eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania

projekt dotyczy możliwości uzyskania kredytu preferencyjnego przez osoby nie pozostające w związku małżeńskim pod warunkiem, że do dnia zawarcia umowy kredytu preferencyjnego nie były one właścicielami lub współwłaścicielami domów mieszkalnych lub lokali mieszkalnych i nie przysługiwało im spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1930
  • Data wpłynięcia: 2009-03-05
  • Uchwalenie: wycofany dnia 10-04-2010

1930


Druk nr 1930

Warszawa, 4 marca 2009 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej



Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:



-
o zmianie ustawy o finansowym
wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania
.


Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego.


(-) Romuald Ajchler; (-) Bartosz Arłukowicz; (-) Tadeusz Iwiński;
(-) Izabela Jaruga-Nowacka; (-) Witold Klepacz;
(-)

Jan Kochanowski;
(-) Krystyna
Łybacka;
(-) Zbigniew
Matuszczak;
(-) Krzysztof
Matyjaszczyk; (-) Henryk Milcarz; (-) Wojciech Olejniczak; (-) Artur
Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Stanisław Rydzoń; (-) Stanisław Stec;
(-) Wiesław Andrzej Szczepański; (-) Janusz Zemke.
Projekt
USTAWA
z dnia ……… ………………..
o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu
własnego mieszkania


Art. 1.
W ustawie z dnia 8 września 2006r. – o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania (Dz. U. Nr 183 poz. 1354 z pó niejszymi zmianami) wprowadza się następujące
zmiany:
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie „Ustawa o finansowym wspieraniu udzielanym przez
państwo w nabywaniu własnego mieszkania”;
2) w art. 3 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Dopłaty mogą być stosowane, jeżeli kredyt preferencyjny został udzielony na
podstawie umowy zawartej z instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania
kredytów przez:
1) oboje małżonków;
2) osobę samotnie wychowującą przynajmniej jedno:
a) małoletnie dziecko,
b) dziecko, bez względu na jego wiek, na które, zgodnie z ustawą z dnia 28
listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139,
poz. 992), jest pobierany zasiłek pielęgnacyjny,
c) dziecko do ukończenia przez nie 25 roku życia, uczące się w szkołach, w
zakładach kształcenia nauczycieli oraz kolegiach pracowników służb
społecznych, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o
systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z pó n. zm.1)), a
także w szkołach wyższych w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. –
Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z pó n. zm.2)),
oraz szkołach wyższych i wyższych seminariach duchownych,
prowadzonych przez Kościół Katolicki, inne kościoły i związki
wyznaniowe na podstawie przepisów o stosunku państwa do Kościoła
Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów o stosunku
państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych;
3) osobę nie pozostającą w związku małżeńskim, inną niż wskazana w pkt 2, jeżeli
do dnia zawarcia umowy kredytu preferencyjnego nie była ona właścicielem lub
współwłaścicielem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz nie
przysługiwało jej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego
przedmiotem był lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny.”;
- zwanych dalej „docelowymi kredytobiorcami”

Art.2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE

We wrześniu 2006 r., Sejm uchwalił ustawę o finansowym wsparciu rodzin w
nabywaniu własnego mieszkania. Ustawa ta przewiduje preferencyjne kredyty mieszkaniowe,
z których skorzystać może tylko oboje małżonków, jak też osoby samotnie wychowujące
przynajmniej jedno małoletnie dziecko, bąd dziecko do 25 roku życia, jeśli kontynuuje
naukę.
Z kredytów tych nie mogą skorzystać osoby samotne lub niezamężne żyjące w nie
zalegalizowanym związku.
W nowelizacji w 2008 roku wprowadzono przepisy, które pozwolą osobom bliskim
być poręczycielami tj. umowa o kredyt preferencyjny będzie mogła być również zawarta
przez inne osoby niż docelowy kredytobiorca. Poprawia to zdolności kredytowe tych którzy
ten kredyt zechcą wziąć.
Jednakże nowelizacja nie rozwiązuje problemu osób samotnych i niezamężnych.
Takie propozycje zawiera przedkładany projekt. Przewiduje on możliwość uzyskania kredytu
preferencyjnego przez osobę nie pozostającą w związku małżeńskim pod warunkiem, iż do
dnia zawarcia umowy kredytu preferencyjnego nie była właścicielem lub współwłaścicielem
domu mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, bąd nie przysługiwało jej spółdzielcze
własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego.
Proponowaną zmianę postuluje wielu ekspertów – banki i deweloperzy. Dziś wielu
Polaków najpierw myśli o wykształceniu, pracy, mieszkaniu a dopiero pó niej o dzieciach i
małżeństwie. Rozszerzenie grupy osób mogących uzyskać kredyt mieszkaniowy miałaby
również pozytywny wpływ na rynek budowlany.
Proponowana poprawka powoduje zmianę nazwy ustawy, która otrzymałaby
brzmienie „Ustawa o finansowym wspieraniu udzielanym przez państwo w nabywaniu
własnego mieszkania”;
Skutki finansowe dla budżetu państwa zależą od wielkości zainteresowania i
udzielonych kredytów. Z jednej strony może bowiem nastąpić wzrost ilości udzielonych
kredytów, a co za tym idzie zwiększone zapotrzebowanie na dopłaty, a z drugiej – wzrost
wpływów do budżetu państwa z tytułu podatków od zwiększonej liczby budowanych
mieszkań i domów w oparciu o kredyt preferencyjny. ródłem finansowania ustawy byłby tak
jak dotychczas Funduszem Dopłat w BGK.
Wydaje się, iż proponowane rozwiązanie miałoby znaczny wpływ na łagodzenie
skutków kryzysu gospodarczego.
Projekt nie został poddany konsultacjom, o których mowa w art. 34 Regulaminu
Sejmu.
Przedmiot projektowanej regulacji jest zgodny z prawem Unii Europejskiej oraz
Konstytucją RP.
Warszawa, 16 marca 2009 r.
BAS-WAL-478/09

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu
własnego mieszkania (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Wiesław
Andrzej Szczepański)



Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze
zmianami) sporządza się następującą opinię:


1. Przedmiot projektu ustawy
Przedstawiony projekt ustawy przewiduje zmianę ustawy z dnia 8
września 2006 r. o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego
mieszkania (Dz. U. Nr 183, poz. 1354, ze zmianami). Zmieniana ustawa określa
zasady stosowania dopłat do oprocentowania kredytów udzielanych na zakup
lokalu mieszkalnego, budowę i zakup domu jednorodzinnego albo wniesienie
wkładu budowlanego do spółdzielni mieszkaniowej. W art. 1 pkt 1 projektu
proponuje się, aby tytułowi ustawy nadać brzmienie: ustawa o finansowym
wspieraniu udzielanym przez państwo w nabywaniu własnego mieszkania.
Artykuł 1 pkt 2 projektu zakłada zmianę art. 3 ust. 1 ustawy, umożliwiającego
stosowanie dopłat w przypadku, gdy kredyt preferencyjny został udzielony na
podstawie umowy zawartej z instytucją ustawowo upoważnioną do udzielania
kredytów przez: a) oboje małżonków, b) osobę samotnie wychowującą dziecko.
Zmiana dotyczy możliwości stosowania dopłaty także w przypadku zawarcia
umowy kredytu preferencyjnego przez osobę niepozostającą w związku
małżeńskim (inną niż osoba samotnie wychowująca dziecko w rozumieniu art. 3
ust. 1 pkt 3 ustawy). Dopłata ma być stosowana, jeżeli do dnia zawarcia umowy
osoba ta nie była właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego
lub lokalu mieszkalnego oraz nie przysługiwało jej spółdzielcze własnościowe
prawo do lokalu, którego przedmiotem był lokal mieszkalny lub dom
jednorodzinny.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.

2

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy

Kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane
prawem Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Prawo Unii Europejskiej nie reguluje kwestii zawartych w przepisach
opiniowanego projektu.

4. Konkluzja
Przedmiot projektu ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu
rodzin w nabywaniu własnego mieszkania nie jest objęty prawem Unii
Europejskiej.


Sporządził: Zespół Prawa Europejskiego i Międzynarodowego

Akceptował:
Dyrektor Biura Analiz Sejmowych


Michał Królikowski



Deskryptory Bazy REX: budownictwo mieszkaniowe, kredyt, projekt ustawy, Unia Europejska

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: