eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

projekt ustawy przewiduje wprowadzenie obowiązku umieszczania na opakowaniach napojów alkoholowych przeznaczonych do sprzedaży detalicznej napisów informujących o szkodliwości picia alkoholu, w szczególności przez kobiety w ciąży lub karmiące piersią, osoby niepełnoletnie

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 290
  • Data wpłynięcia: 2008-01-15
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 43 dn. 19-06-2009

290-s



Warszawa, 17 czerwca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

DSPA-140 – 116(3)/09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej




Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
poselskiego projektu ustawy:

-
o zmianie ustawy o wychowaniu

w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi
(druk nr 290).

Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Zdrowia
do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac parlamentarnych.



(-) Donald Tusk

STANOWISKO RZĄDU
DO POSELSKIEGO PROJEKTU USTAWY O ZMIANIE USTAWY
O WYCHOWANIU W TRZEŹWOŚCI I PRZECIWDZIAŁANIU
ALKOHOLIZMOWI (druk nr 290)
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi (druk nr 290) przewiduje nałożenie na podmioty wprowadzające do obrotu
napoje alkoholowe obowiązku umieszczania na opakowaniach tych napojów napisów
i oznaczeń informujących o szkodliwości picia alkoholu, w szczególności przez kobiety
w ciąży lub karmiące piersią, osoby niepełnoletnie, albo o niebezpieczeństwie związanym
z prowadzeniem pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu.
Należy zgodzić się z projektodawcą, iż odpowiednie oznakowanie opakowań napojów
alkoholowych jest jednym z istotnych sposobów przekazywania informacji o konsekwencjach
spożywania tych napojów przez określone grupy konsumentów i jako jedna z dostępnych
metod oddziaływania mogłaby przyczynić się do zmniejszenia szkód spowodowanych
nadużywaniem alkoholu.
Z uznaniem należy odnieść się do wszelkich działań mających istotne znaczenie informacyjne
i edukacyjne z punktu widzenia realizowanej przez państwo polityki prozdrowotnej.
Inicjatywa dotycząca umieszczania informacji na opakowaniach napojów alkoholowych, choć
jest jednym z wielu działań podejmowanych w tym obszarze, mogłaby okazać się skutecznym
narzędziem ograniczenia negatywnych skutków spożywania alkoholu. Zaproponowane
w projekcie ostrzeżenia zawierają informacje, które mają z założenia wpłynąć na stan
świadomości konsumentów i ich środowiska, co powinno skutkować konkretnymi postawami
i decyzjami wobec spożywania alkoholu (informacja dla konsumentów o ryzyku zdrowotnym
związanym z używaniem tych produktów).
W sporządzonym na zlecenie Komisji Europejskiej raporcie Petera Andersena „Alkohol In
Europe” wskazano, że badania przeprowadzona przez Kuskutus i Greenfiled w 1998 r.
wskazują na istnienie związku między napisami informującymi a wzrostem świadomości
społecznej związanej ze spożywaniem alkoholu przez kobiety w ciąży oraz
o niebezpieczeństwie związanym z prowadzeniem pojazdów mechanicznych po alkoholu.
Należy jednak zauważyć, iż badania te, jak i inne posiadane dane, nie pozwalają na



jednoznaczne określenie skuteczności proponowanych rozwiązań oraz trwałości zmian
w zachowaniach konsumentów.
Podzielając pogląd wyrażony przez Petera Andersena w podsumowaniu uwag dotyczących
kwestii umieszczania informacji na opakowaniach napojów alkoholowych, że konsumenci
powinni być stale informowani o potencjalnych szkodach, jakie mogą wyniknąć ze
spożywania napojów alkoholowych, należy podkreślić, iż podstawą podjęcia decyzji
o wprowadzeniu nowego ograniczenia w obrocie tym rodzajem towarów powinny być
rzetelne wyliczenia prezentujące z jednej strony oczekiwane i realnie osiągalne korzyści
(wzrost świadomości konsumentów, spadek liczby wypadków komunikacyjnych, itp.),
z drugiej strony koszty związane z wprowadzeniem regulacji. W komentowanym projekcie
ustawy brak jest takiej analizy.
Wprowadzenie obowiązku umieszczania napisów informacyjnych na opakowaniach napojów
alkoholowych oznaczać będzie konieczność poniesienia dodatkowych kosztów zarówno przez
krajowych producentów takich napojów (koszty opracowania wzorów i wdrożenia produkcji
nowych opakowań), jak i przez podmioty wprowadzające do obrotu napoje alkoholowe
pochodzące z innych państw. Szczególnie w przypadku tych ostatnich nowe obowiązki
oznaczać będą istotne obciążenie wynikające z konieczności wymiany oryginalnych
opakowań (w tym zagospodarowania odpadów) na opakowania zgodne z nowymi przepisami.
W chwili obecnej wpływy z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
jak również część wpływów z dozwolonych reklam tych napojów, przeznaczane są na
różnego rodzaju przedsięwzięcia zmniejszające niekorzystne skutki spożycia alkoholu i walkę
z uzależnieniami. Jednocześnie, trwający obecnie globalny kryzys gospodarczy i finansowy
spowodować może istotne zmniejszenie wpływów ze wskazanych powyżej źródeł, dlatego też
wszelkie zmiany w zasadach, na jakich oparte jest działanie rynku napojów alkoholowych,
należy wprowadzać z ogromną ostrożnością. Pochopne wprowadzenie proponowanych
rozwiązań, bez powiązania ich z dotychczas prowadzonymi działaniami, może doprowadzić
do skutków odwrotnych od zamierzonych. Co więcej, sytuacja gospodarcza w Polsce i na
świecie powoduje istotne trudności w zapewnieniu niezakłóconego funkcjonowania
przedsiębiorstw z szeroko rozumianej branży alkoholowej (produkcja, dystrybucja, sprzedaż),
zatem w pierwszej kolejności wprowadzane powinny być zmiany ułatwiające prowadzenie
działalności gospodarczej. Pamiętając, że wprowadzenie takich zmian nie zawsze jest
możliwe lub społecznie wskazane, nie należy, przynajmniej do końca spowolnienia
gospodarczego, wprowadzać nowych obciążeń i regulacji. W opinii Rządu, ze wskazanych



powyżej powodów, projektodawcy powinni rzetelnie oszacować wartość nakładanych
obciążeń i zestawić ją z wartością oczekiwanych korzyści, mając na względzie, iż jedynie
marginalna część wydatków związanych z nowym obowiązkiem zasili budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Mając na względzie przytoczone powyżej okoliczności, a w szczególności wspomniany
powyżej brak przekonywającego uzasadniania dla skuteczności proponowanych rozwiązań,
Rząd negatywnie opiniuje projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości
i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (druk nr 290).






strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: