Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
projekt przewiduje m.in. możliwość oferowania za pośrednictwem agentów turystycznych usług turystycznych przedsiębiorców zagranicznych pod warunkiem posiadania przez nich oddziału w Polsce; doprecyzowuje, jakie dokumenty mają być przesyłane ministrowi właściwemu do spraw turystyki jako podstawa wpisu do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki; określa europejskie standardy opisu kwalifikacji językowych przewodników i pilotów wycieczek
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2506
- Data wpłynięcia: 2009-11-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń
- data uchwalenia: 2010-04-29
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 106, poz. 672
2506
12)art. 19a otrzymuje brzmienie:
Zmianie uległa redakcja przepisu art. 19a na mocy którego przedsiębiorca występujący
pkt 12
wobec klientów jako agent turystyczny, który w umowach o imprezę turystyczną
„Art. 19a.
Przedsiębiorca występujący wobec klientów jako agent zawieranych z klientami nie wskazuje organizatora turystyki, którego reprezentuje lub
turystyczny, który:
działa bez odpowiedniego umocowania lub zawiera umowy z naruszeniem art. 2 ustawy,
odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy tak, jak organizator
1) w umowach zawieranych z klientami nie wskazuje jednoznacznie turystyki.
właściwego organizatora turystyki, którego reprezentuje, lub
2) zawiera umowy o organizowanie imprez turystycznych na rzecz
przedsiębiorcy zagranicznego nieposiadającego siedziby na terytorium
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - strony
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji
Szwajcarskiej, który nie prowadzi w tym zakresie na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w formie oddziału,
lub
3) działa bez ważnej umowy agencyjnej lub przekracza jej zakres
− odpowiada wobec klienta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
umowy o świadczenie usług turystycznych tak, jak organizator turystyki.”;
Art. 1
13)w art. 20:
Zmiana zakresu zadań osób wykonujących zawód przewodnika turystycznego i
pkt 13
działalność pilota wycieczek, podyktowana jest potrzebą elastycznego kształtowania tych
a) ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:
zadań.
„2. Do zadań przewodnika turystycznego należy oprowadzanie turystów lub Zaproponowano zatem, by wśród zadań przewodnika turystycznego uwzględnić opiekę
nad turystami przy czym zakres tej opieki ma wynikać z umowy zawartej z turystą;
odwiedzających, udzielanie fachowej i aktualnej informacji o kraju, natomiast zadania pilota wycieczek rozszerza się o udzielanie turystom podstawowych
odwiedzanych miejscowościach, obszarach i obiektach, a także sprawowanie informacji praktycznych i krajoznawczych dotyczących odwiedzanego kraju i miejsca, co
stanowi realizację postulatów zgłaszanych przez turystów.
opieki nad turystami lub odwiedzającymi w zakresie wynikającym z
umowy. Sprawowanie tej opieki nie zastępuje obowiązku wykonywania
opieki przez osoby do tego zobowiązane z innego tytułu.
3. Do zadań pilota wycieczek należy czuwanie, w imieniu organizatora
turystyki, nad sposobem świadczenia usług na rzecz klientów, przyjmowanie
od nich zgłoszeń dotyczących związanych z tym uchybień, sprawowanie nad
klientami opieki w zakresie wynikającym z umowy, wskazywanie lokalnych
atrakcji oraz przekazywanie podstawowych informacji dotyczących
12
odwiedzanego kraju i miejsca.”,
b) uchyla
się ust. 4 - 6;
Art. 1
14) w art. 23 uchyla się ust. 2;
Rezygnacja z przedstawiania marszałkowi województwa przez przewodnika
pkt 14
turystycznego i pilota wycieczek zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do
wykonywania tych zawodów ma na celu wyeliminowanie obowiązków informacyjnych
tych grup zawodowych w stosunku do organów administracji z jednoczesnym
przeniesieniem obowiązku sprawdzania tych zaświadczeń na organizatorów turystyki i
pośredników turystycznych, którzy zatrudniają osoby wykonujące te zawody
Art. 1
15) art. 24 otrzymuje brzmienie:
Zastąpienie upoważnienia do prowadzenia szkoleń dla kandydatów na przewodników
pkt 15
turystycznych i pilotów wycieczek mniej restrykcyjną formą reglamentacji tej działalności
tj. obowiązkiem uzyskania wpisu do rejestru organizatorów tych szkoleń, prowadzonego
„Art. 24. 1”……………………………………….”
przez marszałka województwa, stanowi rezygnację z nadmiernie rygorystycznej formy
2. Wpis do rejestru organizatorów szkoleń może dotyczyć zgłoszenia reglamentacji tej działalności; wydanie upoważnienia, w dotychczas obowiązującym
stanie prawnym, musiało być poprzedzone przedłożeniem wielu dokumentów,
przeprowadzenia jednego szkolenia lub szkolenia na stałe.
stanowiących udokumentowanie spełnienia warunków do prowadzenia tych szkoleń;
3. Osoby i jednostki organizacyjne organizujące szkolenia dla kandydatów wprowadzony do ustawy, zastępujący upoważnienie, wpis do rejestru organizatorów tych
szkoleń jest dokonywany przez marszałka województwa wyłącznie na podstawie
na przewodników turystycznych i pilotów wycieczek, są obowiązane:
wniosku o wpis i oświadczenia o spełnianiu warunków prowadzenia szkoleń określonych
1) zapewnić kadrę:
ustawą, bez potrzeby dołączania do wniosku jakichkolwiek dokumentów.
a) wykładowców posiadających wykształcenie wyższe - do
prowadzenia zajęć teoretycznych,
b) instruktorów
posiadających udokumentowaną praktykę w zakresie
wykonywania zadań odpowiednio przewodnika turystycznego lub
pilota wycieczek w wymiarze co najmniej 50 dni w okresie 5 lat
poprzedzających dzień złożenia wniosku o wpis do rejestru
organizatorów szkoleń - do prowadzenia zajęć praktycznych;
2) zapewnić warunki umożliwiające realizację zajęć, w tym także
praktycznych, oraz odpowiednią obsługę biurową wraz z
przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji szkolenia;
3) realizować program szkolenia dla kandydatów na przewodników
turystycznych i pilotów wycieczek, określony w przepisach wydanych
na podstawie art. 34 ust. 1 pkt 4;
13
4) przedstawiać uczestnikom szkoleń wewnętrzny regulamin szkolenia,
określający w szczególności warunki potwierdzania udziału w
zajęciach teoretycznych i praktycznych oraz ich zaliczania.
4. Potwierdzeniem posiadania praktyki, o której mowa w ust. 3 pkt 1 lit. b,
jest zaświadczenie wydane przez organizatora turystyki lub jednostkę
organizacyjną powierzającą zadania odpowiednio przewodnika
turystycznego lub pilota wycieczek.
5. Wniosek o wpis do rejestru organizatorów szkoleń zawiera następujące
dane:
1) nazwę wnioskodawcy, jego siedzibę i adres miejsca zamieszkania, a w
przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą będącym osobą
fizyczną - imię i nazwisko oraz adres miejsca zamieszkania;
2) wskazanie czy działalność szkoleniowa będzie prowadzona w ramach
działalności gospodarczej;
3) określenie zakresu szkolenia, które wnioskodawca zamierza prowadzić,
w tym wskazanie:
a) czy szkolenie ma mieć charakter podstawowy, czy uzupełniający;
b) obszaru uprawnień, którego ma dotyczyć szkolenie przewodników
turystycznych, z podaniem zasięgu regionu lub trasy turystycznej
dla uprawnień przewodnika terenowego innych niż obszar całego
województwa;
4) wskazanie, czy wpis do rejestru organizatorów szkoleń ma dotyczyć
zorganizowania jednego szkolenia czy organizowania szkoleń na stałe;
5) wskazanie kierownika szkolenia lub innej osoby upoważnionej do
występowania wobec marszałka województwa w sprawach związanych
ze szkoleniem;
6) informację o dotychczasowych szkoleniach prowadzonych przez
wnioskodawcę, jeżeli wnioskodawca prowadził uprzednio szkolenia;
7) opis warunków szkolenia, w tym wskazanie miejsca odbywania
wykładów i zajęć praktycznych, a także określenie miejsca
14
przechowywania dokumentacji szkolenia i archiwum wydanych
dokumentów.
6. Do wniosku wnioskodawca dołącza oświadczenie następującej treści:
„Oświadczam, że:
1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru organizatorów szkoleń są
kompletne i zgodne z prawdą;
2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie
organizowania szkoleń dla kandydatów na przewodników
turystycznych i pilotów wycieczek, określone w ustawie z dnia 29
sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.”.
7. Oświadczenie, którym mowa w ust. 6, zawiera:
1) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
2)
podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze
wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.
8. Dokumentem poświadczającym dokonanie wpisu do rejestru
organizatorów szkoleń jest zaświadczenie wydane przez marszałka
województwa.
9. Organizator szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych i
pilotów wycieczek, rozpoczynając szkolenie, pisemnie informuje marszałka
województwa, właściwego dla miejsca odbywania szkolenia, o miejscu i
terminach zajęć.
10. Wpis do rejestru organizatorów szkoleń obejmuje dane, określone w ust.
5, z wyjątkiem adresu miejsca zamieszkania organizatora szkoleń będącego
osobą fizyczną.
11. Rejestr jest jawny.
12. Rejestr jest prowadzony w systemie informatycznym.
13. Na podstawie informacji o dokonanych wpisach do rejestru
organizatorów szkoleń przekazywanych drogą elektroniczną przez
marszałków województw, na stronie internetowej ministra właściwego do
spraw turystyki zamieszcza się Centralny Wykaz Organizatorów Szkoleń dla
15
Kandydatów na Przewodników Turystycznych i Pilotów Wycieczek.”.
Art. 1
16)art. 24a otrzymuje brzmienie:
Zrezygnowano w projekcie z uprawnienia marszałka województwa do kontroli
pkt 16
uprzedniej organizatora szkoleń dokonywanej w dotychczasowym stanie prawnym, przed
wydaniem upoważnienia do szkolenia. Zostały natomiast doprecyzowane uprawnienia
„Art. 24a. 1. Marszałek województwa jest upoważniony do kontroli marszałka województwa do dokonywania kontroli następczej, która może być
organizatorów szkoleń dla kandydatów na przewodników turystycznych i przeprowadzona po uzyskaniu przez organizatora szkoleń wpisu do rejestru;.
pilotów wycieczek w zakresie:
1) zgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w oświadczeniu, o
którym mowa w art. 24 ust. 6;
2) zgodności wykonywanej działalności z uzyskanym wpisem do rejestru
organizatorów szkoleń;
3) przestrzegania warunków szkolenia określonych ustawą.
2.
Kontrola organizatora szkoleń dla kandydatów na przewodników
turystycznych lub pilotów wycieczek obejmuje w szczególności:
1) sprawdzenie dokumentacji szkolenia;
2) ocenę zgodności harmonogramu zajęć z procesem jego realizacji;
3) sprawdzenie zapewnienia odpowiedniej obsługi biurowej wraz z
przechowywaniem i udostępnianiem dokumentacji szkolenia;
4) sprawdzenie zapewnienia warunków umożliwiających realizację zajęć, w
tym także praktycznych.
3. Marszałek województwa, który otrzymał informację o odbywającym się
na jego terenie szkoleniu dla kandydatów na przewodników turystycznych
lub pilotów wycieczek organizowanym przez organizatora szkolenia
wpisanego do rejestru organizatorów szkoleń prowadzonego przez
marszałka innego województwa, ma prawo przeprowadzić kontrolę
organizatora szkolenia w czasie trwania szkolenia.
4.
Kontrola organizatora szkolenia dla kandydatów na przewodników
turystycznych lub pilotów wycieczek odbywa się w obecności kierownika
szkolenia lub osoby upoważnionej do zastępowania kierownika szkolenia.
5. Kontroli, o której mowa w ust. 1, dokonują osoby imiennie upoważnione
16
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2506 › Pobierz plik