Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
Rządowy projekt ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3485
- Data wpłynięcia: 2010-10-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie informacji w ochronie zdrowia
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 113, poz. 657
3485-001
przypadku usługobiorców w razie braku numeru PESEL identyfikator kraju pochodzenia i
numer będący identyfikatorem pracownika medycznego obowiązujący w danym kraju.
Identyfikatorem usługodawcy jest jego numer NIP.
Projekt rozporządzenia przewiduje przekazywanie danych przez usługodawców za
pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej do Centralnego
Wykazu Pracowników Medycznych
W projekcie wykorzystano istniejące już sposoby identyfikacji użytkowników SIM przy
wykorzystaniu identyfikacyjnej karty mikroprocesorowej, zgodnie z normą PN-ENV
13729:2003 lub sprzętowego modułu bezpieczeństwa (Hardware Security Module).
Nadto w projekcie uporządkowano istniejące dotychczas sposoby identyfikacji,
przypisując każdej kategorii użytkowników dane przypisane w SIM do identyfikatora.
Obecnie obowiązujące przepisy nie zawierają tak kompleksowych regulacji w obszarze
gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych pozwalających na jednoznaczną
identyfikację.
Powyższe powoduje, że wdrożenie omawianego projektu wpłynie nie tylko na
wprowadzenie nowej jakości w zakresie identyfikacji podmiotów uczestniczących w procesie
udzielania świadczeń, ale uporządkuje także rozbieżne w formie i zakresie sposoby zbierania
danych o usługodawcach i ich pracownikach medycznych oraz płatnikach.
Dodatkowo projekt daje możliwość, dzięki automatycznej aktualizacji danych
pochodzących z rejestrów publicznych (ZUS, KRUS, NFZ), bieżącego sprawdzenia uprawnień
do świadczeń określonego rodzaju.
Przyjęta konstrukcja SIM i powiązanie jej za pomocą Platformy ePUAP z rejestrami
publicznymi takimi jak PESEL i Krajowa Ewidencja Podatników pozwoli na włączanie do
systemu nowych płatników, usługodawców, usługobiorców, co w perspektywie wprowadzenia
nowych form ubezpieczeń jest bardzo istotne dla poprawy jakości obsługi usługobiorców
i bezpieczeństwa finansowego usługodawców.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Projekt oddziałuje na usługobiorców, pracowników medycznych, usługodawców i organy
administracji rządowej i samorządowej wykonujących zadań z obszaru ochrony zdrowia.
2. Konsultacje społeczne
Projekt będzie przesłany do zaopiniowania: Naczelnej Radzie Lekarskiej, Naczelnej Radzie
Pielęgniarek i Położnych, Naczelnej Radzie Aptekarskiej, Krajowej Radzie Diagnostów
Laboratoryjnych, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych, Sekretariatowi
Ochrony Zdrowia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, Federacji Związków Zawodowych
Pracowników Ochrony Zdrowia, Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy,
Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych, Krajowemu
Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”, Forum Związków Zawodowych,
Unii Metropolii Polskich, Związkowi Powiatów Polskich, Związkowi Miast Polskich,
Związkowi Gmin Wiejskich RP, Unii Miasteczek Polskich, Konwentowi Marszałków RP,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu
Terytorialnego, Polskiemu Towarzystwu Informatycznemu, Polskiej Izbie Informatyki
i Telekomunikacji, Polskiemu Towarzystwu Społeczeństwa Informacyjnego, Krajowej Izbie
Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji, Naukowemu Towarzystwu Społeczeństwa
Informacyjnego, Krajowej Izbie Gospodarczej, Polskiej Izbie Komunikacji Elektronicznej,
Koalicji na rzecz Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, PKPP „Lewiatan” i Business
Centre Club.
Projekt rozporządzenia – stosownie do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42,
poz. 337) – zostanie opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia oraz
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Zdrowia.
3. Wpływ projektu na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
8
Identyfikacja usługobiorców oraz pracowników medycznych odbywać się będzie na podstawie
kart pl.ID. Koszty wydania kart pl.ID ponosić będzie budżet państwa (brak skutków dla
budżetu państwa - z części 46- zdrowie, poza kosztami związanymi z czytnikami, które
ponosić będą usługodawcy – ten projekt ma już finansowanie wynikające z ustawy
z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. Nr 167, poz. 1131). Podstawą
identyfikacji usługodawców są ich numery NIP. W związku z tym, że projektowana regulacja
ma charakter potwierdzający rozwiązania wynikające z innych aktów prawnych m. in. ustawa z
dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.
U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.), nie spowoduje to dodatkowych kosztów dla
budżetu państwa.
b) rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, pośrednio natomiast wpłynie na pobudzenie konkurencyjności
wewnętrznej w obszarze ochrony zdrowia.
d) na ochronę zdrowia ludności
Projektowana regulacja będzie mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa zdrowotnego
obywateli oraz wzrost wiedzy na temat systemu ochrony zdrowia. Projekt zakłada
usprawnienie przepływu informacji pomiędzy podmiotami, na które regulacja ma wpływ, co z
kolei doprowadzi do zapewnienia niemalże w czasie rzeczywistym dostępu do danych o stanie
zdrowia leczonego.
e) sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
9-11-dg
9
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia ..........................
w sprawie Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia
Na podstawie art. 24 ust. 5 ustawy z dnia …… o systemie informacji w ochronie
zdrowia (Dz. U. Nr ......, poz. ......), zarządza się co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa :
1) minimalną funkcjonalność Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia,
zwanego dalej „systemem”;
2) warunki organizacyjno – techniczne gromadzenia, przetwarzania i pobierania
danych przetwarzanych w systemie.
§ 2. 1. Minimalną funkcjonalność systemu:
1) związaną z wykonaniem zadań na poziomie usługodawców zapewnia:
a) możliwość pobierania do systemu z rejestrów medycznych, w rozumieniu
art. 2 pkt 13 ustawy z dnia……. o systemie informacji w ochronie zdrowia,
zwanej dalej „ustawą” , danych o usługodawcach w formacie i strukturze
określonych w dokumentacji opisu systemu,
b) możliwość wyselekcjonowania usługodawcy o określonym profilu
działalności w województwie, powiecie oraz gminie,
c) możliwość wyświetlenia danych kontaktowych usługodawcy;
2) związaną z wykonaniem zadań na poziomie płatników, o których mowa w
art. 2 pkt 9 lit. a ustawy zapewnia:
a) możliwość identyfikacji płatnika,
b) możliwość pobierania danych o zakresie świadczeń finansowanych przez
płatnika,
c) możliwość pobierania danych adresowych płatnika,
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
1
d) możliwość ustalenia identyfikatora płatnika nadanego zgodnie z odrębnymi
przepisami;
3) związaną z wykonywaniem zadań na poziomie podmiotów sprawujących
nadzór i kontrolę nad działalnością usługodawców oraz płatników, o których
mowa w art. 2 pkt 9 lit. a ustawy, zapewnia:
a) możliwość identyfikacji podmiotu sprawującego nadzór lub kontrolę nad
wybranym usługodawcą w wybranym zakresie,
b) możliwość identyfikacji podmiotu sprawującego nadzór lub kontrolę nad
wybranym płatnikiem,
c) możliwość przesłania drogą elektroniczną informacji i wniosków do
podmiotu sprawującego nadzór lub kontrolę nad płatnikiem lub
usługodawcą,
d) uzyskania potwierdzenia przyjęcia informacji lub wniosku, o których
mowa w lit. c,
e) uzyskania drogą elektroniczną odpowiedzi na wniosek złożony w trybie
określonym w lit. c.
2. W zakresie zastosowań statystycznych system zapewnia wczytanie danych z
rejestrów medycznych i danych wprowadzanych przez administratora systemu do
systemu, weryfikację danych pod względem zgodności ze strukturą przesyłu,
scalenie danych według zadanych kryteriów, dostęp do danych gromadzonych w
systemie.
3. System umożliwia komunikację pomiędzy elementami tego systemu przez
zastosowanie jednolitych standardów przesyłu danych w formacie XML:
1) dla danych przekazywanych z rejestrów medycznych do systemu i
udostępnianych przez system;
2) dotyczących wydanych dokumentów związanych ze sposobem załatwienia
wniosków, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c, przekazywanych przez
uprawnione podmioty.
4. Strukturę logiczną dokumentów elektronicznych w formacie XML, o którym
mowa w ust. 3, wraz z formatami danych oraz protokołami komunikacyjnymi i
szyfrującymi administrator systemu, o którym mowa w art. 24 ust. 7 ustawy,
zamieszcza w portalu edukacyjno – informacyjnym, o którym mowa w art. 36
ustawy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
2