Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 180
- Data wpłynięcia: 2008-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- data uchwalenia: 2008-03-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 386
180
3. Urząd Przewodniczącego Parlamentarnego Komitetu Współpracy obejmują kolejno
Parlament Europejski i Parlament tadżycki zgodnie z zasadami określonymi w regulaminie
wewnętrznym Komitetu.
ARTYKUŁ 84
Parlamentarny Komitet Współpracy może zwrócić się z wnioskiem o dostarczenie wszelkich
istotnych i użytecznych informacji dotyczących wykonania niniejszej Umowy do Rady Współpracy,
która dostarcza Komitetowi wnioskowane informacje.
Parlamentarny Komitet Współpracy jest powiadamiany o zaleceniach Rady Współpracy.
Parlamentarny Komitet Współpracy może kierować zalecenia do Rady Współpracy.
ARTYKUŁ 85
1. W
zakresie
obowiązywania niniejszej Umowy, każda ze Stron zobowiązuje się zapewnić, na
warunkach nie stanowiących dyskryminacji w porównaniu z własnymi obywatelami, osobom
fizycznym i prawnym drugiej Strony dostęp do swoich właściwych sądów i organów
administracyjnych, w celu dochodzenia swoich praw osobistych i majątkowych, w tym praw
własności intelektualnej, przemysłowej i handlowej.
CE/TJ/pl 82
2.
W granicach swoich uprawnie i kompetencji, Strony:
- wspierają rozstrzyganie w drodze arbitrażu sporów wynikających z transakcji handlowych i
dotyczących współpracy zawartych przez podmioty gospodarcze Wspólnoty i Republiki
Tadżykistanu;
- ustalają, że w przypadku, gdy spór skierowany jest do rozstrzygnięcia na drodze arbitrażu,
każda Strona sporu może wybrać własnego arbitra, posiadającego dowolne obywatelstwo, z
wyjątkiem przypadku, gdy procedury stosowane przez organ arbitrażowy wybrany przez
Strony stanowią inaczej, oraz, że trzeci arbiter lub jedyny arbiter może być obywatelem
pa stwa trzeciego;
- zalecają swoim podmiotom gospodarczym wybór prawa właściwego dla ich umów, za
obopólną zgodą;
- popierają odwoływanie się do zasad postępowania arbitrażowego opracowanych przez
Komisję Narodów Zjednoczonych do spraw Międzynarodowego Prawa Handlowego
(Uncitral), oraz do arbitrażu w jakimkolwiek organie pa stw sygnatariuszy Konwencji o
uznawaniu i wykonywaniu zagranicznych orzecze arbitrażowych, podpisanej w Nowym
Jorku dnia 10 czerwca 1958 roku.
CE/TJ/pl 83
ARTYKUŁ 86
adne postanowienie niniejszej Umowy nie stanowi przeszkody dla przyjmowania, w zakresie
przysługujących każdej ze Stron uprawnie i kompetencji, środków, które:
a) uważane są za niezbędne w celu zapobiegania ujawnianiu informacji, które narusza jej
podstawowe interesy w zakresie bezpiecze stwa;
b) odnoszą się do produkcji lub handlu bronią, amunicją lub sprzętem wojskowym, lub też do
prowadzonych bada , rozwoju i produkcji, niezbędnych do celów obronności, o ile środki te
nie naruszają warunków konkurencji w zakresie produktów nieprzeznaczonych na cele ściśle
wojskowe;
c) uważane są za istotne w celu zapewnienia bezpiecze stwa w przypadku poważnych
niepokojów wewnętrznych, mogących zakłócić porządek publiczny, w czasie wojny lub
poważnego napięcia na arenie międzynarodowej, grożącego wybuchem wojny, lub w celu
wywiązania się z zobowiąza , jakie Strona przyjęła, aby zapewnić utrzymanie pokoju i
bezpiecze stwa międzynarodowego;
d) uważane są za konieczne ze względu na wywiązywanie się ze swoich obowiązków i
zapewnienie międzynarodowych w zakresie kontroli towarów i technologii przemysłowych
podwójnego zastosowania.
CE/TJ/pl 84
ARTYKUŁ 87
1.
W dziedzinach objętych niniejszą Umową oraz nie naruszając jakichkolwiek zawartych w niej
postanowie szczególnych:
-
uregulowania stosowane przez Republikę Tadżykistanu w stosunku do Wspólnoty nie mogą
prowadzić do powstania jakiejkolwiek dyskryminacji między Pa stwami Członkowskimi, ich
obywatelami lub przedsiębiorstwami,
-
uregulowania stosowane przez Wspólnotę w odniesieniu do Republiki Tadżykistanu nie mogą
prowadzić do powstania jakiejkolwiek dyskryminacji obywateli Republiki Tadżykistanu lub
jej przedsiębiorstw.
2. Postanowienia
ustępu 1 pozostają bez uszczerbku dla przysługującego Stronom prawa do
stosowania stosownych przepisów ich ustawodawstwa podatkowego dotyczącego podatników,
którzy nie znajdują się w identycznej sytuacji ze względu na miejsce zamieszkania.
ARTYKUŁ 88
1. Każda ze Stron może zwracać się do Rady Współpracy w sprawie jakiegokolwiek sporu
dotyczącego stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy.
2. Rada
Współpracy może rozstrzygać spory poprzez wydanie zalecenia.
CE/TJ/pl 85
3.
W przypadku, gdy nie jest możliwe rozstrzygnięcie sporu zgodnie z ust. 2 niniejszego
artykułu, Strona może powiadomić drugą Stronę o wyznaczeniu rozjemcy; druga Strona jest wtedy
zobowiązana do wyznaczenia drugiego rozjemcy w terminie dwóch miesięcy. Do celów
zastosowania wymienionej procedury Wspólnota i Pa stwa Członkowskie są uważane w sporze za
jedną stronę.
Rada Współpracy wyznacza trzeciego rozjemcę.
Rozjemcy przyjmują zalecenia większością głosów. Zalecenia te nie są wiążące dla Stron.
ARTYKUŁ 89
Na wniosek jednej ze Stron, zgadzają się one prowadzić konsultacje w trybie pilnym odpowiednią
drogą, aby zbadać wszelkie kwestie związane z interpretacją lub wykonaniem niniejszej Umowy
oraz innymi istotnymi aspektami ich wzajemnych stosunków.
Postanowienia niniejszego artykułu w żaden sposób nie wpływają na postanowienia art. 12, 88 i 94
i pozostają bez uszczerbku dla nich.
Rada Współpracy może ustalić regulamin określający procedurę rozstrzygania sporów.
CE/TJ/pl 86
Dokumenty związane z tym projektem:
- 180 › Pobierz plik