eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


85



„Art. 179. 1. Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, z urzędu lub na
wniosek zarządzającego portem lotniczym, w którym występują ograniczenia
dysponowanej powierzchni lub przepustowości:
1) ograniczyć liczbę zezwoleń dla agentów obsługi naziemnej;
2) ograniczyć liczbę użytkowników wykonujących własną obsługę
naziemną.
2. Decyzja administracyjna Prezesa Urzędu, o której mowa w ust. 1, określa rodzaje
usług w poszczególnych kategoriach usług obsługi naziemnej, dla których wprowadza
się ograniczenia ze względu na szczególne przeszkody w zakresie dostępnej
powierzchni lub przepustowości danego portu lotniczego oraz okres obowiązywania
ograniczenia.
3. W przypadku ograniczania liczby zezwoleń w porcie lotniczym, w którym roczna
wielkość ruchu wynosi co najmniej 2.000.000 pasażerów lub 50.000 ton towarów,
Prezes Urzędu nie pó niej niż 3 miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa
w ust. 1 pkt 1, przesyła do Komisji Europejskiej projekt tej decyzji.
4. W przypadku ograniczania liczby użytkowników wykonujących własną obsługę
naziemną w porcie lotniczym, w którym roczna wielkość ruchu wynosi co najmniej
1.000.000 pasażerów lub 25.000 ton towarów, Prezes Urzędu nie pó niej niż 3
miesiące przed dniem wydania decyzji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, przesyła do
Komisji Europejskiej projekt tej decyzji.
5. W przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, Prezes Urzędu wydaje decyzję,
o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem stanowiska Komisji Europejskiej.
6. W przypadku ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu bez zbędnej
zwłoki wydaje decyzję, o której mowa w art. 175 ust. 4e.
7. W przypadku ograniczenia, o którym mowa w ust. 1, wybór podmiotów
wykonujących obsługę naziemną jest dokonywany w drodze konkursu
organizowanego przez:
1) zarządzającego portem lotniczym, jeżeli podobnej usługi nie
świadczy on sam oraz jeżeli nie ma bezpośredniej lub pośredniej
kontroli nad podmiotem wykonującym takie usługi oraz nie posiada
udziałów w żadnym takim podmiocie;



86



2) Prezesa Urzędu po konsultacji z zarządzającym portem lotniczym
i komitetem przewo ników lotniczych użytkujących port lotniczy,
w przypadkach innych niż określone w pkt 1.
8. W przypadku gdy zarządzający w terminie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji,
o której mowa w ust. 1, nie dokona wyboru podmiotu, Prezes Urzędu uchyla tę
decyzję.
9. Zezwolenie, o którym mowa w art. 173 ust. 1 pkt 2, dla przedsiębiorcy wybranego
w drodze konkursu udziela się na okres nie dłuższy niż 7 lat.”;

101) art. 180 otrzymuje brzmienie:

„Art. 180. 1. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego spełniający określone przez
prawo wymagania ma pierwszeństwo w uzyskaniu zezwolenia na obsługę naziemną
w przypadku ograniczenia liczby zezwoleń na podstawie art. 179 ust. 1 pkt 1.
2. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego jest obowiązany umożliwić korzystanie
przez podmioty wykonujące obsługę naziemną na rzecz innych użytkowników oraz
użytkowników wykonujących obsługę własnych rejsów z urządzeń i przestrzeni
lotniska na zasadach niepowodujących dyskryminacji i nieograniczających możliwości
uczciwej konkurencji.
3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego lub inny podmiot dysponujący
elementami scentralizowanej infrastruktury zarządza nią w sposób umożliwiający
korzystanie z niej przez zarządzającego lotniskiem, agentów obsługi naziemnej oraz
użytkowników portu lotniczego.
4. Scentralizowaną infrastrukturę, o której mowa w ust. 3, udostępnia się
z uwzględnieniem:
1) obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriów;
2) zapotrzebowania na usługi obsługi naziemnej oraz zasobów pomieszczeń
i urządzeń;
3) zasady niedyskryminacji i konieczności zapewnienia warunków dla uczciwej
konkurencji.
5. Zezwolenie na wykonywanie usług obsługi naziemnej statków powietrznych,
ładunków, pasażerów i ich bagażu uprawnia do świadczenia usług wykonywanych na



87



określonym w nim lotnisku na rzecz przewo ników lotniczych i innych użytkowników
statków powietrznych.”;

102) uchyla się art. 181;

103) po art. 181 dodaje się art. 181a i 181b w brzmieniu:
„Art. 181a. 1.
Prezes Urzędu może odmówić wydania zezwolenia, o którym mowa
w art. 173 ust.
1 pkt 2, albo zawiesić wydane zezwolenie,
w odniesieniu do przedsiębiorcy pochodzącego z państwa innego niż
państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacja Szwajcarska
lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strona umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, jeżeli państwo to, w zakresie dostępu do rynku
obsługi naziemnej:
1) nie traktuje użytkowników lotniska wykonujących obsługę
naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej w sposób
porównywalny do tego, w jaki Rzeczpospolita Polska traktuje
podmioty pochodzące z tego państwa,
2) nie traktuje użytkowników lotniska wykonujących obsługę
naziemną pochodzących z Rzeczypospolitej Polskiej w sposób
porównywalny do tego, w jaki państwo to traktuje podmioty
własne lub
3) traktuje w sposób uprzywilejowany wykonujących obsługę
naziemną użytkowników lotniska pochodzących z innych państw
trzecich niż podmioty pochodzące z Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Prezes
Urzędu może cofnąć zawieszone zezwolenie, jeżeli w okresie
6 miesięcy od dnia jego zawieszenia nie ustały przesłanki, o których
mowa w ust. 1.
3. O
każdym przypadku zawieszenia zezwolenia i jego cofnięcia Prezes
Urzędu informuje Komisję Europejską.
Art. 181b. 1.
Zarządzający lotniskiem po konsultacji z komitetem przewo ników
portu lotniczego określa każdorazowo warunki konkursu oparte na
obiektywnych, przejrzystych i

niedyskryminacyjnych kryteriach,



88



a następnie przedstawia je Prezesowi Urzędu do zatwierdzenia.
W
przypadku gdy organizatorem konkursu jest Prezes Urzędu,
warunki konkursu są określane przez Prezesa Urzędu po konsultacji
z komitetem przewo ników portu lotniczego oraz zarządzającym
lotniskiem.
2. Zespół przeprowadzający konkurs działa na podstawie regulaminu
określającego w szczególności jego skład, sposób wyboru
przewodniczącego oraz sposób przeprowadzania głosowania.
W
przypadku gdy organizatorem konkursu jest zarządzający
lotniskiem, regulamin zatwierdza Prezes Urzędu.
3. Prezes Urzędu udziela zezwolenia przedsiębiorcy wybranemu
w konkursie na wniosek tego przedsiębiorcy złożony w terminie nie
dłuższym niż określony przez niego w zgłoszeniu o przystąpieniu do
konkursu.”;

104) art. 182 otrzymuje brzmienie:
„Art. 182.
Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy wykaz rodzajów usług w poszczególnych kategoriach,
o których mowa w art. 176,
2) szczegółowe warunki i tryb udzielania zezwoleń na wykonywanie
obsługi naziemnej oraz dokumenty i informacje, jakie powinni
przedstawić ubiegający się o zezwolenia, oraz warunki, jakie musi
spełniać podmiot ubiegający się o zezwolenie,
3) szczegółowe warunki stosowane przy wprowadzaniu ograniczeń,
o których mowa w art. 179 ust. 1 i 3 i art. 181 ust. 1 i 3,
4) szczegółowe warunki i sposób organizowania i przeprowadzania
konkursu, o którym mowa w art. 179 ust. 4 i art. 181 ust. 4
– w przypadku wprowadzenia ograniczeń,
5) szczegółowe warunki udostępniania i korzystania z infrastruktury
lotniska oraz ustalania i pobierania opłat za dostęp do urządzeń
i powierzchni lotniska oraz opłat za użytkowanie scentralizowanej
infrastruktury



89



– mając na uwadze liczbę obsługiwanych, w ciągu roku, w danym porcie
lotniczym pasażerów i ładunków, z uwzględnieniem umów i przepisów
międzynarodowych.”;
105) po art. 186a dodaje się art. 186b – 186e w brzmieniu:
„Art. 186b. 1.
Zadania związane z kontrolą bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym
wykonuje:
1) zarządzający lotniskiem w zakresie kontroli osób, bagażu,
ładunków oraz przesyłek pocztowych:
a) w
związku z przewozem lotniczym,
b) w obszarze przejść ze strefy ogólnodostępnej do strefy
zastrzeżonej lotniska;
2) zarejestrowany agent w rozumieniu rozporządzenia nr
2320/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
16 grudnia 2002 r. ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie
bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 355
z 30.12.2002, Polskie wydanie specjalne, rozdział 7, tom 7,
str. 181), działający przez podlegającą mu specjalistyczną
uzbrojoną formację ochronną, w zakresie określonym
w rozporządzeniu Komisji nr 820/2008/WE z dnia 8 sierpnia
2008 r. ustanawiającym środki w celu wprowadzenia w życie
wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego
(Dz. Urz. UE L 221 z 19.08.2008, str. 8).
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, są wykonywane pod nadzorem
Prezesa Urzędu, który w zakresie wykonywania zadań, o których
mowa w ust. 1 pkt 1, współdziała ze Strażą Graniczną.
3. Straż Graniczna w zakresie współdziałania w nadzorze, o którym
mowa w ust. 2, jest uprawniona do samodzielnego podejmowania
działań, polegających na:
1) obserwowaniu funkcjonowania punktu kontroli bezpieczeństwa;
2) kontrolowaniu liczby pracowników służby ochrony lotniska na
stanowisku kontroli bezpieczeństwa oraz niezwłocznym
sygnalizowaniu zarządzającemu ewentualnych wątpliwości


strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ] . 19 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: