eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych

projekt ustawy dotyczy uproszczenia przepisów w zakresie udostępniania w formie elektronicznej - odpłatnie, jak i nieodpłatnie - dzienników urzędowych i zbiorów aktów prawa miejscowego oraz ustanowienia przepisów przejściowych uwzględniających stopień faktycznego przygotowania urzędów obsługujących org. administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego do wykonywania obowiązków w zakresie udostępniania w formie elektronicznej powyższych dokumentów

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1831
  • Data wpłynięcia: 2008-12-11
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
  • data uchwalenia: 2009-09-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 190, poz. 1473

1831


2
3. Wpływ projektu na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego

W 2008 i 2009 r. projektowana regulacja nie wywoła skutków finansowych w zakresie
budżetu Rządowego Centrum Legislacji z uwagi na zaplanowane odpowiednie środki
finansowe w 2008 r. i przewidywane w projekcie ustawy budżetowej na rok 2009 w kwocie
1 272 tys. zł.

Wdrożenie projektu będzie wywoływać skutki finansowe dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

4. Wpływ projektu na rynek pracy

Nie przewiduje się wpływu projektu na rynek pracy.

5. Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw

Wpływ projektu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw, polegać będzie na maksymalnym ułatwieniu dostępu
do dzienników urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez
powiat lub gminę, a także zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów prawnych,
w tym orzeczeń, a tym samym może przyczynić się – do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu
gospodarczego.

6. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny

Nie przewiduje się wpływu projektu na sytuację i rozwój regionalny.

7. Wpływ projektu na system prawny

Wejście w życie projektowanej ustawy powinno przyczynić się do uproszczenia
przepisów dotyczących udostępniania w formie elektronicznej – tak odpłatnie,
jak i nieodpłatnie – zainteresowanym podmiotom dzienników urzędowych oraz zbiorów

3
aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę, a także zawartych w nich
aktów normatywnych i innych aktów prawnych, w tym orzeczeń.

8. Wskazanie źródeł finansowania

ródłem finansowania wdrożenia projektowanej ustawy będzie budżet państwa
i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Na obecnym etapie prac nad projektem ustawy nie jest możliwe jednoznaczne oszacowanie
kosztów, jakie zostaną poniesione przez sektor finansów publicznych w związku
z wprowadzeniem w życie projektowanych zmian. Trudności związane z oceną skutków
finansowych wynikają głównie ze zróżnicowania zaawansowania jednostek samorządu
terytorialnego w wykonaniu ustawowego obowiązku.
Wydawanie dzienników urzędowych w formie elektronicznej docelowo powinno
znacząco wpłynąć na obniżenie kosztów związanych z ogłaszaniem aktów normatywnych
i niektórych innych aktów prawnych dla organów wydających. Większość narzędzi
koniecznych do wydawania dzienników urzędowych w formie elektronicznej jest już
w posiadaniu organów wydających akty prawne, a obowiązek elektronicznej publikacji aktów
normatywnych i niektórych innych aktów prawnych wynika z wcześniejszej nowelizacji
ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych
wprowadzonej ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów
realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.). W związku z wejściem
w życie w dniu 1 stycznia 2009 r. aktu wykonawczego do przedmiotowej ustawy
(rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wymagań
technicznych dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty
prawne, elektronicznej formy dzienników urzędowych oraz środków komunikacji
elektronicznej i informatycznych nośników danych (Dz. U. z 2008 r. Nr 75, poz. 451, z późn.
zm.)), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji udostępnił program Edytor Aktów
Prawnych EDAP umożliwiający przygotowanie aktów prawnych do publikacji w formie
elektronicznej zgodnej z wymogami określonymi w wyżej wymienionym rozporządzeniu.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że konieczność nabycia nowych narzędzi
elektronicznych, np. bezpiecznego podpisu elektronicznego czy nowoczesnych środków
komunikacji elektronicznej, nie wynika wyłącznie z przedmiotowej nowelizacji, lecz jest
konsekwencją postępu technologicznego, który ma miejsce na każdym polu działalności
administracji rządowej, jak i samorządowej.
Projekt

ROZPORZ DZENIE
MINISTRA SPRAW WEWN TRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia
w sprawie wymagań technicznych dokumentów elektronicznych zawieraj cych akty
normatywne i inne akty prawne, elektronicznej formy dzienników urz dowych oraz
środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych
(Dz. U. z dnia r.)
Na podstawie art. 15 ust. 5, art. 20a ust. 2 oraz art. 28b ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o
ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 68,
poz. 449) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa wymagania techniczne:

1) dokumentów elektronicznych zawierających akty normatywne i inne akty prawne,
doręczanych do ogłoszenia w dziennikach urzędowych;
2) elektronicznej formy dzienników urzędowych;
3) środków komunikacji elektronicznej i informatycznych nośników danych używanych do
udostępniania dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych
przez powiat lub gminę albo zawartych w nich aktów normatywnych i innych aktów
prawnych.
§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawę z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych
innych aktów prawnych;
2) ustawa o informatyzacji - ustawę z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12,
poz. 65 i Nr 73, poz. 501);
3) ustawa o podpisie elektronicznym - ustawę z dnia 18 września 2001 r. o podpisie
elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.2));
4) rozporządzenie w sprawie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych -
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 października 2005 r. w sprawie minimalnych
wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. Nr 212, poz. 1766);
5) kwalifikowany certyfikat - kwalifikowany certyfikat w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy o
podpisie elektronicznym;
6) bezpieczny podpis elektroniczny - bezpieczny podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 2
ustawy o podpisie elektronicznym;
7) środki komunikacji elektronicznej - środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2
pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144,
poz. 1204, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331);
8) informatyczny nośnik danych - informatyczny nośnik danych w rozumieniu art. 3 pkt 1
ustawy o informatyzacji;
1
9) system teleinformatyczny - system teleinformatyczny w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z
dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
10) akty podlegające ogłaszaniu - akty normatywne podlegające ogłaszaniu i inne akty prawne w
rozumieniu ustawy, podlegające na jej podstawie ogłaszaniu;
11) podmiotowa strona Biuletynu Informacji Publicznej - strona własna podmiotu, o której
mowa w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz. U. Nr 112, poz. 1198, z późn. zm.3));
12) dokument elektroniczny - dokument elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy o
informatyzacji;
13) centralne repozytorium wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych - centralne
repozytorium wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych na podstawie § 3 ust. 4
rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 2006 r. w
sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz. U. Nr
227, poz. 1664);
14) formaty i standardy - formaty i standardy w rozumieniu rozporządzenia w sprawie
minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych;
15) PDF – format plików PDF (Portable Document Format) generowany w sposób
umożliwiający przeszukiwanie tekstu dokumentu i jego wydruk.
§ 3. 1. Dokumenty elektroniczne zawierające akty podlegające ogłoszeniu sporządza się w
formacie XML zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, wraz z załącznikami opatruje się bezpiecznym
podpisem elektronicznym organu, który podpisał akt, oraz oznacza czasem. Podpis ten
weryfikuje się za pomocą kwalifikowanego certyfikatu sporządzonego w strukturach fizycznych
dokumentu w formacie XML i oznacza czasem, zgodnie ze specyfikacją techniczną formatu
podpisu określoną w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§ 4. 1. Akty podlegające ogłaszaniu są zapisywane jako teksty strukturalne (w formacie
XML) przedstawiające w sformalizowany sposób budowę aktu prawnego, niezależną od sposobu
jego prezentacji, w szczególności sposobu wyświetlania i drukowania.
2. Wśród znaczników XML aktów podlegających ogłaszaniu znajdują się mechanizmy do
przedstawienia:
1) struktury aktu prawnego, w szczególności podziału na jednostki redakcyjne i ich
systematyzacji;
2) zawartości tekstowej poszczególnych jednostek systematyzacyjnych i ich nazw, o ile są
tytułowane;
3) odnośników;
4) włączonych w treść aktu elementów zewnętrznych przechowywanych w osobnych
dokumentach, w szczególności: obrazów, znaków graficznych, map, wykresów, których
jakość prezentacji nie pozostawia wątpliwości co do ich zawartości;
5) oznaczeń definicji w rozumieniu § 150 ust. 1 załącznika do rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U. Nr
100, poz. 908).
3. Mechanizmy do przedstawienia włączonych w treść aktu elementów zewnętrznych, o
których mowa w ust. 2 pkt 4, przyjmują postać adresów względnych wobec dokumentów
zawierających akty podlegające ogłaszaniu.
4.
Sposób tworzenia jednolitych identyfikatorów aktów normatywnych i dzienników
2
urzędowych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji zamieszcza w centralnym repozytorium
wzorów pism w formie dokumentów elektronicznych, o którym mowa w § 3 ust. 4
rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 listopada 2006 r. w
sprawie sporządzania i doręczania pism w formie dokumentów elektronicznych (Dz.U. Nr 227,
poz. 1664) wzory dokumentów elektronicznych zawierających akty podlegające ogłaszaniu
zgodnie z wymaganiami ust. 1 – 4.”
§ 5. 1. Akty podlegające ogłaszaniu w dziennikach urzędowych, zbiory aktów prawa
miejscowego stanowione przez powiat lub gminę:
1) ogłasza się w formatach XML i PDF na podstawie dokumentu XML;
2) udostępnia się na podmiotowych stronach Biuletynu Informacji Publicznej organów i
podmiotów upoważnionych do ich ogłaszania, w standardzie języka znaczników
formatujących strony WWW, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie minimalnych wymagań
dla systemów teleinformatycznych.
2. Organy i podmioty upoważnione do wydawania aktów podlegających ogłaszaniu w
dziennikach urzędowych oraz zbiorów aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub
gminę niebędące organami upoważnionymi do ich ogłaszania udostępniają na podmiotowych
stronach Biuletynu Informacji Publicznej jednolite identyfikatory aktów ogłaszanych, o których
mowa w ust. 1 pkt 1, zawierające wydane przez nie akty podlegające ogłoszeniu w dziennikach
urzędowych oraz zbiory aktów prawa miejscowego stanowione przez powiat lub gminę.
§ 6. Strukturę elektronicznego dziennika urzędowego określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 7. 1. Autentyczność i integralność dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa
miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę są zapewnione bezpiecznym podpisem
elektronicznym upoważnionej osoby, weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu
lub przez zastosowanie technik kryptograficznych systemu teleinformatycznego organu
publikującego.
2. Dzienniki urzędowe w formacie XML podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym
przez system teleinformatyczny organu publikującego są oznakowane czasem określanym na
podstawie przepisów ustawy z dnia 10 grudnia 2003 r. o czasie urzędowym na obszarze
Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 144).
3. Oznaczenia i podpisy aktów normatywnych sporządza się w strukturach fizycznych
zgodnie ze specyfikacją techniczną formatu podpisu określoną w załączniku nr 2 do
rozporządzenia.
4. Organ upoważniony do ogłaszania dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa
miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę oraz innych aktów podlegających ogłaszaniu
w postaci dokumentów elektronicznych udostępnia na podmiotowej stronie Biuletynu Informacji
Publicznej dane (certyfikaty) i aplikację służącą do weryfikacji oznaczeń i podpisów
elektronicznych organów upoważnionych do podpisywania dzienników urzędowych, zbiorów
prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę oraz innych aktów podlegających
ogłaszaniu.
§ 8. Do udostępniania dzienników urzędowych, zbiorów aktów prawa miejscowego
stanowionych przez powiat lub gminę oraz innych aktów podlegających ogłoszeniu są używane:
3
strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 . 6

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: