Rządowy projekt ustawy o rezerwach strategicznych
projekt dotyczy: utworzenia sprawnego, transparentnego i racjonalnego systemu rezerw, zapewniającego realizację zadań w obszarze bezpieczeństwa i obrony państwa, bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego, łagodzenia zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki i zaspokojenie podstawowych potrzeb obywateli, ratowania ich życia i zdrowia, wypełniania zobowiązań międzynarodowych
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3140
- Data wpłynięcia: 2010-06-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o rezerwach strategicznych
- data uchwalenia: 2010-10-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 229, poz. 1496
3140
7) informację o zobowiązaniach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej
i rekomendacjach organizacji międzynarodowych w zakresie objętym Programem;
8) zalecenia wynikające z realizacji obowiązującego Programu, dotyczące odtworzenia
rezerw strategicznych wykorzystanych lub zużytych oraz likwidacji określonych
asortymentów rezerw strategicznych.
2.
Do projektu Programu należy załączyć informację o asortymencie rezerw
strategicznych, ich ilości i wartości oraz ich finansowaniu, wykorzystaniu i rozmieszczeniu,
według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedniego.
3. Program opracowuje się na okres 5 lat. Minister właściwy do spraw gospodarki
podejmuje prace nad projektem Programu na kolejny okres nie później niż na 12 miesięcy
przed upływem okresu objętego poprzednim Programem.
4. Program może być corocznie aktualizowany w przypadku zmiany okoliczności,
o których mowa w art. 7 ust. 3. Do aktualizacji Programu stosuje się przepisy art. 7 ust. 2 – 4.
Art. 9. 1. Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki
złożony nie później niż do dnia 30 kwietnia danego roku, w drodze uchwały, przyjmuje
Program lub jego aktualizację w terminie do dnia 31 maja danego roku.
2. Przyjęty przez Radę Ministrów Program minister właściwy do spraw gospodarki
niezwłocznie przekazuje organom, o których mowa w art. 7 ust. 2.
Art. 10. 1. Program jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28,
poz. 146), zwanej dalej „ustawą o finansach publicznych”.
2. Program jest finansowany z budżetu państwa w postaci:
1) dotacji celowej przeznaczonej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów:
a) zakupu asortymentu w celu utworzenia rezerw strategicznych,
b) przechowywania rezerw strategicznych, w tym ich magazynowania, wymiany,
zamiany i konserwacji,
c) związanych ze sprzedażą zlikwidowanych rezerw strategicznych albo nieodpłatnym
przekazaniem zlikwidowanych i niesprzedanych rezerw strategicznych,
5
d) poddania odzyskowi lub unieszkodliwienia zlikwidowanych rezerw strategicznych
będących odpadami,
e) inwestycji Agencji związanych z budową lub modernizacją infrastruktury technicznej
utrzymywania rezerw strategicznych;
2) dotacji podmiotowej, przeznaczonej na dofinansowanie kosztów działalności bieżącej
Agencji, realizującej zadania państwa w zakresie określonym w ustawie i ustawie z dnia
16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz
zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa
i zakłóceń na rynku naftowym, zwanej dalej „ustawą o zapasach ropy naftowej
i produktów naftowych”.
Art. 11. 1. W budżecie państwa tworzy się rezerwę celową z przeznaczeniem na
finansowanie działań ministra właściwego do spraw gospodarki w zakresie rezerw
strategicznych, w sytuacjach zagrożeń, o których mowa w art. 3, na skutek zdarzeń, których
nie można było przewidzieć ani im przeciwdziałać, w szczególności na finansowanie
kosztów:
1) udostępnienia rezerw strategicznych, w tym wydawania, przetransportowania
i dystrybucji udostępnionych rezerw strategicznych do ostatecznych odbiorców;
2) przetworzenia i przetrzymania udostępnionych rezerw strategicznych, jeżeli jest to
konieczne;
3) niezbędnych czynności Agencji i organów, na rzecz których rezerwy strategiczne
udostępniono, oraz podmiotów, którym je wydano, w zakresie organizacji i realizacji
udostępnienia rezerw strategicznych, na zasadach określonych w ustawie;
4) utworzenia rezerw strategicznych nieobjętych Programem, o których mowa w art. 13
ust. 1.
2. Wysokość rezerwy, o której mowa w ust. 1, jest ustalana corocznie w ustawie
budżetowej.
Rozdział 3
Tworzenie i przechowywanie rezerw strategicznych
Art. 12. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w drodze decyzji, tworzy rezerwy
strategiczne, zgodnie z ustaleniami Programu, z zastrzeżeniem art. 13.
6
2. Decyzja o utworzeniu rezerw strategicznych zawiera co najmniej określenie
asortymentu i jego ilości oraz przeznaczenia tworzonych rezerw strategicznych.
3. Decyzję o utworzeniu rezerw strategicznych wykonuje Agencja.
4. Wykonując decyzję o utworzeniu rezerw strategicznych, Agencja dokonuje zakupu
określonej ilości asortymentu rezerw strategicznych i przechowuje zakupiony asortyment.
5. W przypadkach, w których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach
publicznych, Agencja dokonując zakupu asortymentu rezerw strategicznych stosuje
przejrzyste, niedyskryminacyjne i konkurencyjne warunki wyłaniania sprzedawcy tego
asortymentu, w szczególności następującą procedurę:
1) rozsyła zapytania ofertowe do przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą
w zakresie produkcji, handlu lub magazynowania oraz dysponujących odpowiednią bazą
magazynową i gwarantujących odpowiednią jakość poszukiwanego asortymentu rezerw
strategicznych, a także zapewniających bezpieczeństwo danych osobowych i ochronę
informacji niejawnych, zgodnie z odrębnymi przepisami;
2) zaprasza do negocjacji przedsiębiorców oferujących najkorzystniejsze ekonomicznie
warunki sprzedaży i przechowania asortymentu rezerw strategicznych, biorąc pod uwagę
relację ceny do jakości;
3) przeprowadza negocjacje cenowe dla zakupu określonej ilości asortymentu rezerw
strategicznych, a także kalkuluje według cen rynkowych i uzgadnia wynagrodzenie za
jego przechowywanie;
4) przedstawia projekt umowy oraz ją zawiera.
Art. 13. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki może, w drodze decyzji, utworzyć
rezerwy strategiczne nieobjęte Programem, jeżeli:
1) w przypadku zagrożeń, o których mowa w art. 3, wystąpił brak albo znaczny deficyt
rezerw strategicznych niepodlegających odtworzeniu, niezbędnych do zapobieżenia lub
usunięcia skutków tych zagrożeń;
2) określony asortyment jest niezbędny w celu przeciwdziałania skutkom nieprzewidzianego
zagrożenia, o którym mowa w art. 3;
7
3) z rekomendacji organizacji międzynarodowych wynika pilna potrzeba utworzenia rezerw
strategicznych, w celu przeciwdziałania skutkom nieprzewidzianego wcześniej
zagrożenia, o którym mowa w art. 3.
2. Koszty utworzenia rezerw strategicznych, o których mowa w ust. 1, są finansowane
ze środków rezerwy celowej, o której mowa w art. 11.
Art. 14. Agencja przechowuje rezerwy strategiczne w magazynach rezerw
strategicznych będących własnością Agencji.
Art. 15. 1. Agencja może oddać dany asortyment rezerw strategicznych na
przechowanie, za wynagrodzeniem, na podstawie umowy przechowania zawartej z:
1) przedsiębiorcą:
a) wykonującym działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu lub
magazynowania danego asortymentu,
b) dysponującym odpowiednią bazą magazynową,
c) gwarantującym właściwą jakość przechowywanego asortymentu rezerw
strategicznych w okresie jego przechowywania;
2) organem administracji publicznej lub podmiotem niebędącym przedsiębiorcą,
spełniającymi warunki, o których mowa w pkt 1 lit. b i c.
2. Umowa przechowania określa w szczególności:
1) nazwę asortymentu rezerw strategicznych, jego ilość oraz miejsce i okres przechowania;
2) wysokość wynagrodzenia za przyjęcie, przechowanie i zwrócenie rezerw strategicznych
oraz ich przetransportowanie, o ile jest to wymagane;
3) warunki przechowywania rezerw strategicznych zapewniające utrzymanie właściwego ich
stanu ilościowego i jakościowego;
4) sposób przechowywania rezerw strategicznych, w tym częstotliwość dokonywania ich
wymiany lub zamiany, a jeżeli jest to uzasadnione właściwościami przechowywanego
asortymentu, sposób jego konserwacji;
5) wymagania dotyczące urządzenia i oznakowania oraz ochrony magazynów, w których
rezerwy strategiczne będą przechowywane;
8
6) zobowiązanie przechowawcy do stałej gotowości zwrócenia rezerw strategicznych
oddanych na przechowanie;
7) warunki, na jakich przechowawca zapewni przetransportowanie rezerw strategicznych
w przypadku wystąpienia potrzeby ich przetransportowania;
8) zobowiązanie się przechowawcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez Prezesa
Agencji w zakresie wykonywania umowy;
9) zasady odpowiedzialności stron za niedotrzymanie warunków umowy, w tym kary za jej
naruszenie;
10) okres obowiązywania umowy i warunki jej rozwiązania.
3. W przypadkach, w których nie mają zastosowania przepisy o zamówieniach
publicznych, przy wyłanianiu podmiotu do świadczenia usługi przechowania, o której mowa
w ust. 1, przepisy art. 12 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4.
Przedsiębiorca, organ administracji publicznej albo podmiot niebędący
przedsiębiorcą, któremu na podstawie umowy przechowania oddano na przechowanie
rezerwy strategiczne, ponosi odpowiedzialność za ich stan oraz jest obowiązany do ochrony
magazynów, w których rezerwy strategiczne są przechowywane, na warunkach określonych
w tej umowie.
Rozdział 4
Zasady udostępnienia rezerw strategicznych
Art. 16. 1. Minister właściwy do spraw gospodarki, w przypadkach, o których mowa
w art. 3, w drodze decyzji, udostępnia niezwłocznie rezerwy strategiczne, w celu wsparcia
realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa, odtworzenia infrastruktury
krytycznej, złagodzenia zakłóceń w ciągłości dostaw służących funkcjonowaniu gospodarki
i zaspokojeniu podstawowych potrzeb obywateli, ratowania ich życia i zdrowia, a także
wypełnienia zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem
art. 18.
2.
Decyzję o udostępnieniu rezerw strategicznych minister właściwy do spraw
gospodarki wydaje z urzędu albo na wniosek:
1) Ministra Obrony Narodowej – w zakresie realizacji zadań obronnych;
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3140
› Pobierz plik