eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

- wprowadzenie nowego brzmienia tytułu ustawy;- znowelizowanie przepisów umożliwiających m.in. wprowadzenie płatności bezpośrednich do owoców miękkich (malin i truskawek) przeznaczonych do przetwórstwa;- znowelizowanie przepisów określających maksymalną kwotę pomocy przyznanej rolnikowi oraz warunków uzyskania płatności przez producenta;- znowlizowanie przepisów określających kompetencje między Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencją Rynku Rolnego w zakresie przyjmowania dokumentów od wnioskodawców i innych podmiotów w zakresie zasad przyznawania płatności do upraw roślin energetycznych, a także przepisów ustalających krajowy system kontroli wielkości zbiorów roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego, zarównowykorzystywanych w gospodarstwie jak i dostarczanych pierwszej jednostce przetwórczej albo podmiotowi skupującemu;- znwelizowanie innych przepisów;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 221
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej oraz ustawy o opłacie skarbowej
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 262

221

§ 7. 1. Rejestry, o których mowa w § 2 – 6, są prowadzone oddzielnie dla każdej
rośliny energetycznej albo produktu energetycznego.
2. Wpisy do rejestru, potwierdzające przyjęcie i wydanie rośliny energetycznej
lub produktu energetycznego, są dokonywane niezwłocznie po dokonaniu
tych czynności.
3. Wpisy, inne niż wymienione w ust. 2, są dokonywane do 5 dnia każdego
miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie objęte
obowiązkiem wpisu.
§ 8. 1. Rejestry są prowadzone w formie papierowej.
2. Dopuszcza się prowadzenie rejestru w formie elektronicznej przy użyciu
systemu informatycznego zapewniającego wydruk danych na każde żądanie
organu przeprowadzającego kontrolę, za dowolny okres od podjęcia
działalności w zakresie objętym obowiązkiem prowadzeniu rejestru.
§ 9. Traci moc rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia z dnia
23 sierpnia 2007 r. sprawie rejestrów prowadzonych przez wnioskodawców,
podmioty skupujące i jednostki przetwórcze (Dz. U. Nr 164, poz. 1167
i Nr 234, poz. 1724).
§ 10. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 2008 r.

MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI















3


Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia określonego w art. 16
ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach (Dz. U. Nr 35, poz. 217 i
Nr 99 poz. 666 oraz z 2008 r. Nr ..., poz. ...), zgodnie z którym minister właściwy do
spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, jakim
powinny odpowiadać rejestry wnioskodawców, jednostek przetwórczych i podmiotów
skupujących mając na względzie zapewnienie kontroli wykorzystania i przetwarzania
roślin energetycznych na cele energetyczne.
Mając na uwadze rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września
2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w
ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla
rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001,
(WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE)
nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001,
a w szczególności przepisy rozdziału 5 w tytule IV określające zasady pomocy z
tytułu roślin energetycznych, rozporządzenie ma stanowić wypełnienie obowiązków
nałożonych na Państwa Członkowskie przez art. 38 ust.1 rozporządzenia Komisji
(WE) nr 1973/2004 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania
rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia
przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania
odłogowanych gruntów do produkcji surowców.
Artykuły 88 — 92 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003
r. wprowadzają plan pomocy przyznawanej rolnikom uprawiającym rośliny
energetyczne. Obowiązki wnioskodawcy, który nie przetwarza roślin energetycznych
we własnym gospodarstwie, kończą się w momencie dostawy całej ilości zebranego
surowca. Za pomocą rejestrów uzyskuje się informacje o przebiegu procesu
przetwórczego. W procesie tym mogą brać udział maksymalnie pięć podmiotów:
wnioskodawca, podmiot skupujący, pierwsza jednostka przetwórcza, druga jednostka
przetwórcza, oraz ostatnia jednostka przetwórcza.

4
Podmiot skupujący nabywa rośliny energetyczne od wnioskodawcy i zbywa je
do pierwszej jednostki przetwórczej. Pierwsza jednostka przetwórcza nabywa rośliny
energetyczne i przetwarza je na produkt energetyczny pośredni, bądź końcowy.
Produkt pośredni podlega dalszemu przetwarzaniu w drugiej jednostce przetwórczej,
w trakcie procesu przetwórczego możliwe jest powstanie produktu końcowego.
Produkt końcowy uzyskuje ostatnia jednostka przetwórcza. Wnioskodawca
przetwarzający roślinę energetyczną na produkt energetyczny we własnym
gospodarstwie jest również zobowiązany do prowadzenia dokumentacji tego
procesu.
Właściwe organy państw członkowskich, przeprowadzają kontrolę co najmniej
25 % podmiotów skupujących i jednostek przetwórczych mających siedzibę na
terytorium tych państw członkowskich, wybranych na podstawie analizy ryzyka. Takie
kontrole obejmują fizyczne sprawdzenie i kontrolę dokumentów handlowych celem
sprawdzenia spójności między zakupami surowców a wytworzonymi produktami
energetycznymi. Kontrole mają na celu porównanie sumy wartości wszystkich
produktów energetycznych z sumą wartości wszystkich pozostałych produktów
przeznaczonych na inne cele i powstałych w wyniku tego samego procesu
przetwarzania oraz analizę systemu produkcji jednostki przetwórczej.
W związku z powyższym dane zawarte w rejestrach muszą umożliwiać
przeprowadzenie kontroli w takim zakresie.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie 15 marca 2008 r.
Projekt rozporządzenia wdraża przepisy Unii Europejskiej i w związku z tym
jego projekt nie podlegał notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres styczeń – czerwiec 2008 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

5



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny


Projekt rozporządzenie oddziałuje na wnioskodawców, podmioty skupujące
i jednostki przetwórcze przetwarzające rośliny energetyczne.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji


Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi organizacjami
społecznymi:
1)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników


i Organizacji Rolniczych
2) Sekretariat Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
3) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych
,,Solidarność"
4) Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”
5) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej
Polskiej
6) Związek Zawodowy Rolników ,,Ojczyzna”
7) Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych
8) Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
9) Federacja Związków Pracodawców - Dzierżawców i Właścicieli Rolnych
10) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników
11) Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych
12) Krajowa Rada Izb Rolniczych
13) Krajowa Izba Gospodarcza, Komitet Rolnictwa i Obrotu Rolnego
14) Krajowa Izba Biopaliw
15) Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku
16) Związek Zawodowy Rolnictwa ,,Samoobrona”
6
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego


Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy


Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw


Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.

02/07si

7
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: