eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

- wprowadzenie nowego brzmienia tytułu ustawy;- znowelizowanie przepisów umożliwiających m.in. wprowadzenie płatności bezpośrednich do owoców miękkich (malin i truskawek) przeznaczonych do przetwórstwa;- znowelizowanie przepisów określających maksymalną kwotę pomocy przyznanej rolnikowi oraz warunków uzyskania płatności przez producenta;- znowlizowanie przepisów określających kompetencje między Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencją Rynku Rolnego w zakresie przyjmowania dokumentów od wnioskodawców i innych podmiotów w zakresie zasad przyznawania płatności do upraw roślin energetycznych, a także przepisów ustalających krajowy system kontroli wielkości zbiorów roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego, zarównowykorzystywanych w gospodarstwie jak i dostarczanych pierwszej jednostce przetwórczej albo podmiotowi skupującemu;- znwelizowanie innych przepisów;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 221
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej oraz ustawy o opłacie skarbowej
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 262

221

UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia określonego w art. 45a
ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach (Dz. U. Nr 35, poz. 217
i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr ……, poz. ………), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rynków rolnych został zobowiązany do określenia, w drodze
rozporządzenia, wysokości kar pieniężnych za naruszenia, o których mowa w art.
45a ust. 1 w/w ustawy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2012/2006 z dnia 19 grudnia 2006 r.
zmieniającym i poprawiającym rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 ustanawiające
wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki
rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich
przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)
(Dz. Urz. UE L 384 z 29.12.2006, str. 8) Rzeczpospolita Polska, jako państwo
członkowskie stosujące system jednolitej płatności obszarowej (SAPS), od dnia 1
stycznia 2007 r. została objęta systemem pomocy do upraw roślin energetycznych.
Szczegółowe zasady i warunki przyznania płatności do upraw roślin
energetycznych zostały uregulowane w rozdziale 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr
1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady
stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów
wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania
odłogowanych gruntów do produkcji surowców (Dz. Urz. UE L 345 z 20.11.2004,
str.1, z późn. zm.).
Ustalając wysokość kar należało wziąć pod uwagę art. 45a ust. 2 ustawy, zgodnie
z którym wysokość kary pieniężnej, o której mowa w ust. 1, nie może przekroczyć
kwoty 10 000 złotych.
Zakres regulacji przedmiotowego projektu był dotychczas regulowany przepisami
rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 27 września 2007 r. w
sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenie wymagań w zakresie płatności do
upraw roślin energetycznych (Dz.U. Nr 187, poz.1334), które zostanie uchylone
rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia
2007 r. o płatnościach (Dz. U. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r.
Nr ……, poz. ………).

2
Potrzeba wydania nowych przepisów wynika z konieczności wykonania
upoważnienia w nowym brzmieniu. Zmiana upoważnienia została dokonana w
związku ze zmianą przepisów ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach do
gruntów rolnych i płatności cukrowej. W ustawie zmieniającej zmodyfikowano
upoważnienia dotyczące określenia wysokości kar pieniężnych, w związku z
wejściem w życie nowych regulacji odnośnie wymagań podstawowych, pochodnych i
podporządkowanych, zgodnie z art. 32 rozporządzenia nr 1973/2004. Ponadto,
rozdzielono upoważnienia do określania wysokości kar pieniężnych za naruszenie
przepisów Unii Europejskiej (art. 45 ustawy) od upoważnienia do określania
wysokości kar pieniężnych za naruszenie przepisów krajowych (art.45a ustawy).
Przedmiotowy projekt dotyczy wykonania upoważnienia do określania wysokości kar
pieniężnych za naruszenie przepisów krajowych.
Biorąc pod uwagę wytyczne do upoważnienia ustawowego, wysokość kar
zróżnicowano w zależności od rodzaju naruszeń i społecznej szkodliwości czynu.
Wyższe kary ustalono dla podmiotów gospodarczych, a niższe dla wnioskodawców
(§ 1 projektu).
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia (§ 2 projektu).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie przepisów krajowych do
prawa Unii Europejskiej. W związku z powyższym projekt rozporządzenia nie
podlega procedurze notyfikacji zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23
grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji
norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji
Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgodnie z przepisami ustawy z dnia
7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr
169, poz. 1414).
Projekt rozporządzenia znajduje się w programie prac legislacyjnych.
Ocena skutków regulacji
1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny
Rozporządzenie ma wpływ na sytuację wnioskodawców, podmioty skupujące i
pierwsze jednostki przetwórcze, które przeznaczają rośliny energetyczne na cele
energetyczne.

3

2. Konsultacje społeczne
Projekt zostanie zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi oraz zostanie skierowany do konsultacji społecznych z niżej
wymienionymi organizacjami reprezentującymi rolników:
1) Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”
2)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników i
Organizacji Rolniczych
3) Sekretariat
Rolnictwa
Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
4) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych
„Solidarność”
5) Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej „Solidarni”
6) Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”
7) Krajowy
Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych
8) Krajowy
Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
9) Federacja
Związków Pracodawców – Dzierżawców i Właścicieli
Rolnych

10) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników
11) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej
Polskiej
12) Federacja
Związków Producentów Rolnych

13)
Krajowa Rada Izb Rolniczych

14)
Krajowa Izba Gospodarcza, Komitet Rolnictwa i Obrotu Rolnego
15)
Krajowa Izba Biopaliw

16)
Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projektowane
rozporządzenie nie zwiększy wydatków budżetu.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie bezpośrednio na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki

4
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność
polskiej gospodarki i przedsiębiorczość.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia nie wpłynie na rozwój
regionalny.


02/06si

5
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 28 . [ 29 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: