eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


56



-pomiarowych nie będzie objęte dotacją z budżetu państwa) jest całkowicie
neutralne dla budżetu państwa.
2. Ocena skutków dla samorządu terytorialnego
W wyniku wprowadzenia przepisów ustawy powinien nastąpić rozwój lotnisk
lokalnych i regionalnych i zwiększenie absorpcji środków unijnych.
3. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje ustawa
1) Minister Infrastruktury,
2) Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
3) instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej,
4) przewo nicy lotniczy,
5)
operatorzy tzw. lotnictwa ogólnego, tj. prywatni operatorzy statków
powietrznych,
6) organizacje obsługi technicznej,
7) organizacje produkujące, projektujące statki powietrzne,
8) zarządzający lotniskami użytku publicznego,
9) podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej.
Z uwagi na charakter regulowanej materii ustawa ma wpływ na podmioty polskie,
z innych państw członkowskich UE oraz państw trzecich, a także na organy władzy
publicznej.
W przepisach ustawy odchodzi się od ograniczeń przy zakładaniu lotnisk użytku
niepublicznego w stosunku do podmiotów pochodzących z innych państw
członkowskich UE.
W celu ułatwienia i rozszerzenia zakresu korzystania z lotnisk użytku
niepublicznego, lądowisk i terenów przygodnych, rozszerza się katalog dostępu do
lotnisk użytku niepublicznego oraz stosownie przekwalifikowuje obecne lądowiska
i inne miejsca przeznaczone do startów i lądowań statków powietrznych.
Przepisy projektu ustawy w zakresie przekazywania danych dotyczących
pasażerów będą oddziaływać na następujące podmioty:
1) przewo ników lotniczych,


57



2) komendantów
właściwych terytorialnie placówek Straży Granicznej,
3) obywateli Rzeczypospolitej Polskiej i cudzoziemców, którzy przekraczają
granicę państwową.
4. Konsultacje
społeczne
Ustawa powstała w ramach prac międzyresortowego Zespołu skupiającego nie
tylko przedstawicieli różnych resortów, ale także przedstawicieli portów lotniczych,
przewo ników krajowych i zagranicznych, stowarzyszeń i innych podmiotów
działających w lotnictwie.
W ustawie w maksymalnym stopniu, w ramach polityki transportowej, starano się
uwzględnić wszystkie zgłaszane wnioski i opinie, z odpowiednim uwzględnieniem
potrzeb tzw. małego lotnictwa.
Projekt ustawy został przekazany do zaopiniowania przez podmioty zrzeszające
przewo ników lotniczych: IATA, Rada Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce
„BARIP”, AOPA POLAND, Aeroklub Polski. Uwagi do projektu zgłosiła Rada
Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce „BARIP”. Uwagi te dotyczyły
doprecyzowania w art. 202a ust. 1 projektu, z uwagi na to, że przepis ten dotyczy
przekroczenia granic zewnętrznych państw członkowskich oraz uściślenia art. 202a
ust. 4 ze względu na to, że coraz więcej przewo ników lotniczych korzysta przy
odprawie pasażerów z firm zewnętrznych. „BARIP” podniósł również, że
przewo nicy lotniczy celem gromadzenia danych pasażerskich dokonują
stosownych ustawień w swoich systemach odpraw z wyprzedzeniem. Jednak nie
jest możliwe dostarczenie danych dla wybranego rejsu, jeżeli nie dokonano
odpowiedniego ustawienia w systemie odpraw na danej trasie w momencie jej
„uruchamiania”. Uwagi te nie zostały uwzględnione w projekcie. Odnosząc się do
ww. uwag, należy zauważyć, że zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 562/2006
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. ustanawiającym
wspólnotowy kodeks zasad regulujących przepływ osób przez granice (kodeks
graniczny Schengen), Straż Graniczna jest organem właściwym do wykonywania
kontroli na granicach zewnętrznych UE. Jednakże do czasu stosowania pełnego
dorobku Schengen przez Rzeczpospolitą Polską jest utrzymana kontrola graniczna
osób przekraczających granice także z państw UE, w tym państw strefy Schengen.

58



Tym samym z chwilą przystąpienia naszego kraju do stosowania całego dorobku
Schengen i zniesienia kontroli granicznej na granicach (w ruchu) między
państwami członkowskimi UE, loty te stracą status lotów międzynarodowych,
a kontrola graniczna przestanie być wykonywana wobec pasażerów tych lotów.
W takiej sytuacji wnioski o przekazanie danych osobowych pasażerów
odbywających loty między państwami strefy Schengen nie będą formułowane.
Odnosząc się do uwagi dotyczącej art. 202a ust. 4 nowelizowanej ustawy, należy
zauważyć, że zgodnie z dyrektywą obowiązek przesyłania danych spoczywa na
przewo nikach, tym samym właściwy komendant placówki może wystąpić
z wnioskiem o przekazanie informacji jedynie do przewo nika, a nie do innego
podmiotu wykonującego czynności odpraw na zlecenie przewo nika. Natomiast
kwestia możliwości dostarczania danych osobowych, z uwagi na stosowany system
odprawy, ma charakter techniczny. System powinien umożliwiać przesyłanie
danych w przypadku wniosku uprawnionego organu.
Część nowelizacji dotycząca wykonania prawa wspólnotowego, które weszło
w życie w 2007 i 2008 r. została skonsultowana z następującymi podmiotami
środowiska lotniczego:
1) Aeroklub Polski,
2) Aviation Security Training Center Sp. z o.o.,
3) CML Centrum Medyczne LIM, Warszawa,
4) CML Główny Ośrodek Badań Lotniczo-Lekarskich Aeroklubu Polskiego we
Wrocławiu,
5) Centrum Medycyny Lotniczej Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Warszawa,
6) EUROLOT S.A.,
7) Exin Sp. z o.o.,
8) GDN Airport Services Sp. z o.o.,
9) Nowy Przewo nik Sp. z o.o.,
10) IATA, Warszawa,
11) Krajowa Rada Lotnictwa,
12) Krajowe Towarzystwo Lotnicze AOPA POLAND,
13) Naczelna Izba Lekarska,
14) Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Główny Ośrodek Badań Lotniczo-

59



-Lekarskich Aeroklubu Polskiego – Wojewódzka Przychodnia Sportowo-
-Lekarska, Wrocław,
15) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice Sp. z o.o.,
16) Międzynarodowy Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy Gdańsk – Trójmiasto Sp. z o.o.,
17) Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach – GTL S.A.,
18) Międzynarodowy Port Lotniczy Poznań – Ławica Sp. z o.o.,
19) Port Lotniczy Wrocław S.A.,
20) Port Lotniczy Szczecin – Goleniów Sp. z o.o.,
21) Port Lotniczy Bydgoszcz,
22) Port Lotniczy Rzeszów – Jasionka,
23) Port Lotniczy Łód – Lublinem,
24) Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
25) GTL LOT Usługi lotniskowe Sp. z o.o.,
26) LOT Catering Sp. z o.o.,
27) LOT Ground Services Sp. z o.o.,
28) Lotnicze Przedsiębiorstwo Usługowe HELISECO Sp. z o.o.,
29) KRK Airport Services Sp. z o.o.,
30) WSK „PZL-Rzeszów” S.A.,
31) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-KALISZ” S.A.,
32) PZL Mielec Sp. z o.o.,
33) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego-Poznań Sp. z o.o.,
34) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-Warszawa II” S.A.,
35) Zakład Narzędziowy„PZL-Mielec” Sp. z o.o.,
36) NSZZ „Solidarność 80” Region Mazowsze K.Z. Nr 25 w P.P. „Porty Lotnicze”,
37) NSZZ „Solidarność” Region Mazowsze K.Z. Nr 2937 w P.P. „Porty Lotnicze”,
38) NSZZ Pracowników Umysłowych P.P. „Porty Lotnicze”,
39) NSZZ „Solidarność”,
40) Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy,
41) OPZZ Konfederacja Pracy,
42) PETROLOT Sp. z o.o.,
43) POZ Airport Services Sp. z o.o.,
44) P.P.H.U. POL TRANS CATERING.
45) PLL LOT S.A.,

60



46) Polska Agencja eglugi Powietrznej,
47) Polskie Centrum Kształcenia Lotniczego,
48) Sky Express Sp. z o.o.,
49) Sky Taxi Sp. z o.o.,
50) Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
51) Warsaw Airport Services Sp. z o.o.,
52) White Eagle Aviation S.A.,
53) WIZZ AIR, Pyrzowice,
54) AIG Polska TU S.A.,
55) TU ALLIANZ Polska S.A.,
56) COMMERCIAL UNION Polska-TU Ogólnych S.A.,
57) GENERALI TU S.A.,
58) Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.,
59) PZU S.A.,
60) TUiR WARTA S.A.,
61) Polskie Towarzystwo Reasekuracji S.A.,
62) Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych,
63) Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej, Warszawa,
64) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL – widnik S.A.,
65) Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego„PZL-Warszawa II” S.A.,
66) Związek Regionalnych Portów Lotniczych,
67) Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego,
68) Związek Zawodowy Naziemnego Personelu Lotniczego,
69) Związek Zawodowy Personelu Pokładowego,
70) Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych,
71) Związek Zawodowy Pilotów Liniowych,
72) Związek Zawodowy Pracowników Lotnictwa Cywilnego,
73) Związek Zawodowy Pracowników PLL LOT S.A.,
74) Związek Zawodowy Pracowników Portu Lotniczego Warszawa – Okęcie,
75) Związek Zawodowy Pracowników PPL, pracowników spółek z udziałem
przedsiębiorstwa i lotnisk niekomunikacyjnych,
76) Związek Zawodowy Pracowników Ruchu Lotniczego,
77) Związek Zawodowy Pracowników Technicznych Ruchu Lotniczego.
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 39 . [ 40 ] . 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: