eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw

- znowelizowanie przepisów ustawy wynikające z konieczności implementacji dyrektywy Rady 2008/118/WE z 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego;- znowelizowanie przepisów dotyczących wdrożenia teleinformatycznego systemu obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszania poboru akcyzy;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2966
  • Data wpłynięcia: 2010-04-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2010-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 151, poz. 1013

2966-cz1


64

w życie niniejszej zmiany, powinna zawierać szacunkową kwotę akcyzy za okres wydania
energii pod rządami ustawy w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 16 – w związku z koniecznością rozliczenia wpłat miesięcznych zapłaconych pod rzą-
dami ustawy sprzed wprowadzenia niniejszej zmiany konieczne uregulowanie jest sytuacji,
w której okres rozliczeniowy w odniesieniu do zapłaconych wpłat miesięcznych ulega
zakończeniu po wejściu w życie zmiany. W tym przypadku uiszczone wpłaty miesięczne
w okresie przed wejściem w życie niniejszej zmiany powinny zostać rozliczone w deklaracji
złożonej po dniu wejścia w życie niniejszej zmiany.
Art. 17 – przepis jest konsekwencją zmiany art. 85 ust. 2 pkt 2 ograniczającej obowiązek
ustalania z urzędu przez właściwego naczelnika urzędu celnego dopuszczalnych norm zużycia
wyrobów akcyzowych, określonych w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, tylko do wyrobów wymie-
nionych w załączniku nr 2 do ustawy. Zawężenie przedmiotowego zakresu objętego
normowaniem zużycia spowoduje konieczność wygaśnięcia z dniem wejścia w życie nowej
regulacji decyzji wydanych w stosunku do wyrobów spoza załącznika nr 2 do ustawy.
Art. 18 – przepis jest konsekwencją wprowadzenia w ust. 4 art. 125 ostatecznego terminu
zmiany wstępnego zapotrzebowania na znaki akcyzy na dzień 31 sierpnia danego roku. Mając
na uwadze, że jako datę wejścia w życie ustawy przyjęto dzień 1 września 2010 r., tj. już po
upływie terminu, o którym mowa w art. 125 ust. 4 niniejszej ustawy, należało wprowadzić
przepis przejściowy, który umożliwi podmiotom ostateczną zmianę wstępnego
zapotrzebowania na znaki akcyzy w 2010 r.
Art. 19 – jako datę wejścia w życie ustawy przyjęto dzień 1 września 2010 r. Termin ten
pozwoli na niezakłócone funkcjonowanie systemu znaków akcyzy, na które wstępne
zapotrzebowania, zgodnie z proponowaną nowelizacją, można zmieniać do dnia 31 sierpnia
danego roku kalendarzowego. W przepisie przejściowym termin ten na rok 2010 przedłużono
o dwa tygodnie, czyli do połowy września.
Jeśli chodzi o wdrożenie dyrektywy, termin ten bazuje na przepisie dyrektywy pozwalającym
na stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na zasadach dotychczasowych do końca
roku 2010. Elektroniczny system przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem
procedury zawieszenia poboru akcyzy musi funkcjonować od 1 stycznia 2011 r.
Przedmiotowy projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP)
na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) zgodnie z art. 5 ustawy


65

z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.). W toku prac legislacyjnych nad ustawą wpłynęło
29 zgłoszeń zainteresowania pracami nad projektem ustawy, złożonych na formularzach
w trybie przepisów ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Zgłoszenia wraz z wykazem podmiotów, które zgłosiły zainteresowanie pracami nad
projektem ustawy – w kolejności zgłoszeń, załączono do projektu ustawy.
Po projektu załączono również nadesłaną przez prof. dr. hab. Witolda Modzelewskiego opinię
Instytutu Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy sp. z o.o. dotyczącą
przedmiotowego projektu ustawy.


66

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt zawiera pozytywne rozwiązania dla importerów wyrobów akcyzowych, ułatwiając
obrót importowanymi wyrobami z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Rozwiązania w zakresie elektronicznej obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych
z
zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy pozytywnie wpłyną na
funkcjonowanie zarówno podmiotów stosujących procedurę zawieszenia poboru akcyzy, jak
i korzystających z tej procedury.
Zmiany w projekcie zawierają pozytywne rozwiązania dla podmiotów działających w branży
motoryzacyjnej. Wprowadzenie bardziej elastycznych rozwiązań w zakresie dokumentowania
zapłaty akcyzy korzystnie wpłynie na działalność podmiotów zajmujących się nabywaniem
wewnątrzwspólnotowym nowych samochodów osobowych, przekazywanych następnie do
handlu detalicznego za pośrednictwem sieci autoryzowanych dealerów.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W celu przeprowadzenia konsultacji społecznych tekst projektu został przesłany ogólno-
polskim związkom zawodowym i ogólnopolskim związkom pracodawców, a informacja
o zamieszczeniu projektu w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów została
przesłana do organizacji zbiorowego zarządzania, stowarzyszeń producentów i handlowców
oraz innych organizacji i podmiotów zrzeszających przedsiębiorców dokonujących obrotu
wyrobami akcyzowymi.
W toku przeprowadzonych konsultacji uwagi do projektu ustawy złożyli: Ship-Service S.A.,
Towarzystwo Gospodarcze Polskie Elektrownie, Polskie Stowarzyszenie Przemysłu
Tytoniowego, Towarzystwo Obrotu Energią, Polska Organizacja Gazu Płynnego, Polskie
Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej, Polskie Towarzystwo
Elektrociepłowni Zawodowych, Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarkiego, Polskie
Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego,
Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o., JTI Polska Sp. z o.o., British American Tobacco
Polska, Związek Gorzelni Polskich, Towarowa Giełda Energii, Izba Rozliczeniowa Giełd
Towarowych, Forum Przewoźników Ekspresowych, Polskie Stowarzyszenie Producentów
Kosmetyków i rodków Czystości, PGE Polska Grupa Energetyczna S.A., Tauron Polska


67

Energia S.A., Energa Obrót S.A., Krajowa Rada Gorzelnictwa i Produkcji Biopaliw, Grupa
LOTOS S.A., Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Polska Konfederacja
Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, Business Centre Club, ADK Commercial, POLWIN
S.A., Sammar Sp. z o. o., Zakłady Tytoniowe w Lublinie, UNI-LUX Sp. z o. o., Stowarzy-
szenie Krajowa Izba Biopaliw.
W wyniku konsultacji społecznych uwzględniono uwagi podmiotów, w efekcie czego:
– wprowadzono przepis umożliwiający podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy
funkcjonowanie również jako podmiot pośredniczący,
– doprecyzowano definicję podmiotu zużywającego, przyjmując, że w przypadku wyrobów
energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, taki status posiada
także podmiot nieposiadajacy miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia
działalności gospodarczej na terytorium kraju, jeżeli spełnione są łącznie następujące
warunki: podmiot zużywający dostarcza nabyte wyroby bezpośrednio do zbiornika na stałe
zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej i w dokumencie dostawy
zostanie zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na którą są dostarczane
nabyte wyroby,
– doprecyzowano zasady opodatkowania energii elektrycznej,
– uproszczono zasady prowadzenia ewidencji,
– przyjęto możliwość rozliczania się podatników z energii elektrycznej na podstawie
blankietu lub innego dokumentu zastępującego fakturę wystawionego przez podatnika,
– w zakresie regulacji związanych ze zwolnieniem energii przy produkcji ciepła
w skojarzeniu, odstąpiono od ograniczenia, że taka produkcja musi odbywać się tylko
w elektrociepłowniach,
– odstąpiono od wymogu przesyłania przez podmiot, który poza procedurą zawieszenia
poboru akcyzy wyprowadził wyroby akcyzowe ze składu podatkowego prowadzonego przez
podmiot, który nie jest właścicielem tych wyrobów, kopii deklaracji naczelnikowi urzędu
celnego właściwemu dla podmiotu prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby te
zostały wyprowadzone,
– odstąpiono od wymogu dołączenia administracyjnego dokumentu towarzyszącego do
wyrobów objętych stawką inną niż stawka zerowa przemieszczanych na terytorium kraju
w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnatrzwspólnotowej, jako


68

warunku zastosowania wobec tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy, na rzecz
dołączenia jedynie dokumentów handlowych,


wprowadzono wymóg zwolnienia przez właściwego naczelnika urzędu celnego
z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego podatnika, który jest właścicielem
wyrobów akcyzowych wyprowadzonych z cudzego składu podatkowego poza procedurą
zawieszenia poboru akcyzy, przy spełnieniu przez ten podmiot warunków określonych
w ustawie,
– zaakceptowano propozycję wprowadzenia możliwości wysyłania deklaracji dla podatku
akcyzowego w sposób elektroniczny, które to zadanie zostało umieszczone w Strategii
Działania Służby Celnej 2015+,


doprecyzowano zaproponowane w projekcie przepisy wprowadzające grupowe
potwierdzenia zapłaty akcyzy od nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów
osobowych, w tym uwzględniono możliwość wyboru sposobu potwierdzenia zapłaty akcyzy
poprzez uznanie, iż grupowe potwierdzenie jest forma fakultatywną.
3. Wpływ aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Przewidywane całkowite koszty budowy Systemu (aplikacji krajowej EMCS PL),
realizowanej w ramach programu „e-cło”, wyniosą w latach 2009 – 2013 7 152 843 zł. Na
przedmiotową kwotę składać się będzie zakup systemu, infrastruktury informatycznej,
organizacja szkoleń dla użytkowników oraz koszty przygotowania informacji dla podmiotów
na temat funkcjonowania Systemu.
Zgodnie z zasadami finansowania projektów w ramach programu „e-cło”, kwota 6 079 917 zł
(85 % kosztów) pochodzić będzie ze środków unijnych, natomiast kwota 1 072 926 zł
(15
% kosztów) będzie finansowana z budżetu resortu, w którym środki
zostały
zarezerwowane. Obecnie trwa postępowanie przetargowe, w którym wyłoniony zostanie
wykonawca. W trybie uzgodnień z wykonawcą zostaną określone terminy realizacji
funkcjonalności Systemu.
W zakresie dostosowania innych systemów informatycznych działających w ramach
administracji do wymogów Systemu brak w chwili obecnej możliwości określenia kwot, które

strony : 1 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29 ... 40 ... 51

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: