eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

obciążenia kwotą powstałego lub mogącego powstać generalnego kwotą powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
zobowiązania podatkowego,
podatkowego lub zwolnienie go z tego obciążenia odnotowuje podmiot
obowiązany do jego złożenia.
b) szczegółowy sposób stosowania zabezpieczenia
generalnego i ryczałtowego przy wykorzystaniu
Systemu,
4) szczegółowy sposób objęcia zabezpieczeniem
akcyzowym wyrobów akcyzowych zwolnionych od
akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o którym
mowa w art. 32 ust. 5 pkt 1,
5) sposób i częstotliwość aktualizacji zabezpieczenia
generalnego, o której mowa w art. 65 ust. 6
- uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia
należności akcyzowych.
2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może
określić, w drodze rozporządzenia:
1) inne niż określone w art. 63 ust. 4 przypadki, w których
zobowiązania podatkowe podmiotów, o których mowa w
art. 63 ust. 1, mogą być, na ich wniosek, objęte
zabezpieczeniem akcyzowym osoby trzeciej, za zgodą tej
osoby,
2) inne niż określone w art. 65 ust. 8 przypadki, w których
może być złożone zabezpieczenie ryczałtowe,
3) przypadki, w których stosuje się dla niektórych wyrobów
akcyzowych niższy poziom zabezpieczenia akcyzowego niż
określony w ustawie, oraz określić ten poziom,
4) inne niż określone w art. 65 ust. 7a przypadki lub warunki,
w których obciążenie zabezpieczenia generalnego kwotą
powstałego lub mogącego powstać zobowiązania
podatkowego lub zwolnienie go z tego obciążenia
odnotowuje podmiot obowiązany do jego złożenia,
5) przypadki, w których nie odnotowuje się obciążenia
zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub
mogącego powstać zobowiązania podatkowego

84
- uwzględniając konieczność właściwego zabezpieczenia
należności akcyzowych, zapewnienia sprawnego stosowania
zabezpieczeń akcyzowych, a także uproszczenia obrotu
wyrobami akcyzowymi.”
Art. 1 W art. 67 ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
w celu dostosowania terminologii do przepisów wspólnotowych zmieniono
pkt 42
sposób określenia formy zabezpieczenia akcyzowego w postaci czeku
„3) czeku potwierdzonego przez osobę prawną mającą siedzibę
lit. a
potwierdzonego. Dotychczasowe potwierdzenie przez „krajowy bank
na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa

wystawcy czeku” zastąpiono potwierdzeniem „przez osobę prawną mającą
członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego
siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub terytorium państwa
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA)
Gospodarczym lub przez oddział banku zagranicznego, którzy – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, oddział banku
prowadzą na terytorium kraju działalność bankową w zagranicznego, którzy prowadzą na terytorium kraju działalność bankową”
rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. –
Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.
2);”
Art. 1
W art. 69 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
zmiany wprowadzone w tym przepisie są konsekwencją zmian dokonanych
pkt 43

w art. 63 i polegają na zastąpieniu sformułowania „osoba trzecia”, z którą

„1.
Gwarant powinien zobowiązać się na piśmie do gwarant jest solidarnie zobowiązany do zapłaty zobowiązania
zapłacenia, solidarnie z podatnikiem, jego następcami podatkowego objętego gwarancją, sformułowaniem „osoba”, której
prawnymi oraz osobą, której udzielił gwarancji bankowej gwarant udzielił gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, złożonej przez
lub ubezpieczeniowej, złożonej przez tę osobę jako tę osobę jako zabezpieczenie akcyzowe zamiast podatnika. Ponadto w ust.
zabezpieczenie akcyzowe zamiast lub łącznie z podmiotem 2 dokonano zmiany polegającej na określeniu okresu odpowiedzialności
obowiązanym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, gwaranta z tytułu udzielonej gwarancji do czasu wygaśnięcia objętego nią
bezwarunkowo i nieodwołalnie, na każde wezwanie zobowiązania podatkowego. Zmiana ma na celu zapewnienie spójności
właściwego naczelnika urzędu celnego, zabezpieczonej przedmiotowej regulacji z przepisem art. 74 ust. 1 stanowiącym, iż
kwoty zobowiązania podatkowego wraz z odsetkami za zabezpieczenie akcyzowe nie może zostać zwrócone, dopóki zobowiązanie
zwłokę, jeżeli jej zapłacenie stanie się wymagalne.
podatkowe nie wygaśnie lub nie będzie mogło już powstać. Zabezpieczenie
2. Gwarant odpowiada całym swoim majątkiem, solidarnie z akcyzowe powinno bowiem gwarantować zapłatę akcyzy do czasu
podatnikiem, jego następcami prawnymi oraz osobą, której uregulowania zobowiązania podatkowego albo jego wygaśnięcia w inny
udzielił gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, złożonej sposób.
przez tę osobę jako zabezpieczenie akcyzowe zamiast lub

2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz.
1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074, z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535, Nr 65, poz. 594, Nr 228, poz. 2260 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 64, poz. 594, Nr 68, poz. 623, Nr
91, poz. 870, Nr 96, poz. 959, Nr 121, poz. 1264, Nr 146, poz. 1546 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 85, poz. 727, Nr 167, poz. 1398 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r.
Nr 104, poz. 708, Nr 157, poz. 1119, Nr 190, poz. 1401 i Nr 245, poz. 1775, z 2007 r. Nr 42, poz. 272 i Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 171, poz. 1056, Nr 192, poz. 1179, Nr 209,
poz. 1315 i Nr 231, poz. 1546 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 42, poz. 341, Nr 65, poz. 545, Nr 71, poz. 609, Nr 127, poz. 1045, Nr 131, poz. 1075, Nr 144, poz. 1176, Nr 165, poz.
1316, Nr 166, poz. 1317, Nr 168, poz. 1323 i Nr 201 poz. 1540.


85
łącznie z podmiotem obowiązanym do złożenia zabezpieczenia
akcyzowego, za zobowiązanie podatkowe objęte gwarancją do
czasu jego wygaśnięcia wraz z odsetkami za zwłokę - do
wysokości kwoty gwarancji.”;
Art. 1
W art. 74 uchyla się ust. 2
uchylenie przedmiotowego przepisu jest wynikiem wprowadzenia do
pkt 45
ustawy szczegółowych przepisów regulujących funkcjonowanie Systemu i

planowanego jego wdrożenia. W sytuacji, gdy dokumentowanie
przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru
akcyzy będzie się odbywało elektronicznie (e-AD, raport wysyłki, raport
odbioru, itd.), regulacja zawarta w przepisie art. 74 ust. 2 jest
bezprzedmiotowa.
Art. 1
Art. 76 otrzymuje brzmienie:
zmiana polega na wykreśleniu odwołania do zawartej w dotychczasowym
pkt 46
art. 62 ust. 2 pkt 1 regulacji dotyczącej obowiązku wystawienia i przesłania
„Art. 76. Minister właściwy do spraw finansów publicznych

przez niezarejestrowanego handlowca podmiotowi wysyłającemu wyroby
określi, w drodze rozporządzenia, wzór dokumentu
akcyzowe dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego
potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty lub zapłaty akcyzy. Zmiana stanowi konsekwencję rezygnacji w ustawie z
akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w art. 78 ust. 1 pkt instytucji niezarejestrowanego handlowca oraz wprowadzenia jednej
2, uwzględniając konieczność zapewnienia informacji o instytucji zarejestrowanego odbiorcy.
złożonym zabezpieczeniu akcyzowym lub o zapłaconej kwocie
akcyzy.”
Art. 1
W art. 78 dodaje się ust. 10 w brzmieniu:
w związku z rezygnacją z obowiązku składania deklaracji uproszczonej
pkt 47
przez podmiot, który uzyskał zezwolenie na jednorazowe nabycie
„10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca – deklaracja ta będzie
w drodze rozporządzenia, wzór deklaracji uproszczonej, o składana jedynie przez podmiot nabywający wewnątrzwspólnotowo
której mowa w ust. 1 pkt 3, wraz z objaśnieniami co do sposobu wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą, na potrzeby wykonywanej
prawidłowego złożenia tej deklaracji, informacją o terminie i działalności gospodarczej. Ze względu na powyższe, delegację dla ministra
miejscu jej złożenia, pouczeniem podatnika, że deklaracja ta właściwego do spraw finansów publicznych do określenia wzoru
stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, przedmiotowej deklaracji zamieszczono w rozdziale 7 ustawy, który
uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego reguluje kwestie związane z wyrobami akcyzowymi z zapłaconą akcyzą.
obliczenia wysokości akcyzy.”
Obecnie delegacja ta znajduje się w rozdziale 5 ustawy regulującym
instytucję niezarejestrowanego handlowca.
Art. 1
W art. 81 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
zmiana jest konsekwencją podziału art. 2 na ustępy i polega na zmianie
pkt 48
„9. Jeżeli przedstawiciel podatkowy zamierza nabywać odwołania (było „art. 2 pkt 1”, jest „art. 2 ust. 1 pkt 1”).
wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe należące do
innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności
grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1
pkt 1, jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na

86
wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela
podatkowego.”;
Art. 1
W art. 82 po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:
Elementy uszczegółowiające zasady zwrotu podatku
pkt 49 „4a. Podmiot, o którym mowa w ust. 2e, występujący z
lit. c
wnioskiem o zwrot akcyzy jest obowiązany przedłożyć

właściwemu naczelnikowi urzędu celnego:
1) dokumenty
towarzyszące przemieszczaniu wyrobów
akcyzowych;
2) dokument
potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium
państwa członkowskiego, w którym powstała nieprawidłowość;
3) dokument potwierdzający zapłatę akcyzy w związku ze
stwierdzeniem powstania nieprawidłowości na terytorium
kraju.”
Art. 1
W art. 82 ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie:
Zasady weryfikacji wniosku o zwrot podatku oraz termin i tryb zwrotu.
pkt 49 „6. Właściwy naczelnik urzędu celnego dokonuje weryfikacji
lit. d
wniosku o zwrot akcyzy w oparciu o dokumenty, o których

mowa w ust. 1, 3, 4 i 4a.
7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia, tryb i terminy dokonywania zwrotu
akcyzy, o którym mowa w ust. 1, 2 i 2e, minimalną kwotę
zwrotu oraz wzór wniosku o zwrot akcyzy, uwzględniając:
1) konieczność zapewnienia informacji dotyczących ilości
dostarczanych wewnątrzwspólnotowo lub eksportowanych
wyrobów akcyzowych;
2) konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej
akcyzy;
3) ekonomiczną opłacalność dokonania zwrotu akcyzy.”
Art. 1
W art. 84 w ust. 1 pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:
w związku z faktem, iż w miejsce instytucji zarejestrowanego i
pkt 50
niezarejestrowanego handlowca w nowych przepisach uregulowano
„2)
na nabywanie wyrobów akcyzowych jako

instytucję zarejestrowanego odbiorcy, która podobnie jak poprzednie
zarejestrowany odbiorca albo na jednorazowe nabycie instytucje wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia, w art. 84 ust. 1
wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
pkt 2 wskazano, iż wydanie, odmowa wydania, zmiana oraz cofnięcie
3) na
wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
wysyłający,”
odbiorca oraz na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako
zarejestrowany odbiorca następuje w drodze decyzji. Podobnie, w związku

87
z wprowadzeniem nowej instytucji zarejestrowanego wysyłającego, która
również wiąże się z koniecznością uzyskania zezwolenia, w art. 84 ust. 1
pkt 3 wskazano, iż wydanie, odmowa wydania, zmiana oraz cofnięcie
zezwolenia na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany
wysyłający następuje w drodze decyzji.
Art. 1
W art. 85:
przepis jest konsekwencją zmiany art. 32 ust. 4 pkt 2. Zaproponowane
pkt 51
a) w ust. 1 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
rozwiązanie, zgodnie z którym dopuszczalne normy zużycia będą ustalane
również dla alkoholu etylowego częściowo skażonego środkami
„b) o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich skażającymi, podyktowane jest skalą zjawisk patologicznych polegających
użycia przez podmiot zużywający.”
na odkażaniu zwolnionego od akcyzy alkoholu etylowego i nielegalnym
wprowadzaniu tak uzyskanego alkoholu do obrotu w postaci napojów
spirytusowych. Projekt implementuje w tym zakresie art. 27 ust. 1
dyrektywy Rady 92/83/EWG w sprawie harmonizacji struktury podatków
akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych. Prawodawca unijny
pozwala bowiem państwom członkowskim zwalniać m.in. alkohol etylowy
denaturowany zgodnie z wymogami każdego państwa członkowskiego i
używany do wytwarzania jakiegokolwiek produktu nieprzeznaczonego do
spożycia przez ludzi, na warunkach, które zostaną przez nie określone w
celu zagwarantowania prawidłowego i uczciwego stosowania takich
zwolnień oraz zapobiegania wszelkim ewentualnym wypadkom uchylania
się, omijania lub naruszania tych przepisów. Proponowana zmiana ma na
celu ograniczenie liczby przypadków uchylania się od opodatkowania
akcyzą napojów alkoholowych wyprodukowanych ze zwolnionego od
akcyzy alkoholu etylowego.
Art. 1
w art. 88:
Art. 88 ust. 2a i 2b - w związku z opodatkowaniem nielegalnie pobranej
pkt 52
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
energii elektrycznej konieczne stało się określenie podstawy
opodatkowania i sposobu jej ustalania. Mając na uwadze inne przepisy
„2a. W przypadku nielegalnego poboru energii elektrycznej prawa dotyczące sposobu wymierzenia kary podmiotom nielegalnie
podstawą opodatkowania energii elektrycznej jest jej pobierającym energię elektryczną z sieci unormowano, że podstawą
szacunkowa ilość, wyrażona w megawatogodzinach (MWh).
naliczenia podatku będzie szacunkowa ilość zużytej energii wyznaczana
2b. Podmiot, który określa szacunkową ilość nielegalnie przez operatora. Operator po zidentyfikowaniu podmiotu, który nielegalnie
pobranej energii elektrycznej jest obowiązany powiadomić pobiera energię zobowiązany jest poinformować właściwego dla podatnika
właściwego dla podatnika naczelnika urzędu celnego o tym naczelnika urzędu celnego o tym fakcie w okresie 7 dni.
fakcie w terminie 7 dni od dnia ustalenia podmiotu
dokonującego nielegalnego poboru energii elektrycznej.”,
Art. 88 ust. 3 pkt 1 – konieczność dokonania zmiany tego przepisu
b)w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
wynika bezpośrednio z art. 8 ust. 2, gdzie jako przedmiot opodatkowania

88
strony : 1 ... 40 ... 45 . [ 46 ] . 47 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: