eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

- projekt przewiduje uchylenie art. 72 ust. 1 ustawy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3367
  • Data wpłynięcia: 2010-07-20
  • Uchwalenie:

3367-s



Warszawa, 22 listopada 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140 – 115(5)/10




Pan

Grzegorz
Schetyna
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy

- o zmianie ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa
w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko
(druk
nr 3367).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra
Środowiska do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.



(-) Donald Tusk

Stanowisko Rządu
do poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (druk 3367)

Poselska propozycja nowelizacji ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.), dalej ustawa OOŚ, ma na celu
uchylenie art. 72 ust. 1a w brzmieniu: „Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje
także przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu

użytkowania obiektu budowlanego lub jego części na podstawie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo
budowlane.”. W uzasadnieniu do projektowanej noweli ustawy OOŚ wskazano, że powstała „(…) nie
do przyjęcia sytuacja prawna, literalne brzmienie tego przepisu oznacza, że niemożliwe stało się wykonanie
budowy lub robót budowlanych w trybie zgłoszenia (procedura uproszczona) bez wcześniejszej decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach. Procedura administracyjna w tym zakresie wydłuży się zatem o co najmniej
kilka miesięcy.(…) Nieuchylenie przepisu ust. 1a w art. 72 wprowadzonego w ustawie z dnia 3 października

2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko spowoduje m. in. zahamowanie szybkiej odbudowy dróg i obiektów
po zniszczeniach powodziowych (…)”.
Rząd stoi na stanowisku, iż przyjęcie proponowanej zmiany doprowadzi do niezgodności
z przepisami wspólnotowymi, bowiem dla niektórych zamierzeń inwestycyjnych, które w myśl
aneksu II dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków
wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne, zmienionej
Dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997 r. oraz Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i
Rady 2003/35/WE z dnia 26 maja 2003 r., podlegają postępowaniu screeningowemu, nie będzie
wymagana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, a tym samym możliwość
przeprowadzenia screeningu zostanie wykluczona. Ponadto, w przypadku niektórych projektów
ubiegających się o dofinansowanie z funduszy UE, wprowadzenie przedmiotowej regulacji,
w związku z pominięciem procedur określonych przepisami ww. dyrektywy, skutkować będzie
nieprzyznaniem środków na ich realizację.
Do dnia wejścia w życie ustawy z dnia 21 maja 2010 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 119, poz. 804) art. 29 ust. 3
ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118, z późn. zm.)
stanowił, że pozwolenia na budowę wymagają przedsięwzięcia mogące znacząco oddziaływać na
środowisko. Tak więc, wszystkie przedsięwzięcia określone w rozporządzaniu Rady Ministrów
z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia
raportu o oddziaływaniu na środowisko
(Dz. U. Nr 257, poz. 2573, z późn. zm.) realizowane wcześniej
1
 
w oparciu o zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenie zmiany
sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, w myśl przepisu art. 29 ust. 3 ustawy
Prawo budowlane, musiały uzyskiwać pozwolenie na budowę.
Ustawa z dnia 21 maja 2010 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego
ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz
niektórych innych ustaw wprowadziła art. 72 ust. 1a oraz równocześnie zmieniła brzmienie przepisu
art. 29 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, w myśl którego pozwolenia na budowę wymagają tylko te
przedsięwzięcia, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, oraz
przedsięwzięcia wymagające przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000,
zgodnie z art. 59 ustawy OOŚ. Wprowadzenie równocześnie tych przepisów przyczyniło się do
uproszczenia procedur administracyjnych, przy zachowaniu wymogów dyrektywy Rady
85/337/EWG. Obecnie bowiem zamierzenia inwestycyjne wymagające zgłoszenia na podstawie
przepisów ustawy Prawo budowlane, będące jednocześnie przedsięwzięciami mogącymi potencjalnie
znacząco oddziaływać na środowisko, nie będą musiały uzyskać pozwolenia na budowę, jeśli
w ramach tzw. postępowania kwalifikacyjnego (screeningowego), co umożliwia przepis

art. 72 ust. 1a ustawy OOŚ, nie zostanie nałożony obowiązek przeprowadzenia oceny
oddziaływania na środowisko. Ich realizacja odbywać się będzie w oparciu o zgłoszenie.
Natomiast w sytuacji, gdy zostanie nałożony obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania
na środowisko, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 29 ust. 3 ustawy Prawo budowlane,
przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko będzie wymagało
uzyskania pozwolenia na budowę.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach
oddziaływania na środowisko opiniuje się negatywnie.

2
 
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: