eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawObywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

Obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych

- znowelizowanie przepisów dotyczących prawa do przechodzenia na emeryturę oraz prawa do minimalnej emerytury;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3178
  • Data wpłynięcia: 2010-05-27
  • Uchwalenie:

3178


Druk nr 3178

Warszawa, 24 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Panie i Panowie Posłowie
na
Sejm
Rzeczypospolitej
Polskiej


Uprzejmie przekazuję wniesiony, na podstawie art. 118 ust. 2 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 i art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1999
r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, a także na
podstawie art. 32 ust. 1 regulaminu Sejmu, obywatelski projekt ustawy

-
o zmianie ustawy o emeryturach

i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych
.

Projekt ustawy został wniesiony zgodnie z postanowieniami art. 7 ust. 2,
art. 9 ust. 2 oraz art. 10 ust. 2 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej
przez obywateli.
Do reprezentowania Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej – na podstawie
art. 14 ust. 1 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli –
został wskazany Pan Jan Guz – pełnomocnik Obywatelskiego Komitetu
Inicjatywy Ustawodawczej, a osobą uprawnioną do jego zastępstwa w pracach nad
projektem ustawy wskazana została Pani Wiesława Taranowska – członek
Obywatelskiego Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej.


MARSZAŁEK SEJMU


(-) Bronisław Komorowski
Warszawa, 23 czerwca 2010 r.
BAS-WAPEiM-1032/10

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej obywatelskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń
Społecznych (pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej: Jan Guz)


Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r. Nr 5, poz.
47, ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt zakłada zmianę artykułów 24, 27 i 87 ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z
2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224). Projekt ma
umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę kobietom, które mają okres
składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat oraz mężczyznom,
którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 40 lat.
Jako okres nieskładkowy zostanie zaliczony tylko przypadający przed dniem
nabycia prawa do emerytury lub renty okres urlopu wychowawczego, okres
urlopu bezpłatnego udzielonego na podstawie przepisów w sprawie bezpłatnych
urlopów dla matek pracujących opiekujących się małymi dziećmi, okres innych
udzielonych w tym celu urlopów bezpłatnych oraz okres niewykonywania pracy
z powodu opieki nad dzieckiem. Projekt przewiduje ponadto, na określonych
zasadach, prawo do minimalnej emerytury dla osób, które nie osiągnęły 60 roku
życia (kobiety) i 65 roku życia (mężczyźni).
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Odnosząc się do treści proponowanej regulacji należy wskazać
dyrektywę Rady 79/7/EWG z dnia 19 grudnia 1978 r. w sprawie stopniowego
wprowadzania w życie zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn w
dziedzinie zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz. WE L 6 z 10.1.1979 r., str. 24;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 1, str. 215).

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Przepisy projektu odnoszą się do kryterium wieku oraz okresu
składkowego i nieskładkowego, od którego uzależnione byłoby nabycie prawa
do wcześniejszej emerytury oraz do minimalnej emerytury. Wiek ten i okresy są
różne w odniesieniu do kobiet i mężczyzn, a zaliczanie okresów
nieskładkowych jest uzależnione od tego, czy były one związane z
wychowywaniem dzieci. Artykuł 7 ust. 1 lit. a dyrektywy 79/7/EWG stanowi, że
dyrektywa nie narusza prawa państw członkowskich do wyłączenia z jej zakresu
ustalenia wieku emerytalnego dla celów przyznania rent i emerytur oraz
skutków mogących z tego wypływać w odniesieniu do innych świadczeń.
Biorąc pod uwagę cel art. 7 ust. 1 dyrektywy, Trybunał Sprawiedliwości
Unii Europejskiej uznał, że art. 7 ust. 1 lit. a upoważnia państwa członkowskie
do utrzymania w systemach emerytalnych różnych okresów składkowych dla
mężczyzn i kobiet, jeśli wynikają one ze zróżnicowanego wieku emerytalnePrzewidziane w projekcie zróżnicowanie okresów składkowych dla mężczyzn i
kobiet mieści się w zakresie wyłączenia przewidzianego w art. 7 ust. 1 lit. a
dyrektywy. Projekt nie narusza prawa UE.
Artykuł 8 ust. 2 dyrektywy zobowiązuje państwa członkowskie do
przekazywania Komisji Europejskiej tekstów przepisów prawa krajowego
przyjętych przez nie w dziedzinie regulowanej dyrektywą. Proponowana ustawa
– w przypadku jej uchwalenia – będzie wymagała notyfikacji Komisji
Europejskiej.
4. Konkluzja
Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych nie narusza prawa Unii Europejskiej. Uchwalona
ustawa będzie wymagała notyfikacji Komisji Europejskiej.


Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski









1 Wyrok Trybunału z 7 lipca 1992 r. w sprawie C–9/91 The Queen p. Secretary of State for Social Security, ECR
1992, str. I–4297, pkt 19.

2

Warszawa,
23
czerwca
2010
r.
BAS-WAPEiM-1033/10

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu – czy
obywatelski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (pełnomocnik Komitetu Inicjatywy
Ustawodawczej: Jan Guz) jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej


Projekt zakłada zmianę artykułów 24, 27 i 87 ustawy z dnia 17 grudnia
1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z
2009 r. Nr 153, poz. 1227 oraz Dz. U. z 2010 r. Nr 40, poz. 224). Projekt ma
umożliwić wcześniejsze przejście na emeryturę kobietom, które mają okres
składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 35 lat oraz mężczyznom,
którzy mają okres składkowy i nieskładkowy wynoszący co najmniej 40 lat.
Projekt przewiduje ponadto, na określonych zasadach, prawo do minimalnej
emerytury dla osób, które nie osiągnęły 60 roku życia (kobiety) i 65 roku życia
(mężczyźni).
Projekt ustawy nie narusza prawa Unii Europejskiej.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii
Europejskiej.

Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski


strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: