eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.

- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 280
  • Data wpłynięcia: 2008-02-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Traktatu z Lizbony zmieniającego Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, sporządzonego w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r.
  • data uchwalenia: 2008-04-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 388

280

PROTOKOŁY


A. PROTOKOŁY DO DOŁ CZENIA DO TRAKTATU O UNII EUROPEJSKIEJ,
TRAKTATU O FUNKCJONOWANIU UNII EUROPEJSKIEJ I, W STOSOWNYM
PRZYPADKU, DO TRAKTATU USTANAWIAJ CEGO EUROPEJSK WSPÓLNOT
ENERGII ATOMOWEJ


PROTOKÓŁ
W SPRAWIE ROLI PARLAMENTÓW NARODOWYCH
W UNII EUROPEJSKIEJ



WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,

PRZYPOMINAJ C, że sposób, w jaki parlamenty narodowe sprawują kontrolę nad swoimi
rządami w odniesieniu do działań Unii Europejskiej, należy do organizacji i praktyki konstytucyjnej
każdego Państwa Członkowskiego,

PRAGN C zachęcić parlamenty narodowe do bardziej aktywnego udziału w działaniach Unii
Europejskiej i zwiększyć możliwość wyrażania przez nie ich punktu widzenia w sprawie projektów
aktów prawodawczych Unii Europejskiej, a także w innych kwestiach, które mogą stanowić dla
nich przedmiot szczególnego zainteresowania,

UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej,
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę
Energii Atomowej:


TYTUŁ I

INFORMACJE DLA PARLAMENTÓW NARODOWYCH


ARTYKUŁ 1

Dokumenty konsultacyjne Komisji (zielone księgi, białe księgi i komunikaty) są przekazywane, po
ich opublikowaniu, parlamentom narodowym bezpośrednio przez Komisję. Komisja przekazuje
również parlamentom narodowym roczny program prac legislacyjnych oraz wszelkie inne
dokumenty dotyczące planowania legislacyjnego lub strategii politycznej równocześnie z ich
przekazaniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.


TL/P/pl 1
ARTYKUŁ 2

Projekty aktów prawodawczych kierowane do Parlamentu Europejskiego i do Rady są
przekazywane parlamentom narodowym.

Do celów niniejszego Protokołu przez „projekty aktów prawodawczych” rozumie się wnioski
Komisji, inicjatywy grupy Państw Członkowskich, inicjatywy Parlamentu Europejskiego, wnioski
Trybunału Sprawiedliwości, zalecenia Europejskiego Banku Centralnego i wnioski Europejskiego
Banku Inwestycyjnego mające na celu przyjęcie aktu prawodawczego.

Projekty aktów prawodawczych pochodzące od Komisji są przekazywane parlamentom narodowym
bezpośrednio przez Komisję równocześnie z ich przekazaniem Parlamentowi Europejskiemu
i Radzie.

Projekty aktów prawodawczych pochodzące od Parlamentu Europejskiego są przekazywane
parlamentom narodowym bezpośrednio przez Parlament Europejski.

Projekty aktów prawodawczych pochodzące od grupy Państw Członkowskich, Trybunału
Sprawiedliwości, Europejskiego Banku Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego są
przekazywane parlamentom narodowym przez Radę.


ARTYKUŁ 3

Parlamenty narodowe mogą przesyłać przewodniczącym Parlamentu Europejskiego, Rady
i Komisji uzasadnioną opinię na temat zgodności projektu aktu prawodawczego z
zasadą
pomocniczości, zgodnie z procedurą przewidzianą w Protokole w sprawie stosowania zasad
pomocniczości i proporcjonalności.

Jeżeli projekt aktu prawodawczego pochodzi od grupy Państw Członkowskich, przewodniczący
Rady przekazuje uzasadnione opinię lub opinie rządom tych Państw Członkowskich.

Jeżeli projekt aktu prawodawczego pochodzi od Trybunału Sprawiedliwości, Europejskiego Banku
Centralnego lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego, przewodniczący Rady przekazuje
uzasadnione opinię lub opinie danej instytucji lub organowi.


TL/P/pl 2
ARTYKUŁ 4

Termin między przekazaniem parlamentom narodowym projektu aktu prawodawczego w językach
urzędowych Unii a datą jego wpisania do wstępnego porządku obrad Rady w celu jego przyjęcia
lub przyjęcia stanowiska w ramach procedury prawodawczej wynosi osiem tygodni. W pilnych
przypadkach możliwe są wyjątki, które zostają uzasadnione w akcie lub w stanowisku Rady. Z
wyjątkiem przypadków pilnych, które zostały należycie uzasadnione, w ciągu tych ośmiu tygodni
nie zawiera się żadnego porozumienia w sprawie projektu aktu prawodawczego. Z wyjątkiem
przypadków pilnych, które zostały należycie uzasadnione, termin między wpisaniem projektu aktu
prawodawczego do wstępnego porządku obrad Rady a przyjęciem stanowiska wynosi dziesięć dni.


ARTYKUŁ 5

Porządki obrad i wyniki posiedzeń Rady, w tym protokoły posiedzeń Rady rozpatrującej projekty
aktów prawodawczych, są przekazywane bezpośrednio parlamentom narodowym, równocześnie z
ich przekazaniem rządom Państw Członkowskich.


ARTYKUŁ 6

Jeżeli Rada Europejska zamierza powołać się na artykuł 48 ustęp 7 akapit pierwszy lub drugi
Traktatu o Unii Europejskiej, parlamenty narodowe są informowane o tej inicjatywie Rady
Europejskiej co najmniej sześć miesięcy przed przyjęciem jakiejkolwiek decyzji.


ARTYKUŁ 7

Trybunał Obrachunkowy przekazuje swoje sprawozdanie roczne parlamentom narodowym w
celach informacyjnych, równocześnie z przekazaniem go Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.


ARTYKUŁ 8

Jeżeli krajowy system parlamentarny nie jest jednoizbowy, artykuły 1–7 stosuje się do izb
tworzących parlament narodowy.


TL/P/pl 3
TYTUŁ II

WSPÓŁPRACA MI DZYPARLAMENTARNA


ARTYKUŁ 9

Parlament Europejski i parlamenty narodowe wspólnie określają sposób organizacji i wspierania
skutecznej i systematycznej współpracy międzyparlamentarnej w ramach Unii.


ARTYKUŁ 10

Konferencja organów parlamentarnych wyspecjalizowanych w sprawach Unii może przedkładać
wszelkie uwagi, które uzna za właściwe, pod rozwagę Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
Konferencja ta wspiera ponadto wymianę informacji i najlepszych praktyk między parlamentami
narodowymi a Parlamentem Europejskim, w tym między ich wyspecjalizowanymi komisjami.
Może także organizować konferencje międzyparlamentarne na wybrane tematy, w szczególności w
celu omówienia zagadnień wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym wspólnej
polityki bezpieczeństwa i obrony. Uwagi przedłożone przez konferencję nie wiążą parlamentów
narodowych ani nie przesądzają ich stanowiska.
TL/P/pl 4

PROTOKÓŁ
W SPRAWIE STOSOWANIA
ZASAD POMOCNICZO CI I PROPORCJONALNO CI



WYSOKIE UMAWIAJ CE SI STRONY,

PRAGN C zapewnić podejmowanie decyzji na poziomie możliwie najbliższym obywatelom Unii,

ZDECYDOWANE określić warunki stosowania zasad pomocniczości i proporcjonalności
określonych w artykule 3b Traktatu o Unii Europejskiej oraz ustanowić system kontroli stosowania
tych zasad,

UZGODNIŁY następujące postanowienia, które są dołączone do Traktatu o Unii Europejskiej i do
Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:


ARTYKUŁ 1

Każda instytucja stale czuwa nad poszanowaniem zasad pomocniczości i proporcjonalności,
określonych w artykule 3b Traktatu o Unii Europejskiej.


ARTYKUŁ 2

Przed zgłoszeniem wniosku dotyczącego aktu prawodawczego Komisja prowadzi szerokie
konsultacje. Konsultacje te, w stosownym przypadku, powinny uwzględniać wymiar regionalny
i lokalny przewidywanych działań. W szczególnie pilnych przypadkach Komisja nie prowadzi
konsultacji. W swoim wniosku uzasadnia taką decyzję.


ARTYKUŁ 3

Do celów niniejszego Protokołu, przez „projekty aktów prawodawczych” rozumie się wnioski
Komisji, inicjatywy grupy Państw Członkowskich, inicjatywy Parlamentu Europejskiego, wnioski
Trybunału Sprawiedliwości, zalecenia Europejskiego Banku Centralnego i wnioski Europejskiego
Banku Inwestycyjnego mające na celu przyjęcie aktu prawodawczego.

TL/P/pl 5
strony : 1 ... 40 ... 49 . [ 50 ] . 51 ... 60 ... 100 ... 157

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: