Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485-001
c) scalenie danych według zadanych kryteriów,
d) dostęp do danych gromadzonych w systemie.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
8
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia.
Ponadto projekt oddziałuje na wytwórców systemów teleinformatycznych i na
podmioty prowadzące rejestry medyczne.
Dotyczy to w szczególności:
1) usługobiorców;
2) usługodawców;
3) płatników;
4) podmiotów sprawujących nadzór i kontrolę nad działalnością usługodawców i
płatników.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej
Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie
Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia
NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin
Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich, Konwentowi Marszałków RP, Federacji
Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki
i Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej
Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu
Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie
Komunikacji Elektronicznej, Koalicji na rzecz Rozwoju Społeczeństwa
Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
9
z 2009 r. Nr 42, poz. 337) – zostanie opublikowany na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra
Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Koszty budowy i eksploatacji Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia pokryje
budżet państwa.
Obecnie trudno jest jednoznacznie stwierdzić jakie będą koszty budowy tego systemu,
jednak przewiduje się, iż w związku z budową wielu systemów koszty jednostkowe
budowy systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, będą znacząco niższe, niż w
sytuacji, gdy zasoby informacyjne tego systemu byłyby rozproszone.
Wprowadzenie w życie przedmiotowego rozporządzenia poniesie za sobą koszty
dostosowania systemów informatycznych, wspomagających obsługę rejestrów
medycznych, do wymiany danych z Systemem Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia.
b) rynek pracy
Przepisy projektu rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie
konkurencyjności wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli oraz wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada
usprawnienie przepływu informacji pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma
wpływ, co z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie rzeczywistym
dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
e) na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miał a wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
02/11-kt
10
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ..........................
w sprawie Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia …….. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. Nr …., poz. …..) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) minimalną funkcjonalność Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
zwanego dalej „systemem”;
2) warunki organizacyjno – techniczne gromadzenia i udostępniania danych
gromadzonych w systemie.
§ 2. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z opracowaniem lub
aktualizacją wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne
zapewnia:
1) określenie liczby i rozmieszczenia na obszarze województwa jednostek systemu
Państwowe Ratownictwo Medyczne o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia
8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191,
poz. 1410, z późn. zm.2);
2) kalkulacja kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego;
3) określenie metod i zakresu współpracy z organami administracji publicznej
i jednostkami
systemu
Państwowe Ratownictwo Medyczne z innych
województw;
4) określenie lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008
r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007 oraz z 2010 r. Nr 107, poz.
679.
centrów powiadamiania ratunkowego;
5) określenie liczby i rozmieszczenia szpitalnych oddziałów ratunkowych;
6) wskazanie jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie
udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego
oraz lokalizacji centrów urazowych.
§ 3. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z wspieraniem
procesów zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu ratownictwa
medycznego zapewnia:
1) ewidencjonowanie jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego oraz
centrów urazowych, które zostały ujęte w wojewódzkim planie działania
systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne;
2) rejestrowanie jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo
Medyczne;
3) ewidencjonowanie podmiotów prowadzących kursy kwalifikowanej pierwszej
pomocy;
4) ewidencjonowanie użytkowników systemu.
§ 4. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z ewidencją jednostek
systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne zapewnia:
1) wprowadzanie przez uprawnionych użytkowników systemu danych o
jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz jednostkach
organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie ratownictwa
medycznego udzielających świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu ratownictwa
medycznego będących przedmiotem umowy z Narodowym Funduszem
Zdrowia;
2) integracja gromadzonych danych o jednostkach, o których mowa w pkt 1, z
danymi pozyskanymi z Krajowego Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz
danymi pozyskanymi od płatników świadczeń.
§ 5. 1. Minimalną funkcjonalność w zakresie zadań związanych z prowadzeniem rejestru
jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, zapewnia:
2
d) dostęp do danych gromadzonych w systemie.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr
65, poz. 597).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
8
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na podmioty prowadzące bazy danych z zakresu ochrony zdrowia.
Ponadto projekt oddziałuje na wytwórców systemów teleinformatycznych i na
podmioty prowadzące rejestry medyczne.
Dotyczy to w szczególności:
1) usługobiorców;
2) usługodawców;
3) płatników;
4) podmiotów sprawujących nadzór i kontrolę nad działalnością usługodawców i
płatników.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej
Radzie Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie
Diagnostów Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków
Zawodowych, Sekretariatowi Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność”, Federacji Związków Zawodowych Pracowników Ochrony Zdrowia,
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia
NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych, Unii Metropolii Polskich,
Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich, Związkowi Gmin
Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich, Konwentowi Marszałków RP, Federacji
Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki
i Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej
Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu
Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie
Komunikacji Elektronicznej, Koalicji na rzecz Rozwoju Społeczeństwa
Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
9
z 2009 r. Nr 42, poz. 337) – zostanie opublikowany na stronie internetowej
Ministerstwa Zdrowia oraz udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra
Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Koszty budowy i eksploatacji Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia pokryje
budżet państwa.
Obecnie trudno jest jednoznacznie stwierdzić jakie będą koszty budowy tego systemu,
jednak przewiduje się, iż w związku z budową wielu systemów koszty jednostkowe
budowy systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, będą znacząco niższe, niż w
sytuacji, gdy zasoby informacyjne tego systemu byłyby rozproszone.
Wprowadzenie w życie przedmiotowego rozporządzenia poniesie za sobą koszty
dostosowania systemów informatycznych, wspomagających obsługę rejestrów
medycznych, do wymiany danych z Systemem Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia.
b) rynek pracy
Przepisy projektu rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie
konkurencyjności wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli oraz wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada
usprawnienie przepływu informacji pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma
wpływ, co z kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie rzeczywistym
dostępu do danych o stanie zdrowia leczonego.
e) na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie będzie miał a wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
02/11-kt
10
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ..........................
w sprawie Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
Na podstawie art. 25 ust. 6 ustawy z dnia …….. o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. Nr …., poz. …..) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) minimalną funkcjonalność Systemu Wspomagania Ratownictwa Medycznego
zwanego dalej „systemem”;
2) warunki organizacyjno – techniczne gromadzenia i udostępniania danych
gromadzonych w systemie.
§ 2. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z opracowaniem lub
aktualizacją wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne
zapewnia:
1) określenie liczby i rozmieszczenia na obszarze województwa jednostek systemu
Państwowe Ratownictwo Medyczne o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia
8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191,
poz. 1410, z późn. zm.2);
2) kalkulacja kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego;
3) określenie metod i zakresu współpracy z organami administracji publicznej
i jednostkami
systemu
Państwowe Ratownictwo Medyczne z innych
województw;
4) określenie lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego i wojewódzkich
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra
Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 i Nr 166, poz. 1172, z 2008
r. Nr 17, poz. 101 i Nr 237, poz. 1653, z 2009 r. Nr 11, poz. 59 i Nr 122, poz. 1007 oraz z 2010 r. Nr 107, poz.
679.
centrów powiadamiania ratunkowego;
5) określenie liczby i rozmieszczenia szpitalnych oddziałów ratunkowych;
6) wskazanie jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie
udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego
oraz lokalizacji centrów urazowych.
§ 3. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z wspieraniem
procesów zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu ratownictwa
medycznego zapewnia:
1) ewidencjonowanie jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne,
jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania
świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego oraz
centrów urazowych, które zostały ujęte w wojewódzkim planie działania
systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne;
2) rejestrowanie jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo
Medyczne;
3) ewidencjonowanie podmiotów prowadzących kursy kwalifikowanej pierwszej
pomocy;
4) ewidencjonowanie użytkowników systemu.
§ 4. Minimalną funkcjonalność systemu w zakresie zadań związanych z ewidencją jednostek
systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne zapewnia:
1) wprowadzanie przez uprawnionych użytkowników systemu danych o
jednostkach systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne oraz jednostkach
organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie ratownictwa
medycznego udzielających świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu ratownictwa
medycznego będących przedmiotem umowy z Narodowym Funduszem
Zdrowia;
2) integracja gromadzonych danych o jednostkach, o których mowa w pkt 1, z
danymi pozyskanymi z Krajowego Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej oraz
danymi pozyskanymi od płatników świadczeń.
§ 5. 1. Minimalną funkcjonalność w zakresie zadań związanych z prowadzeniem rejestru
jednostek współpracujących z systemem Państwowe Ratownictwo Medyczne, zapewnia:
2