eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

Jazda w ruchu miejskim.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie faktu, że Hamowanie.
Proponuje się metodę
najlepszym
Zagrożenie w ruchu drogowym, najczęściej
wykładu lub
zagwarantowaniem
związane jest z brakiem wolnej przestrzeni –
pogadanki
bezpieczeństwa jest
bo na drodze stoi inny samochód, bo na
zakończonej
przestrzeń (bez
przejściu dla pieszych znajdują się piesi, bo z
dyskusją.
ograniczeń).
zatoki wyjeżdża autobus itp. Te sytuacje
Uświadomienie
zmuszają nas do hamowania.
hamowania jako
Układ hamulcowy i umiejętna jego obsługa,
działania zmierzającego stanowią drugi w hierarchii ważności element
do zmniejszenia
bezpieczeństwa jazdy (pierwszoplanowym jest
prędkości jazdy bądź
układ kierowniczy).
zatrzymania pojazdu.
Dwa cele hamowania:
Poznanie zasad
A/ Zmniejszenie prędkości jazdy.
zatrzymywania
W czasie hamowanie nie należy wciskać
motocykla jadącego
dźwigni sprzęgła. Motocykl poruszający się na
szybko i jadącego
„luzie” lub wciśniętym sprzęgle posiada
wolno.
gorszą sterowność. Wymyka się jeden z
elementów sterujących szybkością jazdy
(hamownie silnikiem i dociążenie przedniego
koła).
B/ Zatrzymanie pojazdu.
Mówiąc o zatrzymaniu, musimy rozróżnić dwa
przypadki:
- motocykl jadący szybko – zatrzymujemy
naciskając najpierw hamulce, zmniejszając
szybkość jadącego motocykla a w końcowej
fazie hamowania wciskamy „sprzęgło”, w celu
odłączenia silnika od napędzanego tylnego
koła.
- motocykl jadący wolno zatrzymujemy
wciskając najpierw „sprzęgło” a potem
hamulce.
Uświadomienie
Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi.
Proponuje się metodę
działających na
Podczas hamowania na spadku drogi, sile
wykładu lub
motocykl składowych sił hamowania przeciwdziała składowa siły
pogadanki.
grawitacji, w czasie
ciężkości, która skierowana jest w kierunku
hamowania na
jazdy.
wzniesieniu i spadku
Podczas hamowanie na wzniesieniu, ta sama
drogi.
składowa siły ciężkości skierowana jest w
kierunku przeciwnym do kierunku jazdy i
wspomaga siłę hamowania.
Uzmysłowienie działania Ruszanie motocyklem na wzniesieniu drogi. Proponuje się metodę
składowej siły ciężkości Ruszanie na wzniesieniu kryje w sobie trudny wykładu lub
powodującej staczanie
moment cofania się motocykla, po zwolnieniu pogadanki.
się motocykla po
hamulca.
zwolnieniu hamulca.
Ruszanie z użyciem hamulca przedniego koła:
Uzmysłowienie
Motocykl unieruchamiamy za pomocą
konieczności
hamulca ręcznego, działającego na przednie
precyzyjnego
koło.

zrównoważenia
Włączamy I bieg, Lekko zwiększamy obroty
składowej siły ciężkości silnika i rozpoczynamy zwalnianie pedału
z siłą napędową
sprzęgła do momentu kiedy silnik zaczyna
motocykla a następnie
„ciągnąć”. W tym momencie zwiększamy
ruszenie pod górkę.
nieco obroty silnika - zwalniamy hamulec
i płynnie puszczamy sprzęgło.
Im bardziej strome jest wzniesienie tym
wyższe obroty silnika potrzebne są do
ruszenia.
Uzmysłowienie
Jazda w ruchu miejskim.
Proponuje się metodę
problemów z jakimi
Jazda w ruchu miejskim wymaga od kierowcy: opowiadania.
spotkamy się w ruchu
- stosowania zasad i przepisów ruchu,
miejskim.
- znacznego napięcia uwagi,
- szybkich zmian decyzji,
Wpajanie płynności
- szerokiego kąta obserwacji drogi,
jazdy jako jednej z
- zdolności przewidywania poczynań innych
podstawowych zasad
użytkowników drogi,
bezpieczeństwa!
- w przypadku konieczności zatrzymania
Uświadomienie potrzeby motocykla, należy więcej uwagi poświęcić na
automatyzacji obsługi
obserwację sytuacji za niż przed
urządzeń motocykla,
motocyklem,
koniecznej w sytuacji
- po zatrzymaniu motocykla wynikającym
skupienia uwagi na
z warunków ruchu – włączyć w porę I bieg
innych ważniejszych w
aby być gotowym do kontynuowania jazdy.
danej chwili
Przejazd przez skrzyżowanie.
zagadnieniach.
Podczas oczekiwania na wjazd na
Uzmysłowienie
skrzyżowanie należy bacznie obserwować
potrzeby dalekiego
ruch na skrzyżowaniu, uwzględniać szybkość
patrzenia, co ułatwia
poruszających się pojazdów
prowadzenie motocykla i w porę ustalić moment dogodny do
po linii prostej i poszerza wjechania na skrzyżowanie, aby wjazd był
kąt widzenia.
bezpieczny i nie powodował zachwiania
Uświadomienie potrzeby płynności ruchu innych pojazdów.
elastyczności w
Opuszczenie skrzyżowania powinno być
podejmowaniu
możliwie szybkie.
niektórych decyzji np.
Gdy ruch na skrzyżowaniu jest kierowany – na
podczas ruszania na
wjazd oczekuje wiele pojazdów. Należy być
skrzyżowaniu
przygotowanym , że w momencie ruszenia,
kiedy nastawieni jesteśmy na jak najszybsze
przejechani przez skrzyżowanie – nagle
będziemy musieli zmienić decyzję i zatrzymać
motocykl, bo będą tego wymagały warunki
ruchu (np. wtargnięcie pieszego).
Zdobycie wiedzy o
Przejazd przez tory tramwajowe ułożone w Proponuje się metodę
sposobie przejeżdżania
jezdni.
opowiadania.
przez tory tramwajowe
Niebezpieczną sytuację dla motocyklisty
lub kolejowe, biegnące
stwarzają tory tramwajowe ułożone w jezdni.
wzdłuż jezdni.
Niewielka różnica poziomu szyny w stosunku
do jezdni a nawet sama różnica przyczepności
opony motocykla do jezdni i do szyny
powodują, że podczas przejeżdżania przez
szyny pod małym kątem (stycznie do szyny),
narażeni jesteśmy na uślizg koła, zachwiane
równowagi i upadek. W takiej sytuacji należy
przede wszystkim starać się najeżdżać na

szyny pod kątem zbliżonym do kąta prostego i
dostosować prędkość jazdy do sytuacji.
Doświadczeni, wprawni motocykliści
pomagają sobie w takich sytuacjach
odpowiednim balansowaniem ciała, co w
dużym stopniu zmniejsza ryzyko uślizgu ale
wymaga dużej wprawy.
Na szczęście takie umieszczanie torów
tramwajowych należy dziś do rzadkości.
Rada ogólna – tego typy przeszkody należy
pokonywać, najeżdżając pod kątem zbliżonym
do kąta prostego.

TEMAT V Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu
.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Nabieranie doświadczeń Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza
Proponuje się metodę
związanych z jazdą z
miastem.
opowiadania.
dozwoloną prędkością
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami
po za obszarem
ruchu.
zabudowanym.
Przestrzeganie zasady ruchu

prawostronnego!
Uświadomienie
Przejazd przez skrzyżowania o ruchu
bezpośredniego związku kierowanym
pomiędzy
i nie kierowanym.
współuczestnictwem i
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu
kulturą ruchu
okrężnym.
drogowego.
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu,
Uświadomienie
właściwego dla zamierzonego kierunku jazdy.
wyjątkowego zagrożenia Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
wynikającego z
Skrzyżowanie z torami, szczególnie
nieprawidłowego
kolejowymi, to zdecydowanie
wyprzedzania i
najniebezpieczniejsze skrzyżowanie.
beztroskiego
Zderzenie z pociągiem to najczęściej śmierć
przejeżdżania przez
kierowcy i pasażera. Nie wierzmy w
przejazdy kolejowe i
sygnalizację, automatyczne zapory, w
tramwajowe.
rzetelność dróżnika i itd. Są to elementy, które

mogą zawieść a pociąg się nie zatrzyma!

Jazda poza obszarem zabudowanym (90
km/godz.).
Omijanie związane jest często z koniecznością
zajęcia części jezdni przeznaczonej dla
przeciwnego kierunku jazdy. Należy pamiętać
o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa
pojazdom nadjeżdżającym z przeciwka.
Wyprzedzanie motocyklem rozpoczynamy od
oceny sytuacji – spoglądamy w lusterko, czy
ktoś szybszy od nas nie rozpoczął już
wyprzedzania.
Jeżeli nie – sygnalizujemy ręką zamiar zmiany

pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
wyprzedzanego.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
teraz lepszą widoczność drogi przed
wyprzedzanym pojazdem.
Wyprzedzanie możemy zasygnalizować
używając sygnalizacji świetlnej lub
dźwiękowej.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
osiągniemy dostatecznie duży dystans od
pojazdu wyprzedzanego, abyśmy mogli
zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania
drogi.
Teraz dopiero możemy zasygnalizować ręką
zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie zjechać
na prawy pas.
Oswojenie się z
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza
Proponuje się metodę
prowadzeniem
miastem po zmierzchu.
opowiadania.
motocykla po zmierzchu. Przejazd trasą jw. z użyciem świateł mijania i
Nabranie umiejętności
świateł drogowych motocykla oraz zwrócenie
operowania światłami.
uwagi na warunki, w jakich świateł tych
Uświadomienia
można używać. Zagadnieniem na które warto
zagrożenia wynikającego zwrócić uwagę podczas jazdy z użyciem
z chwilowego olśnienia
świateł mijania, jest umiejętność nie patrzenia
prze światła pojazdu, z
w światła nadjeżdżającego pojazdu. Wzrok
którym się mijamy.
skierować należy na prawe pobocze. Jest to
Zdobycie umiejętności
strefa najsłabiej oświetlona a tam właśnie
unikania olśnienia,
może znajdować się pieszy lub rowerzysta.
poprzez nie patrzenie w
Pobocze w strefie mijania, powinno się
światła pojazdu, z
wcześniej bacznie obserwować, wykorzystując
którym się mijamy a
poświatę świateł mijania pojazdu, z którym za
obserwację prawego
chwilę będziemy się mijali.
pobocza, jako miejsca,
W trakcie mijania następuje bardzo silne
gdzie może znajdować
ograniczenie widoczności i pewien odcinek
się nieoświetlony
drogi jedziemy „na pamięć”, mając w pamięci
użytkownik drogi.
sytuację z przed kilku sekund.


TEMAT VI Jazda w terenie. Jazda drogą z koleinami. Jazda w kopnym piachu.
Jazda przez muldy. Jazda w terenie błotnistym.

Czas realizacji: 1 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Jazda w terenie.
Proponuje się metodę
edukacyjnej roli jaką
Przez jazdę w terenie rozumieć będziemy
pogadanki.

spełnia jazda w terenie.
jazdę po drogach gruntowych, leśnych duktach
i bezdrożach.
Jazda w terenie jest najlepszym testem
umiejętności technicznych prowadzenia
motocykla. Natura jest bezwzględna i nie
wybacza błędów. Zmagania z przeciwnościami
losu, stwarzanymi przez naturę są znakomitym
wyzwaniem dla wszystkich, którzy tą drogą
chcą kultywować technikę jazdy motocyklem.
Kontynuowanie nauki jazdy w terenie
wszystkim chętnym polecamy w ośrodkach
doskonalenia techniki jazdy samochodem i
motocyklem.
Zdobycie wiedzy o
Jazda drogą z koleinami.
Proponuje się metodę
prowadzeniu motocykla Zarówno na drogach gruntowych jak i leśnych opowiadania.
w pozycji stojącej, jako
duktach najczęściej napotykamy na
ułatwiającej utrzymanie wyjeżdżone koleiny przez furmanki, traktory,
równowagi.
maszyny rolnicze i itp.

Jazda motocyklem takimi drogami posiada

niezaprzeczalne uroki, jest znacznie

bezpieczniejszą niż jazda w ruchu drogowym

ale wymaga od kierowcy specyficznych
Zdobycie wiedzy o
umiejętności.
utrzymywaniu
Zacznijmy od kolein. Jazda w koleinie
równowagi poprzez
wymaga od kierowcy umiejętności utrzymania
balans ciałem, bez
równowagi w sytuacji kiedy tor jazdy
zmiany toru jazdy.
narzucony jest przez koleinę. Kierowca unosi

się, stając na podnóżkach

i balansując ciałem utrzymuje równowagę.

Balansowanie ciałem polega na przesuwaniu

środka ciężkości bez zmiany toru jazdy. Jest to

odwrotna sytuacja niż podczas normalnej
Zdobycie wiedzy o
jazdy kiedy równowagę utrzymujemy
sposobie wyjechania z
kierownicą, poprzez zmianę toru jazdy. Jazda
koleiny.
w koleinie jest trudna i nieprzyjemna toteż
starajmy się znaleźć odpowiednie miejsce,
gdzie koleina jest płytka, aby z niej wyjechać.
Lepszą metodą jest jazda obok koleiny, lub
między koleinami. Tu jednak musimy się
liczyć z możliwością natrafienia na wystające
kamienie, korzenie drzew, lub inne
nierówności.
Generalnie - wszystkie sytuacje grożące
zachwianiem równowagi należy pokonywać
stojąc na podnóżkach.
Zdobycie wiadomości o Przejeżdżanie przez kopny piach.
Proponuje się metodę
stosowaniu pulsacji w
To również sytuacja z jaką musimy liczyć się
opowiadania.
płaszczyźnie pionowej,
w jeździe terenowej. Odcinki piaszczystej
przez „huśtanie się” na
drogi pokonujemy na dość wysokich obrotach,
motocyklu dla
niskiego biegu (np. II). Oczywiście stajemy na
odciążania motocykla
podnóżkach ściskając kolanami zbiornik
podczas jazdy w kopnym paliwa, staramy się jechać prosto bez
piachu.
niepotrzebnych skrętów. Dodatkowo, uginając

nogi w kolanach, huśtamy się powodując

chwilowe odciążenie motocykla, który w tym

strony : 1 ... 10 ... 20 . [ 21 ] . 22 ... 30 ... 70 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: