdym z tych pomieszczeń, jego
wyposażeniu w aparaturę, produkty lecznicze, wyroby medyczne i sprzęt medyczny oraz
odrębną opinię, o której mowa w art. 25 ust. 5a pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o
zawodach pielęgniarki i położnej zwanej dalej „ustawą”.
§ 3. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku o
wpis do rejestru wraz z dokumentami, o których mowa w art. 25 ust. 5a i 6 lub art. 25a ust. 5 i
6 ustawy deleguje zespół wizytacyjny składający się z pielęgniarek i położnych, z których co
najmniej jedna powinna posiadać specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub innej
dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, w której ma być wykonywana praktyka,
w celu dokonania oceny pomieszczeń, urządzeń, sprzętu medycznego oraz aparatury
medycznej i sporządzenia opinii w przedmiocie możliwości udzielania deklarowanych przez
pielęgniarkę lub położną, pielęgniarki lub położne świadczeń zdrowotnych, z zachowaniem
zasad określonych w art. 18 ustawy.
2
projektów, odpowiedzialnych za poszczególne systemy.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej
12
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na:
1) Ministra Zdrowia;
2) Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i
Produktów Biobójczych
3) Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego
Ponadto projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia, w tym
podmioty prowadzące rejestry medyczne.
2. Konsultacje społeczne:
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie Diagnostów
Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony
Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacji Związków Zawodowych Pracowników
Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ
„Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów
Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich,
Konwentowi Marszałków RP, Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i
Samorządu Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki i
Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej
Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej
Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej, Koalicji na rzecz Rozwoju
Społeczeństwa Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) –
zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
13
Na obecnym etapie nie jest możliwe ustalenie dokładnych kosztów wejścia w życie projektowanych
zmian. Należy jednak podkreślić, że dłuższej perspektywie wejście w życie projektowanej regulacji
przyniesie pewne oszczędności dla w sektorze finansów publicznych z uwagi na ujednolicenie
istniejących systemów.
b) rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie konkurencyjności wewnętrznej w
obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli oraz
wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada usprawnienie przepływu informacji
pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma wpływ, co z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w
czasie rzeczywistym dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
e) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
10-11-dg
14
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ...................................
w sprawie rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk,
grupowych praktyk pielęgniarek i położnych
Na podstawie art. 25d ust. 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o zawodach pielęgniarki
i położnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1217 oraz z 2010 r. Nr 219, poz. 1706) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór rejestru indywidualnych praktyk, indywidualnych specjalistycznych praktyk,
grupowych praktyk pielęgniarek i położnych stanowiący załącznik nr 1 do
rozporządzenia;
2) szczegółowy tryb postępowania w sprawach wpisu do rejestru;
3) wzór wniosku o wpis do rejestru w zakresie:
a) indywidualnych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 2 do
rozporządzenia,
b) indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący
załącznik nr 3 do rozporządzenia,
c) grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 4 do
rozporządzenia;
4) wzór zaświadczenia o wpisie do rejestru w zakresie:
a) indywidualnych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 5 do
rozporządzenia,
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
1
b) indywidualnych specjalistycznych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący
załącznik nr 6 do rozporządzenia,
c) grupowych praktyk pielęgniarek i położnych, stanowiący załącznik nr 7 do
rozporządzenia;
5) sposób prowadzenia rejestru.
§ 2. 1. Pielęgniarka lub położna, która zamierza wykonywać indywidualną specjalistyczną
praktykę pielęgniarek lub położnych w kilku dziedzinach medycyny, składa jeden wniosek, o
którym mowa w § 1 pkt 3 lit. b.
2. Pielęgniarki lub położne posiadające specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub innej
dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, które zamierzają udzielać świadczeń
zdrowotnych w różnych dziedzinach medycyny w ramach grupowej praktyki pielęgniarek i
położnych, składają jeden wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 3 lit. c.
3. Pielęgniarka lub położna lub pielęgniarki lub położne, które zamierzają wykonywać
równocześnie indywidualną praktykę pielęgniarek lub położnych i indywidualną
specjalistyczną praktykę pielęgniarek lub położnych i udzielać świadczeń zdrowotnych w
ramach grupowej praktyki pielęgniarek i położnych w celu uzyskania wpisów do rejestru,
składają odrębne wnioski dla każdej z tych praktyk.
4. Pielęgniarki lub położne, które zamierzają wykonywać indywidualną praktykę pielęgniarek
lub położnych, indywidualną specjalistyczną praktykę pielęgniarek lub położnych lub
udzielać świadczeń zdrowotnych w ramach grupowej praktyki pielęgniarek i położnych w
kilku pomieszczeniach, mają obowiązek przedstawić dane o każdym z tych pomieszczeń, jego
wyposażeniu w aparaturę, produkty lecznicze, wyroby medyczne i sprzęt medyczny oraz
odrębną opinię, o której mowa w art. 25 ust. 5a pkt 3 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o
zawodach pielęgniarki i położnej zwanej dalej „ustawą”.
§ 3. Okręgowa rada pielęgniarek i położnych, w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku o
wpis do rejestru wraz z dokumentami, o których mowa w art. 25 ust. 5a i 6 lub art. 25a ust. 5 i
6 ustawy deleguje zespół wizytacyjny składający się z pielęgniarek i położnych, z których co
najmniej jedna powinna posiadać specjalizację w dziedzinie pielęgniarstwa lub innej
dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, w której ma być wykonywana praktyka,
w celu dokonania oceny pomieszczeń, urządzeń, sprzętu medycznego oraz aparatury
medycznej i sporządzenia opinii w przedmiocie możliwości udzielania deklarowanych przez
pielęgniarkę lub położną, pielęgniarki lub położne świadczeń zdrowotnych, z zachowaniem
zasad określonych w art. 18 ustawy.
2