Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- wyrażenie przez Sejm zgody na dokonanie przez Prezydenta RP ratyfikacji ww. dokumentu;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 180
- Data wpłynięcia: 2008-01-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o ratyfikacji Umowy o partnerstwie i współpracy ustanawiającej partnerstwo między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Tadżykistanu, z drugiej strony, sporządzonej w Luksemburgu dnia 11 października 2004 r.
- data uchwalenia: 2008-03-12
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 62, poz. 386
180
Współpraca w wyżej wymienionych dziedzinach polegać będzie na wzajemnych konsultacjach i
ściśle powiązanych wspólnych działaniach. Obejmuje ona dostarczenie pomocy technicznej i
administracyjnej, w szczególności w następujących obszarach:
- opracowania
krajowego
ustawodawstwa w dziedzinie zapobiegania przestępstwom,
-
tworzenie centrów informacyjnych,
- poprawa
skuteczności instytucji zaangażowanych w zapobieganie przestępstwom,
-
szkolenia personelu oraz rozwoju infrastruktury badawczej,
-
opracowania akceptowanych przez obie Strony środków w walce z przestępczością.
ARTYKUŁ 68
Pranie pieniędzy
1. Strony
są zgodne co do konieczności podejmowania wysiłków i współpracy w celu
uniemożliwienia wykorzystywania ich systemów finansowych do prania korzyści pochodzących z
działalności przestępczej, w szczególności z handlu narkotykami.
2. Współpraca w tym zakresie obejmuje pomoc administracyjną i techniczną w celu ustalenia
właściwych norm w zakresie zwalczania prania pieniędzy, które odpowiadają normom przyjętym w
tym obszarze przez Wspólnotę i fora międzynarodowe działające w tej dziedzinie, w szczególności
Grupę Roboczą do spraw Finansowych (FATF).
CE/TJ/pl 72
ARTYKUŁ 69
Walka z narkotykami
W ramach swoich uprawnie i kompetencji Strony współpracują, w celu zwiększenia skuteczności
stosowania polityki i środków skierowanych przeciwko produkcji, rozprowadzaniu i sprzedaży
środków odurzających i substancji psychotropowych, w tym zapobiegania wykorzystaniu
chemikaliów służących do ich produkcji, oraz zapobiegania narkomanii i zmniejszania popytu na
narkotyki. Jeżeli chodzi o kontrole prekursorów chemicznych i innych podstawowych substancji
wykorzystywanych do celów nielegalnej produkcji środków odurzających i substancji
psychotropowych, współpraca ta opiera się na normach przyjętych przez Wspólnotę i odpowiednie
organy międzynarodowe takie jak Chemical Action Task Force (CATF). Współpraca w tej dziedzinie
oparta jest na wzajemnych konsultacjach i ścisłej koordynacji między Stronami w zakresie celów i
środków dotyczących poszczególnych dziedzin związanych z walką z narkotykami.
ARTYKUŁ 70
Współpraca w dziedzinie kontroli imigracji
1.
Strony ponownie podkreślają znaczenie wspólnej kontroli ruchów migracyjnych między ich
terytoriami. W celu wzmocnienia współpracy Strony podejmą dialog obejmujący wszystkie
zagadnienia migracji, w tym nielegalną imigrację i handel ludźmi jak również możliwość włączenia
zagadnie migracji do krajowych strategii rozwoju społeczno - ekonomicznego krajów pochodzenia
migrantów.
CE/TJ/pl 73
2.
Współpraca opierać się będzie na dokonanej w ramach wzajemnych konsultacji Stron ocenie
specyficznych potrzeb i prowadzona będzie zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi
i krajowymi. Dotyczyć będzie ona w szczególności:
a)
pierwotnych przyczyn migracji;
b)
opracowywania oraz wdrażania przepisów i praktyk na szczeblu krajowym w zakresie
ochrony międzynarodowej, w celu wykonania postanowie Konwencji genewskiej z 1951
roku o statusie uchodźcy oraz załączonego do niej protokołu z 1967 roku, jak również
każdego innego porozumienia mającego zastosowanie na szczeblu regionalnym lub
międzynarodowym w celu zagwarantowania przestrzegania zasady nieodmawiania prawa
wjazdu;
c)
zasad przyjmowania, a także praw i statusu osób przyjmowanych, równego traktowania i
integracji przebywających legalnie cudzoziemców, ich edukacji i kształcenia oraz środków
zwalczania rasizmu i ksenofobii;
d)
opracowywania skutecznej polityki zapobiegania nielegalnej imigracji i handlowi ludźmi, w
tym bada nad sposobami zwalczania zorganizowanych grup przestępczych przemytników i
handlarzy oraz ochrony ofiar tego typu handlu;
e)
kwestii powrotu osób przebywających nielegalnie na terytorium któregokolwiek z pa stw w
warunkach poszanowania ludzkiej godności, w tym zachęcania do dobrowolengo powrotu,
oraz ich readmisji zgodnie z ust. 3;
f)
zagadnie polityki wizowej, w odniesieniu do kwestii leżących we wspólnym interesie Stron;
CE/TJ/pl 74
g)
zagadnie kontroli granic, w szczególności w odniesieniu do organizacji, kształcenia,
sprawdzonych praktycznie metod i wszelkich innych środków operacyjnych w terenie oraz, w
stosownych przypadkach, wyposażenia, przy uwzględnieniu możliwego obustronnego
wykorzystania takiego wyposażenia.
3.
W ramach współpracy mającej na celu zapobieganie i kontrolę nielegalnej imigracji, Strony
zgadzają na readmisję swoich nielegalnych imigrantów. W tym celu:
–
Republika Tadżykistanu wyraża zgodę na readmisję swoich obywateli przebywających
nielegalnie na terytorium któregokolwiek z Pa stw Członkowskich Unii Europejskiej, na jego
wniosek, bez żadnych dodatkowych formalności;
oraz
–
każde z Pa stw Członkowskich wyraża zgodę na readmisję swoich obywateli przebywających
nielegalnie na terytorium Republiki Tadżykistanu, na jej wniosek, bez żadnych dodatkowych
formalności.
Pa stwa Członkowskie Unii Europejskiej oraz Republika Tadżykistanu zapewnią swoim
obywatelom odpowiednie do tego celu dokumenty tożsamości.
Strony zgadzają się aby, w przypadku jeśli jedna ze Stron wystąpi z takim wnioskiem, zostało
podpisane w jak najkrótszym czasie porozumienie regulujące szczególne obowiązki Republiki
Tadżykistanu i Pa stw Członkowskich Wspólnoty Europejskiej w zakresie readmisji, zawierające
zobowiązanie do dokonania readmisji obywateli innych krajów i bezpa stwowców.
Dla tych celów, przez „Strony” rozumie się Wspólnotę Europejską, każde z jej Pa stw
Członkowskich oraz Republikę Tadżykistanu.
CE/TJ/pl 75
ARTYKUŁ 71
Walka z terroryzmem
Strony ponownie podkreślają znaczenie walki z terroryzmem i prowadzą współpracę w celu
zapobiegania i zwalczania aktów terroryzmu zgodnie z porozumieniami międzynarodowymi oraz ich
własnym ustawodawstwem i regulacjami. Działania będą podejmowane w szczególności:
-
w ramach pełnego wykonania Rezolucji 1373 Rady Bezpiecze stwa ONZ i innych rezolucji
ONZ, konwencji i innych porozumie międzynarodowych odnoszących się do tej kwestii;
-
w ramach wymiany informacji dotyczących ugrupowa terrorystycznych i organizacji je
wspierających, z poszanowaniem zasad prawa międzynarodowego i krajowego;
-
oraz w ramach wymiany informacji na temat środków i metod używanych w walce z
terroryzmem, obejmującej również zagadnienia techniczne i szkolenia, jak również wymiany
doświadcze w zakresie zapobiegania terroryzmowi.
CE/TJ/pl 76
Dokumenty związane z tym projektem:
-
180
› Pobierz plik