Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych
projekt ustawy dotyczy m.in. uproszczenia obowiązujących procedur, jakie obowiązują w przypadku ubiegania się o ekwiwalent pieniężny (zamiast składania wniosku corocznie - tylko raz, w I kwartale roku, w którym ekwiwalent ma zostać wypłacony po raz pierwszy)
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3171
- Data wpłynięcia: 2010-05-05
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych
- data uchwalenia: 2011-05-26
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 144, poz. 856
3171
oraz oświadczeń, pozostanie tylko obowiązek merytorycznej analizy zakończonej wydaniem
decyzji organu rentowego. Zatem mimo braku corocznego wniosku organ rentowy będzie
wydawał zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy decyzję w sprawie ekwiwalentu
pieniężnego, określając jego wysokość w danym roku budżetowym.
Niezależnie od powyższego podkreślić należy, iż nadal konieczny będzie wniosek
pochodzący od wdowy, wdowca, lub sieroty po zmarłym byłym pracowniku PRG, jako
osoby, której uprawnienie jest uprawnieniem pochodnym w stosunku do pierwotnego
uprawnienia do ekwiwalentu byłego pracownika przedsiębiorstwa robót górniczych. Jednakże
i w tym przypadku koniecznym będzie złożenie wniosku tylko jeden raz, gdyż w następnych
latach osobie takiej ekwiwalent będzie wypłacany niejako automatycznie w oparciu o już raz
złożony wniosek.
Przewiduje się, iż zmiana art. 7 ustawy dotknie ok. 8212 osób, gdyż takiej liczbie osób
ekwiwalent został w 2009 roku wypłacony.
Projekt art. 2 niniejszej ustawy jest przepisem intertemporalnym, którego celem jest
podkreślenie, iż wnioski osób uprawnionych o wypłatę ekwiwalentu złożone w roku 2010
rozpatrywane będą na podstawie przepisów dotychczasowych, a więc dotyczy to również
wypłaty ekwiwalentu, a od dnia 1 stycznia 2011 r. wnioski o wypłatę ekwiwalentu, które już
były składane w latach 2007, 2008, 2009 i 2010 realizowane będą na podstawie przepisów
zmienionych niniejszą ustawą, a więc wypłata ekwiwalentu odbywała się będzie niejako
automatycznie tj. bez konieczności składania corocznego wniosku.
Projekt art. 3 niniejszej ustawy dotyczy osób uprawnionych które nie złożyły
odwołania od decyzji ZUS do sądu i decyzja ZUS za dany okres w ich przypadku stała się
ostateczna i prawomocna. Podkreślenia wymaga fakt, iż osoby takie składając do ZUS
kolejny wniosek, otrzymały ponownie decyzję odmowną, ale od tej decyzji już się odwołały,
a sąd powszechny (Sąd Okręgowy w I instancji lub Sąd Apelacyjny w II instancji) potwierdził
ich prawo do ekwiwalentu. W tym przypadku osoby takie będą mogły domagać się wypłaty
ekwiwalentu za okres w którym go nie pobierały, mimo potwierdzonego wyrokiem sądu
prawa do ekwiwalentu tj. za lata 2002 – 2007, wypłacanego na mocy ustawy z dnia 6 lipca
2007 r. o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób
uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych (Dz. U. Nr 147, poz. 1031 oraz z 2009 r. Nr
157, poz. 1241) w latach 2007 – 2010.
Wnioski takie będą mogły być składane przez byłych pracowników z przedsiębiorstw
robót górniczych w terminie nieprzekraczalnym do dnia 30 września 2010 r., a za racji na to,
iż do wypłaty tych ekwiwalentów odpowiednie zastosowanie będą miały przepisy ustawy z
dnia 6 lipca 2007 r. o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób
uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych (Dz. U. Nr 147, poz. 1031 oraz z 2009 r. Nr
157, poz. 1241), to wypłata ekwiwalentu będzie następowała w terminie dwu miesięcy.
Wypłata ekwiwalentu odbywać się będzie w wysokości, jaka obowiązywała w latach,
w których osoba uprawniona ekwiwalentu nie otrzymywała, tj. np. za rok 2008 w wysokości
określonej w obwieszczeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2008 r. w sprawie
przeciętnej średniorocznej ceny zbytu 1 Mg węgla kamiennego w asortymencie Orzech II z
2007 r., skorygowanej o przewidywany wskaźnik wzrostu cen towarów i usług
konsumpcyjnych na 2008 r. (M.P. z 2008 r. Nr 10, poz. 114), tj. w kwocie 365,19 zł za tonę
węgla.
Należy również podnieść, iż wypłata ekwiwalentu na podstawie art. 3 niniejszego
projektu nieść będzie ze sobą następujące konsekwencje, a mianowicie:
1) możliwość wypłaty ekwiwalentu, w przypadku potwierdzenia tego prawa wyrokiem sądu
powszechnego spowoduje konieczność wzruszenia ostatecznych i prawomocnych decyzji
ZUS w tym zakresie za lata wcześniejsze,
2) nastąpi także prawdopodobny wzrost wydatków państwa, których w tym momencie nie
sposób przewidzieć, jednak najprawdopodobniej dotyczyć to będzie niewielkiej liczby
osób z przedsiębiorstw robót górniczych tj. od kilku do maksymalnie kilkudziesięciu
osób.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu
Sejmu RP.
Projekt regulacji nie jest objęty zakresem prawa UE.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Cel wprowadzenia ustawy:
Celem wprowadzenia zmian do ustawy o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa
do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych jest
stworzenie podstaw prawnych, zmierzających do ułatwienia procedur ubiegania się przez
osoby uprawnione do ekwiwalentu pieniężnego z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób
uprawnionych z przedsiębiorstw robót górniczych, polegających na rezygnacji z corocznego
wniosku o ekwiwalent, jaki obowiązany jest składać osoba uprawniona oraz wypłacenie
ekwiwalentu osobom, które nie złożyły odwołań od decyzji ZUS za choćby jeden z okresów,
w którym następowała wypłata ekwiwalentu, a są uprawnione do ekwiwalentu na podstawie
wyroku sądu, który potwierdził ich uprawnienie, a którym to osobom ZUS chociaż jeden raz
wypłacił ekwiwalent.
2. Konsultacje
społeczne:
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 ust. 3 Regulaminu
Sejmu RP.
3. Zakres oceny skutków regulacji:
Przewiduje się, iż zmiana przepisów ustawy dotknie ok. 8200 byłych pracowników z
przedsiębiorstw robót górniczych.
Regulacja polegająca na rezygnacji z corocznego wniosku o ekwiwalent nie pociąga za sobą
skutków finansowych.
W przypadku osób, które nie złożyły odwołań od decyzji ZUS, a są do ekwiwalentu
uprawnione, nastąpi prawdopodobny wzrost wydatków państwa, których w tym momencie
nie sposób przewidzieć, jednak najprawdopodobniej dotyczyć to będzie niewielkiej liczby
osób uprawnionych. Przewiduje się, iż dotyczy to od kilku do maksymalnie kilkudziesięciu
byłych pracowników z przedsiębiorstw robót górniczych. Jednakże w chwili obecnej jest to
niemożliwe do oszacowania.
4. Skutki wprowadzenia ustawy:
- wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu i sektora publicznego
Wdrożenie projektu pociąga za sobą skutki finansowe dla budżetu państwa, jednakże w chwili
obecnej są one trudne do oszacowania. Ewentualne koszty wypłaty ekwiwalentów mogą
dotyczyć kwoty od ok. 1000 zł. do kwoty ok. 200.000 zł przy założeniu, że grupa ok.
kilkunastu osób nie otrzymywała ekwiwalentu za minimalnie jeden rok oraz maksymalnie za
pięć lat z okresu 2002 – 2007, tj. okresu za jaki mieli możliwość otrzymania ekwiwalentu.
- wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na rynek pracy.
- wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki,
Wejście w życie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na konkurencyjność
gospodarki.
- wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionu
Wejście w życie ustawy nie będzie miało bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionu.
5. Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 12 maja 2010 r.
BAS-WAPEiM-769/10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o ekwiwalencie pieniężnym z tytułu prawa do
bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z przedsiębiorstw robót
górniczych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Krzysztof Gadowski)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2009 r., Nr 5, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy zmienia ustawę z dnia 6 lipca 2007 r. o ekwiwalencie
pieniężnym z tytułu prawa do bezpłatnego węgla dla osób uprawnionych z
przedsiębiorstw robót górniczych (Dz. U. z Nr 47, poz. 1031). Zmiany mają na
celu uproszczenie procedur jakie obowiązują obecnie ubiegających się o
ekwiwalent pieniężny z tytułu prawa do bezpłatnego węgla. Zamiast corocznego
składania wniosku, uprawnieni mieliby składać wniosek tylko raz, w I kwartale
roku, w którym ekwiwalent ma zostać wypłacony po raz pierwszy. Projekt
ustawy stwarza również możliwość wypłaty ekwiwalentu osobom
uprawnionym, które złożyły wniosek o ekwiwalent ale otrzymały odmowną
decyzję z ZUS (np. w skutek przekroczenia terminu). Osoby te będę mogły
domagać się wypłaty ekwiwalentu za okres, w którym go nie otrzymywały.
Zgodnie z art. 4 projektu, ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od
dnia ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt, nie jest objęta zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
Projekt nie reguluje kwestii objętych prawem Unii Europejskiej.