Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
projekt ustawy dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niezgodność z Konstytucją przepisów dotyczących wypłaty pracownikowi - na podstawie wymiaru zasiłku chorobowego - składników wynagrodzenia, od których pracownik uiścił składkę na ubezpieczenie chorobowe, a które nie są mu wypłacane w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby albo zasiłku chorobowego
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2066
- Data wpłynięcia: 2009-05-15
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- data uchwalenia: 2009-08-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 179, poz. 1383
2066-s
Warszawa, 12 sierpnia 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów
DSPA-140-119(4)/09
Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Przekazuję przyjęte przez Radę Ministrów stanowisko wobec
senackiego projektu ustawy
- o zmianie ustawy o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego
w razie choroby i macierzyństwa (druk nr
2066).
Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Pracy i
Polityki Społecznej do reprezentowania Rządu w tej sprawie w toku prac
parlamentarnych.
(-) Donald Tusk
Stanowisko Rady Ministrów
wobec
senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych
z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (druk nr 2066)
Rada Ministrów wnosi o przyjęcie senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy
o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby
i macierzyństwa.
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa przewiduje zmianę treści art. 41 ust.1
powołanej ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz.267, z późn. zm.)
tak, aby jego brzmienie uwzględniało wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 czerwca
2008r. (sygn. akt. SK 16/06) opublikowanym w dniu 7 lipca 2008 r. w Dzienniku Ustaw
Nr 119, pod pozycją 771.
Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 41 ust. 1 „Przy ustalaniu podstawy
wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników wynagrodzenia, jeżeli
postanowienia układów zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują
zmniejszania ich za okres pobierania zasiłku.”
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że wskazany przepis rozumiany w taki sposób,
że w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się wypłaconych
pracownikowi - w okresie przyjętym do jej ustalenia - składników wynagrodzenia, od których
pracownik ten uiścił składkę na ubezpieczenie chorobowe, a które nie są mu wypłacane
w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby albo
zasiłku chorobowego, jest niezgodny z art. 67 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 Konstytucji
RP.
1
W projekcie zaproponowanym przez Senat RP, art. 41 ust. 1 ma otrzymać następujące
brzmienie:
„1. Przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się składników
wynagrodzenia, do których pracownik zachowuje prawo w okresie pobierania zasiłku,
na podstawie przepisów o wynagrodzeniu lub zawartych układów zbiorowych albo
na podstawie umowy o pracę.”
Rada Ministrów pozytywnie ocenia senacki projekt ustawy i przychyla się do
zaproponowanych zmian ustawy z uwagi na poniższe.
Propozycja Senatu RP, zgodnie z uzasadnieniem projektu, ma na celu wykonanie
obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Wprawdzie wyrok Trybunału Konstytucyjnego nie kwestionuje treści przepisu, a jedynie
jego rozumienie, to jednak problemy powstałe w toku stosowania omawianego orzeczenia
w praktyce powodują konieczność jak najszybszego uregulowania omawianej kwestii.
Zaznaczyć należy, że od dnia publikacji powołanego wyroku Trybunału
Konstytucyjnego, jest on realizowany przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz przez
płatników składek, na których ciąży obowiązek wypłaty świadczeń z ubezpieczenia
chorobowego.
Ponadto należy wskazać, że do Sejmu RP został również skierowany rządowy projekt
ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa (druk nr 2067) regulujący tę samą materię, który w swej treści jest
zbliżony do projektu senackiego.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2066-s › Pobierz plik
- 2066 › Pobierz plik