Rządowy projekt ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
Ustawa określa:- zasady i tryb zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, w tym zasady i tryb rozpoznawania i monitorowania sytuacji epidemiologicznej oraz podejmowania działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych w celu unieszkodliwienia źródeł zakażenia, przecięcia dróg szerzenia się zakażeń i chorób zakaźnych oraz uodpornienia osób podatnych na zakażenie;- zadania organów administracji publicznej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi;- uprawnienia i obowiązki świadczeniodawców oraz osób przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.Ustawa zastępuje dotychczasową ustawę o chorobach zakaźnych i zakażeniach z dnia 6 września 2001 r.
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 324
- Data wpłynięcia: 2008-03-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi
- data uchwalenia: 2008-12-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 234, poz. 1570
324
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia
w sprawie sposobu dokumentowania realizacji działań zapobiegaj cych
szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych oraz warunków i okresu
przechowywania tej dokumentacji
Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia ..................... 2008 r. o zapobieganiu oraz
zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr …., poz. …..) zarządza się,
co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób dokumentowania realizacji działań
zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych oraz warunki i okres
przechowywania tej dokumentacji.
§ 2. 1. Dokumentacja z realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i
chorób zakaźnych prowadzona jest na bieżąco przez osoby realizujące te działania,
w sposób umożliwiający przeprowadzenie kontroli wewnętrznej.
2. Osoby, o których mowa w ust. 1, dokumentują wszystkie czynności i zdarzenia,
które mają istotne znaczenie na ocenę prowadzonych działań.
§ 3. Osoby, o których mowa w § 2 ust. 1, prowadzą:
1) bieżące akta z realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób
zakaźnych, zwane dalej "aktami bieżącymi", w celu dokumentowania przebiegu i
wyniku prowadzonych działań;
2) stałe akta w celu gromadzenia informacji dotyczących obszarów ryzyka, które mogą
być przedmiotem kontroli wewnętrznej.
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
§ 4. Dokumentacja przechowywana jest w siedzibie jednostki lub zakładu opieki
zdrowotnej w postaci wydruków lub plików elektronicznych przez okres nie krótszy niż
10 lat.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER ZDROWIA
2
Uzasadnienie
Projekt
rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego
w art. 12 ust. 2 ustawy z dnia ……………. 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu
zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Projekt reguluje sposób udokumentowania działań
zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych.
Regulacje projektowanego rozporządzenia zmierzają do określenia sposobu
dokumentowania realizacji działań zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób
zakaźnych oraz warunki i okres przechowywania tej dokumentacji, które są
podejmowane w zakładach opieki zdrowotnej.
Wprowadzenie niniejszej regulacji pozwoli na kontrolę i monitorowanie sytuacji
sanitarnej i epidemiologicznej w danej jednostce. Nadzór nad tymi działaniami
spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa oraz zdrowia publicznego poprzez profilaktykę
oraz szybkie podejmowanie właściwych działań w przypadku wystąpienia ewentualnych
zagrożeń.
Projektowane regulacje wpłyną na poprawę jakości prowadzonych działań
zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych. Pozwolą poprzez
wprowadzenie jednolitych kryteriów ich przeprowadzania na uzyskanie porównywalnych
wyników a przez to łatwiejszą ingerencję w organizację działań zapobiegających
szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych.
Przedmiot
projektowanego
rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii
Europejskiej, jak również nie wymaga notyfikacji w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 z późn. zm.).
3
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuj projektowane regulacje.
Projektowane rozporządzenie obejmuje zakresem regulacji kierowników zakładów
opieki zdrowotnej oraz inne osoby udzielające świadczeń zdrowotnych..
2. Konsultacje społeczne.
Konsultacje społeczne będą prowadzone z następującymi podmiotami:
1. Państwowi wojewódzcy i powiatowi inspektorzy sanitarni,
2. Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego,
3. Krajowy Konsultant w dziedzinie Epidemiologii,
4. Krajowy Konsultant w dziedzinie Chorób Zakaźnych,
5. Krajowy konsultant w dziedzinie Mikrobiologii Lekarskiej,
6. Naczelna Izba Lekarska,
7. Narodowy Fundusz Zdrowia,
8. OPZZ,
9. NSZZ Solidarność,
10. Forum Związków Zawodowych,
- projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na
stronach Ministerstwa Zdrowia
Wyniki konsultacji społecznych zostaną omówione w niniejszej ocenie skutków regulacji
po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego.
Regulacje proponowane w projekcie nie pociągną za sobą skutków finansowych dla
budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Regulacje proponowane w projekcie nie będą miały wpływu na rynek pracy.
4
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na konkurencyjność
wewnętrzną i zewnętrzną.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
7. Wpływ na zdrowie ludzi.
Projektowane regulacje wpłyną na poprawę jakości prowadzonych działań
zapobiegających szerzeniu się zakażeń i chorób zakaźnych a tym samym na zdrowie i
bezpieczeństwo ludzi. Prowadzone działania pozwolą na szybkie i skuteczne
podejmowanie działań eliminujących zagrożenie epidemiologiczne, które z racji na drogi
szerzenia i ciężki przebieg wywołanych przez nie chorób stanowią bardzo duże
zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi.
8. Wpływ na środowisko.
Regulacje zaproponowane w projekcie nie będą miały wpływu na środowisko.
02/18zb
5