Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- znowelizowanie przepisów dotyczących udzielania dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany poprzez dodanie nowego przepisu obejmującego tymi dopłatami również producentów rolnych, poszkodowanych przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r.;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3368
- Data wpłynięcia: 2010-06-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych
- data uchwalenia: 2010-10-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 247, poz. 1650
3368
szkody spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r.
W związku z tym ze program pomocy dla rodzin rolniczych, w których
gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych produkcji rolnej powstały szkody
spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r. stanowi
program pomocowy, o którym mowa w rozporządzeniu nr 1857/2006, został
zgłoszony i zarejestrowany w Komisji Europejskiej pod nr XA109/2010 oraz jest
dostępny na http://ec.europa.eu/agriculture/stateaid/exemption/xa10910_pl.pdf.
W celu pełnej realizacji uchwały nr 87/2010 w zakresie udzielania dopłat z tytułu
zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub
kwalifikowany konieczna będzie nowelizacja rozporządzenia Ministra Rolnictwa
i Rozwoju Wsi z dnia 16 lipca 2009 r. w sprawie terminów składania wniosków
o przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego
kategorii elitarny lub kwalifikowany oraz terminu i sposobu wypłaty tej dopłaty (Dz. U.
Nr 113, poz. 945, z późn. zm.) polegająca na określeniu terminu składania wniosków
dla producentów rolnych w których gospodarstwach rolnych lub działach specjalnych
produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez powódź, obsunięcie się ziemi
lub huragan w 2010 r.
Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływała projektowana ustawa
Projektowana ustawa będzie oddziaływała na producentów rolnych,
przedsiębiorców prowadzących obrót materiałem siewnym oraz Agencję Rynku
Rolnego.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
5
Wejście w życie projektowanych przepisów spowoduje skutki finansowe dla budżetu
państwa. Wprowadzenie nowego rodzaju pomocy wiąże się z następującymi
skutkami finansowymi:
Jesień 2010 r.
100 tys. ha x 100 zł/ha = 10 mln zł
Wiosna 2011 r.
100 tys. ha x 100 zł/ha = 10 mln zł
Przyjęcie powyższego oznacza konieczność dodatkowego zabezpieczenia
środków finansowych w wysokości 20 mln zł w budżecie Agencji Rynku Rolnego na
2011 r., biorąc pod uwagę terminy składania wniosków o dopłatę, które będą
określone w znowelizowanym rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z dnia 16 lipca 2009 r. w sprawie terminów składania wniosków o przyznanie dopłaty
z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub
kwalifikowany oraz terminu i sposobu wypłaty tej dopłaty (Dz. U. Nr 113, poz. 945,
z późn. zm.).
3. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i na funkcjonowanie przedsiębiorstw
4. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na poziom
zatrudnienia.
5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie proponowanych rozwiązań dotyczących pomocy dla
producentów rolnych, którzy ponieśli szkody w uprawach spowodowanych przez
powódź, obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r. przyczyni się do złagodzenia
skutków tych zdarzeń klimatycznych oraz pozwoli na uzyskanie w kolejnych latach
plonów o wysokiej jakości.
6. Konsultacje społeczne.
6
W ramach prowadzonych konsultacji społecznych projekt ustawy przesłany
zostanie do organizacji społeczno-zawodowych, związków zawodowych,
a w szczególności do: Sekretariatu Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych
„Solidarność”, Rady Krajowej Związku Zawodowego Rolnictwa „Samoobrona”,
Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowej Rady Izb
Rolniczych, Związku Zawodowego Centrum Narodowe Młodych Rolników,
Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Rolników i Organizacji
Rolniczych, Krajowej Rady Spółdzielczej, Związku Zawodowego Rolników
Rzeczpospolitej „SOLIDARNI”, Federacji Branżowych Związków Producentów
Rolnych, Związku Zawodowego Rolników „Ojczyzna”, Konfederacji Pracodawców
Polskich, Forum Związków Zawodowych, Związek Zawodowy Pracowników
Rolnictwa w RP oraz Federacji Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli
Rolnych.
7. Skutki społeczne.
Projekt niesie za sobą pozytywne skutki społeczne. Zalane tereny rolnicze w powodzi maj‐
czerwiec 2010r. będą obsiane materiałem siewnym dobrej jakości co zagwarantuje, że wejdą
w plonowanie w 2011 r. i nie będą odłogowały.
7
Warszawa, 12 lipca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1201/10
Pan Grzegorz Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej
poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i
organizacji niektórych rynków rolnych (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Marian Starownik)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz. 47 ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1.
Przedmiot projektu ustawy
Projekt przewiduje zmianę ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji
Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr
231, poz. 1702, ze zmianami). Zmiana odnosi się do przepisów dotyczących
udzielania dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego
kategorii elitarny lub kwalifikowany. Wnioskodawcy proponują dodanie
nowego przepisu, określającego szczególne zasady udzielania takich dopłat
producentom rolnym, w których gospodarstwach rolnych lub działach
specjalnych produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez powódź,
obsunięcie się ziemi lub huragan w 2010 r.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej wymaga sięgnięcia
do postanowień:
• art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (dalej: TfUE);
• rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE
(Dz. Urz. WE L 83 z 27.3.1999, str. 1, ze zmianami; dalej: rozporządzenie
659/1999)
• rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w
sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy
państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność
związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego
rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz. U. UE L 358 z 16.12.2006, str. 3;
dalej: rozporządzenie 1857/2006).
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
A. Ocena projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej sprowadza się w
istocie do oceny jego zgodności z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107
i 108 TfUE.
B. Kwestią wstępną, którą należy rozstrzygnąć oceniając zgodność
projektu ustawy z rynkiem wewnętrznym, jest jego kwalifikacja w świetle
obowiązku notyfikacyjnego, o którym mowa w art. 108 ust. 3 TfUE. Zgodnie z
tym przepisem, Komisja Europejska jest informowana, w czasie odpowiednim
do przedstawienia swych uwag, o wszelkich planach przyznania lub zmiany
pomocy państwa. Przepis ten jest ściśle związany z zasadą określoną w art. 107
ust. TfUE, w myśl której wszelka pomoc przyznawana przez państwo
członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie,
która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym
przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest – z zastrzeżeniem
innych postanowień przewidzianych w Traktatach - niezgodna z rynkiem
wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między
państwami członkowskimi. Z punktu widzenia prowadzonych ustaleń znaczenie
ma fakt, że Komisja Europejska nie zgłosiła zastrzeżeń do uchwały Rady
Ministrów z dnia 1 czerwca 2010 r. w sprawie ustanowienia programu pomocy
dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych i działach specjalnych
produkcji rolnej powstały szkody spowodowane przez powódź, obsunięcia się
ziemi lub huragan w 2010 r. (por. zestawienie informacji przekazanych przez
państwa członkowskie Komisji na mocy rozporządzenia 1857/2006; Aid No:
XA 109/2010). Jednakże postanowienia projektowanej ustawy wykraczają poza
ramy udzielania pomocy, które zostały wskazane w przekazanej Komisji
informacji na temat zasad wsparcia określonych w uchwale Rady Ministrów. W
szczególności projekt ustawy nie zawiera ograniczeń dotyczących czasu trwania
programu pomocy, podczas gdy w informacji zakreśla się w tym zakresie
precyzyjne granice (od dnia 15 czerwca 2010 r. do 15 czerwca 2011 r.).
Ponadto, adresatem wsparcia, o którym mowa w zestawieniu informacji
dotyczącym uchwały Rady Ministrów, są rodziny rolnicze, w których
gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej powstały
szkody spowodowane przez powódź, obsunięcia się ziemi lub huragan w 2010
r., projekt ustawy określa natomiast zasady wsparcia, którego adresatami są
(wszyscy bez wyjątku) producenci rolni (por. art. 40c ust. 1 zmienianej ustawy
w związku z art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie
ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji
wniosków o przyznanie płatności, Dz. U. z Dz.U. z 2004 r., Nr 10, poz. 76, ze
zmianami). Wreszcie, w zestawieniu informacji wskazane zostały planowane w
2