eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


80



„4. Przez osoby zagraniczne, o których mowa w ust. 3 pkt 6, rozumie się osoby
niemające siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i innych państw
członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw
członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.”;

95) w art. 175:
a)
w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) miejsce wykonywania działalności (lotnisko).”,
b) w ust. 2:
– w pkt 1:

lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) wykazujący w sposób wiarygodny, że przedsiębiorca jest w stanie
wypełnić istniejące i prawdopodobne przyszłe zobowiązania
finansowe w okresie 24 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności,”,
– uchyla
się lit. c,
– po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) zatwierdzone sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy, jeżeli
przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą, oraz opinię biegłego
rewidenta, jeżeli obowiązek badania sprawozdania finansowego wynika
z przepisów o rachunkowości;”,
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) projekt zabezpieczenia obsługi ruchu lotniczego, systemu ratownictwa
i ochrony przeciwpożarowej lotniska, osłony meteorologicznej lotnictwa
cywilnego na lotnisku oraz zatwierdzony przez Prezesa Urzędu program
ochrony lotniska przed aktami bezprawnej ingerencji;”,
c)
w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) przedsiębiorca nie rozpoczął działalności objętej zezwoleniem w oznaczonym
terminie albo zaprzestał prowadzenia działalności objętej zezwoleniem;”,

d) po ust. 4d dodaje się ust. 4e w brzmieniu:




81



„4e. W przypadku ograniczenia liczby zezwoleń w danym porcie lotniczym,
Prezes Urzędu cofa lub zmienia zakres zezwolenia, o którym mowa w art. 173
ust. 1 pkt 2, wydanego przedsiębiorcy wykonującemu działalność gospodarczą,
w zakresie wskazanym w decyzji, o której mowa w art. 179 ust. 1.”,

e) ust. 5 – 7 otrzymują brzmienie:
„5. Zezwolenia, o których mowa w art. 173 ust. 1, udziela się na czas oznaczony,
nie krótszy niż 5 lat i nie dłuższy niż 50 lat, z zastrzeżeniem art. 179 ust. 9.
6. W zezwoleniu, o którym mowa w art. 173 ust. 1, określa się:
1) osobę wnioskodawcy, jego adres oraz siedzibę lub miejsce zamieszkania;
2) przedmiot
działalności;
3) strukturę kapitałową przedsiębiorcy – w przypadku zezwolenia na
zarządzanie lotniskiem użytku publicznego;
4) miejsce wykonywania działalności;
5) termin
rozpoczęcia działalności;
6) okres
ważności zezwolenia;
7) szczególne warunki wykonywania działalności.
7. Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w
zakresie zarządzania
lotniskiem użytku publicznego jest obowiązany:
1) zachowywać warunki prowadzenia działalności określone w decyzjach
administracyjnych Prezesa Urzędu;
2) zgłaszać Prezesowi Urzędu zmiany danych zawartych w wydanych przez
Prezesa Urzędu decyzjach administracyjnych dotyczących tego podmiotu;
3) przekazywać do wiadomości Prezesa Urzędu sprawozdanie z działalności
oraz roczne sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy, wraz
z opinią biegłego rewidenta, jeżeli obowiązek sporządzania i poddania
sprawozdania badaniu wynika z przepisów o rachunkowości, a na żądanie
Prezesa Urzędu – inne informacje i dokumenty istotne dla oceny
działalności przedsiębiorstwa w latach następnych;
4) zapewniać użycie właściwego, specjalistycznego sprzętu oraz powierzać
czynności w zakresie prowadzonej działalności osobom posiadającym
odpowiednie kwalifikacje;



82



5) zawiadamiać Prezesa Urzędu o zamierzonym zawieszeniu lub
zakończeniu działalności;
6) umożliwić osobom uprawnionym przeprowadzanie kontroli działalności
jego przedsiębiorstwa;
7) powiadamiać Prezesa Urzędu, z wyprzedzeniem, co najmniej 14 dni,
o zamiarze nabycia akcji lub udziałów, o których mowa w art. 64.”;

96) art. 176 otrzymuje brzmienie:
„Art. 176.
Obsługa naziemna obejmuje następujące kategorie usług wykonywanych
w porcie lotniczym na rzecz przewo ników lotniczych i
innych
użytkowników statków powietrznych, zwanych dalej „użytkownikami”:
1) ogólne
usługi administracyjno-gospodarcze wykonywane w interesie
użytkowników;
2) obsługę pasażerów;
3) obsługę bagażu;
4) obsługę ładunków (towarów i poczty);
5) obsługę płytową;
6) obsługę statków powietrznych;
7) obsługę w zakresie zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo,
smary i inne materiały techniczne;
8) obsługę techniczną i administracyjną statków powietrznych;
9) obsługę administracyjną w zakresie operacji lotniczych i czynności
administracyjne związane z załogą;
10) transport
naziemny;
11) obsługę w zakresie zaopatrzenia pokładowego statków powietrznych
(catering).”;

97) po art. 176 dodaje się art. 176a i 176b w brzmieniu:
„Art. 176a. Prezes Urzędu wydaje zezwolenie na kategorie lub rodzaje usług
w poszczególnych kategoriach, o których mowa w art. 176.
Art. 176b. 1.
Podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej na rzecz osób
trzecich oraz przewo nicy lotniczy wykonujący własną obsługę



83



naziemną statków powietrznych, załóg, pasażerów i ładunku mają
swobodny dostęp do rynku obsługi naziemnej, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Ograniczenia w liczbie podmiotów, o których mowa w ust. 1, może
wprowadzić:
1) w portach lotniczych, w których roczna wielkość ruchu jest
równa lub większa niż 2.000.000 pasażerów lub 50.000 ton
ładunku – Prezes Urzędu;
2) w
pozostałych portach lotniczych – zarządzający lotniskiem.
3. Do
usług obsługi naziemnej, o której mowa w ust. 1, stosuje się
przepisy o ochronie konkurencji i konsumentów, z zastrzeżeniem
przepisów niniejszej ustawy oraz przepisów międzynarodowych.
Przepisów art. 179 – 181 nie stosuje się do portów lotniczych,
o których mowa w ust. 2 pkt 2.
4.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt
2, zarządzający
lotniskiem informuje Prezesa Urzędu o wprowadzonych ogranicze-
niach oraz dokonuje wyboru przedsiębiorcy mającego świadczyć
usługi obsługi naziemnej, na podstawie obiektywnych, przejrzystych
i niedyskryminujących kryteriów.”;

98) w art. 177 w ust. 2:
a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) przewo nik lotniczy posiadający koncesję udzieloną przez właściwy organ
wydający koncesje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o
Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym;”,

b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) przewo nik lotniczy nieposiadający koncesji udzielonej przez właściwy organ
wydający koncesje państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia



84



o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym – jeżeli wynika to z umowy międzynarodowej;”,

c)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) przedsiębiorca, który posiada miejsce stałego pobytu lub siedzibę w państwie
członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) –
stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.”;

99) art. 178 otrzymuje brzmienie:
„Art. 178. 1. W przypadku gdy usługi określone w art. 176 są świadczone w porcie
lotniczym, w którym roczna wielkość ruchu wynosi co najmniej 2.000.000 pasażerów
lub 50.000 ton towarów i usługi te są wykonywane przez zarządzającego lotniskiem,
agenta obsługi naziemnej lub przewo nika lotniczego, są oni obowiązani:
1) prowadzić odrębną rachunkowość dotyczącą działalności w zakresie obsługi
naziemnej od rachunkowości dotyczącej innej działalności;
2) zapewnić odpowiedni poziom usług, a także bezpieczeństwa, ochrony urządzeń,
statków powietrznych, wyposażenia oraz osób, potwierdzony certyfikatem,
o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 4;
3) zapewnić odpowiedni poziom ubezpieczenia oraz ochrony środowiska.
2. W przypadku gdy obsługę naziemną wykonuje zarządzający lotniskiem, jest on
ponadto obowiązany nie subwencjonować działalności związanej z obsługą naziemną
z wpływów, które osiąga z pełnienia funkcji zarządzającego lotniskiem.
3. Sprawdzenie realizacji obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i w ust. 2,
poddawane jest kontroli przez biegłego rewidenta, zatwierdzonego w drodze decyzji
administracyjnej przez Prezesa Urzędu na wniosek podmiotu kontrolowanego.
4. Prezes Urzędu informuje, z odpowiednim wyprzedzeniem, zarządzającego
lotniskiem, agenta obsługi naziemnej lub przewo nika lotniczego, o którym mowa
w ust. 1, o obowiązku przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 3.”;

100) art. 179 otrzymuje brzmienie:


strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 40 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: