eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt

- znowelizowanie przepisów dotyczących realizacji obowiązku przyjęcia przez Polskę przepisów wykonujących rozporządzenie Komisji UE i dyrektywy Rady UE w zakresie metod identyfikacji koniowatych;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1923
  • Data wpłynięcia: 2009-04-16
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
  • data uchwalenia: 2009-06-25
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 976

1923



na poziomie wspólnotowym. Jednak ich wprowadzenie spowoduje rozbudowę struktury
informatycznej bazy danych służącej do identyfikacji koniowatych, jak również na skutek
wprowadzenia identyfikatorów elektronicznych, spowoduje konieczność ponoszenia kosztów
tych identyfikatorów oraz ich aplikacji. W związku z tym zostaną podniesione koszty
identyfikacji koniowatych, które obecnie są ponoszone przez ich właścicieli. Obecny koszt
identyfikacji konia i wydania dla niego paszportu wynosi 67,80 zł. Natomiast po
wprowadzeniu obowiązku identyfikacji koniowatych za pomocą elektronicznych
identyfikatorów szacuje się, że koszty te wzrosną o ok. 30 – 35 zł. W związku z tym, że
identyfikowanych jest ok. 45 tys. koni rocznie, wzrost kosztów dla całego sektora szacuje się
na ok. 1,3 – 1,5 mln zł. Ponadto podmioty prowadzące identyfikację poniosą koszty
stworzenia i utrzymania centralnej bazy danych koniowatych. Koszty te są szacowane na
kwotę ok. 475 tys. zł rocznie, co w przypadku przeniesienia tych kosztów na posiadaczy
identyfikowanych koniowatych spowoduje wzrost kosztów identyfikacji o dalsze ok. 10 zł za
każdą oznakowaną sztukę.

5. Wpływ projektowanej ustawy na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

6. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt ustawy został przesłany do konsultacji
zainteresowanym związkom hodowców, organizacjom społecznym i związkom branżowym,
w tym: Polskiemu Związkowi Owczarskiemu, Polskiej Federacji Hodowców Bydła
i
Producentów Mleka, Polskiemu Związkowi Hodowców Bydła Mięsnego, Polskiemu
Związkowi Hodowców i Producentów Trzody Chlewnej „POLSUS”, PZHK, Związkowi
Zawodowemu Rolników „Ojczyzna”, Związkowi Zawodowemu Rolnictwa „Samoobrona”,
Krajowemu Związkowi Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych, Krajowej Radzie Izb
Rolniczych, Krajowej Radzie Lekarsko-Weterynaryjnej, Ogólnopolskiemu Związkowi
Zawodowemu Lekarzy Weterynarii Inspekcji Weterynaryjnej, Komisji Krajowej NSZZ
„Solidarność” Pracowników Weterynarii, Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Lekarzy
Weterynarii Wolnej Praktyki, Polskiemu Towarzystwu Nauk Weterynaryjnych,
Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Techników Weterynarii „ESKULAP”, Niezależnemu
13


Samorządowemu Związkowi Zawodowemu Rolników Indywidualnych „Solidarność”,
Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych, Związkowi Zawodowemu Centrum
Narodowe Młodych Rolników, Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych
Rolników i Organizacji Rolniczych oraz Związkowi Zawodowemu Rolników
Rzeczypospolitej „Solidarni”.
Uwagi do projektu ustawy zostały zgłoszone przez Polską Federację Hodowców
Bydła i Producentów Mleka i Polski Związek Hodowców Koni.
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka zgłosiła uwagi bez podania
uzasadnienia, natomiast z analizy treści tych uwag wynikało, że mogły one mieć znaczne
skutki finansowe, w związku z tym nie zostały one uwzględnione.
PZHK wniósł o zmianę art. 14 ust. 4 ustawy w taki sposób, aby uniknąć w przyszłości
przypadków opuszczenia przez matkę siedziby stada przed dokonaniem identyfikacji
źrebięcia, ponieważ źrebię powinno być identyfikowane przed odłączeniem od matki. Uwaga
ta została uwzględniona.
PZHK zwrócił również uwagę, że zgodnie z posiadanymi przez tę organizację
informacjami, średnio nawet 30 – 40 % koni jest nieprzygotowanych do identyfikacji przez
ich posiadaczy. W związku z tym PZHK zgłosił propozycję, aby stworzyć mechanizm, który
pozwoliłby na pokrycie kosztów poniesionych na dojazd do koniowatego w sytuacji, gdy
dokonanie jego identyfikacji nie było możliwe z winy posiadacza, oraz stworzenie
możliwości odstąpienia od dokonania identyfikacji w takim przypadku. Uwaga ta została
uwzględniona.
Projekt ustawy był również konsultowany z Głównym Lekarzem Weterynarii.
W wyniku tych konsultacji wprowadzono drobne korekty w projektowanych przepisach.
Najważniejszą z nich jest rozszerzenie obowiązku wynikającego z przepisu art. 9 ustawy na
podmioty prowadzące rzeźnie (obowiązek zgłoszenia rzeźni kierownikowi biura
powiatowego ARiMR w celu nadania jej numeru). Dzięki temu nastąpi uszczelnienie
systemu, który po proponowanej zmianie będzie obejmował wszystkie podmioty, które mogą
stać się posiadaczami zwierząt. Natomiast nie można było przyjąć wniosku Głównego
Lekarza Weterynarii o objęcie obowiązkiem zgłaszania i nadawania wyżej wymienionych
numerów podmiotów prowadzących miejsca, w których prowadzona jest działalność
w zakresie handlu lub obrotu zwierzętami, ponieważ podmioty organizujące taką działalność
(właściciele lub dzierżawcy targowisk) nie wchodzą w posiadanie zwierząt, które są tam
14


sprzedawane. Zgłoszeniu podlegają natomiast miejsca gromadzenia zwierząt, które są
prowadzone przez podmioty zajmujące się skupem zwierząt.


03/27-kt
15
PROJEKT
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1)
z dnia …………….……………… 2009 r.

w sprawie sposobu przekazywania informacji do centralnej bazy danych

Na podstawie art. 13a ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie
identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281 oraz z 2009 r. Nr ..,
poz. ….) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób przekazywania przez podmioty, o których
mowa w art. 5 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji
zwierząt, zwanej dalej „ustawą”, do centralnej bazy danych informacji, o których mowa w
art. 21 ust. 1 lit. a – f oraz n rozporządzenia Komisji (WE) nr 504/2008 z dnia 6 czerwca
2008 r. wykonującego dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG w odniesieniu do
metod identyfikacji koniowatych (Dz. Urz. UE L 149 z 7.06.2008, str. 3).

§ 2. Informacje, o których mowa w § 1, przekazuje się za pośrednictwem:
1) systemu teleinformatycznego;
2) informatycznych nośników danych.

§ 3. Podmiot prowadzący bazę danych:
1) udostępnia podmiotom, o których mowa w art. 5 ustawy, mo liwość wprowadzania
danych bezpośrednio do centralnej bazy danych, w przypadku korzystania
z systemu teleinformatycznego, lub
2) umieszcza na stronie internetowej formularz słu ący do wprowadzania danych,
które po skopiowaniu na informatyczny nośnik danych oraz po dostarczeniu
nośnika do podmiotu prowadzącego centralną bazę danych będą wprowadzane
bezpośrednio do tej bazy.

§ 4. Za jakość danych wprowadzanych do centralnej bazy danych odpowiada
podmiot, który wprowadza te dane bezpośrednio za pomocą systemu
teleinformatycznego lub podmiot, który umieszcza dane na informatycznych nośnikach
danych.

§ 5. Podmiot prowadzący centralną bazę danych zapewnia podmiotom, o których
mowa w art. 5 ustawy, wgląd do centralnej bazy danych oraz dokonywanie zmian i korekt
danych, które zostały przekazane do tej bazy, z tym, e podmiot mo e zmieniać
i dokonywać korekty jedynie tych danych, które sam przekazał.

§ 6. Rozporządzenie wchodzi w ycie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER ROLNICTWA

I ROZWOJU WSI



1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej – rolnictwo, na podstawie § 1 ust.
2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego
zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: