Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2966
- Data wpłynięcia: 2010-04-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2010-07-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013
2966-cz1
3) pozwalała na drukowanie wpisów w porządku
chronologicznym;
4) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
10. Podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej
przechowuje kopię ewidencji zapisaną na nośnikach informacji
lub w formie wydruku.”;
Art. 1
w art. 100:
Art. 100 ust. 2a – 2c - uregulowano opodatkowanie akcyzą samochodów
pkt 56
osobowych w przypadku, gdy przed pierwszą rejestracją samochodu na
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a - 2c w brzmieniu:
terytorium kraju, zamontowany w tym samochodzie silnik o pojemności
„2a. W przypadku wymiany, przed pierwszą rejestracją na 2000 centymetrów sześciennych został wymieniony na silnik o większej
terytorium kraju, silnika samochodu osobowego o pojemności lub w samochodzie bez silnika został zamontowany silnik. Z
pojemności 2.000 centymetrów sześciennych albo niższej, uwagi na fakt, iż stawka akcyzy w przypadku samochodów osobowych jest
na silnik o pojemności powyżej 2.000 centymetrów uzależniona od pojemności silnika przyjęto rozwiązanie, iż - samochód
sześciennych, przyjmuje się, że przedmiotem czynności osobowy będzie opodatkowany według stawki akcyzy przewidzianej dla
podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o samochodu o pojemności silnika powyżej 2000 centymetrów sześciennych
pojemności silnika powyżej 2.000 centymetrów
(w przypadku, gdy doszło do wymiany silnika) albo według stawki akcyzy
sześciennych.
przewidzianej dla samochodu o pojemności silnika, który został
2b. W przypadku instalacji, przed pierwszą rejestracją na zainstalowany (w przypadku zainstalowania silnika w samochodzie bez
terytorium kraju, silnika w samochodzie osobowym bez silnika). W artykule tym stwierdzono także, że opodatkowanie ww.
silnika, przyjmuje się, że przedmiotem czynności samochodów osobowych będzie miało również miejsce w przypadku, gdy
podlegającej opodatkowaniu jest samochód osobowy o wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane bez zachowania innych
pojemności silnika, który został zainstalowany.
przepisów prawa, np. ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
2c. Przepisy ust. 2a i 2b stosuje się niezależnie od tego, czy
wymiana bądź instalacja silnika zostały dokonane z
zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.”, Art. 100 ust. 4 - zmianie uległ przedmiot opodatkowania akcyzą w
b) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
przypadku pojazdów typu quad. Zrezygnowano z posługiwania się
pojęciem quadów i uzależniono kwestię opodatkowania pojazdów o kodzie
„4. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i CN 8703 od faktu rejestracji pojazdu. W ten sposób jasnym będzie, że
pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 każdy pojazd należący do kodu CN8703, dla którego odrębne przepisy
przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte nakładają obowiązek rejestracji będzie podlegał opodatkowaniu.
pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi
(kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem
pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie
wymagają rejestracji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20
94
czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r.
Nr 108, poz. 908z późn.zm.3).”;
Art. 1 w art. 101:
Art. 101 ust. 2a – uregulowano sytuację, w której po powstaniu
pkt 57
obowiązku podatkowego z tytułu określonych w tym przepisie czynności
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
podlegających opodatkowaniu, samochód osobowy został dostarczony
„2a. Przyjmuje się, że obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowo albo wyeksportowany. Z uwagi na fakt, iż w wyżej
nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego opisanym przypadku samochód osobowy w efekcie opuszcza terytorium
albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a, kraju - przyjęto, iż wówczas obowiązek podatkowy nie powstaje.
nie powstał, jeżeli ten samochód osobowy został
dostarczony wewnątrzwspólnotowo lub wyeksportowany w
terminie 14 dni od dnia nabycia wewnątrzwspólnotowego
albo sprzedaży, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 3 lit. a.
Fakt dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu jest
potwierdzany przez dokumenty, o których mowa w art. 107
ust. 3.”;
Art. 1
w art. 102 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
dodany przepis określa, na kim ciąży obowiązek podatkowy (kto jest
pkt 58
podatnikiem akcyzy) w przypadku, gdy samochód osobowy jest
przedmiotem współwłasności. Kierując się ogólną zasadą obowiązującą na
„4. Współwłaściciele samochodu osobowego ponoszą gruncie prawa cywilnego o solidarnej odpowiedzialności współwłaścicieli
solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe przyjęto, że również w tym przypadku współwłaściciele będą ponosić
związane z tym samochodem.”;
solidarną odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe związane z
samochodem.
Art. 1
uchyla się art. 108
przedmiotowy przepis został uchylony, gdyż powodował niepotrzebne
pkt 59
obciążenie biurokratyczne dla podmiotów dokonujących nabyć
wewnątrzwspólnotowych oraz dostaw wewnątrzwspólnotowych
samochodów osobowych. Podmioty te musiały bowiem składać miesięczne
deklaracje podatkowe w związku z prowadzoną działalnością, a dodatkowo
kwartalne „informacje podsumowujące”.
Art. 1
w art. 109:
przedmiotowa zmiana związana jest z koniecznością umożliwienia
pkt 60
wydawania zbiorczych dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz. 925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r.
Nr 17, poz. 141, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz. 343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr
176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37, poz. 214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz. 1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574
oraz z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr 91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323.
95
a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
terytorium kraju, tj. w przypadku większej partii samochodów osobowych
nabywanych przez dużych przedstawicieli poszczególnych marek
„3.
W przypadku sprzedaży nabytego
samochodowych w Polsce. W chwili obecnej, po wprowadzeniu zasady
wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego
jednokrotnego opodatkowania akcyzą samochodów osobowych, co do
niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju,
zasady, jedynie naczelnicy urzędów celnych są właściwi do generowania
sprzedawca jest obowiązany przekazać nabywcy dokument dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy od nabytych
potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju lub wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych. Przy czym w chwili
dokument potwierdzający brak obowiązku zapłaty akcyzy obecnej dokument taki potwierdza zapłatę akcyzy od jednego samochodu
na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 3a - 3c.”,
osobowego. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 1 marca 2009 r.
oprócz dokumentów wydawanych przez naczelników urzędów celnych,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3e w brzmieniu:
funkcjonowały również inne dokumenty
wystawiane przez
przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu
„3a. Podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego pojazdami (faktury z wykazaną kwotą akcyzy). W obecnym stanie
nabycia samochodów osobowych, prowadzący sprzedaż prawnym tego rodzaju dokumenty są wystawiane jedynie w wyjątkowych
nowych samochodów osobowych na rzecz
przypadkach (w sytuacji, gdy dealer samochodu staje się podatnikiem
wyspecjalizowanych salonów sprzedaży, posiadający z podatku akcyzowego). W praktyce okazało się, że generowanie
nimi długoterminowe umowy, może nie przekazywać tym dokumentów jedynie przez urzędy celne w sytuacji, gdy dokument dotyczy
salonom oryginału dokumentu potwierdzającego zapłatę pojedynczego samochodu utrudnia działalność dużym przedstawicielom
akcyzy na terytorium kraju, o którym mowa w ust. 1, jeżeli poszczególnych marek samochodowych w Polsce, nabywających
przekaże im kopię tego dokumentu. Kopia powinna wewnątrzwspólnotowo samochody, które kierowane są następnie do
zawierać
oświadczenie podmiotu dokonującego sprzedaży detalicznej za pośrednictwem autoryzowanych salonów. Salony
wewnątrzwspólnotowych nabyć samochodów osobowych, te, jako kolejne podmioty pośredniczące w przekazaniu samochodów
o posiadaniu przez ten podmiot oryginału tego dokumentu. indywidualnym klientom, według obecnego stanu prawnego nie są, co do
3b. W przypadku przekazania przez podmiot dokonujący zasady, podatnikami akcyzy, zatem nie mogą wykazywać kwoty akcyzy na
wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów osobowych fakturze. W sytuacji, gdy przedstawiciele poszczególnych marek
wyspecjalizowanemu salonowi sprzedaży oryginału samochodowych w Polsce sprowadzają miesięcznie ok. 2 tysięcy
dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na terytorium samochodów, które następnie są sprzedawane za pośrednictwem
kraju, o którym mowa w ust. 1, dla celów związanych z autoryzowanych salonów, wydawanie pojedynczych dokumentów okazało
rejestracją samochodu osobowego na terytorium kraju się nadmiernym obciążeniem zarówno dla urzędów celnych, jak i
zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,
przedsiębiorców. Aby mógł funkcjonować w obrocie gospodarczym
wyspecjalizowany salon sprzedaży może nie przekazywać dokument potwierdzający zapłatę akcyzy od większej partii samochodów
nabywcy samochodu osobowego oryginału tego
należało dopuścić możliwość przekazywania autoryzowanym salonom
dokumentu, jeżeli dołączy do faktury oświadczenie, że kopii tego dokumentu. W związku z tym uregulowano obowiązek
posiada oryginał tego dokumentu.
przekazywania kopii dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy na
3c. W przypadku, o którym mowa w ust. 3a, gdy terytorium kraju od nabytych wewnątrzwspólnotowo samochodów
wyspecjalizowany salon sprzedaży nie posiada oryginału osobowych. Na dalszym etapie obrotu samochodami osobowymi,
dokumentu, o którym mowa w ust. 1, dla celów autoryzowani dealerzy samochodów, którzy zakupili pojazdy od
i
h
j t
j
h d
b
96
związanych z rejestracją samochodu osobowego na nabywców wewnątrzwspólnotowych, będą przekazywać swoim klientom
terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, fakturę z odpowiednim oświadczeniem, która będzie stanowiła podstawę
zobowiązany jest dołączyć do faktury oświadczenie, że do rejestracji samochodu. Minister właściwy do spraw finansów
posiada kopię dokumentu, o której mowa w ust. 3a.
publicznych, realizując fakultatywną delegację, będzie mógł w
3d. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 3b i 3c, jeżeli rozporządzeniu określić również inne dokumenty potwierdzające, dla
jest czytelnie podpisane, może być również złożone na celów rejestracji, zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodów
wystawionej fakturze.
osobowych nabytych wewnątrzwspólnotowo.
W przypadku dużych
3e. Przez wyspecjalizowany salon sprzedaży, o którym podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu samochodami
mowa w ust. 3a - 3c, należy rozumieć salon sprzedaży osobowymi, sprowadzających ich hurtowe ilości w krótkich terminach
samochodów osobowych, autoryzowany przez producenta zasadnym jest – w celu ułatwienia obrotu gospodarczego i funkcjonowania
samochodów osobowych lub jego upoważnionego urzędów celnych - wprowadzenie powyższych zmian.
przedstawiciela.”,
c) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych
może określić, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy tryb obiegu dokumentów, o których mowa
w ust. 1 i 2,
2) inne, niż dokument, o którym mowa w ust. 1 dokumenty
potwierdzające zapłatę akcyzy na terytorium kraju od
samochodów osobowych nabytych
wewnątrzwspólnotowo, dla celów związanych z
rejestracją samochodu osobowego na terytorium kraju
- uwzględniając sytuację na rynku w zakresie obrotu
samochodami osobowymi, potrzeby dokumentowania zapłaty
akcyzy oraz braku obowiązku zapłaty akcyzy oraz zasady
rejestracji samochodów osobowych i konieczność identyfikacji
samochodów osobowych.”;
Art. 1
w art. 111 uchyla się ust. 9
uchylona została delegacja dla ministra właściwego do spraw finansów
pkt 61
publicznych do określenia w drodze rozporządzenia warunków, trybu i
terminu zwrotu kaucji, z uwagi na brak jej stosowania w praktyce przez
organy podatkowe
Art. 1
w art. 118:
zmiana polega na skumulowaniu w jednym przepisie zwolnień z
pkt 63
obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
zwolnionych od akcyzy w przypadku ich importu (dotychczas ust. 2) lub
„2. Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się nabycia wewnątrzwspólnotowego (dotychczas ust. 3), jak również
t kż
b
k
któ
l i
d
k
97
także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy przeniesieniu na grunt ustawy zwolnienia w tym zakresie w stosunku do
albo objęte zerową stawką akcyzy.”,
wyrobów wytworzonych na terytorium kraju. W obowiązującym stanie
b) uchyla się ust. 3;
prawnym przepis ten jest zawarty w dwóch jednostkach redakcyjnych
regulujących odrębnie kwestię importu, gdzie zwolnienie z obowiązku
oznaczania znakami akcyzy jest uzależnione od zwolnienia wyrobu od
akcyzy i jednocześnie zwolnienia od należności celnych oraz kwestię
nabycia wewnątrzwspólnotowego, gdzie zwolnienie z obowiązku
oznaczania znakami akcyzy uzależnione jest od zwolnienia wyrobu od
akcyzy. Kwestia zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy
wytworzonych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zwolnionych od
akcyzy uregulowana jest w obowiązującym stanie prawnym w
rozporządzeniu wykonawczym. Przedmiotem regulacji rozporządzenia jest
również zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych
objętych zerową stawką akcyzy, niezależnie od tego gdzie wyroby
akcyzowe zostały wytworzone. Względy czytelności przemawiają za
kompleksowym uregulowaniem tych zwolnień w jednym miejscu, dlatego
zwolnienia te zostały uregulowane kompleksowo w ust. 2 art. 118.
Jednocześnie w przedmiotowej nowelizacji zrezygnowano od uzależnienia
zwolnienia z oznaczania znakami akcyzy od zwolnienia z należności
celnych w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych
obowiązkiem oznaczania. Uzasadnieniem jest to, że znaki akcyzy
powiązane są z podatkiem akcyzowym, a ich obecność na wyrobie
akcyzowym świadczy co najmniej o zadeklarowaniu podatku akcyzowego
od tego wyrobu, zatem zasadnym jest powiązanie zwolnienia z obowiązku
oznaczania znakami akcyzy jedynie ze zwolnieniem od akcyzy, niezależnie
od zwolnienia od należności celnych.
Art. 1
w art. 119 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
dotychczasowe brzmienie upoważnienia dla ministra właściwego do spraw
pkt 64
finansów publicznych do określenia zwolnień z obowiązku oznaczania
„2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych wydając wyrobów akcyzowych znakami akcyzy przewidywało obligatoryjne
rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, określi okres, na jaki określenie warunków i trybu stosowania wszystkich zwolnień. Tymczasem
zwolnienie jest wprowadzane oraz warunki i tryb stosowania określenie warunków i trybu stosowania zwolnień z obowiązku oznaczania
zwolnień w odniesieniu do niektórych grup wyrobów znakami akcyzy w rozporządzeniu wykonawczym, ograniczało się i
akcyzowych lub ze względu na ich przeznaczenie, biorąc pod zarazem było możliwe tylko w stosunku do wyrobów akcyzowych
uwagę sytuację rynkową w obrocie wyrobami akcyzowymi, przeznaczanych na targi, salony, itp. W stosunku do pozostałych wyrobów
specyfikę obrotu tymi wyrobami oraz konieczność zapewnienia akcyzowych zwolnionych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy nie
kontroli nad tym obrotem.”
określono warunków i trybu stosowania zwolnień, z uwagi na to, że
niespełnienie warunków zwolnienia nie skutkowałoby oznaczeniem
98
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2966-cz1 › Pobierz plik
- 2966-cz2 › Pobierz plik
- 2966-001-c2 › Pobierz plik
- 2966-006 › Pobierz plik
- 2966-002.PDF › Pobierz plik
- 2966-003 › Pobierz plik
- 2966-004.PDF › Pobierz plik
- 2966-005 › Pobierz plik