Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
- znowelizowanie przepisów dotyczących poziomu wydatkowania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz ze środków pochodzących z mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3083
- Data wpłynięcia: 2010-05-18
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
- data uchwalenia: 2010-08-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 169, poz. 1135
3083
wyraziła akceptację projektu założeń.
Do projektu założeń uwagi zgłosili:
1) Zarząd Województwa Łódzkiego,
2) Marszałek Województwa ląskiego,
3) Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego,
4) Związek Powiatów Polskich.
Uwagi w ramach konsultacji społecznych, co do zasady, obejmowały 3 kategorie
zagadnień:
1. Objęcie katalogiem adresatów również związków powiatów, co zostało przyjęte.
2. Wskazanie, że kredyty ze środków Funduszu mogą być przeznaczane również
na przygotowanie przez jednostki samorządu terytorialnego projektów inwestycji
komunalnych przewidywanych do współfinansowania ze środków pochodzących
z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009 – 2014
oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, co także zostało przyjęte.
3. Dokapitalizowanie Funduszu. Uwaga ta nie została uwzględniona. Aktywa FRIK
wynoszą 48 313 000 zł, nie jest to olbrzymia suma, jednak należy zważyć na cel
nowelizacji ustawy o FRIK, a jest nim pobudzenie zainteresowania podmiotów
uprawnionych do ubiegania się o kredyty z Funduszu. Zatem nie jest celowe
dokapitalizowanie Funduszu, dopóki nie zwiększy się ilość udzielanych kredytów
w ramach Funduszu.
07/05/BS
1 1
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
Ministra Rozwoju Regionalnego1)
z dnia
w sprawie warunków i trybu udzielania kredytów preferencyjnych ze środków Funduszu Rozwoju
Inwestycji Komunalnych
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
(Dz. U. Nr 223, poz. 2218 oraz z 2010 r. Dz. U. Nr , poz. ….), zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa warunki i tryb udzielania preferencyjnych kredytów z Funduszu Rozwoju
Inwestycji Komunalnych przeznaczonych na przygotowanie przez gminy, związki gmin, powiaty i związki
powiatów dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów inwestycji komunalnych przewidzianych
do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej, środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
kredycie - rozumie się przez to preferencyjny kredyt na pokrycie kosztów przygotowania
przez inwestorów dokumentacji niezbędnej do przygotowania projektów inwestycji komunalnych
przewidzianych do współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej, środków pochodzących z
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko -
Polskiego Programu Współpracy udzielany na podstawie ustawy z dnia 12 grudnia 2009 r. o Funduszu
Rozwoju Inwestycji Komunalnych
2) BGK - rozumie się przez to Bank Gospodarstwa Krajowego.
§ 3. 1. Kredyt jest udzielany na wniosek inwestora składany na formularzu według wzoru ustalonego
przez BGK.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1) opis planowanej inwestycji, określający w szczególności jej przedmiot, ostatecznych beneficjentów
projektu, cel i oczekiwane efekty oraz szacunkową wartość inwestycji;
2) wyciąg z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeżeli dla danego obszaru
plan został uchwalony;
3) wyciąg ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, jeżeli dla danego
obszaru nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego;
4) opinie banków prowadzących rachunki inwestora lub świadczących inne usługi bankowe, dotyczące
współpracy z inwestorem;
5) oświadczenie o braku zaległości o charakterze publiczno-prawnym;
6) sprawozdania z wykonania budżetu za ostatnie dwa lata i za ostatni kwartał przed złożeniem
wniosku;
7) uchwałę budżetową na rok bieżący oraz prognozy dotyczące budżetu na trzy kolejne lata;
8) uchwałę o zaciągnięciu kredytu na sfinansowanie przygotowania projektu;
9) opinię właściwej dla inwestora regionalnej izby obrachunkowej o zdolności do spłaty wnioskowanego
kredytu;
10) oświadczenie inwestora o zobowiązaniach długoterminowych według tytułów dłużnych, w tym z tytułu
udzielonych poręczeń i gwarancji;
11) oświadczenie inwestora o zamiarze ubiegania się o uzyskanie współfinansowania dla planowanej
inwestycji z funduszy Unii Europejskiej, środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu
Współpracy.
3. Opinie banków, o których mowa w ust. 2 pkt 4, muszą być wystawione nie wcześniej niż 30 dni
przed dniem złożenia wniosku.
4. BGK w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku o udzielenie kredytu dokonuje oceny formalnej
wniosku. Wniosek spełniający wymogi formalne, o których mowa w ust. 1-3, podlega rejestracji w BGK z
datą wpływu.
5. W przypadku gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, BGK wzywa inwestora do jego
uzupełnienia w terminie nie dłuższym niż 14 dni; wniosek taki podlega rejestracji z dniem wpływu
uzupełnienia do BGK. Wniosek nieuzupełniony w wyznaczonym terminie BGK pozostawia bez
rozpatrzenia.
6. BGK może zażądać od inwestora złożenia innych niż wymienione w ust. 2 dokumentów, jeżeli
będą one niezbędne do oceny możliwości uzyskania współfinansowania projektu z funduszy Unii
Europejskiej,
środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru
Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.
§ 4. BGK dokonuje oceny wniosków w kolejności ich zarejestrowania, stosując następujące kryteria:
1) możliwości sfinansowania przez inwestora co najmniej 20 % kosztów przygotowania projektu bez
podatku od towarów i usług;
2) zdolności inwestora do spłaty kredytu wraz z odsetkami;
3) możliwości uzyskania współfinansowania dla planowanej inwestycji z funduszy Unii Europejskiej,
środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-
2014 oraz Szwajcarsko - Polskiego Programu Współpracy.
§ 5. 1. W terminie 30 dni od dnia zarejestrowania wniosku BGK na podstawie oceny, o której mowa w
§ 4:
1) podejmuje decyzję o przyznaniu kredytu, w której w szczególności określa:
a) termin i warunki uruchomienia kredytu,
b) termin i warunki spłaty kredytu;
2) wzywa inwestora do złożenia dodatkowych dokumentów, jeżeli na podstawie dokumentów
dostarczonych przez inwestora nie można dokonać oceny, o której mowa w § 4, lub
3) podejmuje decyzję o odmowie udzielenia kredytu.
2. O podjętej decyzji BGK niezwłocznie zawiadamia inwestora.
3. Uruchomienie kredytu lub jego pierwszej transzy następuje po udokumentowaniu zaangażowania
środków własnych inwestora, o których mowa w § 4 pkt 1.
§ 6. 1. Kredyt może być wypłacany jednorazowo lub w ratach.
2. Na wniosek inwestora BGK może udzielić karencji w spłacie kredytu do 24 miesięcy.
3. Termin spłaty kredytu nie może przekroczyć okresu 60 miesięcy.
4. Zabezpieczeniem spłaty kredytu jest weksel własny in blanco lub inne zabezpieczenie
zaproponowane przez inwestora.
§ 7. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Rozwoju Regionalnego
W porozumieniu
Minister Finansów
1) Minister Rozwoju Regionalnego kieruje działem administracji rządowej – rozwój regionalny, na
podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju Regionalnego (Dz. U. Nr 216, poz. 1600).
08/05/BS
2
UZASADNIENIE
Ze względu na nowelizację ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Regionalnych
wprowadzoną ustawą z dnia ……….2010 r., (Dz. U. Nr …., poz. ....), która nadała nowe
brzmienie art. 10 ustawy, stanowiącemu delegację dla ministra właściwego do spraw rozwoju
regionalnego konieczne jest przygotowanie nowego rozporządzenia.
W projekcie rozporządzenia uwzględniono zmiany wynikające z nowelizacji ustawy
czyli wskazanie, że kredyty ze środków Funduszu są przeznaczone na przygotowanie przez
inwestorów projektów inwestycji komunalnych przewidywanych do współfinansowania z
funduszy Unii Europejskiej, a także ze środków pochodzących z Mechanizmu Finansowego
Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 oraz Szwajcarsko-Polskiego Programu
Współpracy oraz że rozszerzono ustawowy katalog potencjalnych kredytobiorców -
podmiotów uprawnionych do uzyskania kredytu ze środków Funduszu. Poza gminami oraz
ich związkami do uzyskania preferencyjnego kredytu zostały uprawnione powiaty i ich
związki.
Ponieważ w ustawie podniesiono kwotę maksymalną przyznawanego kredytu w ramach
Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych, w rozporządzeniu wydłużone zostały terminy:
1) na spłatę kredytu – do 60 miesięcy,
2) karencji w spłacie kredytu – do 24 miesięcy.
Ostatnią dużą merytoryczną zmianą w projekcie rozporządzenia jest zastąpienie
oświadczeniami - zaświadczeń wymaganych wśród dokumentów przy składaniu wniosku
o kredyt w ramach Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej
Ministerstwa Rozwoju Regionalnego zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn.
zm.).
Rozporządzenie nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji
norm i aktów prawnych.
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na jednostki samorządu terytorialnego: gminy,
związki gmin, powiaty, związki powiatów, które będą się ubiegać o kredyt w ramach
Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji społecznych, z szerokim
kręgiem organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sektor
finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na rynek
pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.
09/05/BS
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 3083 › Pobierz plik