Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i innych ustaw
- znowelizowanie definicji ustawowych oraz przepisów dotyczących obowiązku przyznawania przez KRRiT licencji programowych, treści licencji i trybu ich przyznawania, a także zasad finansowania misji publicznej radia i telewizji;- uchylenie ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3138
- Data wpłynięcia: 2010-02-17
- Uchwalenie:
3138
wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji, z
zastrzeżeniem art. 32 e.
2. Jeżeli na podstawie sprawozdania, o którym mowa w art. 31b pkt 3
zostanie wykazane, że wpływy, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 i
ust. 2, przekraczają warto ć wydatków na realizację misji, o której mowa
w art. 21 ust. 1, nadwyżka podlega zaliczeniu na poczet wydatków na
realizację tej misji w następnym kwartale.
Art. 32e
1. Krajowa Rada może przeznaczyć nie więcej niż 10% wpływów, o
których mowa w art. 32 b na audycje, które realizują misję publiczną,
na podstawie konkursu.
2. Krajowa Rada okre li w formie rozporządzenia tryb oraz szczegółowe
warunki i zasady przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 1,
oraz kontroli wykonania i rozliczenia zadania, kierując się w
szczególno ci konieczno cią równego traktowania nadawców
publicznych oraz niepublicznych oraz biorąc pod uwagę najlepszy
sposób realizacji misji publicznej.”
Art. 2
W ustawie z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz. U. z 1991 nr 80 poz. 350, z późni. zm.) w art., 21 ust. 1 uchyla
się pkt 87.
Art. 3
Uchyla się ustawę z dnia 21 kwietnia 2005 r. „o opłatach abonamentowych”
(Dz. U. z 2005 r. Nr 85 poz. 728 z późn. zm.).
Art. 4
Do kontroli i poboru zaległych opłat abonamentowych obowiązujących do
dnia wej cia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 5
Zaległe opłaty abonamentowe przekazuje się na wyodrębniony rachunek
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Art. 5.
W terminie 6 miesięcy od dnia wej cia w życie ustawy Krajowa Rada
Radiofonii i Telewizji przyzna na okres 4 lat licencje programowe jednostkom
publicznej radiofonii i telewizji na wniosek zarządów spółek, o których mowa
w art. 26 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz.
U z 1993 r. Nr 7, poz. 34; tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2531, z
poźn. zm.) złożony przez nie w terminie 6 miesięcy od dnia wej cia w życie
ustawy.
Art. 6
.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Media publiczne, jako instytucja zaufania publicznego, są niezbędną
instytucją demokratycznego społeczeństwa. Rada Europy w deklaracji
okre lającej warunki niezależno ci mediów publicznych zaleciła krajom
członkowskim wprowadzenie prawnych, politycznych, finansowych i
technicznych gwarancji, które zapewnią rzeczywistą niezależno ć i
instytucjonalną autonomię nadawców publicznych. Warunkującą wypełnianie
ich misji edukacyjno-kulturalnej.
W Polsce media publiczne, oprócz systemu o wiaty i szkolnictwa
wyższego, są też jedyną instytucją upowszechniania edukacji i kultury
docierającą do wszystkich rodowisk i regionów naszego kraju. Badania
Eurostatu z 2007 roku dowodzą, że aż 81 procent obywateli RP jedyny kontakt
z niekomercyjną kulturą i edukacją miało dzięki mediom publicznym.
Media publiczne są w Polsce niezbędne dla stałej edukacji
społeczeństwa, dla tworzenia społeczeństwa innowacyjnego,
postindustrialnego.
Bez nowoczesnych mediów publicznych gospodarka polska nie będzie
w stanie harmonicznie integrować się z najsilniejszymi gospodarkami Unii
Europejskiej ani konkurować na rynkach globalnych. Bez działalno ci mediów
publicznych nie zachowamy naszej tożsamo ci narodowej, kulturalnej,
odrębno ci regionalnych w Wspólnej Europie i globalizującym się wiecie.
Pomimo posiadanego potencjału intelektualnego, organizacyjnego i
technicznego polskie media publiczne nie wypełniają w pełni swej edukacyjno
- kulturalnej misji. To efekt m.in. anachronicznych regulacji prawnych
dotyczących polskiego rynku mediów elektronicznych. Ustawa o radiofonii i
telewizji z 1992 roku nie przystaje do obecnych, dynamicznie rozwijającego się
mediów elektronicznych. Powinny one zostać unormowane nową,
kompleksową ustawą o radiofonii i telewizji.
Zanim to nastąpi wnioskodawcy proponują nowelizację obowiązującej
obecnie ustawy stwarzającą mediom publicznym warunki wypełnianie ich
misji edukacyjno-kulturalnej, kontynuowania przez nie mecenatu
kulturalnego - utrzymywania przez publiczną radiofonię orkiestr
symfonicznych i chórów, rozwoju teatru telewizji , współfinansowania przez
TVP polskiej produkcji filmowej.
Projekt poza kwestiami finansowania mediów publicznych na
podstawie licencji wprowadza również definicję multipleksu, jako pakietu
programów telewizyjnych, radiowych i dodatkowych usług jednocze nie
transmitowanych cyfrowo do odbiorcy w jednym kanale częstotliwo ci.
Projekt reguluje kwestie archiwum audycji oraz przekazów przez internet.
Projekt wskazuje ponadto, że telewizję publiczną tworzy spółka "Telewizja
Polska - Spółka Akcyjna", zawiązana w celu tworzenia i rozpowszechniania
ogólnokrajowych programów I, II, TV Polonia, TVP Info oraz regionalnych
programów telewizyjnych.
Niezależno ć finansowa i instytucjonalna autonomia stanowią
fundament wypełniania misji publicznych mediów. Stabilno ć i
przewidywalno ć poziomu tego finansowania decyduje o tym, czy misja
publiczna zostanie prawidłowo wypełniona.
W przedłożonej nowelizacji proponujemy finansowanie misji publicznej
radia i telewizji ze rodków medialnej opłaty publicznej - opłaty
przeznaczonej na realizację misji publicznej radia i telewizji należną od osób
fizycznych oraz od osób prawnych, a pobieraną poprzez potrącenie z
należno ci z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku
dochodowego od osób prawnych jako coroczna dotacja z budżetu państwa,
przy zachowaniu prawa do czerpania dodatkowych zysków z emisji reklam
przez media publiczne. Medialna opłata publiczna na dany rok podatkowy
wynosiłaby iloczyn wskaźnika 0,015 oraz sumy wpływów budżetu państwa z
tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od
osób prawnych za ostatni rok podatkowy za który przyjęto sprawozdanie z
wykonania budżetu państwa. Propozycja ta zwalnia więc obywateli z
obowiązku uiszczania opat i likwiduje dodatkowe – niepotrzebne - koszty
związane z po rednictwem Poczty. Minister Finansów przekazywać będzie
rodki Krajowej Radzie, a ta za mediom publicznym na zasadach okre lonych
w licencji programowej.
Intencją wnioskodawców jest, aby Krajowa Rada mogła przeznaczyć nie
więcej niż 10% wpływów medialnej opłaty publicznej na audycje, które
realizują misję publiczną, na podstawie konkursu. Pozwoli to ubiegać się o
rodki publiczne również mediom komercyjnym. Zakładamy, że Krajowa
Rada okre li w formie rozporządzenia tryb oraz szczegółowe warunki i
zasady przeprowadzania konkursu, o którym mowa w ust. 1, oraz kontroli
wykonania i rozliczenia zadania, kierując się w szczególno ci konieczno cią
równego traktowania nadawców publicznych oraz niepublicznych oraz biorąc
pod uwagę najlepszy sposób realizacji misji publicznej.
Aby przekazywane mediom publicznym rodki finansowe były
spożytkowane na cele misji edukacyjno-kulturalnej wnioskodawcy
przedkładają projekt wprowadzenia nowego instrumentu realizacji zadań
publicznych w dziedzinie usług medialnych, którym ma być licencja
programowa. Licencja programowa przyznawana będzie bez opłat na okres
czterech lat. Licencja programowa będzie udzielana dla nadawców
publicznych oraz dla nadawców niepublicznych. To rozszerzy zakres misji
edukacyjno-kulturalnej na innych nadawców, wprowadzi dodatkowy
instrument dla jej realizacji. Przyczyni się do rozwoju i wzbogacenia
programowego nadawców niepublicznych.
Projekt ustawy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym
związanym z likwidacją opłaty abonamentowej za posiadanie odbiornika
radiowego lub telewizyjnego. Społecznym oczekiwaniom precyzyjnego
okre lenia obowiązków nadawców publicznych i rozliczania ich z
otrzymywanych, publicznych rodków finansowych.
Dla zrealizowania proponowanych przez wnioskodawców rozwiązań
celowym będzie uchylenie w cało ci ustawy o opłatach abonamentowych,
która należy do wyjątkowo mało efektywnych aktów prawnych i jest
powszechnie krytykowana.
Projekt uwzględnia orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego w
zakresie zapewnienia mediom publicznym stabilnego finansowania. W
wyroku z dnia 4 listopada 2009 r. rozpatrując wniosek o zbadanie zgodno ci
przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o opłatach
abonamentowych Trybunał Konstytucyjny wskazał, że realizacja misji
publicznej przez media publiczne jest niemożliwa bez zapewnienia
odpowiednich nakładów finansowych pochodzących ze rodków
publicznych. Jednakże to do ustawodawcy należy wybór formy finansowania,
jego wysoko ci i szczegółowych zasad.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Koszt proponowanych rozwiązań będzie wynosił ok. 900 mln zł i będzie
w cało ci finansowany z budżetu państwa.
Projekt nie był poddany konsultacjom w rozumieniu art. 34 ust. 3
Regulaminu Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3138
› Pobierz plik