eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej

- wprowadzenie nowego brzmienia tytułu ustawy;- znowelizowanie przepisów umożliwiających m.in. wprowadzenie płatności bezpośrednich do owoców miękkich (malin i truskawek) przeznaczonych do przetwórstwa;- znowelizowanie przepisów określających maksymalną kwotę pomocy przyznanej rolnikowi oraz warunków uzyskania płatności przez producenta;- znowlizowanie przepisów określających kompetencje między Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencją Rynku Rolnego w zakresie przyjmowania dokumentów od wnioskodawców i innych podmiotów w zakresie zasad przyznawania płatności do upraw roślin energetycznych, a także przepisów ustalających krajowy system kontroli wielkości zbiorów roślin energetycznych, dla których nie określono plonu reprezentatywnego, zarównowykorzystywanych w gospodarstwie jak i dostarczanych pierwszej jednostce przetwórczej albo podmiotowi skupującemu;- znwelizowanie innych przepisów;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 221
  • Data wpłynięcia: 2008-02-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej oraz ustawy o opłacie skarbowej
  • data uchwalenia: 2008-02-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 44, poz. 262

221


Uzasadnienie

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia określonego
w art. 29b ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach (Dz. U. Nr 35,
poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr ..., poz. ...), zgodnie z którym minister
właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, warunki
dokonywania zwrotu całości lub części pomocy do plantacji trwałych, mając na
względzie konieczność zróżnicowania wysokości kwoty odzyskiwanej z tej pomoc w
zależności od rodzaju naruszenia warunków jej przyznawania oraz zabezpieczenie
przed nieuzasadnionym przyznawaniem tej pomocy.
Mając na uwadze rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września
2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w
ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla
rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001,
(WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE)
nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001,
a w szczególności art. 90a, rozporządzenie ma stanowić element stanowiący
wypełnienie możliwości przyznawania przez państwo członkowskie pomocy do
wysokości 50 % kosztów związanych z założeniem trwałych upraw na obszarach
będących przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy z tytułu upraw roślin
energetycznych.
Pomoc do zakładania plantacji upraw trwałych na obszarach będących
przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy z tytułu upraw roślin energetycznych ma
na celu nadanie większego znaczenia trwałym uprawom roślin energetycznych oraz
dostarczyć bodźca, który spowoduje wzrost produkcji tych roślin.
Polska przyjęła narodowe cele wskaźnikowe, które zakładają osiągnięcie 7,5%
udziału energii wytwarzanej w źródłach odnawialnych do 2010 r. W polskich
warunkach uprawy roślin na biomasę stanowią główny czynnik produkcji energii
odnawialnej. Ponadto uprawa roślin energetycznych przyczynia się do wykorzystania
zasobów ludzkich na obszarach wiejskich oraz produkcji energii przyjaznej
środowisku.
W celu zagwarantowania prawidłowego wykorzystania środków na zakładanie
plantacji trwałych upraw na obszarach będących przedmiotem wniosku o przyznanie

3
pomocy z tytułu upraw roślin energetycznych, rozporządzenie określa sankcje za
naruszenie warunków przyznawania tej pomocy.
Ustalając wysokość kary, wzięto pod uwagę, że środki na zakładanie plantacji
upraw trwałych na obszarach będących przedmiotem wniosku o przyznanie pomocy
z tytułu upraw roślin energetycznych nie były do tej pory w Rzeczypospolitej Polskiej
przyznawane, zatem rok 2008 jest pierwszym rokiem, w którym płatność ta została
wdrożona i ma być wypłacana. W związku z powyższym projektodawca uznał, iż
kary, których wysokość uzależniona jest wyłącznie od decyzji prawodawcy
krajowego, nie powinny być zbyt dotkliwe.
Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 15 marca 2008 r.
Jest to korzystne dla rolników, którzy będą składali wnioski o pomoc na zakładanie
plantacji w 2008 r. Wejście w życie rozporządzenia w zaproponowanym terminie nie
narusza zasad demokratycznego państwa prawnego.
Projekt rozporządzenia wdraża przepisy Unii Europejskiej i w związku z tym
jego projekt nie podlega notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia
zostanie zamieszczony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia znajduje się w programie prac legislacyjnych Ministra
Rolnictwa i Rozwoju Wsi na okres styczeń – czerwiec 2008 r.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Podmioty, na które oddziałuje akt normatywny


Projekt rozporządzenie oddziałuje na rolników, którzy otrzymają pomoc na
zakładanie plantacji upraw trwałych na obszarach będących przedmiotem wniosku
o przyznanie pomocy z tytułu upraw roślin energetycznych.

4
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji


Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z następującymi organizacjami
społecznymi:
1)
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych Rolników


i Organizacji Rolniczych
2) Sekretariat Rolnictwa Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
3) Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych
,,Solidarność"
4) Związek Zawodowy Rolników Rzeczpospolitej ,,SOLIDARNI”
5) Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w Rzeczypospolitej
Polskiej
6) Związek Zawodowy Rolników ,,Ojczyzna”
7) Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych
8) Krajowy Związek Plantatorów Buraka Cukrowego
9) Federacja Związków Pracodawców - Dzierżawców i Właścicieli Rolnych
10) Związek Zawodowy Centrum Narodowe Młodych Rolników
11) Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych
12) Krajowa Rada Izb Rolniczych
13) Krajowa Izba Gospodarcza, Komitet Rolnictwa i Obrotu Rolnego
14) Krajowa Izba Biopaliw
15) Krajowe Zrzeszenie Producentów Rzepaku
16) Związek Zawodowy Rolnictwa ,,Samoobrona”


3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorz du terytorialnego


Projekt rozporządzenia nie wpłynie na sektor finansów publicznych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy


Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na rynek pracy.


5
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw


Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.


02/16si


6
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI)
z dnia
w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenie wymagań
w zakresie płatności do upraw roślin energetycznych
oraz płatności do owoców miękkich

Na podstawie="http://www.abc.com.pl/serwis/du/1994/0196.htm"45a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach
(Dz. U. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr ……, poz. ………)
zarządza się, co następuje:

§ 1. Za naruszenia ustawy, o których mowa w:
1) art. 45a ust. 1 pkt 1 lit. a-c i pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o
płatnościach (Dz. U. Nr 35, poz. 217 i Nr 99, poz. 666 oraz z 2008 r. Nr ……,
poz. ………), zwanej dalej „ustawą” - wysokość kary pieniężnej wynosi 1000
złotych;
2) art. 45a ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy - wysokość kary pieniężnej wynosi 2 000
złotych;
3) art. 45a ust. 1 pkt 3 ustawy - wysokość kary pieniężnej wynosi 10 000 złotych;
4) art. 45a ust. 1 pkt 4 - 6 ustawy - wysokość kary pieniężnej wynosi 10 000
złotych.

§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


MINISTER ROLNICTWA I ROZWOJU WSI





1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2
pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 27 . [ 28 ] . 29

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: