eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

Art.1 pkt 24 Wprowadzenie czasowych ograniczeń, o których mowa w ust. 1, zawiesza
/ Art.88t.2
wykonywanie
uprawnień
wynikających
z
pozwoleń
wodnoprawnych.
Zakładom nie przysługuje z tego tytułu odszkodowanie.
Art.1 pkt 25 w art. 90 w ust. 1
/ Art.90.1.2c a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przygotowuje:
c) plany przeciwdziałania skutkom suszy na obszarach dorzeczy;”;
Art.1 pkt 25 b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
Rozszerzenie ze względu na powołanie nowej państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli
/ Art.90.1.6 „6) sprawuje nadzór nad funkcjonowaniem państwowej służby hydrologiczno- piętrzących
meteorologicznej, państwowej służby hydrogeologicznej oraz państwowej
służby
do
spraw
bezpieczeństwa
budowli
piętrzących;”,
Art.1 pkt 26 uchyla się pkt 5,
Ze względu na nowe dokumenty planistyczne wynikajace z Dyrektywy Powodziowej nie będą sporządzane
/ Art.92.3
plany ochrony przeciwpowodzowej oraz studia ochrony przeciwpowodziowej.
Art.1 pkt 26 6b) przygotowywanie planów przeciwdziałania skutkom suszy w regionach Zmiana numeracji wynikająca z rozdzielenia zagadnień związanych z ochroną przed powodzią od
/
wodnych;”,
przeciwdziałania skutkom suszy w celu zwiększenia czytelno ci przepisów implementujących Dyrektywę
Art.92.3.6b
Powodziową.
Art.1 pkt 26 uchyla się pkt 9,
Wynikające z art. 4 ust. 4 i 4a oraz z art. 140 ust. 2a kompetencje dyrektora rzgw w zakresie pozwoleń
/ Art.92.3
wodnoprawnych wymagały wykre lenia pktu 9.
Art.1 pkt 26 b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
U ci lono, że zadania dyrektora rzgw dotyczą ródlądowych wód powierzchniowych.
/ Art.92.4
"4. W ramach gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, związanym z
gospodarką wodną, dyrektor regionalnego zarządu realizuje w imieniu Prezesa
Krajowego Zarządu zadania związane z utrzymywaniem ródlądowych wód
powierzchniowych lub urządzeń wodnych oraz pełni funkcję inwestora w
zakresie gospodarki wodnej w regionie wodnym."
Art.1 pkt 26 c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
Zmiana spowodowana wej ciem w życie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U.
/ Art.92.6
„6. Dyrektor regionalnego zarządu, dla realizacji zadań, o których mowa w ust. Nr 157, poz. 1240).
4, może tworzyć jednostki organizacyjne, w trybie przepisów ustawy z dnia 27
sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240
oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 96, poz. 620 i Nr 123, poz. 835).”;
Strona 17
Art.1 pkt 27 „Art. 93. 1. Dyrektor regionalnego zarządu jest powoływany przez ministra W projekcie ustawy zawarto regulację dotyczącą naboru na stanowiska dyrektora regionalnego zarządu
/ Art.93.1
wła ciwego do spraw gospodarki wodnej, spo ród osób wyłonionych w drodze gospodarki wodnej i jego zastępcy. Dyrektorzy regionalnych zarządów gospodarki wodnej pełniąc funkcję
otwartego i konkurencyjnego naboru, na wniosek Prezesa Krajowego Zarządu, organów administracji publicznej w sprawach okre lonych ustawą Prawo wodne powinni oprócz wysokiej
po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Gospodarki Wodnej. Minister wła ciwy wiedzy ogólnej, jaka jest wymagana od osób pełniących funkcje kierownicze w administracji wykazywać
do spraw gospodarki wodnej, na wniosek Prezesa Krajowego Zarządu, po się wiedzą specjalistyczną w zakresie gospodarki wodnej. Dla wyłonienia najlepszego kandydata na to
zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Gospodarki Wodnej, odwołuje dyrektora stanowisko proponuje się przyjęcie procedury naboru podobnej, jak w przypadku naboru opisanego już w
regionalnego zarządu.
ustawie przeprowadzanego w celu obsadzenia stanowiska Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki
Art.1 pkt 27 2. Zastępcy dyrektora regionalnego zarządu są powoływani przez Prezesa Wodnej. Nowelizacja przewiduje również wprowadzenie procedury naboru na stanowiska zastępców
/ Art.93.2
Krajowego Zarządu spo ród osób wyłonionych w drodze otwartego i dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Przyjęcie zaproponowanego mechanizmu powinno
konkurencyjnego naboru, na wniosek dyrektora regionalnego zarządu, po zapewnić otwarto ć naboru i jego konkurencyjno ć, a także wpłynąć na wysoki poziom przyszłych
zasięgnięciu opinii rady gospodarki wodnej regionu wodnego. Prezes funkcjonariuszy administracji publicznej.
Krajowego
Zarządu, na wniosek dyrektora regionalnego zarządu, po
zasięgnięciu opinii rady gospodarki wodnej regionu wodnego, odwołuje Przepis wprowadzony na wniosek Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
zastępców dyrektora regionalnego zarządu.
Art.1 pkt 27 3. Stanowisko dyrektora regionalnego zarządu może zajmować osoba, która:
/ Art.93.3
1) posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny;
2) jest obywatelem polskim;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umy lne przestępstwo lub
umy lne przestępstwo skarbowe;
5) nie była karana zakazem zajmowania stanowisk kierowniczych w urzędach
organów władzy publicznej lub pełnienia funkcji związanych z dysponowaniem
rodkami publicznymi;
6) posiada kompetencje kierownicze;
7) posiada co najmniej 6-letni staż pracy na stanowiskach związanych z
zadaniami z zakresu gospodarowania wodami, w tym co najmniej 3-letni staż
pracy
na
stanowisku
kierowniczym
w
jednostkach
sektora
finansów
publicznych.
Art.1 pkt 27 4.
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora regionalnego zarządu
/ Art.93.4
umieszcza się w miejscu powszechnie dostępnym w siedzibie regionalnego
zarządu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej regionalnego zarządu i w
Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego ministra wła ciwego do
spraw gospodarki wodnej.
Strona 18
Art.1 pkt 27 5. Ogłoszenie o naborze zawiera:
/ Art.93.5
1) nazwę i adres regionalnego zarządu;
2) okre lenie stanowiska;
3) wymagania związane ze stanowiskiem;
4) zakres zadań wykonywanych na stanowisku;
5) wskazanie wymaganych dokumentów;
6) termin i miejsce składania dokumentów;
7) informację o metodach i technikach naboru.
Art.1 pkt 27 6. Termin, o którym mowa w ust. 5 pkt 6, nie może być krótszy niż 10 dni od
/ Art.93.6
dnia umieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu
obsługującego ministra wła ciwego do spraw gospodarki wodnej.
Art.1 pkt 27 7. Nabór na stanowisko dyrektora regionalnego zarządu przeprowadza zespół,
/ Art.93.7
powołany przez Prezesa Krajowego Zarządu, liczący co najmniej 3 osoby,
których wiedza i do wiadczenie dają rękojmię wyłonienia najlepszych
kandydatów. W toku naboru ocenia się do wiadczenie zawodowe kandydata,
wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku, na które jest
przeprowadzany nabór, oraz kompetencje kierownicze.
Art.1 pkt 27 8. Ocena kompetencji kierowniczych, o których mowa w ust. 7, może być
/ Art.93.8
dokonana na wniosek zespołu przez osobę niebędącą jego członkiem, która
posiada odpowiednie kwalifikacje do dokonania tej oceny.
Art.1 pkt 27 9. Członek zespołu oraz osoba, o której mowa w ust. 8, mają obowiązek
/ Art.93.9
zachowania w tajemnicy informacji dotyczących osób ubiegających się
o stanowisko, uzyskanych w trakcie naboru.
Art.1 pkt 27 10. W toku naboru zespół wyłania nie więcej niż 3 kandydatów, których
/ Art.93.10
przedstawia Prezesowi Krajowego Zarządu.
Strona 19
Art.1 pkt 27 11. Z przeprowadzonego naboru zespół sporządza protokół zawierający:
/ Art.93.11
1) nazwę i adres regionalnego zarządu;
2)
okre lenie stanowiska, na które był prowadzony nabór, oraz liczbę
kandydatów;
3)
imiona, nazwiska i adresy nie więcej niż 3 najlepszych kandydatów
uszeregowanych według poziomu spełniania przez nich wymagań okre lonych
w ogłoszeniu o naborze;
4) informację o zastosowanych metodach i technikach naboru;
5) uzasadnienie dokonanego wyboru albo powody niewyłonienia kandydata;
6) skład zespołu.
Art.1 pkt
12. Ogłoszenie o wyniku naboru umieszcza się w Biuletynie Informacji
27/
Publicznej regionalnego zarządu i w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu
Art.93.12
obsługującego ministra wła ciwego do spraw gospodarki wodnej.
Art.1 pkt 27 13. Ogłoszenie o wyniku naboru zawiera:
/ Art.93.13
1) nazwę i adres regionalnego zarządu;
2) okre lenie stanowiska, na które był prowadzony nabór;
3) imiona i nazwiska wybranych kandydatów oraz ich miejsca zamieszkania w
rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego albo informację o niewyłonieniu
kandydata.
Art.1 pkt 27 14. Umieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu obsługującego
/ Art.93.14
ministra wła ciwego do spraw gospodarki wodnej ogłoszenia o naborze oraz o
wyniku tego naboru jest bezpłatne.
Art.1 pkt 26 15. Zespół przeprowadzający nabór na stanowiska, o których mowa w ust. 2,
/ Art.93.15
powołuje dyrektor regionalnego zarządu.
Art.1 pkt 26 16. Przepisy ust 3-14 stosuje się odpowiednio do przeprowadzania naboru na
/ Art.93.16
stanowiska, o których mowa w ust. 2.”;
Art.1 pkt 28 w art. 100 w ust. 2 uchyla się pkt 2;
Ze względu na nowe dokumenty planistyczne wynikajace z Dyrektywy Powodziowej nie będą sporządzane
/ Art.100.2
plany ochrony przeciwpowodzowej oraz studia ochrony przeciwpowodziowej.
Art.1 pkt 29 w dziale VI tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:
Rozszerzenie tytułu rozdziału ze względu na powołanie nowej państwowej służby do spraw
„Państwowa
służba
hydrologiczno-meteorologiczna,
państwowa
służba bezpieczeństwa budowli piętrzących
hydrogeologiczna oraz państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli
piętrzących”;
Strona 20
Art.1 pkt 30 w art. 102: ust. 1 otrzymuje brzmienie:
Zgodnie z zapisami Dyrektywy Powodziowej osłona hydrologiczno-meteorologiczna pownna dotyczyć
/ Art.102.1
„1. Państwowa służba hydrologiczno-meteorologiczna wykonuje zadania także rodowiska i dziedzictwa kulturowego.
państwa w zakresie osłony hydrologicznej i meteorologicznej społeczeństwa,
rodowiska, dziedzictwa kulturowego, gospodarki i rozpoznawania zagrożeń
niebezpiecznymi zjawiskami zachodzącymi w atmosferze lub hydrosferze, a
także na potrzeby rozpoznania i kształtowania oraz ochrony zasobów wodnych
kraju.”,
Art.1 pkt 30 po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
Powołanie nowej państwowej służby jest konieczne ze względu na specyfikę budowli piętrzących.
/ Art.102.2a „2a. Państwowa służba do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących Specyfika ta powoduje to, że pomimo dobrego stanu technicznego elementów budowli inne czynniki
2b
wykonuje zadania państwa w zakresie nadzoru nad stanem technicznym
(zmiana warunków hydro-meteorologicznych, zmiana infrastruktury w zasięgu oddziaływania budowli
i stanem bezpieczeństwa budowli piętrzących.
piętrzącej) mogą spowodowaćpowstanie zagrożenia bezpieczeństwa pomimo dobrego stanu technicznego.
2b. Kompetencje państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli powołanie nowej państwowej służby poprawi wiedzę o stanie budowli pietrzacych i pozwoli lepiej oceniać
piętrzących nie naruszają kompetencji organów nadzoru budowlanego, i przewidywać potencjalne zagrozenia. Stan techniczny i stan bezpieczenstwa budowli piętrzacych to noie
okre lonych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.”,
tylko same bezpieczeństwo tych obiektów, ale również bezpieczeństwo ludzi i infrastruktury znajdujacych
się w zasięgu oddziaływania budowli pietrzacych.
Art.1 pkt 30 po ust. 4a dodaje się ust. 4b i 4c w brzmieniu:
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej poprzez funkcjonujący w ramach swoich struktur O rodek
/ Art.102.4b „4b. Państwową służbę do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących pełni Technicznej Kontroli Zapór (OTKZ) od ok. 30 lat prowadzi pomiary, badania oraz oceny stanu
4c
Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
technicznego i stanu bezpieczeństwa budowli piętrzących I lub II klasy będących własno cią Skarbu
Państwa i innych podmiotów.
4c. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej posiada i utrzymuje bazę
danych historycznych i bieżących z zakresu stanu technicznego oraz stanu
bezpieczeństwa budowli piętrzących, zgromadzoną w wyniku ujednoliconych
metod okre lania stanu technicznego oraz bezpieczeństwa tych budowli,
stanowiącą jednolite źródło informacji dla organów administracji rządowej.”;
Art.1 pkt 31 w art. 103 dodaje się pkt 7 i 8 w brzmieniu:
Przepis dodany ze względu na rozszerzenie zakresu działań realizowanych przez Instytut Meteorologii i
/ Art.103
„7) prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie hydrologii, meteorologii
Gospodarki Wodnej.
i oceanologii;
8) współpraca z organami administracji publicznej w zakresie ograniczania
skutków niebezpiecznych zjawisk zachodzących w atmosferze
i hydrosferze.”;
Strona 21
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 40 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: