eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2506
  • Data wpłynięcia: 2009-11-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672

2506

1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru organizatorów szkoleń są kompletne
i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie organizowania
szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, określone
w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.”.
7. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, zawiera:

1) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
2) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia
i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
8. Dokumentem poświadczającym dokonanie wpisu do rejestru organizatorów szkoleń jest
zaświadczenie wydane przez marszałka województwa.
9.
Organizator szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów
wycieczek, rozpoczynając szkolenie, pisemnie informuje marszałka województwa
właściwego dla miejsca odbywania szkolenia o miejscu i terminach zajęć.
10. Wpis do rejestru organizatorów szkoleń obejmuje dane, określone w ust. 5, z wyjątkiem
adresu miejsca zamieszkania organizatora szkoleń będącego osobą fizyczną.
11. Rejestr jest jawny.
12. Rejestr jest prowadzony w systemie teleinformatycznym.
13. Na podstawie informacji o dokonanych wpisach do rejestru organizatorów szkoleń
przekazywanych drogą elektroniczną przez marszałków województw, na stronie internetowej
ministra właściwego do spraw turystyki zamieszcza się Centralny Wykaz Organizatorów
Szkoleń dla Kandydatów na Przewodników Turystycznych i Pilotów Wycieczek.”;

16) art. 24a otrzymuje brzmienie:
„Art. 24a. 1. Marszałek województwa jest upoważniony do kontroli organizatorów
szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek w zakresie:
1) zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w oświadczeniu, o którym mowa
w art. 24 ust. 6;
2) zgodności wykonywanej działalności z uzyskanym wpisem do rejestru organizatorów
szkoleń;
3) przestrzegania warunków szkolenia określonych ustawą.
2. Kontrola organizatora szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych lub
pilotów wycieczek obejmuje w szczególności:

11

1) sprawdzenie dokumentacji szkolenia;
2) ocenę zgodności harmonogramu zajęć z procesem jego realizacji;
3) sprawdzenie zapewnienia odpowiedniej obsługi biurowej wraz z przechowywaniem
i udostępnianiem dokumentacji szkolenia;
4) sprawdzenie zapewnienia warunków umożliwiających realizację zajęć, w tym także
praktycznych.
3. Marszałek województwa, który otrzymał informację o odbywającym się na jego terenie
szkoleniu dla kandydatów na przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek
organizowanym przez organizatora szkolenia wpisanego do rejestru organizatorów szkoleń
prowadzonego przez marszałka innego województwa, ma prawo przeprowadzić kontrolę
organizatora szkolenia w czasie trwania szkolenia.
4. Kontrola organizatora szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych lub
pilotów wycieczek odbywa się w obecności kierownika szkolenia lub osoby upoważnionej do
zastępowania kierownika szkolenia.
5. Kontroli, o której mowa w ust. 1, dokonują osoby imiennie upoważnione przez marszałków
województw.
6. Osoby dokonujące kontroli organizatora szkolenia dla kandydatów na przewodników
turystycznych lub pilotów wycieczek powiadamiają o stwierdzonych uchybieniach marszałka
województwa, na którego terenie odbywa się szkolenie.
7. Uchybieniem w prowadzeniu działalności objętej wpisem do rejestru organizatorów
szkoleń jest w szczególności:
1) niespełnianie warunków, o których mowa w art. 24 ust. 3;
2) niezgodność ze stanem faktycznym danych zawartych we wniosku, o którym mowa
w art. 24 ust. 5, i w oświadczeniu, o którym mowa w art. 24 ust. 6.
8. Marszałek województwa, na którego terenie odbywa się szkolenie dla kandydatów na
przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek, po uzyskaniu informacji o uchybieniach
organizatora szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych lub pilotów
wycieczek powiadamia o tych uchybieniach marszałka województwa, który wpisał
organizatora szkolenia do rejestru organizatorów szkoleń.
9. Marszałek województwa może wezwać organizatora szkoleń dla kandydatów na
przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek do usunięcia stwierdzonych uchybień
w

terminie 30 dni, pod rygorem wykreślenia z rejestru organizatorów szkoleń,
dokonywanego w drodze decyzji.

12

10. Organizator szkolenia wykreślony z rejestru organizatorów szkoleń na podstawie ust. 9
nie może zostać wpisany do rejestru organizatorów szkoleń przed upływem 3 lat od dnia
wydania decyzji o wykreśleniu z rejestru organizatorów szkoleń.
11. Marszałek województwa, nie rzadziej niż raz na 3 lata, dokonuje z urzędu kontroli
organizatora szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych lub pilotów wycieczek,
którego wpis do rejestru organizatorów szkoleń dotyczy organizowania szkoleń na stałe.”;

17) uchyla się art. 24b;

18) w art. 27 uchyla się pkt 3;

19) w art. 28 dodaje się ust. 6 i 7 w brzmieniu:
„6. Na podstawie danych o nadanych uprawnieniach przewodnika turystycznego i pilota
wycieczek przekazywanych w formie elektronicznej przez marszałków województw na
stronie internetowej ministra właściwego do spraw turystyki są udostępniane dane liczbowe
dotyczące nadanych przez poszczególnych marszałków województw uprawnień przewodnika
turystycznego i pilota wycieczek. Dane te są jawne.
7. Informacje o nadanych uprawnieniach przewodnika turystycznego i pilota wycieczek
wpisywane i przekazywane w formie elektronicznej przez marszałków województw
ministrowi właściwemu do spraw turystyki są udostępniane przez ministra właściwego do
spraw turystyki w formie elektronicznej wszystkim marszałkom województw.”;

20) w art. 29 uchyla się ust. 2;

21) art. 30 otrzymuje brzmienie:
„Art. 30. 1. Organizatorzy turystyki są obowiązani zapewnić klientom uczestniczącym
w imprezach turystycznych opiekę osób posiadających kwalifikacje odpowiednie do rodzaju
imprezy. Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, za odpowiednie kwalifikacje uważa się,
w zależności od rodzaju imprezy, uprawnienia pilota wycieczek lub przewodnika
turystycznego.
2. Powierzenie reprezentowania organizatora turystyki wobec jego lokalnych kontrahentów
świadczących usługi turystyczne klientom osobie nieposiadającej uprawnień pilota wycieczek
jest dopuszczalne, jeżeli umowa o imprezę turystyczną tak stanowi, a osoba ta nie wykonuje
zadań, o których mowa w art. 20 ust. 3.

13

3. Organizatorzy turystyki są obowiązani wystawić pilotowi wycieczek lub przewodnikowi
turystycznemu pisemne zlecenie, określając w nim miejsce lub obszar oraz czas świadczenia
usługi, a także, jeżeli jest to konieczne, upoważnienie do działania w imieniu organizatora
w zakresie niezbędnym do prowadzenia imprezy turystycznej.”;

22) art. 32 otrzymuje brzmienie:
„Art. 32. 1. Znajomość języka obcego dokumentuje się dyplomem ukończenia studiów
filologicznych, nauczycielskiego kolegium języków obcych, świadectwem ukończenia szkoły
z obcym językiem wykładowym za granicą lub dokumentem poświadczającym znajomość
języka obcego na poziomie biegłości B2 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia
Językowego Rady Europy.
2. Osoby, które nie legitymują się dokumentami wymienionymi w ust. 1, mogą złożyć
egzamin ze znajomości języka obcego przed komisją egzaminacyjną języków obcych,
powoływaną przez marszałków województw.”;
23) w art. 34:
a) w ust. 1 pkt 7 i 8 otrzymują brzmienie:
„7) skład oraz sposób i tryb działania komisji egzaminacyjnych języków obcych, o których
mowa w art. 32 ust. 2, oraz wzór świadectwa wydawanego przez te komisje, ze szczególnym
uwzględnieniem warunków, jakie powinni spełniać kandydaci do powołania przez marszałka
województwa do tych komisji;
8) wysokość opłat za sprawdzenie kwalifikacji osób ubiegających się o uprawnienia
przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek oraz sprawdzenie znajomości języka obcego
przez komisję egzaminacyjną języków obcych, o której mowa w art. 32 ust. 2, w tym
wysokość opłat za poszczególne części egzaminów, warunki zwrotu wniesionych opłat
w przypadku nieprzystąpienia do egzaminu, a także wysokość wynagrodzenia egzaminatorów
za przeprowadzenie poszczególnych rodzajów i części egzaminów, mając na względzie
rzeczywiste koszty przeprowadzenia egzaminu i funkcjonowania komisji egzaminacyjnych;”,
b) uchyla się ust. 2 i 3;

24) w art. 36 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

14

„2) motele – obiekty położone przy drogach, dysponujące parkingiem, posiadające co
najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych;”;

25) w art. 38 po ust. 4 dodaje się ust. 4a – 4c w brzmieniu:
„4a. Marszałek województwa powołuje zespół oceniający obiekty hotelarskie w zakresie
spełniania wymagań, o których mowa w art. 35 ust. 1. W skład zespołu powołuje się
przedstawicieli marszałka województwa, ponadto mogą być powołane:
1) osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub
turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia
działające w zakresie turystyki i hotelarstwa;
2) przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
4b. Członkom zespołów oceniających, o których mowa w ust. 4a pkt 1, przysługuje
wynagrodzenie za przeprowadzanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań
niezbędnych do zaszeregowania go do odpowiedniego rodzaju i kategorii, a członkom
zespołu wykonującym czynności poza miejscem zamieszkania – także zwrot kosztów
podróży na zasadach określonych w przepisach dotyczących należności przysługujących
pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej
z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
4c. Minister właściwy do spraw turystyki określi, w drodze rozporządzenia, wysokość
wynagrodzenia członków zespołów oceniających obiekty hotelarskie, o których mowa
w ust. 4a pkt 1, oraz sposób i termin wypłaty tego wynagrodzenia, uwzględniając, że
wynagrodzenie dla jednej osoby za ocenę jednego obiektu nie może być wyższe niż
10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów
o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.”;

26) w art. 42 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Na podstawie przekazywanych w formie elektronicznej przez marszałków województw
danych dotyczących skategoryzowanych w województwie obiektów hotelarskich na stronie
internetowej ministra właściwego do spraw turystyki zamieszcza się Centralny Wykaz
Obiektów Hotelarskich. Wykaz ten jest jawny.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2007 r. Nr 109,
poz. 756 oraz z 2008 r. Nr 141, poz. 888) wprowadza się następujące zmiany:

15

strony : 1 ... 2 . [ 3 ] . 4 ... 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: