eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1

zawierać ponadto określenie rodzaju działalności zawieszenia poboru akcyzy (zarówno na terytorium kraju jak i na
prowadzonej przez podmiot w składzie podatkowym.
terytorium Unii).
5. Do wniosków, o których mowa w ust. 3, załącza się
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków
Art. 64 ust. 3–5, 9 i 10 – zmiany przedmiotowych przepisów są
określonych w ust. 1 lub 1a.”,
konsekwencją wprowadzenia zmian dokonanych w ust. 1 i 1a tego artykułu
i mają na celu objęcie zwolnieniem z obowiązku złożenia zabezpieczenia
d) ust. 9 i 10 otrzymują brzmienie:
akcyzowego podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3 (na podobnych
„9. Właściwy naczelnik urzędu celnego cofa zwolnienie, o zasadach jak w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy).
którym mowa w ust. 1 lub 1a, w przypadku gdy podmiot,
któremu udzielono zwolnienia, naruszy którykolwiek z
warunków określonych w ust. 1 pkt 1, 3 lub 4, z
zastrzeżeniem ust. 2.
10. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi,
w drodze rozporządzenia, sposób dokumentowania spełnienia
warunków określonych w ust. 1, w tym rodzaj dokumentów
potwierdzających ich spełnienie, wzór wniosków, o których
mowa w ust. 3, a także szczegółowy sposób udzielania,
przedłużania i cofania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 i 1a,
uwzględniając konieczność
właściwego zabezpieczenia
zobowiązań podatkowych oraz konieczność zapewnienia
przepływu informacji o zwolnieniach z obowiązku złożenia
zabezpieczenia akcyzowego.”;
Art. 1
Art. 65 ust. 1, 1a i 1b - w związku ze zmianami terminologiczno-
W art. 65:
pkt 40
podmiotowymi dokonanymi w ustawie (zastąpienie „zarejestrowanego
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
handlowca” i „niezarejestrowanego handlowca” terminem „zarejestrowany
„1. Następujące podmioty obowiązane do złożenia odbiorca”, wprowadzenie „zarejestrowanego wysyłającego”), nałożeniem
zabezpieczenia akcyzowego:
na podmiot posiadający zezwolenie wyprowadzenia obowiązku złożenia
1) podmiot prowadzący skład podatkowy,
zabezpieczenia akcyzowego oraz określeniem (w miejsce „osób trzecich”)
2) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem katalogu podmiotów mogących złożyć zabezpieczenie akcyzowe zamiast
zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na podmiotu do tego obowiązanego, zaistniała konieczność zmiany treści
jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako przepisów określających zasady składania zabezpieczenia akcyzowego w
zarejestrowany odbiorca,
formie zabezpieczenia generalnego, które ma na celu zagwarantowanie
3) zarejestrowany wysyłający,
pokrycia wielu kolejnych zobowiązań podatkowych. Zabezpieczenie
4) podmiot pośredniczący,
generalne już w momencie jego złożenia powinno gwarantować pokrycie
5) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3
wszystkich mogących powstać zobowiązań podatkowych. Zabezpieczenie
akcyzowe jest składane przez podmioty wymienione w art. 65 ust. 1, jako
– składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia warunek uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie
generalnego z zastrzeżeniem ust 8 ”

79
generalnego, z zastrzeżeniem ust. 8.”,
wyrobów akcyzowych. Działalność ta jest rozciągnięta w czasie i polega
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
na wykonywaniu powtarzających się czynności, które powodują lub mogą
powodować powstanie zobowiązań podatkowych. W związku z
„1a. Zabezpieczenie generalne może być również złożone powyższym podmioty te składają obligatoryjnie zabezpieczenie generalne
na pisemny wniosek:
dla zagwarantowania zapłaty wszystkich (powtarzających się) zobowiązań
1) podatnika, o którym mowa w art. 78 ust. 1 lub podatkowych, każdego z nich z osobna. W ust. 1 określającym przypadki,
przedstawiciela podatkowego, dla zagwarantowania w których składa się zabezpieczenie generalne, do katalogu podmiotów
pokrycia ich zobowiązań podatkowych;
składających obligatoryjnie to zabezpieczenie (jako warunek uzyskania
2) przewoźnika lub spedytora, dla zagwarantowania właściwego zezwolenia na prowadzenie określonej działalności
pokrycia zobowiązań podatkowych mogących gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych, dla pokrycia wielu
powstać w stosunku do przemieszczanych przez związanych z tym zobowiązań podatkowych), dodano „zarejestrowanego
nich, z zastosowaniem procedury zawieszania wysyłającego” i „podatnika, o którym mowa w art. 13 ust. 3”, zmieniając
poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych podmiotów ponadto jego redakcję. Jednocześnie dotychczasową treść pkt 4,
obowiązanych do złożenia zabezpieczenia
określającego podmioty mogące składać zabezpieczenie generalne
akcyzowego.
dobrowolnie (kiedy uznają, że jest to dla nich korzystne), zamieszczono w
1b. Celem zabezpieczenia generalnego jest
ust. 1a, jednocześnie uzupełniając katalog tych podmiotów o przewoźnika i
zagwarantowanie pokrycia wielu zobowiązań spedytora, którzy składają zabezpieczenie dla zagwarantowania pokrycia
podatkowych.”,
zobowiązań podatkowych mogących powstać w stosunku do
c) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
przemieszczanych przez nich wyrobów akcyzowych, w przypadku gdy
zajmują się usługowo transportem na rzecz wielu podmiotów.
„2. Właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość
zabezpieczenia generalnego, z uwzględnieniem ust. 3 lub Art. 65 ust. 2 – patrz uzasadnienie do art. 65 ust. 3a
3a, na poziomie równym:

1) wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta Art. 65 ust. 3 – w przedmiotowym przepisie, określającym sposób
może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego składanego przez podmiot
zabezpieczenia;
pośredniczący doprecyzowano, iż kwota zabezpieczenia powinna
2)
szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z obejmować również kwotę zobowiązań podatkowych mogących powstać
mogących powstać zobowiązań podatkowych.
w przypadku użycia wyrobów akcyzowych niezgodnie z przeznaczeniem
3. Wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Uzupełnienie przepisu ma na
podmiot pośredniczący ustala się w kwocie równej celu usunięcie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych, co do zakresu
wysokości maksymalnej kwoty miesięcznego zobowiązania i warunków składania zabezpieczenia generalnego przez podmiot
podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia pośredniczący.
wyrobów akcyzowych niezgodnie z przeznaczeniem
uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia Art. 65 ust. 3a - w przepisie tym określono sposób ustalania wysokości
warunków tego zwolnienia.”,
zabezpieczenia generalnego składanego na zasadzie dobrowolności przez
d) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
podmioty określone w ust. 1a tego artykułu, przyjmując za podstawę kwotę
oszacowaną i wskazaną przez te podmioty. Zasadę taką przyjęto z uwagi

80
„3a. Wysokość zabezpieczenia generalnego składanego na dobrowolność stosowania zabezpieczenia generalnego przez ww.
przez podmiot, o którym mowa w ust. 1a, ustala się w podmioty oraz fakt, iż wysokość tego zabezpieczenia jest weryfikowana na
kwocie wskazanej przez ten podmiot we wniosku o bieżąco w trakcie procedury ich tzw. saldowania. Konsekwencją dodania
złożenie zabezpieczenia generalnego, oszacowanej przez art. 65 ust. 3a jest zmiana ust. 2 tego artykułu, polegająca na uzupełnieniu
ten podmiot na poziomie pozwalającym na pokrycie w odwołania określonego w tym przepisie o ust. 3a.
każdym czasie zobowiązań podatkowych, które mają być
objęte tym zabezpieczeniem.”,
Art. 65 ust. 5 - odwołania określone w tych przepisach uzupełniono o ust.
e) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
1a, co jest konsekwencją wyodrębnienia tego ustępu z dotychczasowej
treści ust. 1.
„5. W przypadku gdy jest przyjmowane zabezpieczenie
generalne zobowiązań podatkowych, których wysokość Art. 65 ust. 7 i 7a – zmiana treści ust. 7 jest związana z wejściem w życie
może ulec zmianie z upływem czasu, podmioty, o których ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz.
mowa w ust. 1 lub 1a, są obowiązane wstępnie oszacować 1323). Przepis ten w dotychczasowym brzmieniu określa obowiązek
wysokość takiego zabezpieczenia na poziomie
ustalenia stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego przed jego
pozwalającym na pokrycie w każdym czasie tych zastosowaniem do zagwarantowania zobowiązań podatkowych powstałych
zobowiązań podatkowych.”,
lub mogącego powstać w związku z wykonaniem określonej kolejnej
f) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
czynności.
„7. Dokonanie czynności lub zaistnienie stanu faktycznego, Zgodnie z ww. przepisem taka czynność jak np. wyprodukowanie
powodujących powstanie obowiązku podatkowego,
wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym lub wprowadzenie
wymaga odnotowania we właściwy sposób obciążenia wyrobów do składu podatkowego, powoduje konieczność ustalenia, czy
zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub
kwota wolna zabezpieczenia generalnego, tzn. kwota nieobciążona
mogącego powstać zobowiązania podatkowego, po
wcześniejszymi zobowiązaniami podatkowymi, pokrywa kolejne
uprzednim ustaleniu stanu jego wykorzystania.”,
zobowiązanie podatkowe powstałe lub mogące powstać w związku z tą
g)po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:
czynnością.
„7a. Z zastrzeżeniem art. 41a ust. 6 obciążenie
zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub
Sytuacja dotychczasowa:
mogącego powstać zobowiązania podatkowego oraz jego Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem przepisu, stan wykorzystania
zwolnienie z obciążenia, w przypadkach, o których mowa: zabezpieczenia generalnego, z wyjątkiem zabezpieczenia generalnego
złożonego przez podmiot pośredniczący, ustala właściwy naczelnik urzędu
1) w ust. 1 pkt 1-3 i 5 oraz ust. 1a – odnotowuje właściwy celnego. W przypadku składów podatkowych dokonują tego upoważnieni
naczelnik urzędu celnego;
przez naczelnika pracownicy „szczególnego nadzoru podatkowego”, stale
2) w ust. 1 pkt 4 - odnotowuje podmiot pośredniczący.”,
obecni w składzie podatkowym, w związku z czym ustalanie stanu
h) ust. 8 otrzymuje brzmienie:
wykorzystania zabezpieczenia generalnego, a także obciążanie go

kolejnymi zobowiązaniami podatkowymi, odbywa się „na miejscu”, tzn. w
„8. Na wniosek podmiotu określonego w ust. 1, który składzie podatkowym. Jednocześnie dotychczasowe przepisy wykonawcze
spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, określają obowiązek odnotowywania przez naczelnika obciążenia
właściwy naczelnik urzędu celnego wyraża zgodę na zabezpieczenia generalnego kwotą zobowiązania podatkowego.

81
złożenie zabezpieczenia ryczałtowego dla zabezpieczenia
wykonania zobowiązań podatkowych tego podmiotu. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej przewiduje zastąpienie
Przepisy art. 64 ust. 3-5, 8 i 9 oraz przepisy wydane na stałego nadzoru podatkowego w większości składów podatkowych
podstawie art. 64 ust. 10 dotyczące sposobu
kontrolą doraźną. Powoduje to konieczność ustalania stanu wykorzystania
dokumentowania spełnienia warunków określonych w art. zabezpieczenia generalnego w urzędzie celnym, tzn. w jego siedzibie lub
64 ust. 1, w tym rodzaju dokumentów potwierdzających ich innym miejscu wyznaczonym przez naczelnika tego urzędu celnego
spełnienie, stosuje się odpowiednio.”;
(posterunku celnym, itp.), co powoduje również konieczność przedkładania

przez podmiot prowadzący skład podatkowy właściwych dokumentów w
tym miejscu. Sytuacja taka może w niektórych przypadkach znacznie
utrudnić stosowanie zabezpieczenia generalnego, zarówno organom
podatkowym jak i podmiotom gospodarczym.

Proponowana zmiana:
Zmiana treści art. 65 ust. 7, a także związane z nimi zmiany w art. 66,
zobowiązujące ministra właściwego do spraw finansów publicznych do
wydania przepisów wykonawczych, utrzymują obowiązek ustalania stanu
wykorzystania zabezpieczenia generalnego przed jego zastosowaniem.
Ustalania stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego zostało jednak
określone jako czynność poprzedzająca odnotowanie jego obciążenia
zobowiązaniem podatkowym. Zgodnie z nowym brzmieniem ust. 7,
obciążenie złożonego zabezpieczenia generalnego powinno zostać
właściwie odnotowane w każdym przypadku powstania obowiązku
podatkowego, a każdy organ lub podmiot, który tego dokona, powinien
uprzednio ustalić stan wykorzystania tego zabezpieczenia.
Jednocześnie w art. 66 ust. 2 pkt 5 przewidziano możliwość określenia
przez ministra finansów przypadków, w których nie odnotowuje się
obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą powstałego lub mogącego
powstać zobowiązania podatkowego, np. w razie awarii Systemu.
Należy dodać, że odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego
kwotą zobowiązania podatkowego może nastąpić wyłącznie w przypadku
ustalenia, że kwota wolna tego zabezpieczenia pokrywa w pełni kwotę tego
zobowiązania podatkowego. W przeciwnym przypadku czynność
powodująca powstanie obowiązku podatkowego nie powinna być
dokonana lub powinno zostać złożone dodatkowe zabezpieczenie
generalne we właściwej wysokości.
Z kolei ust. 7a określa właściwość rzeczową do odnotowywania obciążenia
zabezpieczenia generalnego, a także jego zwolnienia z obciążenia. W

82
przypadku zabezpieczenia generalnego złożonego przez podmiot
pośredniczący, a także w innych przypadkach lub warunkach określonych
przez ministra do spraw finansów publicznych, na podstawie art. 66 ust. 2
pkt 4, obciążenie zabezpieczenia i jego zwolnienie z obciążenia będzie
odnotowywał podmiot obowiązany do złożenia zabezpieczenia. W
pozostałych przypadkach obciążenie i zwolnienie zabezpieczenia
generalnego będzie odnotowywał właściwy organ podatkowy. Właściwość
miejscowa organów podatkowych w tym zakresie została uregulowana w
art. 14 ust. 5a i 5b.
Dzięki proponowanym rozwiązaniom minister właściwy do spraw
finansów publicznych będzie mógł w sposób elastyczny regulować
szczegółowy sposób stosowania zabezpieczeń generalnych oraz określać
osoby dokonujące związanych z tym czynności, uwzględniając zarówno
konieczność właściwego zabezpieczenia należności akcyzowych, jak i
ułatwienia stosowania tych zabezpieczeń.

Art. 65 ust. 8 – zmiana treści tego przepisu jest konsekwencją zmian w
dokonanych w art. 65 ust. 1 i polega na objęciu uprawnieniem do ubiegania
się o zgodę na stosowanie zabezpieczenia ryczałtowego wszystkich
podmiotów, które obligatoryjnie składają zabezpieczenie generalne
wymienione w ust. 1.

Art. 1
Art. 66 otrzymuje brzmienie:
zmiany zakresu upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów
pkt 41
„1. Minister właściwy do spraw finansów publicznych publicznych do wydania przepisów wykonawczych zostały częściowo
określi, w drodze rozporządzenia:
opisane w punkcie dotyczącym art. 65 ust. 7. Ponadto, delegację zawartą w
ust. 1 pkt 3 dookreślono precyzując, że minister jest obowiązany określić
1)
wzór wniosku o wyrażenie zgody na złożenie m.in. szczegółowy sposób ustalania stanu wykorzystania zabezpieczenia
zabezpieczenia ryczałtowego i wniosku o przedłużenie generalnego oraz odnotowywania jego obciążenia i zwolnienia z
zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego,
obciążenia kwotą zobowiązania podatkowego oraz, dodatkowo,
2) szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia szczegółowy sposób stosowania zabezpieczenia generalnego i
generalnego i ryczałtowego,
ryczałtowego przy wykorzystaniu Systemu. W ust. 1 zmieniono także
redakcję przepisu poprzez podział jego treści na punkty.
3) szczegółowy sposób stosowania zabezpieczenia
Natomiast w uprawnieniu ministra do wydania przepisów wykonawczych,
generalnego i ryczałtowego, w tym:
określonym w ust. 2, zmieniono numerację pkt 4 (obecnie pkt 5) i jego
a) szczegółowy sposób ustalania stanu
redakcję, w związku ze zmianami w art. 65 ust. 7, a także dodano
wykorzystania zabezpieczenia generalnego oraz
uprawnienie do określenia innych niż określone w art. 65 ust. 7a
odnotowywania jego obciążenia i zwolnienia z przypadków lub warunków, w których obciążenie zabezpieczenia

83
strony : 1 ... 40 ... 44 . [ 45 ] . 46 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: