eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku

projekt dotyczy uregulowania polsko-południowokoreańskich stosunków w zakresie zabezpieczeń społecznych

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1998
  • Data wpłynięcia: 2009-05-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku
  • data uchwalenia: 2009-06-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 127, poz. 1047

1998


Druk nr 1998

Warszawa, 8 maja 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Prezes Rady Ministrów

RM 10-55-09



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Szanowny Panie Marszałku
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy

- o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu
społecznym między Rzecząpospolitą
Polską a Republiką Korei, podpisanej
w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku
.

W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanej regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Z poważaniem

(-) Donald Tusk
Projekt



U S T A W A
z dnia


o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską
a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku

Art. 1.
Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską
a Republiką Korei, podpisanej w Warszawie dnia 25 lutego 2009 roku.

Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



04/32rch
Projekt


W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:


W dniu 25 lutego 2009 roku w Warszawie została podpisana Umowa o zabezpieczeniu
społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Korei, w następującym brzmieniu:

Po zaznajomieniu się z powyższą Umową, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:
– została ona uznana za słuszną zarówno w całości, jak i każde z postanowień w niej
zawartych,
– jest przyjęta, ratyfikowana i potwierdzona,
– będzie niezmiennie zachowywana.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia


PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
04/33rch


U Z A S A D N I E N I E
1.
Potrzeba i cel związania Rzeczpospolitej Polskiej Umową


Prawo do ubezpieczenia społecznego należy do podstawowych praw człowieka.
Realizacji tego prawa służą przede wszystkim krajowe (wewnętrzne) systemy zabezpieczenia
społecznego poszczególnych państw. Jednakże nie zawsze są one w stanie zapewnić pełną
ochronę zabezpieczeniową, szczególnie w odniesieniu do osób zmieniających w czasie swej
aktywności zawodowej miejsce zatrudnienia lub zamieszkania. Dlatego też standardem jest
zawieranie przez państwa dwustronnych lub wielostronnych umów międzynarodowych
z zakresu zabezpieczenia społecznego, które tworzą podstawy koordynacji systemów
funkcjonujących w umawiających się państwach, zapewniając tym samym skuteczną ochronę
swym obywatelom w dziedzinie zabezpieczenia społecznego.
Podstawy prawne dające gwarancję, że zmiana miejsca zatrudnienia lub zamieszkania nie
wpłynie negatywnie na sytuację obywatela w zakresie zabezpieczenia społecznego pozytywnie
oddziałują na budowę zaufania do państwa oraz przyczyniają się do większej aktywności
w zakresie poszukiwania zatrudnienia poza granicami swego państwa. Gwarancje takiej
ochrony już mają polscy obywatele podejmujący zatrudnienie lub przemieszczający się na
terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, Europejskiego Obszaru Gospodarczego
oraz Szwajcarii, a także państw, z którymi łączą Polskę dwustronne umowy z zakresu
zabezpieczenia społecznego. Jednakże gwarancji tych nadal pozbawionych jest wielu polskich
obywateli zamieszkałych lub podejmujących zatrudnienie poza granicami naszego kraju, w tym
zamieszkałych lub zatrudnionych w Republice Korei. Wprawdzie w odniesieniu do tego państwa
trudno precyzyjnie określić liczbę polskich obywateli zamieszkałych w Republice Korei, których
problem braku takiej ochrony dotyczy, to niewątpliwie grupa osób zainteresowana zawarciem
polsko-południowokoreańskiej umowy, szczególnie ze względu na wprowadzenie zasady
sumowania okresów ubezpieczenia, istnieje).
Strona południowokoreańska z dużą aktywnością i zaangażowaniem zabiegała o uregulowanie
wzajemnych polsko-południowokoreańskich stosunków w zakresie zabezpieczenia społecznego.
Sprawa ta m.in. była przedmiotem rozmów Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej

1) Z informacji uzyskanych za pośrednictwem Ambasady RP w Seulu (wg. danych własnych placówki) grupa polskich obywateli
zamieszkałych w Republice Korei kształtuje się na poziomie 150 osób.

i Prezydenta Republiki Korei podczas szczytu ASSEM VI w Helsinkach, gdzie przychylnie
ustosunkowano się do kwestii przyśpieszenia prac nad jej zawarciem.
Rozważając związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową o zabezpieczeniu społecznym
z Republiką Korei należy podkreślić zalety takiego rozwiązania nie tylko w dziedzinie
społecznej, ale także w dziedzinie gospodarczej i ekonomicznej. Republika Korei jest czwartym
partnerem Polski w Azji. Atrakcyjność tego kraju wynika ze stosunkowo wysokiego poziomu
dochodu narodowego i rozwiniętego przemysłu pracującego w oparciu o nowoczesne
technologie produkcji. Wraz ze wzrostem polskiej gospodarki rośnie liczba możliwości
inwestycyjnych dla południowokoreańskiego sektora prywatnego. W ostatnich latach wiele firm
południowokoreańskich zainwestowało swój kapitał w Polsce i istnieje szansa na dalsze
inwestycje, którym – obok czynników typowo ekonomicznych – z pewnością sprzyjałyby także
odpowiednie podstawy prawne w zakresie zabezpieczenia społecznego.
Strona południowokoreańska wyraźnie wskazuje, że jej zainteresowanie zawarciem
umowy o zabezpieczeniu społecznym z Polską wiąże się z planami podjęcia przez firmy
południowokoreańskie inwestycji w Polsce, a tym samym potrzebą delegowania
południowokoreańskich pracowników do pracy w Polsce (dotyczy to głównie delegowania
pracowników wyższego szczebla – kadry zarządzającej).
Obecnie – wobec braku stosownej umowy – za pracowników delegowanych z Polski do
Republiki Korei pracodawca jest zmuszony podwójnie opłacać składki na ubezpieczenia
społeczne, tj. zarówno do systemu polskiego, jak i do systemu południowokoreańskiego. Takie
rozwiązanie oczywiście wpływa na wzrost kosztów pracy. Odpowiednie regulacje umowy
– zgodnie z zasadą stosowania jednego ustawodawstwa w odniesieniu do danej pracy –
eliminowałyby podwójne opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne. Takiego zdania jest
także polskie Ministerstwo Gospodarki, które poproszone o wyrażenie opinii na temat potrzeby
zawarcia polsko-południowokoreańskiej umowy o zabezpieczeniu społecznym z punktu
widzenia gospodarczych interesów Polski uznało, że „zawarcie umowy eliminującej konieczność
podwójnego opłacania składek ubezpieczeniowych mogłoby pozytywnie wpłynąć na decyzje
firm południowokoreańskich podejmujących nowe inwestycje w Polsce oraz ugruntowałoby
przekonanie, że Polska jest przyjaźnie nastawiona do inwestycji napływających z Korei”.
Biorąc pod uwagę opinię Ministerstwa Gospodarki, a także fakt, że południowokoreańskie firmy
faktycznie wykazują wzmożoną aktywność inwestycyjną w Polsce) wydaje się, że zawarcie
z Republiką Korei umowy o zabezpieczeniu społecznym mogłoby pozytywnie wpłynąć na
dalsze tego typu inwestycje. Związanie się umową byłoby więc korzystne nie tylko ze względów

2) Przykładowe firmy koreańskie działające w Polsce: LG Electronics Wrocław Sp. z o.o., Hyundai Motors Poland
Sp. z o.o., Sun Express Corporation Poland, Nordea Bank, LG Display Sp. z o.o., Heesung Electronics Sp. z o.o., Dong Yang
Electronics Sp. z o.o., LG Innotek Poland Sp. z o.o., LG Chem Poland Sp. z o.o., Dongseo Display Poland Sp. z o.o., GAYA
Sp. z o.o., Ambipol Coporation Sp. z o.o., Eurotech Sp. z o.o., KINETIC Co., LTD.

2
strony : [ 1 ] . 2 . 3

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: