eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych

- znowelizowanie przepisów dotyczących poziomu wydatkowania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3083
  • Data wpłynięcia: 2010-05-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
  • data uchwalenia: 2010-08-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 169, poz. 1135

3083

i rozliczeniem, proponuje się zastąpienie w art. 1 ustawy pojęcia „projekt”, pojęciem
„dokumentacja niezbędna do przygotowania projektu (…)”. W związku z tym,
stosowane zmiany zostały dokonane m.in. w art. 4, art. 7 ust. 2 i 3 i art. 9 ust. 1 ustawy.
W art. 1 pkt 2 ( dotyczy art. 4 ust. 1 i 2) proponuje się rozszerzenie katalogu kosztów
przygotowania dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów inwestycji
komunalnych. Ustawa o FRIK ma być pomocna gminom, ich związkom, powiatom
oraz ich związkom w przygotowaniu projektów inwestycji komunalnych. Zasadne jest
zatem jak najszersze ujęcie katalogu dokumentów, których koszty mogą być pokrywane
ze środków Funduszu. Opracowanie dokumentacji niezbędnej do przedstawienia
projektu do oceny właściwej instytucji, która przyjmuje projekty do dofinansowania jest
często bardzo kosztowne. W związku z powyższym proponuje się, aby katalog kosztów
obejmował również koszty przygotowania:
– dokumentacji przetargowej,
– dokumentacji związanej z ocenami oddziaływania na środowisko,
– dokumentacji przyrodniczej (w szczególności planów ochrony gatunków i siedlisk,
inwentaryzacji przyrodniczej, opisu stanu istniejącego w tym zakresie wraz z analizą
potrzeb oraz analizą opcji, wykonywaną przy sporządzaniu tej dokumentacji),
– biznes planu,
– map lub szkiców lokalnych sytuujących inwestycję.
Ponadto z Funduszu będą pokrywane wydatki poniesione na opłaty związane
z koniecznością uzyskania niezbędnych rozstrzygnięć administracyjnych na etapie
przygotowania inwestycji,
W art. 1 pkt 3 (dotyczy art. 7 ust. 2 i 3) projektowana zmiana ma charakter
porządkujący i wynika ze zmian wprowadzanych w art. 1 ustawy.
W art. 1 pkt 4 ( dotyczy art. 9 ust. 1 ) proponuje się podwyższenie maksymalnej kwoty
kredytu do 1 000 000 zł. Zmiana wynika z konieczności objęcia wsparciem ze środków
Funduszu dużych inwestycji komunalnych, dla których przewidziana w ustawie o FRIK
dotychczasowa granica 500 000 zł jest kwotą niewystarczającą do przygotowania
kompletnej dokumentacji. Wprowadzenie przedmiotowej zmiany do ustawy o FRIK
postulował BGK. Z analiz przeprowadzonych przez BGK wynika, że maksymalna
kwota udzielanego kredytu ze środków Funduszu jest zbyt niska i niewystarczająca –
 6
 
konsekwencją takiego stanu rzeczy jest niewielkie zainteresowanie instrumentami
Funduszu. Dotychczasowe wyniki akcji kredytowej wskazują, że wysokość kredytu nie
odpowiada oczekiwaniom potencjalnych kredytobiorców. Podwyższenie kwoty
proponowane jest w związku z analizą BGK, który oszacował, że taka właśnie suma
zapewniłaby pokrycie koniecznych wydatków na przygotowanie projektu inwestycji.
W art. 1 pkt 5 ( dotyczy art. 9a ustawy) proponuje się precyzyjnie określić proporcje
podziału zysku w planie finansowym Funduszu przeznaczanego w danym roku na
poszczególne cele, tj. na zwiększenie Funduszu oraz na kapitały działalności własnej
BGK. W 2007 r. cały zysk Funduszu przekazany został na kapitały działalności własnej
BGK, a w 2008 r. 83,38 % zysku na kapitały działalności własnej BGK, jedynie
16,62 % zysku za 2008 r. zostało przeznaczone jako wkład własny Funduszu. Dlatego
też uregulowano kwestię podziału zysku Funduszu w następujący sposób: zysk netto
osiągnięty na działalności Funduszu, proponuje się przeznaczyć w 80 % na
uzupełnienie Funduszu, w 20 % na dokapitalizowanie BGK.
W art. 1 pkt 6 (dotyczy art. 10) proponuje się zmianę upoważnienia ustawowego w taki
sposób, aby uwzględniało projektowane zmiany w ustawie.
W art. 2 zawarto przepis przejściowy. Projektowana nowelizacja ustawy o FRIK
zmodyfikuje zasady udzielania kredytów ze środków Funduszu. W związku
z powyższym w nowelizacji należało uregulować sytuację prawną podmiotów –
inwestorów, którzy już podpisali z BGK umowy kredytowe. Aby zapewnić stabilizację
i poczucie pewności tym inwestorom w art. 2 projektu zawarto zasadę, zgodnie z którą
umowy zawarte przed wejściem w życie ustawy zmieniającej są realizowane na
dotychczasowych zasadach. Jednak aby nowe regulacje wprowadzane nowelizacją do
ustawy o FRIK mogły być w pełni wykorzystane zostawiono możliwość, o ile inwestor
wyrazi taką wolę, do zmiany dotychczasowych umów, dając tym samym asumpt do
skorzystania z nowych możliwości wprowadzanych nowelizacją ustawy.
Projekt nie zawiera natomiast przepisów przejściowych w odniesieniu do wniosków
złożonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji, bowiem przewiduje ona
korzystniejsze warunki udzielania preferencyjnego kredytu.
W art. 3, w związku z tym, że projektuje się zmianę upoważnienia ustawowego
zawartego w art. 10 ustawy, proponuje się czasowo zachować w mocy przepisy
wykonawcze wydane na podstawie art. 10 ustawy o FRIK.
 7
 
W art. 4 zawarto przepis końcowy. Zmiany w ustawie o FRIK są konieczne już teraz,
aby projekty, dla których dokumentacja może być przygotowana przy pomocy środków
z Funduszu mogły być zrealizowane jeszcze w obecnej perspektywie finansowej. Z tego
też powodu należy wskazać 14-dniowe vacatio legis.
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr
65, poz. 597) i w związku z tym nie podlega notyfikacji w trybie tego
rozporządzenia.
Projekt ustawy został umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Rozwoju Regionalnego, zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414
oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337). aden podmiot nie wyraził zainteresowania tym
projektem, ani nie zgłosił swoich propozycji w trybie tej ustawy.
Projekt ustawy został zgłoszony do Programu prac legislacyjnych Rady Ministrów na
I półrocze 2010 r.



 8
 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI

I. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet
państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Nowelizacja ustawy nie spowoduje zmian z punktu widzenia budżetu państwa,
ponieważ nie są planowane zasilenia Funduszu środkami budżetowymi. W ustawie
budżetowej na 2010 r. nie przewiduje się środków na zasilenie FRIK.
Aktywa FRIK wynoszą 48 313 000 zł. Do chwili obecnej Fundusz otrzymał
z budżetu państwa 45 mln zł (15 mln w 2004 r. i 30 mln w 2005 r.). Ryzyko
kredytowe związane z rozszerzeniem zakresu podmiotowego o powiaty i ich
związki oraz zwiększenie maksymalnej kwoty dostępnego kredytu jest znikome
z uwagi na fakt, że kredyt jest przyznawany wyłącznie jednostkom samorządu
terytorialnego, a łączna kwota udzielonego kredytu w odniesieniu do
poszczególnych projektów nie może przekroczyć 80 % zaplanowanych kosztów
netto przygotowywanej dokumentacji.
Uchwalenie nowelizacji ustawy o FRIK w zakresie objętym przedmiotowym
projektem ustawy nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetów
gmin, powiatów oraz ich związków. Co do budżetów inwestorów będących
jednostkami samorządu terytorialnego, to trzeba zaznaczyć, że środki z Funduszu są
środkami, które należy zwrócić, chociaż rzeczywiście na preferencyjnych
warunkach. Budżety inwestorów nie odczują bezpośredniego przysporzenia z tytułu
wzięcia kredytu. Natomiast pośrednim skutkiem zaciągnięcia kredytu z Funduszu na
przygotowanie odpowiedniej dokumentacji jest dobrze przygotowany projekt, który
jeżeli zostanie skierowany do realizacji z wykorzystaniem środków europejskich,
może poprawić ogólną sytuację inwestorów, w tym również sytuację finansową
spowodowaną poprawą infrastruktury komunalnej.
II. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Proponowane zmiany przyczynią się do zwiększenia stopnia realizacji większych
projektów inwestycyjnych przez gminy, związki gmin oraz powiaty i związki
powiatów. Zwiększona realizacja wsparcia projektów inwestycji komunalnych
 9
 
może skutkować pozytywnym wpływem na rynek pracy przez wspieranie tworzenia
nowych bądź zachowania obecnych miejsc pracy.
III. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Nowelizacja ustawy przyczyni się do zwiększenia dostępności do środków
Funduszu, a tym samym do wzmocnienia działań inwestycyjnych podejmowanych
przez powiaty, gminy i ich związki, co z kolei może prowadzić do poprawy
warunków i zakresu prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorców.
IV. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Nowelizacja ustawy przyczyni się do wzmocnienia działań inwestycyjnych

przez jednostki samorządu terytorialnego, a tym samym będzie miała korzystny
wpływ na rozwój regionów, w konsekwencji wpłynie na zwiększenie wykorzystania
środków Funduszu oraz absorpcji środków unijnych.
V. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt ustawy został opracowany na podstawie założeń do ustawy o zmianie
ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych przyjętych w dniu 9 lutego
2010 r., przez Radę Ministrów.
Projekt założeń do ustawy był przedmiotem konsultacji z:
1) reprezentatywnymi związkami pracodawców i pracowników,
2) Marszałkami Województw,
3) Związkiem Powiatów Polskich,
4) Unią Miasteczek Polskich,
5) Związkiem Województw RP,
6) Związkiem Miast Polskich,
7) Związkiem Gmin Wiejskich,
8) Unią Metropolii Polskich,
9) Naczelnym Sądem Administracyjnym,
10) Sądem Najwyższym.
1 0
 
strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: