eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

„1) paliw opałowych,”,
akcyzą wymieniono niezgodne z przeznaczeniem użycie wyrobów
c) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich
„4. Za użycie paliw opałowych lub olejów napędowych, o przeznaczeniem. Proponowana zmiana nie rozszerza zatem przedmiotu
których mowa w ust. 3, niezgodnie z przeznaczeniem uznaje się opodatkowania akcyzą, ani nie nakłada ciężaru podatkowego na inne, niż
również ich posiadanie lub sprzedaż ze zbiornika podłączonego dotychczas podmioty, ale powinna przyczynić się do umożliwienia
do odmierzacza paliw.”
organom podatkowym precyzyjnego określenia podstawy opodatkowania
akcyzą wszystkich ujawnionych przypadków nieuprawnionego użycia
paliw opałowych do celów napędowych. W dotychczasowym stanie
prawnym dotyczyło to wyłącznie olejów opałowych. Należy podkreślić, iż
poza olejami opałowymi także i inne paliwa opałowe korzystają z
preferencyjnych stawek bądź zwolnień od akcyzy, np. gaz ziemny (mokry)
i pozostałe węglowodory gazowe objęte pozycją CN 2711, skroplone.
Skala niezgodnego z przeznaczeniem użycia paliw opałowych do napędu
pojazdów (w tym gazu skroplonego) i związanych z tym zjawiskiem strat
budżetowych są trudne do oszacowania, jednak sygnały napływające ze
strony organów kontrolnych w pełni potwierdzają potrzebę takiego
rozwiązania.

Art. 88 ust. 4
– konsekwencją zmiany art. 88 ust. 3 pkt 1 jest rozszerzenie
katalogu wyrobów akcyzowych (na wszystkie paliwa opałowe), za użycie
których niezgodnie z przeznaczeniem uznaje się również ich posiadanie
lub sprzedaż ze zbiornika podłączonego do odmierzacza paliw.
Art. 1
w art. 89:
Art. 89 ust. 1 pkt 11- wprowadzenie zmiany podyktowane było,
pkt 53
sygnalizowanymi przez organy podatkowe, wątpliwościami dotyczącymi
a) w ust. 1 pkt 11 otrzymuje brzmienie:
zakresu stosowania stawki 1180,00 zł/1000 litrów. W celu doprecyzowania
„11) olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN dotychczasowego brzmienia przedmiotowego przepisu, zaproponowano
od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o zapis zgodny ze Wspólną Taryfą Celną, przy czym, co trzeba podkreślić,
kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz niezmieniony pozostał zakres regulacji dotyczący wyrobów akcyzowych
smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 objętych tymi samymi, co obecnie, kodami CN.
– 1.180,00 zł/1.000 litrów;”,

b) w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
Art. 89 ust. 4 pkt 2 – wprowadzona zmiana ma charakter uściślający i
„2) przekroczenia dopuszczalnych norm zużycia, o których dotyczy przypadków przekroczenia dopuszczalnych norm zużycia
mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2, ustalonych dla wyrobów wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2. Stawka
akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 14, tj. stawka przewidziana dla
o których mowa w ust. 2 i znajdujących się poza pozostałych paliw silnikowych chyba, że wyroby te zostaną przeznaczone
procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku ich do celów opałowych, ma zastosowanie jedynie do wyrobów akcyzowych,

89
zużycia do produkcji innych wyrobów, stosuje się o których mowa w ust. 2 tego artykułu i określonych w załączniku nr 2 do
odpowiednio stawkę określoną w ust. 1 pkt 14, a w ustawy. Ponadto doprecyzowano, iż stawkę akcyzy określoną w art. 89 ust.
przypadku zużycia tych wyrobów do celów opałowych 1 pkt 15 stosuje się w przypadku przeznaczenia ww. wyrobów akcyzowych
– stawkę określoną w ust. 1 pkt 15;”,
do celów opałowych.
c) w ust. 6 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

Art. 89 ust. 6 pkt 1 -
zmiana ma charakter doprecyzowujący, wprowadza
„1) dane dotyczące nabywcy, w tym nazwę oraz adres bowiem obowiązek umieszczania, przez podmioty prowadzące działalność
siedziby lub zamieszkania, a także NIP oraz gospodarczą, w składanym sprzedawcy oświadczeniu o przeznaczeniu
REGON;”,
wyrobów nabywanych do celów opałowych, bardziej szczegółowych
d) w ust. 8 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
danych identyfikujących nabywcę, w tym nazwę oraz adres siedziby lub
„1) imię i nazwisko nabywcy, numer dowodu osobistego zamieszkania, a także numery NIP oraz REGON. Taki zapis pozwoli
lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego organom kontrolnym na większą skuteczność działań zmierzających do
tożsamość nabywcy, NIP a także numer PESEL (jeżeli ograniczania szarej strefy w obrocie paliwami opałowymi.
został nadany);”,

e) w ust. 15 w pkt 1 dodaje się lit. g w brzmieniu:
Art. 89 ust. 8 pkt 1 - analogicznie jak w przypadku zmiany
„g) imię i nazwisko albo nazwę oraz adres siedziby lub przedmiotowego artykułu w ust. 6 pkt 1, proponowane rozwiązanie
zamieszkania, a także NIP oraz numer PESEL (jeżeli został zmierza do zwiększenia skuteczności działań mających na celu
nadany) lub REGON składającego oświadczenie.”;
eliminowanie zjawisk patologicznych z obrotu gospodarczego.
Wprowadzenie do oświadczeń składanych przez osoby fizyczne
nieprowadzące działalności gospodarczej dodatkowych informacji
jednoznacznie identyfikujących te osoby jak numery NIP i PESEL
powinno przyczynić się do realizacji zamierzonych celów.

Art. 89 ust. 15 pkt 1 lit. g – niniejsza zmiana wprowadza obowiązek
umieszczania w miesięcznym zestawieniu oświadczeń, dodatkowo imienia
i nazwiska albo nazwy oraz adresu siedziby lub zamieszkania, a także
numerów: NIP, PESEL (jeżeli został nadany) oraz REGON składającego
oświadczenie. Wprowadzenie powyższego zapisu ułatwi typowanie i
ujmowanie podmiotów w operacyjnych planach kontroli, sporządzanych
przez właściwe komórki administracyjne Służby Celnej.
Art. 1
w art. 90:
Art. 90 ust. 1a - ustawa zwalnia od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
pkt 54
używane do celów żeglugi oleje napędowe lub oleje opałowe podlegające
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
obowiązkowi znakowania i barwienia. W obecnym stanie prawnym temu
„1a. Obowiązkowi barwienia nie podlegają wyroby obowiązkowi podlegają także paliwa zakupywane przez Siły Zbrojne
energetyczne, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 3, Rzeczypospolitej Polskiej dla okrętów Marynarki Wojennej. Jednocześnie,
wykorzystywane do celów żeglugi przez Siły Zbrojne zgodnie z ratyfikowanymi przez Rzeczpospolitą Polską porozumieniami
Rzeczypospolitej Polskiej.”,
standaryzacyjnymi NATO, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej

90
b) w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
zobowiązane są do stosowania w okrętach Marynarki Wojennej paliw
„2) ilości substancji stosowanych do znakowania i barwienia, tożsamych z paliwami używanymi w okrętach sojuszniczych NATO, to
wyrażone w miligramach/litr wyrobu energetycznego, po jest m. in. paliwa okrętowego oznaczonego kodem NATO F-75.
których dodaniu wyrób uważa się za prawidłowo oznaczony i Opracowana na podstawie wymienionych porozumień Norma Obronna
zabarwiony.”
NO-91-A268 "Materiały pędne i smary - Paliwo okrętowe kod NATO F-
75" przewiduje, że stosowane w okrętach Marynarki Wojennej paliwo
okrętowe F-75 jest cieczą bezbarwną bądź żółtą. Nie powinno zatem być
dodatkowo barwione, tak jak korzystające ze zwolnienia od akcyzy oleje
opałowe i napędowe wykorzystywane do celów żeglugi (barwnik Solvent
Blue 35). Mając na względzie wspomniane zobowiązania sojusznicze,
konieczne jest dokonanie stosownej zmiany w art. 90 i zwolnienie z
obowiązku barwienia oleju napędowego lub oleju opałowego używanego
przez okręty Marynarki Wojennej RP, spełniającego jednocześnie
normatywne wymagania fizykochemiczne, przy zachowaniu zwolnienia
tych paliw od akcyzy. Brak takiej regulacji powoduje konieczność zakupu
przez Ministra Obrony Narodowej paliwa niebarwionego, które nie jest
zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W celu utrzymania
szczelności dotychczasowego systemu znakowania i barwienia wyrobów
energetycznych utrzymano w stosunku do paliw okrętowych obowiązek
ich znakowania.

Art. 90 ust. 3 pkt 2
- zmiana przepisu polega na wykreśleniu z jego treści
wyrazu „minimalne”. Ustawodawca w art. 90 ust. 1 wprowadził obowiązek
znakowania i barwienia określonych wyrobów energetycznych.
Zaproponowana zmiana dotyczy redakcyjnej zmiany treści upoważnienia
ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia w
drodze rozporządzenia ilości substancji stosowanych do znakowania i
barwienia, wyrażonych w miligramach/litr wyrobu energetycznego, po
których dodaniu wyrób uważa się za prawidłowo oznaczony i zabarwiony.
Krajowe przepisy podatkowe implementują w tym zakresie regulacje
wspólnotowe. Obecnie obowiązująca decyzja Komisji 2006/428/WE z dnia
22 czerwca 2006 r. ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów
napędowych i nafty, ustaliła jego poziom, na co najmniej 6 mg i nie więcej
niż 9 mg na litr znakowanego oleju mineralnego. W związku z
powyższym, w celu zachowania pełnej zgodności z ww. decyzją Komisji
2006/428/WE, delegacja ustawowa nie może zawężać zakresu aktu
wykonawczego jedynie do określenia minimalnej ilości znacznika.

91
Art. 1
Art. 91 otrzymuje brzmienie:
w stosunku do obecnego brzmienia przepisu uproszczono sposób
pkt 55
„Art. 91. 1. Podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej prowadzenia ewidencji energii elektrycznej i wymagania wynikające z
nabywcy końcowemu, zużywający energię elektryczną w dotychczasowego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009
sytuacji, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4, a także podmiot r. w sprawie ewidencji energii elektrycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 243).
reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5, są obowiązani Podmioty nie będą już zobowiązane do wykazywania w ww. ewidencji dat
do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej na upływu terminów płatności wynikających z faktur oraz kwot należnej
podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u akcyzy. Dane te wydają się być zbyteczne z punktu widzenia celu
nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w prowadzenia ewidencji. Z legislacyjnego punktu widzenia część z
przypadku braku urządzeń pomiarowych – na podstawie przepisów technicznych dotyczących sposobu prowadzenia przedmiotowej
współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez ewidencji przeniesiona została z ww. rozporządzenia do ustawy. Wydanie
poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych rozporządzenia,
prowadzonej przez podatnika.
które zawierałoby tylko jedną jednostkę redakcyjną przeczyłoby zasadom
2. Podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub racjonalnej legislacji. Zmiana nie będzie miała negatywnego wpływu na
eksportu energii elektrycznej jest obowiązany do prowadzenia podmioty prowadzące przedmiotową ewidencję.
ilościowej ewidencji energii elektrycznej na podstawie wskazań
urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku
takich możliwości – na podstawie dokumentów
rozliczeniowych.
3. Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, powinna zawierać
odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach
miesięcznych z dokładnością do 0,001 MWh:
1)
łącznej ilości wyprodukowanej, nabytej
wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej, zakupionej
na terytorium kraju energii elektrycznej;
2) łącznej ilości energii elektrycznej sprzedanej
nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3) łącznej ilości energii elektrycznej sprzedanej
podmiotom posiadającym koncesję, o której mowa w
art. 2 ust. 1 pkt 19;
4) łącznej ilości energii elektrycznej dostarczonej
wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5) łącznej ilości energii elektrycznej zużytej na potrzeby
własne;
6) łącznej ilości energii elektrycznej zwolnionej od
akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6 i 7 oraz przepisów
wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
7)
łącznej ilości strat energii elektrycznej

92
niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w
art. 9.
4. Jeżeli brak jest urządzeń pomiarowych pozwalających na
precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 3 pkt 5 i 7,
prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.
5. Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, może być prowadzona
w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim
pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu
celnego o formie jej prowadzenia.
6. Ewidencja, o której mowa w ust. 1 i 2, powinna być
przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.
7. W przypadku, gdy ewidencja prowadzona jest w formie
papierowej, przed rozpoczęciem jej wypełniania, karty
ewidencji powinny zostać przeszyte, a strony ponumerowane,
parafowane i opatrzone pieczęcią podmiotu obowiązanego do
prowadzenia ewidencji. Właściwy naczelnik urzędu celnego
opatruje przeszycie plombą, a na ostatniej stronie ewidencji
wpisuje liczbę jej stron.
8. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i
wyraźny. Zmian i poprawek w ewidencji dokonuje się w taki
sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny.
Każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem
osoby dokonującej zmiany lub poprawki z podaniem daty ich
wprowadzenia, a w razie potrzeby opisać również w rubryce
„uwagi”.
9. Ewidencja w formie elektronicznej prowadzona jest zgodnie
z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego
wykorzystywanego do prowadzenia tej ewidencji i w taki
sposób, aby:
1) umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów
oraz ochronę przechowywanych danych przed
zniekształceniem lub utratą;
2) umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej
adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej

93
strony : 1 ... 40 ... 46 . [ 47 ] . 48 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: