eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

Art.1 pkt 32 po art. 103 dodaje się art. 103a w brzmieniu:
Dodanie przepisu jednoznacznie sprecyzuje zakres działania nowej państwowej służby do spraw
/ Art.103a.1 „Art. 103a. Do zadań państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli bezpieczeństwa budowli piętrzących
piętrzących należy:
1) wykonywanie badań i pomiarów pozwalających opracować ocenę stanu
technicznego i stanu bezpieczeństwa:
a) budowli piętrzących stanowiących własno ć Skarbu Państwa, zaliczonych
na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane do I
lub II klasy,
b) budowli piętrzących stanowiących własno ć Skarbu Państwa, innych niż
okre lone w lit. a, wskazanych przez Prezesa Krajowego Zarządu, które z
uwagi na zły stan techniczny zagrażają lub mogą zagrażć bezpieczeństwu;
2) opracowywanie ocen stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli
piętrzących o których mowa w pkt 1;
3) prowadzenie bazy danych dotyczących budowli piętrzących zawierającej
dane techniczne oraz informacje o lokalizacji, stanie prawnym, stanie
technicznym i stanie bezpieczeństwa tych budowli;
4) opracowywanie, w oparciu o wykonane oceny stanu technicznego i stanu
bezpieczeństwa budowli piętrzących, raportu o stanie bezpieczeństwa tych
budowli;
5) wyznaczanie i weryfikacja stref zagrożenia zalaniem lub podtopieniem
terenów położonych poniżej budowli piętrzących, o których mowa w pkt 1, w
wyniku awarii lub katastrofy tych budowli;
6)
analiza i weryfikacja wytycznych w zakresie wykonywania badań,
pomiarów i ocen stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli
piętrzących, w oparciu o aktualną wiedzę techniczną;
7) organizowanie szkoleń i seminariów dotyczących bezpieczeństwa budowli
piętrzących.
Art.1 pkt 32 2. Państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących przekazuje:
/ Art.103a.2 1) wyniki badań i pomiarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, oraz oceny
stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących, Prezesowi
Krajowego Zarządu oraz wła ciwemu dyrektorowi regionalnego zarządu,
niezwłocznie po ich opracowaniu;
2) raport, o którym mowa w ust. 1 pkt 4, Prezesowi Krajowego Zarządu oraz
Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego, nie później niż do dnia 31
marca
każdego
roku.”;
Strona 22
Art.1 pkt 33 w art. 104:
Zmiany wynikające z konieczno ci doprecyzowania przepisów do specyfiki działalno ci państwowej
/ Art.104
a) w ust. 1:
służby hydrologiczno-meteorologicznej.
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) podstawową sieć i specjalne sieci pomiarowo-obserwacyjne;”,
- w pkt 4 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) organizują, nadzorują i eksploatują podstawową sieć i specjalne sieci
pomiarowo-obserwacyjne oraz system gromadzenia, przetwarzania i wymiany
danych,”,
Art.1 pkt 33 b) w ust 2:
/ Art.104
- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Podstawową sieć pomiarowo-obserwacyjną stanowią:”,
- w pkt 2 uchyla się lit. c,
Art.1 pkt 33 c) w ust. 3:
/ Art.104
- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Specjalne sieci pomiarowo-obserwacyjne:”,
- dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) lotniskowe stacje meteorologiczne.”;
Art.1 pkt 34 po art. 104 dodaje się art. 104a w brzmieniu:
Powołanie panmstwowej służby do spraw bezpieczenstwa budowli piętrzacych wymaga doprecyzowania
/ Art.104a
„Art. 104a. Państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących zakresu jej działania.
posiada i utrzymuje:
1) specjalistyczny sprzęt niezbędny do prowadzenia badań i pomiarów stanu
technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących;
2) system gromadzenia, przetwarzania i wymiany danych;
3) komórki organizacyjne, które:
a) wykonują badania i pomiary niezbędne do sporządzenia ocen stanu
technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz okre lenia stref
zagrożeń, o których mowa w art. 103a ust. 1 pkt 5,
b) opracowują oceny stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli
piętrzących,
c) opracowują raport o stanie bezpieczeństwa budowli piętrzących na
podstawie analizy ocen stanu technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli
piętrzących, o których mowa w art.103a ust. 1 pkt 1,
d) prowadzą prace rozwojowe i metodyczne w zakresie oceny stanu
technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz w zakresie
okre lonym w pkt 2 i art. 103a ust. 1 pkt 1, 5 i 6.”;
Strona 23
Art.1 pkt 35 w art. 108:
Zmiana wynikająca z wprowadzenia państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.
/ Art.108.1
a) w ust. 1 wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:
„Osoby wykonujące badania, pomiary, obserwacje oraz prace kontrolne na
potrzeby realizacji przez państwową służbę hydrologiczno-meteorologiczną,
państwową służbę hydrogeologiczną lub państwową służbę do spraw
bezpieczeństwa budowli piętrzących zadań, o których mowa w art. 103, 103a
ust. 1 lub w art. 105, a także prace związane z wykonywaniem, obsługą lub
utrzymaniem urządzeń pomiarowych służb państwowych, mają prawo do:",
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wła ciciel nieruchomo ci jest obowiązany umożliwić wykonanie prac, o
których mowa w ust. 1, przez osoby upoważnione przez państwową służbę
hydrologiczno-meteorologiczną, państwową służbę hydrogeologiczną oraz
państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.”;
Art.1 pkt 36 po art. 108 dodaje się art. 108a w brzmieniu:
W projekcie ustawy zostały doprecyzowane zapisy odno nie funkcjonowania państwowej służby
/ Art.108a
„Art. 108a. 1. Wobec pracowników inżynieryjno-technicznych zatrudnionych hydrologiczno – meteorologicznej (pshm). Obowiązujące przepisy Kodeksu Pracy nie uwzględniają
w ramach państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej wprowadza się specyfiki pracy pshm. Na stacjach synoptycznych pracują jednoosobowe obsady, którym z przyczyn
rozkład czasu pracy:
merytorycznych nie wolno opu cić stanowiska pracy i przerwać ciągu obserwacji. Taka przerwa mogłaby
1) zmianowy - na stanowiskach, na których jest to konieczne ze względu na spowodować brak informacji niezbędnych do prowadzenia osłony i ostrzegania przed groźnymi zjawiskami
szczególne warunki pracy lub warunki atmosferyczne;
naturalnymi, a równocze nie nastąpiłaby nieodwracalna przerwa w gromadzeniu wieloletniego ciągu
2) podstawowy – na pozostałych stanowiskach.
danych. W dzisiejszych realiach, pracownik nie powinien przerwać wykonywania pracy, aż do nadej cia
2. Stanowiska, o których mowa w ust. 1, ustala dyrektor Instytutu Meteorologii zmiennika, co jest niezgodne z przepisami Kodeksu Pracy. Taka sytuacja często występuje w
i Gospodarki Wodnej.
wysokogórskich obserwatoriach meteorologicznych, gdzie dotarcie zmiennika jest bardzo utrudnione lub
3. Zmianowy rozkład czasu pracy pracowników, o których mowa w ust. 1, nawet niemożliwe ze względu na trudne warunki atmosferyczne.
polega na wykonywaniu powierzonych im zadań nie dłużej niż przez 48
godzin, po których następuje, co najmniej 48 godzin wolnych od pracy.
Strona 24
4. Podstawowy rozkład czasu pracy pracowników, o których mowa w ust. 1, Także w sytuacjach występowania groźnych zjawisk naturalnych takich jak powódź, istnieje czasami, przy
polega na wykonywaniu powierzonych im zadań w dobowym wymiarze czasu nielicznej obsadzie biur prognoz lub ekip pomiarowych konieczno ć wykonywania pracy w ciągu okresu
pracy
nieprzekraczającym
8
godzin,
w
okresie
rozliczeniowym dłuższego niż ustawowe 12 godzin. Ponadto proponowany zapis umożliwi zmniejszenie kosztów obsługi
nieprzekraczającym 3 miesięcy.
stacji synoptycznych, co przy corocznym ograniczeniu finansowania służby pshm przez Budżet państwa
5. Czas pracy pracowników, o których mowa w ust. 1, nie może przekraczać ma zasadnicze znaczenie.
przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym,
nieprzekraczającym 6 miesięcy.
6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor Instytutu Meteorologii i
Gospodarki
Wodnej
może ustalić indywidualny rozkład czasu pracy
pracowników, o których mowa w ust. 1, w ramach normy czasu pracy, o której
mowa w ust. 4.”;
Art.1 pkt 37 w art. 109:
Zmiana wynikająca z wprowadzenia państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących.
/ Art.109
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna, państwowa służba
hydrogeologiczna oraz państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli
piętrzących są finansowane ze rodków budżetu państwa.”,
Art.1 pkt 37 b) w ust. 2:
/ Art.109
- pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) utrzymanie bieżącej działalno ci państwowej służby hydrologiczno-
meteorologicznej, państwowej służby hydrogeologicznej oraz państwowej
służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących;
2) utrzymanie, odbudowa, rozbudowa, przebudowa i rozbiórka podstawowej
sieci
pomiarowo-obserwacyjnej
państwowej
służby
hydrologiczno-
meteorologicznej oraz systemu gromadzenia, przetwarzania i wymiany
danych;”,
Art.1 pkt 37 dodaje się pkt 8 i 9 w brzmieniu:
Przepis dodany ze względu na zmianę statutu i rozrzerzenie zakresu działań realizowanych przez Instytut
/ Art.109
„8) prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie hydrologii, meteorologii
Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
i oceanologii;
9) współpraca z organami administracji publicznej, w zakresie ograniczania
skutków niebezpiecznych zjawisk zachodzących w atmosferze
i hydrosferze.”,
Art.1 pkt 37 c) w ust. 3 pkt 6 otrzymuje brzmienie:
Zmiana redakcyjna.
/ Art.109
„6) utrzymanie specjalnych sieci pomiarowo-obserwacyjnych;”,
Strona 25
Art.1 pkt 37 d) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
Zmiany wynikające z wprowadzenia państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących
/ Art.109
„4. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna, państwowa służba oraz ze zmiany statutu i rozrzerzenie zakresu działań realizowanych przez Instytut Meteorologii i
hydrogeologiczna oraz państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli Gospodarki Wodnej.
piętrzących mogą być dofinansowywane z innych rodków publicznych, na
zasadach dotyczących wykorzystania tych rodków.
5. Podmioty, które dla potrzeb działalno ci gospodarczej lub dla realizacji
zadań, o których mowa w ust. 3, korzystają z informacji uzyskanych z:
1)
podstawowej
sieci
pomiarowo-obserwacyjnej, systemu gromadzenia,
przetwarzania i wymiany danych oraz biur prognoz hydrologicznych i biur
prognoz
meteorologicznych
państwowej
służby
hydrologiczno-
meteorologicznej,
2) sieci obserwacyjno-badawczej wód podziemnych państwowej służby
hydrogeologicznej,
- ponoszą koszty utrzymania, odbudowy, rozbudowy i przebudowy tych sieci
systemów i biur lub koszty wykonania tych badań, pomiarów i ocen, na
zasadach uzgodnionych przez strony w umowie.”;
Art.1 pkt 38 w art. 110:
Dostosowano zapis poprzez dopisanie państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli pietrzacych.
/ Art.110
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Wła cicielem informacji zbieranych i przetwarzanych w wyniku realizacji
standardowych procedur przetwarzania informacji przez państwową służbę
hydrologiczno-meteorologicznę, państwową służbę hydrogeologiczną oraz
państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących jest Skarb
Państwa.”,
Art.1 pkt 38 b) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
Ze względu na rokrocznie niewystarczające rodki finansowe przekazywane przez budżetu panstwa na
/ Art.110
„7. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej oraz Państwowy Instytut działalno ć państwowej służby hydrologiczno - meteorologicznej i państwowej służby hydrogeologicznej
Geologiczny mogą odpłatnie udostępniać informacje zbierane i przetwarzane w wprowadzono zapis mówiący o możliwo ci odpłatnego przekazywania informacji innym odbiorcom niż
wyniku realizacji standardowych procedur innym odbiorcom niż okre leni w okre leni w ust.3 i 4. Dochody z tego tytułu przeznaczone byłyby na pełnienie odpowiednio państwowej
ust. 3 i 4. Wpływy z tego tytułu stanowią dochód, odpowiednio, Instytutu służby hydrologiczno - meteorologicznej i państwowej służby hydrogeologicznej.
Meteorologii i Gospodarki Wodnej albo Państwowego Instytutu Geologicznego
i są przeznaczane, odpowiednio, na pełnienie państwowej służby hydrologiczno-
meteorologicznej albo państwowej służby hydrogeologicznej.”;
Art.1 pkt 39 c) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
Wprowadzenie przepisu jest konsekwencją transpozycji art.7 RDW w postaci nowego art. 50a
/ Art.113
„1) jednolitych czę ci wód, przeznaczonych do poboru wody na potrzeby
zaopatrzenia ludno ci w wodę przeznaczoną do spożycia, o których mowa w
art. 49b ust. 3;”
Strona 26
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: