Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113
75
rozporządzenia nr 1008/2008/WE, aktualne na dzień złożenia wniosku
o koncesję i wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed jego złożeniem;
5) dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów finansowych
określonych w art. 5 rozporządzenia nr 1008/2008/WE:
a) w przypadku wnioskodawcy ubiegającego się o koncesję
uprawniającą do wykonywania przewozów statkiem powietrznym
o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie
miejsc poniżej 20 – dokumentu potwierdzającego posiadanie kapitału
netto w wysokości co najmniej 100 000 euro, a jeżeli kapitał netto ma
wartość niższą – dokumentów określonych w części 1 załącznika I do
rozporządzenia nr 1008/2008/WE,
b) w przypadku wnioskodawcy ubiegającego się o koncesję
uprawniającą do wykonywania przewozów statkiem powietrznym
o maksymalnej masie startowej (MTOM) co najmniej 10 ton lub
o liczbie miejsc co najmniej 20 – plan gospodarczy obejmujący okres
co najmniej 3 lat od dnia rozpoczęcia działalności w zakresie
przewozu lotniczego.”;
89) w art. 167:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Prezes Urzędu wydaje decyzję w sprawie złożonego wniosku nie pó niej niż
w
terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania od wnioskodawcy niezbędnych
dokumentów i informacji.”,
b) w ust. 3 uchyla się pkt 5 i 6;
90) po art. 167 dodaje się art. 167a w brzmieniu:
„Art. 167a. 1. W przypadku, o którym mowa w art. 8 ust. 3 lit. a i b rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, koncesjonariusz jest obowiązany do niezwłocznego przedstawienia
Prezesowi Urzędu koncesji do zatwierdzenia.
76
2. W przypadku gdy przewo nik lotniczy posiadający koncesję, o której mowa w art. 5
ust. 3 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, zamierza rozpocząć działalność przy
wykorzystaniu statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) co
najmniej 10 ton lub o liczbie miejsc co najmniej 20, przedstawia Prezesowi Urzędu
koncesję do zatwierdzenia wraz z wnioskiem o rozszerzenie zakresu koncesji.
3. W przypadku gdy przewo nik posiadający koncesję na wykonywanie działalności
gospodarczej w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem statków powietrznych
o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie miejsc poniżej
20, nie spełnia już wymogów, o których mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia
nr 1008/2008/WE, powiadamia o tym fakcie bez zbędnej zwłoki Prezesa Urzędu,
przedkładając równocześnie koncesję do zatwierdzenia.
4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, koncesję przedstawia się do
zatwierdzenia wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie warunków
wymaganych do uzyskania koncesji.
5. W przypadku zmiany co najmniej jednego elementu wpływającego na sytuację
prawną przewo nika lotniczego, w szczególności w przypadku łączenia lub przejęcia,
Prezes Urzędu może wezwać przewo nika lotniczego do przedstawienia koncesji do
zatwierdzenia.
6. Koncesję uważa się za zatwierdzoną, jeżeli po przeprowadzonej analizie
przedstawionej przez przewo nika dokumentacji, Prezes Urzędu nie cofnie, nie
ograniczy zakresu lub nie zawiesi koncesji przewo nika lotniczego w terminie 30 dni
od dnia potwierdzenia przez Prezesa Urzędu otrzymania pełnej dokumentacji
niezbędnej do zatwierdzenia koncesji. W sprawach szczególnie skomplikowanych
Prezes Urzędu może przedłużyć ten termin o kolejne 30 dni, zawiadamiając o tym
przewo nika.
7. W przypadkach, o których mowa w art. 8 ust. 5 rozporządzenia nr 1008/2008/WE,
Prezes Urzędu może zobowiązać przewo nika do przedstawienia skorygowanego
planu gospodarczego,
obejmującego okres co najmniej 12 miesięcy od dnia
wprowadzenia zmian, jak również danych, o których mowa w załączniku I pkt 2 do
rozporządzenia nr 1008/2008/WE, oprócz informacji przekazanych zgodnie z art. 8
ust. 4 tego rozporządzenia.”;
77
91) art. 171 otrzymuje brzmienie:
„Art. 171. 1. Prezes Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, udziela, odmawia
udzielenia, zmienia, w tym ogranicza przedmiot, zakres lub obszar działalności objętej
koncesją, zawiesza koncesję na określony czas, wydaje koncesję tymczasową oraz cofa
koncesję.
2. Prezes Urzędu może wydać podmiotowi spełniającemu warunki, o których mowa
w art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1008/2008/WE, koncesję tymczasową, po uprzednim
zawieszeniu koncesji na czas ważności koncesji tymczasowej.
3. W celu potwierdzenia spełnienia warunków, o których mowa w art. 9 ust. 1
rozporządzenia nr 1008/2008/WE, przewo nik lotniczy przedstawia Prezesowi Urzędu
program naprawczy potwierdzający realną perspektywę poprawy sytuacji finansowej
przewo nika w okresie, o którym mowa w ust. 4.
4. Koncesja tymczasowa jest wydawana na okres do 12 miesięcy.
5. Po upływie ważności koncesji tymczasowej Prezes Urzędu bez zbędnej zwłoki
stwierdza wygaśnięcie decyzji o zawieszeniu koncesji.
6. W przypadku niewykazania przez przewo nika lotniczego, któremu przyznano
koncesję tymczasową, że spełnia on objęte nią i przepisami prawa warunki, Prezes
Urzędu cofa koncesję.
7. W przypadku określonym w ust. 2 Prezes Urzędu informuje Komisję Europejską
o wydanych decyzjach.”;
92) po art. 171 dodaje się art. 171a i 171b w brzmieniu:
„Art. 171a. 1. Polski przewo nik lotniczy jest obowiązany do przekazywania
Prezesowi Urzędu kopii aktualnego dokumentu potwierdzającego objęcie tego
przewo nika ważnym ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej w zakresie
zgodnym z wymogami umów międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą Polską
oraz ustawy.
2. Kopia dokumentu, o którym mowa w ust. 1, powinna być potwierdzona za zgodność
z oryginałem urzędowo lub notarialnie i przedstawiona każdorazowo nie pó niej niż
ostatniego dnia okresu obowiązywania dotychczasowego ubezpieczenia w tym
zakresie na okres kolejny.
78
3. W przypadku nieprzedstawienia Prezesowi Urzędu kopii dokumentu, o którym
mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wzywa przewo nika do uzupełnienia dokumentacji
w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, a w przypadku nieprzedstawienia jej
w tym terminie, zawiesza koncesję przewo nika lotniczego do czasu dostarczenia kopii
dokumentu, o którym mowa w ust. 1, jednak nie dłużej niż na okres 3 miesięcy.
4. Jeżeli przewo nik lotniczy nie przedstawi kopii dokumentu, o którym mowa
w ust. 1, w okresie, na jaki została zawieszona koncesja, Prezes Urzędu bez zbędnej
zwłoki cofa koncesję.
5. Prezes Urzędu zmienia koncesję z urzędu w zakresie wszystkich zmian
wprowadzonych w certyfikacie przewo nika lotniczego (AOC).
6. Prezes Urzędu cofa albo zawiesza koncesję bez zbędnej zwłoki w przypadku
odpowiednio cofnięcia albo zawieszenia certyfikatu przewo nika lotniczego (AOC).
7. Do przewo ników lotniczych zajmujących się wyłącznie eksploatacją statków
powietrznych o maksymalnej masie startowej (MTOM) poniżej 10 ton lub o liczbie
miejsc pasażerskich poniżej 20, wykonujących regularne przewozy lotnicze lub
których obrót przekracza 3 miliony euro rocznie, stosuje się art. 8 ust. 4 – 6
rozporządzenia nr 1008/2008/WE.
Art. 171b. 1. W przypadku pojawienia się wyra nych oznak problemów finansowych
przewo nika, o których mowa w przepisach dotyczących zawieszenia i cofnięcia
koncesji, zawartych w rozporządzeniu nr 1008/2008/WE, lub w razie otwarcia
postępowania upadłościowego przeciwko przewo nikowi lotniczemu posiadającemu
koncesję wydaną przez Prezesa Urzędu, Prezes Urzędu bez zbędnej zwłoki dokonuje
szczegółowej oceny sytuacji finansowej przewo nika.
2. W celu dokonania oceny sytuacji finansowej przewo nik przedstawia, na żądanie
Prezesa Urzędu, poddane kontroli biegłego rewidenta sprawozdania finansowe oraz
inne dokumenty, o których mowa w załączniku I część 3 do rozporządzenia
nr 1008/2008/WE.
3. Prezes Urzędu zawiesza albo cofa koncesję w przypadkach określonych
w rozporządzeniu nr 1008/2008/WE.”;
93) w art. 173:
a)
w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
79
„2) obsługi naziemnej statków powietrznych, załóg, pasażerów i ładunku,
wykonywanej na rzecz przewo ników lotniczych i innych użytkowników
statków powietrznych.”,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Obowiązek uzyskania zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie
dotyczy przewo ników lotniczych wykonujących własną obsługę naziemną
własnych statków powietrznych, załóg, pasażerów i ładunku.”;
94) w art. 174:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego może uzyskać:
1) organ administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
2) państwowa lub samorządowa jednostka organizacyjna;
3) spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej
lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym.”,
b)
w ust. 3:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) siedziba jego znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym;”,
– w pkt 6 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) w spółce tej przedsiębiorcy niezależni od osób zagranicznych zachowują:
– nie mniej niż 51 % udziałów lub akcji w całkowitym kapitale
założycielskim spółki,
– decydujący wpływ na ilość głosów, skład, decyzje i kontrolę organów
zarządzających spółki, dysponowanie majątkiem spółki oraz na
prowadzenie jej działalności,”,
c) dodaje
się ust. 4 w brzmieniu:
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2113 › Pobierz plik
- 2113-akty-wykonawcze › Pobierz plik
- 2113-001 › Pobierz plik
- 2113-002 › Pobierz plik
- 2113-003 › Pobierz plik
- 2113-004 › Pobierz plik
- 2113-poprawka › Pobierz plik