Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2005 r.
Nr 226, poz.1943 z późn. zm.).
3. Szpital posiadający powyżej 200 łóżek, zatrudnia lekarza pełniącego funkcję
przewodniczącego zespołu w pełnym wymiarze godzin pracy, mniejszy szpital zatrudnia
lekarza pełniącego funkcję przewodniczącego zespołu, w co najmniej 50% wymiarze
czasu pracy.
§ 3.1. Pielęgniarka lub położna posiadająca specjalizację w dziedzinie epidemiologii lub
higieny i epidemiologii wchodząca w skład zespołu:
1) posiada średnie medyczne lub wyższe wykształcenie w dziedzinie pielęgniarstwa;
2) posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w zawodzie pielęgniarki lub położnej.
2. Szpital posiadający powyżej 200 łóżek, zatrudnia pielęgniarki lub położne
o których mowa jest w ust. 1, w liczbie odpowiedniej do potrzeb, w pełnym wymiarze
godzin pracy, mniejszy szpital zatrudnia pielęgniarki i położne o których mowa w ust. 1,
w co najmniej 50% wymiarze czasu pracy.
§ 4.1. Diagnosta laboratoryjny wchodzący w skład zespołu:
1) posiada wyższe wykształcenie w dziedzinie medycyny, biologii lub pokrewnych;
2) posiada specjalizację z mikrobiologii;
3) posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w zawodzie diagnosty laboratoryjnego.
2. Szpital posiadający powyżej 200 łóżek, zatrudnia diagnostę, o którym mowa
w ust. 1 w pełnym wymiarze godzin pracy a mniejszy szpital zatrudnia diagnostę
o którym mowa w ust. 1 w co najmniej 50% wymiarze czasu pracy, o ile przewodniczący
zespołu o którym mowa w § 2 ust. 1 nie posiada specjalizacji z mikrobiologii lekarskiej.
§ 5.1. Pracownicy szpitala wchodzący w skład zespołu są obowiązani do regularnego
podnoszenia swoich kwalifikacji w ramach specjalistycznych kursów, szkoleń
i konferencji organizowanych przez uprawnione podmioty w wymiarze nie mniej niż 100
godzin w ciągu 3 lat.
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz.1461
oraz w 2006 r. Nr 117, poz. 790, Nr 191, poz. 1410 i Nr 220, poz. 1600.
2
2. Udział w szkoleniach, o których mowa w ust. 1. jest udokumentowany w postaci
świadectwa lub certyfikatu.
3. rodki na szkolenia, o których mowa w ust.1 zapewnia kierownik szpitala lub
zespołu zakładów opieki zdrowotnej, w skład którego wchodzi szpital.
§ 6. Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 grudnia 2004 r. w sprawie
kwalifikacji członków zespołu kontroli zakażeń zakładowych (Dz. U. Nr 285, poz. 2869).
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
3
Uzasadnienie
Projekt
rozporządzenia stanowi realizacje upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 15 ust. 5 ustawy z dnia ……………. 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Projekt reguluje zagadnienie kwalifikacji wymaganych od członków zespołu
kontroli zakażeń szpitalnych, precyzyjnie określając ich niezbędny skład oraz
kwalifikacje członków. Funkcjonowanie zespołów pozwoli na podniesienie
bezpieczeństwa świadczenia usług medycznych oraz zapewni, iż dane zadania będą
wykonywane przez wykwalifikowany personel, posiadający odpowiednie wykształcenie
oraz przeszkolenie.
Odpowiednio
przygotowany personel będzie dawał gwarancję prawidłowości i
skuteczności prowadzenia działań zmierzających do zapobieżenia występowania
zakażeń i chorób zakaźnych. Natomiast w przypadku zagrożenia będzie podejmował
kroki zgodne z najnowszą wiedzą medyczną, co zwiększy bezpieczeństwo zdrowia
ludzi.
Przedmiot projektowanego rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
4
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji kierowników szpitali,
kierowników zakładów opieki zdrowotnej, dyrektorów zakładów karnych i aresztów
śledczych zobowiązanych do powołania zespołów kontroli zakażeń szpitalnych
Oddziałuje ponadto pośrednio na lekarzy, pielęgniarki oraz diagnostów laboratoryjnych.
2. Konsultacje społeczne.
Konsultacje społeczne będą prowadzone z następującymi podmiotami:
1. Państwowi Wojewódzcy i Powiatowi Inspektorzy Sanitarni,
2. Państwowy Zakład Higieny
3. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego
4. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii
5. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych
6. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej
7. Naczelna Izba Lekarska
8. Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych
9. Naczelna Izba Diagnostów Laboratoryjnych
10. Narodowy Fundusz Zdrowia
11. Stowarzyszenie Menadżerów Opieki Zdrowotnej
12. OPZZ
13. NSZZ Solidarność
14. Forum Związków Zawodowych
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
5
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Regulacje proponowane w projekcie powodują konieczność finansowania z budżetów
placówek szpitalnych utrzymania zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, nie mniej
jednak ich funkcjonowanie pozwoli uniknąć lub ograniczyć skutki występowania zakażeń
szpitalnych. Zespoły pełniąc funkcję prewencyjną ograniczą wydatki szpitali na
likwidację zakażeń.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Odpowiednio przygotowany personel będzie dawał gwarancję prawidłowości i
skuteczności prowadzenia działań zmierzających do zapobieżenia występowania
zakażeń i chorób zakaźnych. Natomiast w przypadku zagrożenia będzie podejmował
kroki zgodne z najnowszą wiedzą medyczną, co zwiększy bezpieczeństwo zdrowia
ludzi. Podejmowane przez zespół działania pozwolą uniknąć lub ograniczyć skutki
występowania zakażeń szpitalnych. Zespoły pełniąc funkcję prewencyjną ograniczą
wydatki szpitali na likwidację zakażeń.
8. Wpływ na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
6