eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2506
  • Data wpłynięcia: 2009-11-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
  • data uchwalenia: 2010-04-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672

2506

rejestru albo decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia z rejestru stały się
ostateczne.”;

8) w art. 9:
a) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:
„1a. Minister właściwy do spraw turystyki oraz marszałek województwa są upoważnieni do
kontroli działalności w zakresie organizowania imprez turystycznych oraz pośredniczenia na
zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, prowadzonej przez
przedsiębiorców i inne osoby niezgłoszone do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 1,
w zakresie niezbędnym do ustalenia, czy prowadzona działalność jest działalnością
regulowaną.
1b. Minister właściwy do spraw turystyki oraz marszałek województwa są upoważnieni do
kontroli działalności agentów turystycznych i innych osób, zawierających z klientami umowy
o imprezy turystyczne w imieniu organizatorów turystyki, w zakresie spełnienia przy
zawieraniu tych umów obowiązków określonych ustawą.”,
b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3. Marszałek województwa wydaje:
1) z urzędu decyzje o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru oraz o zakazie wykonywania
działalności objętej wpisem do rejestru przez okres 3 lat – w przypadkach, o których
mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej;
2) na wniosek przedsiębiorcy w związku z zaprzestaniem przez niego wykonywania
działalności objętej wpisem do rejestru – decyzje o wykreśleniu przedsiębiorcy z rejestru;
3) z urzędu decyzje o stwierdzeniu wykonywania działalności organizatora turystyki lub
pośrednika turystycznego bez wymaganego wpisu do rejestru i o zakazie wykonywania
działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego przez okres 3 lat;
4) decyzje o umorzeniu postępowania w sprawie wykreślenia przedsiębiorcy z rejestru.
4. Decyzje, o których mowa w ust. 3 pkt 3, zawierają w szczególności datę stwierdzenia
wykonywania działalności organizatora turystyki lub pośrednika turystycznego bez
wymaganego wpisu do rejestru.”;

9) w art. 10a:

a) pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

6

„1) proponowanie klientowi zawarcia lub zawarcie z klientem umowy o imprezę turystyczną
bez uprzedniego zawarcia umowy, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i b oraz ust. 1a
i 1b, lub bez złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c;
2) nieprzedłożenie, mimo wezwania, marszałkowi województwa oryginału lub
potwierdzonego przez podmioty, które go podpisały, odpisu aktualnego dokumentu, o którym
mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 1a i 1b;”,

b) uchyla się pkt 3 – 5,

c) dodaje
się pkt 7 w brzmieniu:
„7) przyjmowanie od klientów wpłat przed wykonaniem usług lub z pominięciem rachunku
powierniczego, mimo złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. c.”;

10) art. 10b otrzymuje brzmienie:
„Art. 10b. 1. Przedsiębiorcę wpisanego do rejestru występującego wobec klientów jako agent
turystyczny, który dopuszcza się następujących uchybień:

1) w umowach zawieranych z klientami nie wskazuje jednoznacznie właściwego
organizatora turystyki, którego reprezentuje, lub
2) zawiera umowy o organizowanie imprez turystycznych na rzecz przedsiębiorcy
zagranicznego nieposiadającego siedziby na terytorium państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, który nie prowadzi w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej działalności gospodarczej w formie oddziału, lub
3) działa bez ważnej umowy agencyjnej lub przekracza jej zakres
− marszałek województwa wykreśla, w drodze decyzji, z rejestru.
2. Przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, nie może uzyskać ponownego wpisu do rejestru
przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja o wykreśleniu z rejestru i o zakazie
wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru stała się ostateczna.
3. Przedsiębiorcę, który nie jest wpisany do rejestru, a występując wobec klientów jako
agent turystyczny dopuszcza się uchybień, o których mowa w ust. 1, uznaje się za
organizatora turystyki wykonującego działalność bez wymaganego wpisu do rejestru.”;

11) w art. 16b po ust. 2 dodaje się ust. 3 – 5 w brzmieniu:

7


„3. Niezależnie od zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, klient może złożyć
organizatorowi turystyki reklamację zawierającą wskazanie uchybienia w sposobie
wykonania umowy oraz określenie swojego żądania, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od
dnia zakończenia imprezy.
4. W przypadku odmowy uwzględnienia reklamacji organizator turystyki jest obowiązany
szczegółowo uzasadnić na piśmie przyczyny odmowy.
5. Jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się na piśmie do reklamacji, złożonej zgodnie
z ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jej złożenia, a w przypadku reklamacji złożonej w trakcie
trwania imprezy turystycznej w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej,
uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.”;

12) art. 19a otrzymuje brzmienie:
„Art. 19a. Przedsiębiorca występujący wobec klientów jako agent turystyczny, który:
1)
w umowach zawieranych z klientami nie wskazuje jednoznacznie właściwego
organizatora turystyki, którego reprezentuje, lub
2)

zawiera umowy o organizowanie imprez turystycznych na rzecz przedsiębiorcy
zagranicznego nieposiadającego siedziby na terytorium państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu
(EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, który nie prowadzi w tym zakresie na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej działalności gospodarczej w formie oddziału, lub
3) działa bez ważnej umowy agencyjnej lub przekracza jej zakres
− odpowiada wobec klienta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy
o świadczenie usług turystycznych tak jak organizator turystyki.”;

13) w art. 20:
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„2. Do zadań przewodnika turystycznego należy oprowadzanie turystów lub odwiedzających,
udzielanie fachowej i aktualnej informacji o kraju, odwiedzanych miejscowościach, obszarach
i obiektach, a także sprawowanie opieki nad turystami lub odwiedzającymi w zakresie
wynikającym z umowy. Sprawowanie tej opieki nie zastępuje obowiązku wykonywania
opieki przez osoby do tego zobowiązane z innego tytułu.

8

3. Do zadań pilota wycieczek należy czuwanie, w imieniu organizatora turystyki, nad
sposobem świadczenia usług na rzecz klientów, przyjmowanie od nich zgłoszeń dotyczących
związanych z tym uchybień, sprawowanie nad klientami opieki w zakresie wynikającym
z umowy, wskazywanie lokalnych atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji
dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca.”,

b) uchyla się ust. 4 – 6;

14) w art. 23 uchyla się ust. 2;

15) art. 24 otrzymuje brzmienie:
„Art. 24. 1. Szkolenie, o którym mowa w art. 22 pkt 5, mogą prowadzić osoby lub jednostki
organizacyjne, które uzyskają wpis do rejestru organizatorów szkoleń dla kandydatów na
przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, zwanego dalej „rejestrem organizatorów
szkoleń”, prowadzonego przez marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce
zamieszkania osoby fizycznej lub siedzibę jednostki organizacyjnej wnioskującej o wpis do
rejestru organizatorów szkoleń, a w przypadku osób fizycznych posiadających miejsce
zamieszkania lub jednostek organizacyjnych posiadających siedzibę na terytorium państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub
Konfederacji Szwajcarskiej, prowadzonego przez marszałka województwa wybranego przez
wnioskodawcę.
2. Wpis do rejestru organizatorów szkoleń może dotyczyć zgłoszenia przeprowadzenia
jednego szkolenia lub szkolenia na stałe.
3. Osoby i jednostki organizacyjne organizujące szkolenia dla kandydatów na przewodników
turystycznych i pilotów wycieczek, są obowiązane:
1) zapewnić kadrę:
a) wykładowców posiadających wykształcenie wyższe – do prowadzenia zajęć
teoretycznych,
b) instruktorów posiadających udokumentowaną praktykę w zakresie wykonywania
zadań odpowiednio przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek w wymiarze co
najmniej 50 dni w okresie 5 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o wpis do
rejestru organizatorów szkoleń – do prowadzenia zajęć praktycznych;


9

2) zapewnić warunki umożliwiające realizację zajęć, w tym także praktycznych, oraz
odpowiednią obsługę biurową wraz z przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji
szkolenia;
3) realizować program szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i pilotów
wycieczek, określony w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 4;
4) przedstawiać uczestnikom szkoleń wewnętrzny regulamin szkolenia, określający
w szczególności warunki potwierdzania udziału w zajęciach teoretycznych
i praktycznych oraz ich zaliczania.
4. Potwierdzeniem posiadania praktyki, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b, jest zaświadczenie
wydane przez organizatora turystyki lub jednostkę organizacyjną powierzającą zadania
odpowiednio przewodnika turystycznego lub pilota wycieczek.
5. Wniosek o wpis do rejestru organizatorów szkoleń zawiera następujące dane:
1) nazwę wnioskodawcy, jego siedzibę i adres miejsca zamieszkania, a w przypadku gdy
wnioskodawca jest przedsiębiorcą będącym osobą fizyczną – imię i nazwisko oraz adres
miejsca zamieszkania;
2) wskazanie, czy działalność szkoleniowa będzie prowadzona w ramach działalności
gospodarczej;
3) określenie zakresu szkolenia, które wnioskodawca zamierza prowadzić, w tym
wskazanie:
a) czy szkolenie ma mieć charakter podstawowy czy uzupełniający,
b) obszaru uprawnień, którego ma dotyczyć szkolenie przewodników turystycznych,
z podaniem zasięgu regionu lub trasy turystycznej dla uprawnień przewodnika
terenowego innych niż obszar całego województwa;
4) wskazanie, czy wpis do rejestru organizatorów szkoleń ma dotyczyć zorganizowania
jednego szkolenia, czy organizowania szkoleń na stałe;
5) wskazanie kierownika szkolenia lub innej osoby upoważnionej do występowania wobec
marszałka województwa w sprawach związanych ze szkoleniem;
6) informację o dotychczasowych szkoleniach prowadzonych przez wnioskodawcę, jeżeli
wnioskodawca prowadził uprzednio szkolenia;
7) opis warunków szkolenia, w tym wskazanie miejsca odbywania wykładów i zajęć
praktycznych, a także określenie miejsca przechowywania dokumentacji szkolenia
i archiwum wydanych dokumentów.
6. Do wniosku wnioskodawca dołącza oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:

10

strony : 1 . [ 2 ] . 3 ... 10 ... 20

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: