eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy: transpozycji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim; w sprawie środowiskowych norm jakości w dziedzinie polityki wodnej; ustalającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej oraz zweryfikowania i poprawienia tych przepisów obowiązującej ustawy, które utrudniają prawidłowe stosowanie systemu gospodarowania wodami, w zakresie wprowadzonych zmian

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3425
  • Data wpłynięcia: 2010-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2011 Nr 32, poz. 159

3425

24 25154-52-3
246-672-0 Nonylofenol
X

104-40-5
203-199-4
(p-nonylofenol)
X
25 1806-26-4 217-302-5 p-oktylofenol


(4-(1,1',3,3'-

140-66-9
205-426-2

tetrametylobutylo) -fenol)
26 608-93-5 210-172-0 Pentachlorobenzen
X
27 87-86-5
201-778-6 Pentachlorofenol


Wielopier cieniowe
28 nie dotyczy nie dotyczy
X
węglowodory aromatyczne

50-32-8
200-028-5
(benzo(a)piren)
X

205-99-2
205-911-9
(benzo(b)fluoranten)
X

191-24-2
205-883-8
(benzo(g,h,i)perylen)
X

207-08-9
205-916-6
(benzo(k)fluoranten)
X

193-39-5
205-893-2
(Indeno(1,2,3-cd)piren)
X
29 122-34-9 204-535-2 Symazyna


30 nie dotyczy nie dotyczy Związki tributylocyny
X

36643-28-4 nie dotyczy (Kation tributylocyny)
X
31 12002-48-1
234-413-4 Trichlorobenzen


32 67-66-3
200-663-8 Trichlorometan (chloroform)
33 1582-09-8 216-428-8 Trifluralina



Obja nienia:
1) W wykazie dla wybranej grupy substancji jako parametr wskaźnikowy podaje się typowego
pojedynczego przedstawiciela dla tej grupy substancji (w nawiasach i bez numeru). Dla tych grup
substancji parametr wskaźnikowy okre la się metodą analityczną.
2) Oznacza numer przypisany substancji przez Chemical Abstrakt Service (CAS), pozwalający na jej
identyfikację.
3) Oznacza numer w Europejskim Wykazie Istniejących Substancji o Znaczeniu Handlowym
(EINECS) lub Europejskim Wykazie Notyfikowanych Substancji Chemicznych (ELINCS).
4) Wskazana grupa substancji obejmuje znaczną liczbę związków chemicznych, dla których obecnie
nie można podać odpowiednich parametrów wskaźnikowych.
5) Dotyczy tylko eteru pentabromodifenylowego.
6) Fluoranten znajdujący się w wykazie jest podany jako wskaźnik innych, bardziej niebezpiecznych
wielopier cieniowych węglowodorów aromatycznych.

3
UZASADNIENIE


Przedmiotowy projekt rozporządzenia Ministra rodowiska w sprawie wykazu
substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej stanowi wykonanie
upoważnienia ustawowego zawartego w art. 38d ust. 4 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r.
– Prawo wodne.
W zakresie merytorycznym projekt rozporządzenia jest tożsamy z obecnie
obowiązującym rozporządzeniem Ministra rodowiska z dnia 2 lipca 2010 r.
w sprawie wykazu substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej (Dz. U. Nr
138, poz. 934). Wprowadzenie, podczas nowelizacji, nowych przepisów do działu III
ustawy spowodowało konieczno ć przeniesienia istniejącej delegacji do innej
jednostki redakcyjnej w celu usystematyzowania tre ci ustawy i uzyskania spójnej
sekwencji unormowań.

Zgodnie z art. 16 ust. 4 dyrektywy 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy wspólnotowego działania
w dziedzinie polityki wodnej (Dz. Urz. WE L 327 z 22.12.2000, str. 1, z późn. zm.)
ustanawiającej ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, Komisja
Europejska, we współpracy z biegłymi zainteresowanych stron (między innymi
Komitetu Naukowego ds. Toksyczno ci, Ekotoksyczno ci i rodowiska, państw
członkowskich, Europejskiej Agencji Ochrony rodowiska, europejskich organizacji
gospodarczych, w tym reprezentujących małe i rednie przedsiębiorstwa,
europejskich organizacji ekologicznych) poddała kolejnemu przeglądowi wykaz
substancji priorytetowych, przyjęty decyzją 2455/2001/WE Parlamentu Europejskiego
i Rady z dnia 20 listopada 2001 r. ustanawiającej wykaz priorytetowych substancji w
dziedzinie polityki wodnej oraz zmieniającej dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiającej ramy
wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, stanowiący załącznik X do
Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Na podstawie procedury ustalania priorytetów, wykorzystującej łącznie
monitorowanie i modelowanie – Combined Modelling and Monitoring Prioritisation – z
kategorii czternastu „substancji priorytetowych, nad którymi trwały badania pod
względem zidentyfikowania ich jako priorytetowe substancje niebezpieczne zostały
wyodrębnione tylko dwie substancje priorytetowe – antracen i endosulfan –

4
zidentyfikowane jako „priorytetowe substancje niebezpieczne”. Procedura COMMPS
uwzględnia różne kryteria (m.in. toksyczno ć, podatno ć na biodegradację,
akumulację w rodowisku wodnym, ryzyko dla zdrowia człowieka) i dopiero po
spełnieniu wszystkich kryteriów dana substancja priorytetowa jest uznawana za
„priorytetową substancję niebezpieczną”.
Uaktualniony wykaz substancji priorytetowych w dziedzinie polityki wodnej
został zamieszczony w załączniku II do dyrektywy 2008/105/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie rodowiskowych norm
jako ci w dziedzinie polityki wodnej, zmieniającej i w następstwie uchylającej
dyrektywy Rady 82/176/EWG, 83/513/EWG, 84/156/EWG, 84/491/EWG
i 86/280/EWG oraz zmieniającej dyrektywę 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady, który zmienia załącznik X do Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia jest wypełnieniem obowiązku
transpozycji przepisów dyrektywy 2008/105/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie rodowiskowych norm jako ci w dziedzinie
polityki wodnej, okre lonego datą 13 lipca 2010 r. Działania te należy przedsięwziąć,
aby przeciwdziałać zanieczyszczeniu chemicznemu wód poszczególnymi
substancjami priorytetowymi, stanowiącymi poważne zagrożenie dla rodowiska
wodnego oraz dla zdrowia ludzkiego.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Niniejszy akt normatywny nie podlega notyfikacji, w trybie przewidzianym
rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.), ponieważ nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
§ 2 pkt 5 tego rozporządzenia.



5


OCENA SKUTKÓW REGULACJI


1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny.
Nie dotyczy.

2. Konsultacje.
Nie dotyczy.

3. Wpływ aktu normatywnego na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Nie dotyczy.

4. Wpływ aktu normatywnego na rynek pracy.
Nie dotyczy.

5. Wpływ aktu normatywnego na rodowisko i zdrowie ludzi.
Nie dotyczy.

6. Wpływ aktu normatywnego na konkurencyjno ć gospodarki
i przedsiębiorczo ć, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Nie dotyczy.

7. Wpływ aktu normatywnego na sytuację i rozwój regionalny.
Nie dotyczy.


36/09/KC

6
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia ……………………….
w sprawie sposobu prowadzenia i wzoru dziennika gospodarowania wod
Na podstawie art. 64 ust. 2d ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U.
z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la sposób prowadzenia i wzór dziennika gospodarowania wodą.
§ 2. Wzór dziennika gospodarowania wodą jest okre lony załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. 1. W dzienniku gospodarowania wodą zamieszcza się dane wskazane we wzorze
dziennika, o którym mowa w § 2.
2. W dzienniku gospodarowania wodą zamieszcza się również inne dane, niż wskazane we
wzorze, o którym mowa w § 2, dotyczące warunków istotnych dla gospodarowania wodą
na urządzeniu piętrzącym w szczególno ci w zakresie możliwo ci tworzenia przepływem
dozwolonym dodatkowej pojemno ci powodziowej w oparciu o informacje napływające
z osłony hydrometeorologicznej.
§ 4. Użytkownik budowli piętrzącej jest obowiązany prowadzić dziennik rzetelnie, w sposób
odzwierciedlający stan rzeczywisty.
§ 5. 1. Wpisy w dzienniku gospodarowania wodą są dokonywane:
1) każdorazowo po włączeniu lub zamknięciu odpływu przez budowlę upustową;
2) w normalnych warunkach użytkowania oraz podczas zjawiska suszy w zbiorniku
raz dziennie o godzinie 6.00 uniwersalnego czasu koordynowanego (Universal
Time Co-ordinated), zwanego dalej „UTC”;
3) w warunkach użytkowania w okresie powodzi co 3 godziny zaczynając od godz.
6.00 UTC.
2. W warunkach użytkowania w okresie powodzi nie prowadzi się pomiarów dotyczących
strat.
§ 6. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER RODOWISKA
                                                           
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra rodowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2255, z 2006 r.
Nr 170, poz. 1217 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 21, poz.125, Nr 64, poz. 427, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 147,
poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz.1286 i Nr 231, poz. 1704, z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505,
z 2009 r. Nr 168, poz. 1323 i Nr 215, poz. 1664 oraz z 2010 r. Nr 44, poz. 253 i Nr 96, poz. 620.

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41 ... 48

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: