Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
- znowelizowanie przepisów dotyczących realizacji obowiązku przyjęcia przez Polskę przepisów wykonujących rozporządzenie Komisji UE i dyrektywy Rady UE w zakresie metod identyfikacji koniowatych;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1923
- Data wpłynięcia: 2009-04-16
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt
- data uchwalenia: 2009-06-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 116, poz. 976
1923
Nowe brzmienie art. 21 ustawy (art. 1 pkt 18 projektu ustawy) polega na uchyleniu
możliwości zamawiania kolczyków lub kolczyków oraz duplikatów kolczyków lub
duplikatów koczyków zawierających elektroniczne identyfikatory za pośrednictwem biura
powiatowego ARiMR. Posiadacz zwierzęcia będzie zamawiać kolczyki lub kolczyki
zawierające elektroniczne identyfikatory bezpośrednio u wybranego dostawcy, co znacznie
uprości procedurę zamawiania kolczyków i skróci czas oczekiwania na ich dostawę. Ponadto
pozwoli to na poprawienie konkurencyjności dostawców kolczyków oraz zapobiegnie
ewentualnym sytuacjom mogącym powodować podejrzenia o korupcję, które mogłyby
wystąpić w przypadku zamawiania tych produktów za pośrednictwem pracowników biur
powiatowych ARiMR.
Nowe brzmienie ust. 1 w art. 19 ustawy (art. 1 pkt 15 lit. a projektu ustawy) ma na
celu doprecyzowanie obowiązku zgłaszania urodzenia i oznakowania cielęcia, przed
opuszczeniem przez to zwierzę siedziby stada, w której się urodziło, w terminie 7 dni od dnia
jego urodzenia.
Nowe brzmienie ust. 2 w art. 26 ustawy (art. 1 pkt 21 lit. a projektu ustawy) ma na
celu wskazanie, że laboratoriami właściwymi do przeprowadzania badań jakości kolczyków
i
duplikatów kolczyków zawierających elektroniczne identyfikatory oraz czytników
kolczyków i duplikatów kolczyków zawierających elektroniczne identyfikatory są laboratoria
znajdujące się w wykazie prowadzonym przez Prezesa ARiMR na podstawie art. 32a ust. 5
pkt 2 ustawy zmienianej – w przypadku spełniania wymagań określonych w decyzji Komisji
2006/968 z dnia 15 grudnia 2006 r. wykonującej rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004
w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec
i kóz (Dz. Urz. UE L 401 z 30.12.2006, str. 41, z późn. zm.), lub inne niezależne od
wnioskodawcy laboratoria – w przypadku spełniania wymagań określonych w przepisach
wydanych na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy zmienianej.
Nowe brzmienie pkt 2 w art. 27 ustawy (art. 1 pkt 22 projektu ustawy) stanowi
uzupełnienie dotychczasowych przepisów o kolczyki i duplikaty kolczyków zawierających
elektroniczne identyfikatory oraz czytniki elektronicznych identyfikatorów. Natomiast nowe
brzmienie art. 28 określa, że podstawą do rozwiązania umowy z dostawcą jest dostarczanie
kolczyków i duplikatów kolczyków, kolczyków lub duplikatów kolczyków zawierających
elektroniczne identyfikatory albo czytników elektronicznych identyfikatorów
niespełniających określonych przepisami wymagań, co ma być potwierdzone wynikami badań
przeprowadzonych przez odpowiednie laboratorium. Przepis ten pozwala, w przypadku
8
negatywnego wyniku badania, na obciążenie kontrolowanego dostawcy kosztami tego
badania. W pozostałych przypadkach badanie przeprowadzane będzie na koszt ARiMR.
Dokładne koszty, jakie ARiMR poniesie – zwłaszcza na badanie jakości kolczyków
zawierających elektroniczne identyfikatory oraz ich czytników – będzie można określić
dopiero po nawiązaniu współpracy w tym zakresie między ARiMR i odpowiednim
laboratorium. Obecnie ARiMR prowadzi takie rozmowy z holenderskim laboratorium
IMAG-Wageningen.
Dodanie ust. 3 w art. 29 ustawy (art. 1 pkt 24 projektu ustawy) ma na celu
umożliwienie organom Inspekcji Weterynaryjnej przeprowadzenia kontroli w miejscu
prowadzenia działalności przez podmioty prowadzące rejestry koniowatych,
w zakresie odpowiednio rejestru zwierząt gospodarskich oznakowanych albo rejestrów
koniowatych.
Zmiana brzmienia ust. 3 w art. 30 ustawy (art. 1 pkt 25 projektu ustawy) ma na celu
umożliwienie ARiMR przeprowadzenia kontroli z własnej inicjatywy w siedzibie stada, nie
tylko w przypadku stwierdzenia rozbieżności między danymi zawartymi w rejestrze zwierząt
gospodarskich oznakowanych a informacjami pozyskanymi od posiadaczy zwierząt (tak jak
było to stosowane dotychczas), ale również w innych przypadkach, takich jak np.
niezgłaszanie jakichkolwiek przemieszczeń zwierząt przez posiadaczy, pomimo
zarejestrowania dużego stada.
Zgodnie z dodanym do ustawy art. 32b (art. 1 pkt 27 projektu ustawy) ARiMR oraz
organy Inspekcji Weterynaryjnej będą ze sobą współpracować w zakresie identyfikacji
i rejestracji zwierząt gospodarskich. Dzięki temu możliwa będzie wzajemna weryfikacja
danych dotyczących zwierząt rejestrowanych w różnych systemach oraz weryfikacja danych
dotyczących zwierząt utrzymywanych w siedzibach stad, w stosunku do których zachodzi
podejrzenie naruszenia przepisów. Szczegółowe warunki i sposób współpracy w wyżej
wymienionym zakresie będzie określało porozumienie zawarte między Prezesem ARiMR
a Głównym Lekarzem Weterynarii.
Natomiast dodanie do ustawy art. 32c i 32d (art. 1 pkt 27 projektu ustawy) ma na celu
umożliwienie ARiMR wykorzystania do aktualizacji stanu siedzib stad zwierząt protokołów
z
kontroli, przeprowadzanych corocznie przez Inspekcję Weterynaryjną w związku
z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1082/2003 z dnia 23 czerwca 2003 r.
ustanawiającego szczegółowe zasady w celu wykonania rozporządzenia (WE) nr 1760/2000
9
Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie minimalnego poziomu kontroli
przeprowadzanych w ramach systemu identyfikacji i rejestracji bydła (Dz. Urz. UE L 156
z 25.06.2003, str. 9; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 39, str. 135) oraz
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1505/2006 z dnia 11 października 2006 r. wdrażającego
rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w zakresie minimalnego poziomu kontroli
prowadzonych w związku z identyfikacją i rejestrowaniem owiec i kóz (Dz. Urz. UE L 280
z 12.10.2006, str. 3).
Zmiana przepisu karnego zawartego w art. 33 ust. 1 pkt 6 ustawy (art. 1 pkt 28 lit. b
projektu ustawy) polega na rozszerzeniu jego dotychczasowego brzmienia o kolczyki
i duplikaty kolczyków zawierających elektroniczne identyfikatory.
Dotychczasowa praktyka stosowania przepisów karnych zawartych w ustawie
o
identyfikacji i rejestracji zwierząt wskazuje na konieczność rozszerzenia katalogu
wykroczeń. Dotychczas sankcją objęte było jedynie wprowadzanie do obrotu zwierząt
gospodarskich nieoznakowanych, a w przypadku bydła i koni – niezaopatrzonych
w paszporty lub ich duplikaty. Na przykładzie kontroli w stadach bydła przeprowadzonych
przez Inspekcję Weterynaryjną w 2007 r., w odniesieniu do ok. 5,7 % zwierząt
w kontrolowanych stadach stwierdzono nieprawidłowości w oznakowaniu, a u ok. 1 %
zwierząt nieprawidłowości dotyczące paszportu. Nie ma natomiast danych dotyczących skali
tego zjawiska w handlu i obrocie. Dla lepszej egzekucji przepisów proponuje się dodanie do
katalogu wykroczeń przepisu, w którym sankcją zostanie objęte również nabywanie zwierząt
gospodarskich nieoznakowanych lub niezaopatrzonych w odpowiednie paszporty (art. 1
pkt 28 lit. e projektu ustawy). Dzięki temu nabywcy będą przywiązywać znacznie większą
wagę do tego, aby nabywane przez nich zwierzęta były nie tylko prawidłowo oznakowane, ale
również zaopatrzone w paszporty.
Paszporty koniowatych wydane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów
zachowują ważność. Natomiast z dniem wejścia w życie przepisów projektowanej ustawy
wszystkie paszporty będą wydawane zgodnie z przepisami określonymi w tej ustawie.
W związku z tym nie ma potrzeby wprowadzania przepisów przejściowych w tym zakresie.
Do podmiotu prowadzącego rzeźnię przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy,
który w terminie określonym w art. 4 tej ustawy, nie zgłosił tej rzeźni kierownikowi biura
powiatowego ARiMR w celu nadania jej numeru, stosuje się przepis karny określony
w art. 33 ust. 1 pkt 1 ustawy zmienianej, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
10
Ponadto proponuje się dodać w tytule ustawy zmienianej odnośnik informujący, jakie
akty wspólnotowe ustawa wykonuje bądź wdraża (art. 1 pkt 1 projektu ustawy).
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 lipca 2009 r., gdyż
od tego dnia będą stosowane przepisy rozporządzenia nr 504/2008 (art. 7 projektu ustawy).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337),
projekt ustawy został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od dnia udostępnienia projektu ustawy w Biuletynie Informacji
Publicznej nie zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem ustawy (zgłoszenie
w rozumieniu art. 7 wyżej wymienionej ustawy).
Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
Projektowana ustawa nie podlega procedurze notyfikacji, gdyż nie zawiera norm
krajowych, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U.
Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Projekt ustawy znajduje się w programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
11
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które będzie oddziaływać projektowana ustawa
Projektowana ustawa oddziaływać będzie na podmiot prowadzący księgę dla koni rasy polski
koń zimnokrwisty oraz podmioty prowadzące księgi pozostałych ras koni, ARiMR
odpowiedzialną za funkcjonowanie systemu identyfikacji i rejestracji pozostałych gatunków
zwierząt, Inspekcję Weterynaryjną – odpowiedzialną za sprawowanie kontroli nad systemem
identyfikacji i rejestracji zwierząt, podmioty upoważnione do prowadzenia ksiąg lub
rejestrów albo oceny wartości użytkowej lub hodowlanej bydła, owiec, kóz i świń, posiadaczy
zwierząt gospodarskich oraz właścicieli i posiadaczy koniowatych.
2. Wpływ projektowanej ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektowanej ustawy nie spowoduje dodatkowego obciążenia dla budżetu
państwa. Ewentualne koszty wykonywania kontroli jakości kolczyków, duplikatów
kolczyków, kolczyków lub duplikatów kolczyków zawierających elektroniczne identyfikatory
oraz czytników elektronicznych identyfikatorów zostaną pokryte ze środków własnych
ARiMR. Na ten cel ARiMR zabezpieczyła 20 tys. zł w planie finansowym na 2009 r. Należy
przy tym zaznaczyć, że w przypadku stwierdzenia w wyniku badań zleconych przez ARiMR,
nieodpowiedniej jakości kolczyków lub ich duplikatów, kolczyków lub ich duplikatów
zawierających identyfikatory elektroniczne oraz czytników elektronicznych identyfikatorów
kosztami kontroli Prezes ARiMR może obciążyć kontrolowanego.
3. Wpływ projektowanej ustawy na rynek pracy
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
4. Wpływ projektowanej ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na konkurencyjność
gospodarki w związku z tym, że wprowadzane zmiany są skutkiem wprowadzenia przepisów
12
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1923 › Pobierz plik