Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
podejmowanych przez Inspekcję Weterynaryjną w takich hodowlach i być informowana
o ich likwidacji lub zachowaniu po podjęciu odpowiednich kroków w celu zwalczania
zakażeń.
Zmiany w środowisku naturalnym mogą być istotna przyczyną, a często również
sygnałem, zagrożeń dla zdrowia ludności. Przykłady mogą stanowić powodzie niosące
często ze sobą zanieczyszczenia źródeł wody pitnej zawartością ścieków, ale także
zanieczyszczenia chemiczne gleby, wód i powietrza.
Sygnałem istotnym z punktu widzenia zagrożenia epidemią może być masowe
występowanie niektórych zwierząt dzikich lub obserwacje wskazujące na wzrost pomoru
zwierząt dzikich. Takie zdarzenia, które w opinii Inspekcji Ochrony rodowiska mogą
stanowić sygnał o zagrożeniu dla zdrowia ludności powinny być, w terminie 24 godzin,
zgłaszane przez organy Inspekcji Ochrony rodowiska organom Państwowej Inspekcji
Sanitarnej oraz Inspekcji Weterynaryjnej.
W przypadkach zachorowań grupowych, a szczególnie w przypadkach ognisk
epidemicznych zatruć i zakażeń pokarmowych zasadniczą sprawą pozostaje sprawnie
przeprowadzone dochodzenie epidemiczne. Jeżeli wstępne dane takiego dochodzenia
wskazują na produkty pochodzenia zwierzęcego jako na źródło zakażenia, dochodzenie
powinno być kontynuowane w hurtowniach, ubojniach i hodowlach, które mogą
stanowić źródło pierwotne lub rezerwuar czynnika chorobotwórczego. W takich
przypadkach dochodzenie w tych instytucjach powinno być kontynuowane przez
państwowych inspektorów sanitarnych (we współpracy z właściwym organem Inspekcji
Weterynaryjnej) którzy rozpoczęli opracowanie ogniska epidemicznego niezależnie od
tego, kto w warunkach prawidłowych (gdy epidemia nie występuje) sprawuje nadzór
sanitarny nad tymi instytucjami. Jest to zasada powszechnie respektowana w krajach
Unii Europejskiej i w USA.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
8
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Rozporządzenie to obejmuje organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji
Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony rodowiska.
2. Konsultacje społeczne
1. Państwowi wojewódzcy i powiatowi inspektorzy sanitarni,
2. Główny Inspektorat Ochrony rodowiska oraz wojewódzkie inspektoraty ochrony
środowiska,
3. Główny Inspektorat Weterynarii,
4. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
5. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii,
6. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych,
7. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej,
8. Naczelna Izba Lekarska,
9. Narodowy Fundusz Zdrowia,
10. OPZZ,
11. NSZZ Solidarność,
12. Forum Związków Zawodowych,
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia.
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na sektor finansów publicznych.
9
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu
na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
sytuację i rozwój regionów.
7. Wpływ regulacji na zdrowie ludzi.
Proponowane rozporządzenie ma na celu zapobieganie chorobom odzwierzęcym
u ludzi, a w szczególności zakażeniom pokarmowym stanowiącym istotną przyczynę
zachorowań w naszym kraju. Przedmiotowa regulacja poprzez ustalenie warunków
współdziałania właściwych służb Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji
Weterynaryjnej oraz Inspekcji Ochrony rodowiska w zakresie zakażeń i chorób
zakaźnych będzie miała pozytywny wpływ na zdrowie ludzi.
8. Wpływ na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
02/25rch
10
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie wykazu zakażeń i chorób zakaźnych, w przypadku których
podejrzenia lub rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu
z ich powodu dokonywane s zgłoszenia, sposobu dokonywania tych
zgłoszeń, prowadzenia i udostępniania rejestrów zgłoszeń oraz trybu
finansowania kosztów zgłoszeń
Na podstawie art. 27 ust. 9 ustawy z dnia …………………………….…. 2008 r.
o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr …..
poz. ….) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wykaz zakażeń i chorób zakaźnych, w przypadku których podejrzenia lub
rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z ich powodu dokonywane
są zgłoszenia;
2) podmioty, którym są przekazywane zgłoszenia podejrzenia lub rozpoznania
zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z powodu zakażenia lub choroby
zakaźnej;
3) wzory formularzy zgłoszeń podejrzenia lub rozpoznania zakażenia, choroby
zakaźnej lub zgonu z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej,
4) sposób dokonywania zgłoszeń;
5) sposób prowadzenia i udostępniania danych z rejestru zgłoszeń podejrzeń lub
rozpoznań zakażeń, chorób zakaźnych lub zgonów z powodu zakażenia lub
choroby zakaźnej, oraz okres ich przechowywania,
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
6) tryb dokonywania zgłoszeń wystąpienia zachorowania lub podejrzenia o
zachorowanie osoby odbywającej podróż zagraniczną lub zgonu osoby w trakcie
takiej podróży, na chorobę szczególnie niebezpieczną i wysoce zakaźną;
7) tryb finansowania kosztów oraz sposób dokumentowania dokonanych zgłoszeń
wraz z terminami ich rozliczeń.
§ 2. Ustala się wykaz zakażeń i chorób zakaźnych, w przypadku których podejrzenia
lub rozpoznania zakażenia, choroby zakaźnej lub zgonu z ich powodu dokonywane
są zgłoszenia, stanowiący załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§ 3. Podejrzenia zachorowań oraz zachorowania na grypę nie potwierdzone
laboratoryjnie zgłasza się w formie raportów zbiorczych, których wzór, sposób
przekazywania i terminy przekazywania określają przepisy o statystyce publicznej.
§ 4. Ustala się wzór formularza zgłoszenia:
1) podejrzenia lub rozpoznania zachorowania na gruźlicę, stanowiący załącznik 2 do
rozporządzenia;
2) podejrzenia lub rozpoznania zachorowania na AIDS lub zakażenia HIV,
stanowiący załącznik 3 do rozporządzenia;
3) podejrzenia lub rozpoznania zachorowania na kiłę, rzeżączkę, chlamydiozy i inne
nierzeżączkowe zakażenia układu moczopłciowego, stanowiący załącznik 4 do
rozporządzenia;
4) podejrzenia lub rozpoznania zachorowania na inne choroby zakaźne i zakażenia,
w tym rozpoznania grypy potwierdzonego laboratoryjnie, stanowiący załącznik 5
do rozporządzenia;
5) podejrzenia lub stwierdzenia zgonu z powodu choroby zakaźnej lub zakażenia,
stanowiący załącznik 6 do rozporządzenia.
§ 5. 1. Formularze zgłoszeń określone w § 4 pkt 1-5 lekarz lub felczer:
a) przesyła pocztą, w kopertach opatrzonych wyraźnym adresem zwrotnym
nadawcy i nadrukiem "dokumentacja medyczna" lub
b) przesyła elektronicznie, jeżeli pozwalają na to techniczne możliwości nadawcy
i odbiorcy, w formie przesyłek kodowanych, lub
2