Rządowy projekt ustawy o rezerwach strategicznych
projekt dotyczy: utworzenia sprawnego, transparentnego i racjonalnego systemu rezerw, zapewniającego realizację zadań w obszarze bezpieczeństwa i obrony państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, łagodzenia zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki i zaspokojenie podstawowych potrzeb obywateli, ratowania ich życia i zdrowia, wypełniania zobowiązań międzynarodowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3140
- Data wpłynięcia: 2010-06-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o rezerwach strategicznych
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1496
3140
Druk nr 3140
Warszawa, 8 czerwca 2010 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM 10-56-10
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o rezerwach strategicznych.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Gospodarki.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o rezerwach strategicznych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Ustawa określa zasady tworzenia, przechowywania, udostępnienia, likwidacji
oraz finansowania rezerw strategicznych, a także zadania i organizację Agencji Rezerw
Materiałowych, zwanej dalej „Agencją”.
Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) infrastruktura krytyczna – infrastrukturę, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia
26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z późn. zm1));
2) klęska żywiołowa – zdarzenia, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r.
o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558, z późn. zm2));
3) likwidacja rezerw strategicznych – zniesienie obowiązku utrzymywania danych
asortymentów rezerw strategicznych lub ich określonych ilości;
4) przechowywanie rezerw strategicznych – wykonywanie zadań i czynności mających na
celu zachowanie stabilnego, niepogorszonego stanu utworzonych rezerw strategicznych,
w tym ich magazynowanie, wymianę, zamianę i konserwację;
5) przedsiębiorca – przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie
działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.3));
6) specjalistyczny asortyment rezerw strategicznych – materiały, maszyny, urządzenia
i konstrukcje o specyficznym zastosowaniu lub wykorzystaniu;
7) sytuacja kryzysowa – sytuację, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy wymienionej w pkt 1;
8) tworzenie rezerw strategicznych – gromadzenie w określonych ilościach danych
asortymentów rezerw strategicznych na zasadach określonych w ustawie;
9) udostępnienie rezerw strategicznych – przeznaczenie rezerw strategicznych na rzecz
określonego organu, w określonym asortymencie i ilości oraz ich wydanie w celu użycia
lub wykorzystania;
10) wymiana rezerw strategicznych
–
cykliczne zastępowanie określonej ilości danego
asortymentu rezerw strategicznych o upływającym terminie ważności, przydatności do
spożycia lub używania, tym samym asortymentem i w tej samej ilości, posiadającym
wymagane cechy lub właściwości;
11) zamiana rezerw strategicznych – zastępowanie asortymentu rezerw strategicznych innym
asortymentem w ramach jednej grupy rodzajowej, równoważnym pod względem ilości,
jakości i zastosowania lub właściwości;
12) zapasy państwowe ropy naftowej i produktów naftowych – zapasy, o których mowa
w art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów
naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia
bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. Nr 52,
poz. 343, z 2008 r. Nr 157, poz. 976, z 2009 r. Nr 3, poz. 11 oraz z 2010 r. Nr 81,
poz. 532).
Art. 3. Rezerwy strategiczne tworzy się na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa
i obronności państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego oraz wystąpienia
klęski żywiołowej lub sytuacji kryzysowej, w celu wsparcia realizacji zadań w zakresie
bezpieczeństwa i obrony państwa, odtworzenia infrastruktury krytycznej, złagodzenia
zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki i zaspokojeniu
podstawowych potrzeb obywateli, ratowania ich życia i zdrowia, a także wypełnienia
zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej.
Art. 4. Rezerwy strategiczne mogą stanowić: surowce, materiały, urządzenia,
maszyny, konstrukcje składanych wiaduktów, mostów drogowych i kolejowych, elementy
infrastruktury krytycznej, produkty naftowe, produkty rolne i rolno-spożywcze, środki
spożywcze i ich składniki, wyroby medyczne, produkty lecznicze, produkty lecznicze
weterynaryjne oraz substancje czynne w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r.
– Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271, z późn. zm.4)), a także produkty
biobójcze w rozumieniu ustawy z dnia 13 września 2002 r. o produktach biobójczych (Dz. U.
z 2007 r. Nr 39, poz. 252, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 106)
– niezbędne do realizacji celów, o których mowa w art. 3.
Art. 5. Rezerwy strategiczne stanowią wyodrębniony majątek Skarbu Państwa.
2
Art. 6. Do decyzji wydawanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki
w zakresie rezerw strategicznych nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.
– Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm5)).
Rozdział 2
Zasady opracowywania Rządowego Programu Rezerw Strategicznych
i finansowania rezerw strategicznych
Art. 7. 1. Asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości określa Rządowy Program
Rezerw Strategicznych, zwany dalej „Programem”.
2.
Projekt
Programu
opracowuje
minister
właściwy do spraw gospodarki we
współpracy z:
1) Ministrem Obrony Narodowej;
2) ministrem właściwym do spraw wewnętrznych;
3) ministrem właściwym do spraw rolnictwa;
4) ministrem właściwym do spraw rynków rolnych;
5) Ministrem Sprawiedliwości;
6) ministrem właściwym do spraw transportu;
7) ministrem właściwym do spraw zdrowia;
8) Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
9) innymi organami administracji rządowej realizującymi zadania w zakresie bezpieczeństwa
i obronności państwa, zarządzania kryzysowego i ochrony infrastruktury krytycznej oraz
bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, w tym sprawującymi, na mocy innych
ustaw, nadzór nad realizacją tych zadań wykonywanych przez przedsiębiorców.
3. Minister właściwy do spraw gospodarki, przygotowując projekt Programu
uwzględnia:
1) możliwość wystąpienia lub zaistnienie zagrożenia bezpieczeństwa i obronności państwa,
bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji
kryzysowej;
3
2) sytuację gospodarczą i społeczną państwa;
3) stan i perspektywy koniunktury na świecie;
4) asortymenty rezerw strategicznych i ich ilości, niezbędne do realizacji celów, o których
mowa w art. 3;
5) zobowiązania międzynarodowe Rzeczypospolitej Polskiej.
4. Organy, o których mowa w ust. 2, przekazują ministrowi właściwemu do spraw
gospodarki, w terminie przez niego określonym, w zakresie swojej właściwości:
1) analizy i oceny możliwości wystąpienia zagrożeń, wykonywane w ramach
opracowywania planów zarządzania kryzysowego, z uwzględnieniem sposobów
i środków reagowania na te zagrożenia, zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia
26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym;
2) wykazy potrzeb wynikających z analizy ryzyka, dotyczących utworzenia rezerw
strategicznych w danym asortymencie i ilości, w podziale na poszczególne lata, wraz ze
wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku specjalistycznego
asortymentu rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;
3) informacje o zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej
i rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie tworzenia i utrzymywania
rezerw strategicznych.
Art. 8. 1. Projekt Programu zawiera w szczególności:
1) analizę ryzyka i niepewności wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa i obronności państwa,
bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, klęski żywiołowej lub sytuacji
kryzysowej oraz wynikające z tej analizy wnioski dotyczące tworzenia, utrzymywania
i likwidacji rezerw strategicznych;
2) ocenę sytuacji gospodarczej i społecznej państwa;
3) ocenę perspektyw koniunktury na świecie;
4) dane dotyczące asortymentów rezerw strategicznych i ich ilości, jakie należy utworzyć
w poszczególnych latach, ze wskazaniem ich planowanego przeznaczenia, a w przypadku
specjalistycznego asortymentu rezerw strategicznych także miejsca jego przechowywania;
5) przewidywane koszty tworzenia, przechowywania i likwidacji rezerw strategicznych
w poszczególnych latach;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3140 › Pobierz plik