Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- znowelizowanie przepisów dotyczących udzielania dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany poprzez dodanie nowego przepisu obejmującego tymi dopłatami również producentów rolnych, poszkodowanych przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r.;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3368
- Data wpłynięcia: 2010-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1650
3368
Druk nr 3368
Warszawa, 24 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o Agencji Rynku
Rolnego i organizacji niektórych
rynków rolnych.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mariana Starownika.
(-) Krzysztof Borkowski; (-) Bronisław Dutka; (-) Eugeniusz Grzeszczak;
(-) Stanisław Kalemba; (-) Jan Kamiński; (-) Mieczysław Kasprzak; (-) Ewa
Kierzkowska; (-) Eugeniusz Kłopotek; (-) Adam Krzyśków; (-) Jan Łopata;
(-) Mieczysław Marcin Łuczak; (-) Mirosław Maliszewski; (-) Mirosław
Pawlak; (-) Janusz Piechociński; (-) Józef Racki; (-) Stanisław Rakoczy;
(-) Wiesław Rygiel; (-) Tadeusz Sławecki; (-) Aleksander Sopliński;
(-) Marian Starownik; (-) Franciszek Jerzy Stefaniuk; (-) Andrzej Sztorc;
(-) Piotr Walkowski; (-) Stanisław Witaszczyk; (-) Stanisław elichowski.
PROJEKT
USTAWA
z dnia …………..……… 2010 r.
o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków
rolnych
Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego
i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn.
zm.1)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 40c ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Dopłaty mają charakter pomocy de minimis w rolnictwie i są udzielane
zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy
publicznej, z zastrzeżeniem art. 40f – 40h.”;
2) po art. 40g dodaje się art. 40h w brzmieniu:
„Art. 40h. 1. Dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału
siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany, o których mowa w art. 40c, dla
producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych lub działach
specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez powódź,
obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r., nie mają charakteru pomocy de
minimis w rolnictwie.
2. Dopłaty przysługują producentowi rolnemu, który poniósł szkodę
w uprawach spowodowaną przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan
w 2010 r., oszacowaną przez komisję powołaną przez wojewodę na podstawie
odrębnych przepisów, która wynosi średnio powyżej 30% średniej rocznej
produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły szkody,
albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz.
1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799.
wystąpiły szkody, z wyłączeniem roku o najwyższej i najniższej wielkości
produkcji w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym
lub dziale specjalnym produkcji rolnej w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
3. Po wszczęciu postępowania w sprawie udzielania dopłaty dyrektor
oddziału terenowego Agencji stwierdza średnią wysokość szkód w danym
gospodarstwie na podstawie protokołu oszacowania szkód sporządzonego
przez komisję, o której mowa w ust. 2.
4. Wysokość dopłaty nie może przekroczyć kwoty stanowiącej iloczyn kwoty
obniżenia dochodu i intensywności pomocy brutto, o której mowa w art. 11 ust.
2 rozporządzenia nr 1857/2006 powiększonej o kwotę kosztów poniesionych
w związku z wystąpieniem szkód i pomniejszonej o kwotę wypłaconego
odszkodowania, kwotę kosztów nieponiesionych w związku z wystąpieniem
szkód i kwotę pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów.
5. Odmawia się udzielania dopłaty, jeżeli łączna wysokość pomocy
otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych
odszkodowań w związku z powodzią, obsunięciem się ziemi lub huraganem
w 2010 r., przekracza kwotę obniżenia dochodu obliczonego zgodnie z art. 11
ust. 2 rozporządzenia nr 1857/2006.
6. Do wniosku określonego w art. 40d ust. 1 producent rolny dołącza
oryginał albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego
pracownika ośrodka pomocy społecznej, wojewodę, wójta, burmistrza albo
prezydenta miasta kopię protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez
komisję, o której mowa w ust. 2, wraz z kwotą obniżenia dochodu obliczonego
przez wojewodę zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1857/2006.
7. Dopłatę pomniejsza się o 50 %, jeżeli przed powstaniem szkód nie została
zawarta na okres 12 miesięcy umowa ubezpieczenia obejmująca ochronę
ubezpieczeniową co najmniej 50 % powierzchni upraw rolnych, z wyłączeniem
łąk i pastwisk, od co najmniej jednego z ryzyk: suszy, gradu, deszczu
nawalnego, ujemnych skutków przezimowania, przymrozków wiosennych,
powodzi, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
2
UZASADNIENIE
W związku z wystąpieniem powodzi na znacznej części terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej Rada Ministrów podjęła uchwałę nr 87/2010 z dnia 10
czerwca 2010 r. w sprawie ustanowienia pomocy dla rodzin rolniczych, w których
gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody
spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r.
Program ten, zgodnie z § 1 tej uchwały, został wprowadzony z dniem 15
czerwca 2010 r. W związku z tym, że program ten spełnia wymogi programu
pomocowego, o którym mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia
15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do
pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność
związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającym rozporządzenie
(WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 358 z 16.12.2006, str. 3), nie wymaga on notyfikacji
Komisji Europejskiej.
Jednym z rodzajów pomocy, o jaką mogą się ubiegać producenci rolni, którzy
ponieśli w 2010 r. szkody spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi lub
huragan, określonym w wyżej wymienionym programie, jest dopłata z tytułu zużytego
do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany,
przyznawana przez Agencję Rynku Rolnego.
W celu wykonania wyżej wymienionego elementu programu należy dokonać
zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji
niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.).
Dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii
elitarny lub kwalifikowany będą obejmowały producentów rolnych, którzy jesienią
2010 r. oraz wiosną 2011 r. zakupią i zużyją do siewu materiał siewny kategorii
elitarny lub kwalifikowany.
Dopłaty dla producentów rolnych, w których gospodarstwach rolnych powstały
szkody spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r., nie
mają charakteru pomocy de minimis w rolnictwie. Intencją projektu ustawy jest, aby
producenci rolni poszkodowani przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan
w 2010 r., otrzymali wsparcie finansowe, niezaliczane do indywidualnych limitów
pomocy w rolnictwie, przy wykorzystaniu tego samego mechanizmu udzielania
3
dopłat, ponieważ limit pomocy w rolnictwie jest ograniczony zarówno, co do kwoty
pomocy indywidualnej, jak i kwoty globalnej przyznanej Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku udzielania dopłat dla producentów rolnych, w których
gospodarstwach rolnych powstały szkody spowodowane przez powódź, obsunięcie
się ziemi lub huragan w 2010 r., zasady i warunki udzielania takiej pomocy będą
takie same jak dla producentów rolnych, którzy ubiegają się o dopłaty w ramach
pomocy de minimis w rolnictwie, przy czym producenci tacy będą musieli dołączyć do
wniosku opinię wojewody określającą wysokość szkody w uprawach spowodowaną
dotknięciem ich gospodarstw powodzią, obsunięciem się ziemi lub huraganem
w 2010 r. Szkoda w uprawach spowodowana powodzią, obsunięciem się ziemi lub
huraganem w 2010 r. będzie oszacowana przez komisję powołaną na podstawie
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie
realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U.
Nr 22, poz. 121, z późn. zm.).
Dopłaty dla producentów będą przyznane, jeżeli w ich gospodarstwie lub dziale
specjalnym produkcji rolnej szkoda w uprawach spowodowana powodzią,
oszacowana przez komisję powołaną przez wojewodę będzie wynosić średnio
powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej z trzech lat poprzedzających rok,
w którym wystąpiły szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym
rok, w którym wystąpiły szkody, z wyłączeniem roku o najwyższej i najniższej
wielkości produkcji w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku
rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej w rozumieniu przepisów
o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Wysokość dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego
kategorii elitarny lub kwalifikowany dla producentów rolnych, którzy w 2010 r. ponieśli
szkodę w uprawach spowodowaną przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan
nie może przekroczyć kwoty stanowiącej iloczyn kwoty obniżenia dochodu
i intensywności pomocy brutto, o której mowa w art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr
1857/2006 powiększonej o kwotę kosztów poniesionych w związku z wystąpieniem
szkód i pomniejszonej o kwotę wypłaconego odszkodowania, kwotę kosztów
nieponiesionych w związku z wystąpieniem szkód i kwotę pomocy otrzymanej na
podstawie odrębnych przepisów. Za odrębne przepisy należy rozumieć przepisy
dotyczące innych form pomocy wymienionych w uchwale Rady Ministrów nr 87/2010
z dnia 10 czerwca 2010 r. w sprawie ustanowienia pomocy dla rodzin rolniczych,
4